Aihe: Martin guitars
1 2 3 4 513 14 15 16 1719 20 21 22 23
thedude
23.02.2013 18:06:57
lurkki: Kiitos Thedude!
Tiedätkö millainen se mikitys siinä on? Itse kun en tiedä akkateitten sähkömikityksistä mitään.. Muilta osin kyllä tuo kertomasi vaikuttaisi paikkansa pitävältä, soiva soitin!

Se on käsittääkseni sellanen aika perus piezo-mikitys hässäkkä. Eli alasatulan alla on piezo-mikki, joka menee kaikuaukossa olevaan esivahvistimeen (skulaa patterilla, joka on piilossa kitaran pohjalla). Siinä on sitten kaksi erillistä säätöä - Tone ja Volume. Tone-potikalla voi säätää äänensävyä jonkin verran ja volumesta...ööh...volumea ;) Sen ansiosta voit iskeä kitaran vaikka suoraan kiinni vahvistimeen tai PA:n mikseriin. Se on siis tosiaan ihan perus- ja halpis-mikkisysteemi, mutta mun mielestä erittäin toimiva ja helppo ratkaisu. Tässä ketjussakin on aikaisemmin kehuttu tota mikitystä (sama mikki löytyy nimittäin useasta Martinin Mexico-tuotoksesta). Toki sen voi vaihtaa / vaihdattaa ammattilaisella johonkin parempaankin settiin, mutta kyllä tollakin hyvin pärjää.

Mut paras tapa varmistua sen toimivuudesta / toimimattomuudesta sun käyttötarkoituksiin on käydä testaamassa sitä. Jos asut Stadissa, niin marssit esim. Kitarapajalle (suosittelen tätä) tai Kaisaniemen F-Musiikkiin ja pyydät, että voisitko testaa sitä skebaa jonku vahvarin / PA:n kautta. Toivottovasti tästä oli ees jotain apua, koska mäkään en oo näissä asioissa mikään asiantuntija...
losli
08.03.2013 14:13:38 (muokattu 08.03.2013 14:15:42)
Mitenkä halvemmat Martinit kestävät ilmankosteuden vaihteluita? Onko ollut ongelmia? Pidin D18 mallista aivan älyttömästi mutta lueskeltuani näistä kaikista ilmankosteus-, säilytys- ja kuljetuasioista meni huuli ns. vähän pyöreäksi.
Eli halvempikin käy jos ovat huolettomampia. Haen jämäkkää kitaraa jolle tulee paljon soittoa, kuljettelua jne. Ainakin liikkeissä nuo halvemmat roikkuvat ihan siellä muiden kitaroiden rinnalla telineissä.
mhs
08.03.2013 16:53:44
Ei tuo kostutuksesta huolehtiminen niin ylitsepääsemätön homma ole, että sen takia kannattaisi halvempi soitin ostaa:

1) Soitin säilytetään etenkin talvisin pääosin kotelossa
2) Koteloon kosteusmittari.
3) Kun kosteus kotelossa tippuu alle about 45 prosentin, laita kostutusmato kitaraan.
4) Jos huoneilman kosteus pysyy järkevissä lukemissä, sanotaan vaikka yli 30%, tuota matoa täytyy täytellä ehkä kerran viikossa. Jos kosteus tippuu alemmas, täytyy seurata kostutustilannetta useammin tai/ja laittaa kotelon varustetaskuun lisäkostutin (kukkasieni & rei'itetty minigrip...)

Ei tuosta oo stressiä päässyt tulemaan, kun ottaa alunperin tavaksi pitää soittimet koteloissa ja muistaa vilkuilla sitä kosteusmittaria. Sitten tulee hankalampaa, jos tulee talvella pitempi reissu ja soittimet jäävät kotiin, mutta kyllä ne suljetuissa koteloissa pari viikkoa ovat pärjänneet, jos ovat alunperin olleet hyvin kostutettuja.

Mun käsitykseni mukaan samat säännöt skulaavat pitkälti kaikkien kokopuisten soitinten tapauksessa, mitä kannen ja pohjan elämiseen tulee.

Otelaudoista mulla on fiilis/kokemus, että keinoaineotelaudat kuten Martinin 16-sarjassa, olisivat vähemmän herkkiä kosteusvaihteluille kuin puiset... ja puissa ruusupuu pärjää kuulopuheiden ja parin kitaran kokemuksen perusteella paremmin kuin eeben.

Elieli, en nyt jättäisi standardi-Martinia hyllyyn näiden juttujen takia, jos soitin muuten miellyttää. Mutta 16-sarjaisetkin ovat hyviä keppejä, ja käsittääkseni myös vähemmän herkkiä. Kitarapajallahan tästä on tietty kunnolla kokemusta.
weelie
05.04.2013 14:49:26
mhs:
Mun käsitykseni mukaan samat säännöt skulaavat pitkälti kaikkien kokopuisten soitinten tapauksessa, mitä kannen ja pohjan elämiseen tulee.

Toki. Mutta mulla on Koaloha ukulele, jossa on "Better than the weather"-takuu. Soitin on vuodelta 2008 enkä ole sitä kostutellut, seinällä roikkuu, pitää vireen ja actionkin ihan kelvollisena pysynyt.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
mpekkanen
05.04.2013 15:58:58
losli: Mitenkä halvemmat Martinit kestävät ilmankosteuden vaihteluita? Onko ollut ongelmia? Pidin D18 mallista aivan älyttömästi mutta lueskeltuani näistä kaikista ilmankosteus-, säilytys- ja kuljetuasioista meni huuli ns. vähän pyöreäksi.
Eli halvempikin käy jos ovat huolettomampia. Haen jämäkkää kitaraa jolle tulee paljon soittoa, kuljettelua jne. Ainakin liikkeissä nuo halvemmat roikkuvat ihan siellä muiden kitaroiden rinnalla telineissä.

Mulla on ollut Martinin Backpacker teräskielisenä pari tai kolme vuotta ja on toiminut hyvin. Myös Martin s1 Uke löytyy ja se on ollut kohta 8 vuotta,ehkä 9. Kumpiakaan en ole aina pitänyt pussissa,näissä kun ei kovaa laukkua tullut kummassakaan.
Molemmat ovat todella rahan arvoisia pelejä,toimivia ja hyvä soundisia.
Muista Martineista minulla ei ole kokemusta,mutta muista soittimista ja kitaroista kyllä on ja väittäisin että ainakin nämä kaksi ovat enemmän kuin rahansa arvoisia.
Kitaroita on ollut toista sataa,että jotain vertailu pohjaa on.

Tosin harva maksaa ukulelestä 300 euroa,mutta on se ihan toinen soitin kuin nämä parin kympin lähinnä lelut. Soundi on hyvä ja yllättävän kova,se siis kuuluu jopa akustisen kitaran alta jos toinen ei soita ihan tajuttoman kovaa. Tässä soittimessä on "jännä" piirre sen paino. En ole tavannut yhtään näin kevyttä ukuleleä missään ja se soi silti paljon kovempaa kuin mitä ukulelet yleensä(nämä halpa versiot).

Backpacker taitaa maksaa uutena pari sataa joten se ei ainakaan ole kallis. Itse tykkään siinä sellaista hieman honottavasta sikaarilaatikko kitara soundista. Se kyllä soi ihan kunnolla ja on yllättän iso ääninen,mutta ei tietenkään pysty vertaamaan isompiin akustisiin volumen osalta. Ehkäpä se on myös yksi sen hyvistä ominaisuuksista kun voi soitta kovaa,niin että ei tarvitse pelätä häätöä.
Backpackeria voin kyllä suositella kaikille jotka haluavat kotiin hyvin toimivan kitaran jolla soitellaan vain omaksi huviksi. Slide soundi on myös todella hyvä tässä kitarassa. Itselläni kitara on avoimessa g-vireessä.
Tätähän on nylonkielisenä saatavana myös,mutta niistä minulla ei ole oma kohtaista kokemusta.
krk
19.04.2013 21:30:54

Jaa niin, pitikö tännekin ilmoittautua kun Martinin ostaa...?

Pajalta 000-28EC, K&K Pure Mini

Demotusta: http://maihinnousu.net/s/19488

Ihan jees perusakustinen.
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
MoreK
20.04.2013 00:42:46

krk: Jaa niin, pitikö tännekin ilmoittautua kun Martinin ostaa...?

Pajalta 000-28EC, K&K Pure Mini

Demotusta: http://maihinnousu.net/s/19488

Ihan jees perusakustinen.

Erittäin maukasta soundia ja soittoa!

Itte hommasin K&K Trinityn omaan Martiniin, kyllä kelpaa:
http://www.kksound.com/products/trinity.php
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
krk
20.04.2013 13:58:59

MoreK: Erittäin maukasta soundia ja soittoa!

Itte hommasin K&K Trinityn omaan Martiniin, kyllä kelpaa:
http://www.kksound.com/products/trinity.php

Kiitos, tollainen tulee ehkä kanssa hommattua livehommiin.
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
htomperi
26.04.2013 09:35:22 (muokattu 26.04.2013 12:14:56)
Martins best-kept secret...

Martin 00-18V. Uskomattoman iso ja avoin sointi ja voimakas kontrolloitu basso pienikoppaiseksi kitarksi. Yläkielet soi heleästi ja sustain on todella pitkä. Sormilla syttyy herkästi ja pletralla erottelee jokaisen kielen.

Muutama dreadnought jäi jalkoihin mennen tullen. Tätä kitaraa kutsutaan myös "banjokilleriksi".

Kaula on tuhti V-profiili ja otelauta leveä. Hyvä soittaa ja pitää sylissä. Todella harvoin näitä näkyy käytettynä. Kertonee soittimen ominaisuuksista.

Jos olet hankkimassa Martinia, 00-18V kannattaa ehdottomasti tsekata.
vulgaar
30.04.2013 20:37:21

https://soundcloud.com/heikki-isoniemi/aqua

Siinäpäs pieni pätkä omasta biisistä, ei vielä itse biisikään valmis tai purkissakaan mutta ajattelin kokeeksi laittaa soundcloudiin jo että kuulee sieltäkin. Eli Martin 000-18 kyseessä. Sattumalta tarttui koeraidalle linnunlaulua tai jotain vastaavaa joten jätinpä sen tuohon alkuun ripauksella kaikua :)
"Boris the Blade, or Boris "the Bullet Dodger." As bent as the Soviet sickle, and as hard as the hammer that crosses it. Apparently, it's just impossible to kill the bastard."
odeshki
10.05.2013 23:13:22
Morjes!

Nyt on tullu reilut 4 vuotta soitettua Yamahan akustista ja polte Martineita kohtaan sen kun kasvaa. Nyt siis kaivattaisiin neuvoja ensimmäisen Martinin suhteen.

Kyseessä olisi vasta toinen akkari, joten opiskelijan budjetti ei aivan mahdottomuuksiin veny. Tietenkin kun näin hienoista perinteikkäistä soittimista puhutaan, niin soundi ja soitettavuushan sen valinnan ratkaisee, ei niinkään raha. Kuitenkin kiikarissa olisi 700-1000e keppi vieläkin kasvavissa määrin olevaan musiikkiharrastukseen.

Pääasiallisina tyylilajeina tulee soitettua indie sävytteistä rockia ja folkia. Soitantaan sisältyy niin perus plektrasoitantaa, kuin myös näppäilyä. Myös tulevaisuudessa olis tarkotus harrastaa jonkinmoista äänittämistä, joten olisiko syytä kiinnittää katseita jo nyt mikitettyyn kitaraan?

Tämän hetkisiä kiinnostuksen kohteita on ollu DRS1, D1GT ja D16GT. Kokemuksia kuulisin mielelläni, ennen kuin suuntaan Kitarapajalle testaamaan koko skaalaa. Ja mikä tärkeintä, jos tulee mieleen jotain tuohon käyttötarkoitukseen käypää keppiä, nii vastailkaa avoimesti!
htomperi
11.05.2013 11:37:29 (muokattu 11.05.2013 11:39:16)
Pääasiallisina tyylilajeina tulee soitettua indie sävytteistä rockia ja folkia. Soitantaan sisältyy niin perus plektrasoitantaa, kuin myös näppäilyä. Myös tulevaisuudessa olis tarkotus harrastaa jonkinmoista äänittämistä, joten olisiko syytä kiinnittää katseita jo nyt mikitettyyn kitaraan?

Tämän hetkisiä kiinnostuksen kohteita on ollu DRS1, D1GT ja D16GT. Kokemuksia kuulisin mielelläni, ennen kuin suuntaan Kitarapajalle testaamaan koko skaalaa. Ja mikä tärkeintä, jos tulee mieleen jotain tuohon käyttötarkoitukseen käypää keppiä, nii vastailkaa avoimesti!

Täällä on ketju akustisen kitaran osatamisesta. Mutta kannatta reilusti satsata laatuun ja materiaaleihin ja tietenkin kitaran sointiin. Merkillä ei ole niin väliä paitsi jälleenmyynnin suhteen. Mutta jos kerralla sijoittaa kunnon soittimeen, ei tuota vaihtelua tarvitse harrastaa.

Elektroniiikkaa kitaraan voi aina listä. Siksi kannattaa harkita noita kitaran kylkeen reitettyjä roippeita...

Martineista sinun tyylisi sopii ehdottomasti pienet 00- ja 000- koppaiset. Martin sarjoista 15, 16, 17 ja 18 sekä 21 ja 28. Sarjat 18 eteenpäin ovat toteutettu enemmän perinteisin rakennusmenetelmin mm. dovetail kaulaliitoksella ja kuuluvat luokkaan "aivan liian kalliita, mutta elämä on liian lyhyt keskinkertaisella kitaralla soittamiseen."

Onnellisia kauppoja

Ja vinkkinä. Torilla on tällä hetkellä monta hienoa ja todella laaduksasta akustista kitaraa myynnissä - asialliseen hintaan.
thedude
11.05.2013 16:24:15
odeshki:Tämän hetkisiä kiinnostuksen kohteita on ollu DRS1, D1GT ja D16GT. Kokemuksia kuulisin mielelläni, ennen kuin suuntaan Kitarapajalle testaamaan koko skaalaa. Ja mikä tärkeintä, jos tulee mieleen jotain tuohon käyttötarkoitukseen käypää keppiä, nii vastailkaa avoimesti!

Mulla on ollut nyt snadisti vajaan vuoden tuo DRS1, eikä mulla ole siitä muuta kuin positiivista sanottavaa. Mä ostin tän kitaran juuri samoista opiskelija-budjetti lähtökohdista, mutta ei tämä kitara kompromissilta tunnu. Jos scrollaat tätä topicia hieman taaksepäin, niin löydät aikaisempia ajatuksiani tästä kitarasta. Mutta pähkinänkuoressa tää on mun mielestä loistava ja edullinen joka paikan kitara, josta on moneksi. "A lot of Martin for the buck" taisi olla jonkun kitara-lehden arvostelun loppukaneetti tästä kepistä. Se kertoo mielestäni aika paljon.

DRS1:sen elektroniikasta sen verran, että ei sillä ehkä viittis nauhottelemaan alkaa (toki voi jos niin haluaa), mutta livenä skulannut mulla yllättävänkin hyvin. Vaikka on aivan perus piezo-mikitys, niin mä pidän siitä silti aika paljon.

Noita muita mainitsemiasi malleja en ole tainnut koskaan kokeilla, joten niistä en osaa valitettavasti sanoa mitään. Mutta ei muuta kuin Kitarapajalle, niin hommaan tullee selvyyttä. Siellä on mukava käydä vähän kokeilemassa ja ennen kaikkea ihailemassa. Se on kuin olisi taidenäyttelyssä ;)
sonata
12.05.2013 18:53:37

Onkos kellään kokemusta Martinin GPCPA1 Plus-mallista? Myöskin kokemukset muistakin Performing Artist 1-sarjan kitaroista kiinnostavat! :)

Tuota olen katsellut lähinnä sen takia että seuraavan akustisen mitä meinaan pitäisi olla se loppuelämän kumppani jossa soololovi löytyisi ja muutenkin spekseiltään olisi tuo sitä mitä haen. Olisi aikas namu kaveri Larriveen baritoniakkarille :)
www.myspace.com/mindmirrorfinland
Generalissimo
13.05.2013 00:36:06 (muokattu 13.05.2013 00:41:01)
odeshki: Morjes!

Nyt on tullu reilut 4 vuotta soitettua Yamahan akustista ja polte Martineita kohtaan sen kun kasvaa. Nyt siis kaivattaisiin neuvoja ensimmäisen Martinin suhteen.

Kyseessä olisi vasta toinen akkari, joten opiskelijan budjetti ei aivan mahdottomuuksiin veny. Tietenkin kun näin hienoista perinteikkäistä soittimista puhutaan, niin soundi ja soitettavuushan sen valinnan ratkaisee, ei niinkään raha. Kuitenkin kiikarissa olisi 700-1000e keppi vieläkin kasvavissa määrin olevaan musiikkiharrastukseen.

Itse noin kuukausi sitten kävin läpi kaikki kokopuiset akustiset Oulun kolmesta kitaraliikkeestä hintaluokassa 700-1100€. Lopulta päädyin sitten valintaan Martinin D1GT ja D16GT välillä. Muun merkkiset tuon hintaluokan akkarit olivat ihan ok, mutta soundi ei niissä "syttynyt" mielestäni niin hyvin mitä nuissa Martineissa ja lisäksi Martininien kaulaprofiili oli selkeästi omaan käteen miellyttävin, muissa oli aika paksut ja muhkut kaulat joista en oikein tykkää. Lisäksi Martineissa taisi olla pykälää paksummat kielisetit mitä muissa testaamissani, mutta eivät ne yhtään sen raskaampia olleet soittaa.

No sitten tuosta D1GT vs D16GT väännöstä: Hintaeroahan noilla oli pari sataa ja eroina oli kitaroissa D1GTn stratabond laminaattikaula, hieman heikommat puut kyljissä ja pohjassa ja yksivärinen musta pleksi verrattuna D16GTn kokopuiseen kaulaan, parempiin puihin kyljissä ja pohjassa ja tyylikkäämpi tortoise pleksi ynnä yleisesti mukavampi ulkonäkö D16GTn hyväksi.

Soitannollisesti noiden kahden välillä ei ole mitään eroa, tosin D16GTn kaulan viimeistely tuntuu miellyttävämmältä omaan käteen kun ne olivat eri puusta.

Soundit olivat hyvin lähelle toisiaan. Tuntitolkulla soittelin kumpiakin vuoron perään ja erot olivat hyvin pienet.

Päädyin sitten tuohon D16GThen, koska siinä vain olivat "paremmat puut", ulkonäkö oli kivempi ja kaulan viimeistely tuntui paremmmalta omaan käteen. Valintaan vaikutti toki tunneasiatkin, kun onhan se eria asia että on kokopuinen akkari mitä semmoinen jossa on "jotain laminaattia"... toki kummassakin on nämä richlite otelaudat sitten. ;)

Anyway loistokeppejä kumpikin hintaisekseen.

E: Ostin Kitarapajalta ja sain kitaran tasan tuhanteen euroon ja tuli lapaan kiinnitettävä virimittari kaupan päälle, tosin ostin looppperinkin siinä samalla kertaa.
odeshki
13.05.2013 20:54:50
Kiitokset Generalissimolle erittäin kattavasta ja asiantuntentavasta vastauksesta! Tämä antoi hyvää pohjaa tulevia koesoittoja varten. Juurikin nämän kaksi mallia on ollut ennakkosuosikkeja vertailessa Martineita.
deepsleeper
15.06.2013 00:16:49
Mulla on Martin 00X1AE, hinta/laatu aivan järisyttävän hyvät! Bassoalue jää hieman vajavaikseksi mutta ekaksi Martiniksi aivan loistava! Seuraavaksi joko D-17M tai D18! D28 ja HD28:ssa bassoja jo liiaksikin. Ainoa ongelma on se että Gibsonit kummittelee takaraivossa. Mm. Hummingbird, mitä olen testannut, oli aivan mahtava! Vaikeita juttuja, isoja rahoja! Toistaiseksi rääkkään 000X1AE:ta! =)
hollstro
26.09.2013 17:48:27

Mulla oli aikaisemmin Martin HD-28 josta luovuin keväällä, edelleen S1 Uke ja Little Martin, ihan niitä ekoja muovikannella. Erinomainen reissukitara esim. veneilyyn.

Tänään sitten akustisen ostokuume meni katosta läpi. Jumboa en enää halunnut, on liian kovaääninen kotona. Useiden Martinien testauksen jälkeen päädyin Kitarapajalla hommaamaan OM-42:n KK:n mikillä: https://picasaweb.google.com/104356 … gCKe6krKByoTsKQ#5927910877649026130

Mitähän tuosta nyt voi muuta sanoa kuin aika täydellinen niin soinniltaan, soitettavuudeltaan kuin työnlaadultaan. En tiedä mitä ToneRite-käsittely oli kitaralle tehnyt, mutta sointi on hyvin avoin ja resonoiva. Dynamiikkaa riittää ja kitara soi tasaisesti kauttaaltaan. Sormisoittoon sen hankin ja siihen tämä sopii mainiosti.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Tailor Pale
27.09.2013 10:37:12
Martineista kiinnostuneet ehkä jo huomanneetkin kpajalla myynnissä/myyntitilillä olevan 0-16NY:n. Jos vuosimalli on oikein, kyseessä on nahkaliimalla kasattu soitin pienellä vaahteraisella tallalevyllä. Hakekaa joku äkkiä pois alkääkä edes tinkikö, jos siinä ei ole isompia korjaustarpeita....(saisi paja kyllä laittaa parempia kuvia myytävistä soittimistaan)

P.S. En ole myyjä, eikä minulla ole mitään siteitä ko. kitaraan.
Oma kuvassa avatarin 1937 leimattu suomalainen kitara. Tekijän leima pohjassa, mutta kuka oli tämä Viljo? Viljo T...Kurki...???
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)