![]() 05.07.2013 11:48:20 | |
---|---|
mpekkanen: Jos tätä asteikkoa ei tunne niin menee metsään melkoisella varmuudella olipa se tahtilaji mikä hyväänsä. Jopa alkuperäislevytyksessä pianisti hieman tippuu eräässä kohdassa. Kappale on myös melkoisen nopealla temmolla soitettu,että jos se ei ole millään lailla haastava niin tokihan voit laittaa tänne vaikka tuplanopeudella tämän kappaleen,kun olet sen ensin itse soittanut jollakin soittimella. Mitäpä jos itse sen soittonäytteen laittaisit, kun taidettiin ensin sitä kysyäkin. Vaikka ihan 12 tahdin blues silleen maukkaasti veettynä. Hidas tai jump tai vaikka siltä väliltä shuffle. | |
![]() 05.07.2013 13:18:55 | |
Hynkel: Yhtä ristiriitaa, väärinymmärrystä, tarkoituksellista mielensäpahoittamista ja ohi aiheen puhumista. Enkä jaksa edes lukea koko viestiä enää, alan seurata Kricen linjaa tässäkin. Henkilökohtaisesti ottaa kupoliin tyypit, jotka mesoavat mielipiteen olevan jokaisella omansa, mutta sitten kun joku esittää toisenlaisia arvioita, heittäydytään marttyyreiksi. Niinpä, eikä miksikään muutu. On parempi olla kommentoimatta noita tajunnanvirtauksia, jos haluaa pitää ketjun aiheessa :) | |
![]() 05.07.2013 14:01:25 (muokattu 05.07.2013 14:01:50) | |
mpekkanen: Jos tämä kappale soitetaan samalla lailla kuin Coltrane sen itse soitti niin hän käytti asteikkoa jossa on yhdeksän eri säveltä. Muuten tässä kappaleessa on vain kolme eri kohtaa joita soitetaan eri järjestyksissä ja ne ovat duuri terssin päässä kaikki toisistaan. Please, take me to school. Tri-tonic-järjestelmä (kuten myös four-tonic, two-tonic, jne.) on tuttua huttua. Kappaleen teemassa on yhdeksän eri säveltä, mutta eivät ne mitään kovin koherenttia tai käyttökelpoista "asteikkoa" muodosta itsessään. Tahtilajista taisi olla puhe alkuperäisessä viestissäsi. http://www.scribd.com/doc/10936590/Giant-Steps-John-Coltrane Siinä on muuten kaikki Coltranen soolochorukset nätisti allekkain. Kaikki 12 kromaattista säveltä on käytetty ensimmäisen choruksen ensimmäisen kolmen tahdin eli n. 2 sekunnin aikana. Jatsin soittaminen ja sen kirjoittaminen nuoteille ei ole aina ihan sama asia,mikäli kappale halutaan soittaa oikein( siis niin kuin se on sävelletty). Charles Mingus esim. oli sitä mieltä ettei jazz musiikkia voi soittaa nuoteista ollenkaan, niin että se biisi menisi täysin oikein. Oikein soittaminen jatsin kohdalla ei tarkoita nuotista nuottiin soittamista vaan ,että se soitetaan oikealla asteikolla. Nuoteista tätä asteikkoa ei moneistikkaan saa selville. Täähän oli aika syvällistä pohdintaa ja hienoa namedroppailua, mutta viimeinen lause ei kyllä aukene mitenkään. Jos siis pitää chord-scale relations -tyyppistä lähestymistä improvisointiin tärkeänä asiana, niin nuotista (toki myös kuulokuvasta) nuo kappaleen harmonian lähimmät asteikot juuri aukeavat. Jos tätä asteikkoa ei tunne niin menee metsään melkoisella varmuudella olipa se tahtilaji mikä hyväänsä. Jopa alkuperäislevytyksessä pianisti hieman tippuu eräässä kohdassa. Kappale on myös melkoisen nopealla temmolla soitettu,että jos se ei ole millään lailla haastava niin tokihan voit laittaa tänne vaikka tuplanopeudella tämän kappaleen,kun olet sen ensin itse soittanut jollakin soittimella. En kyllä keksi, miksi joku haluaisi mielenhäiriössä kuulla mun soittavan jazzia, mutta I aim to please, joten tosta noin. Aamutakki edit: http://maihinnousu.net/s/20166 | |
![]() 05.07.2013 14:14:39 | |
Janus: Please, take me to school. Tri-tonic-järjestelmä (kuten myös four-tonic, two-tonic, jne.) on tuttua huttua. Kappaleen teemassa on yhdeksän eri säveltä, mutta eivät ne mitään kovin koherenttia tai käyttökelpoista "asteikkoa" muodosta itsessään. Tahtilajista taisi olla puhe alkuperäisessä viestissäsi. http://www.scribd.com/doc/10936590/Giant-Steps-John-Coltrane Siinä on muuten kaikki Coltranen soolochorukset nätisti allekkain. Kaikki 12 kromaattista säveltä on käytetty ensimmäisen choruksen ensimmäisen kolmen tahdin eli n. 2 sekunnin aikana. Täähän oli aika syvällistä pohdintaa ja hienoa namedroppailua, mutta viimeinen lause ei kyllä aukene mitenkään. Jos siis pitää chord-scale relations -tyyppistä lähestymistä improvisointiin tärkeänä asiana, niin nuotista (toki myös kuulokuvasta) nuo kappaleen harmonian lähimmät asteikot juuri aukeavat. En kyllä keksi, miksi joku haluaisi mielenhäiriössä kuulla mun soittavan jazzia, mutta I aim to please, joten tosta noin. Aamutakki edit: http://maihinnousu.net/s/20166 Tälle plussaa. | |
![]() 05.07.2013 15:26:35 | |
BigPapa: Mitäpä jos itse sen soittonäytteen laittaisit, kun taidettiin ensin sitä kysyäkin. Vaikka ihan 12 tahdin blues silleen maukkaasti veettynä. Hidas tai jump tai vaikka siltä väliltä shuffle. Komppia!!! Mikä siinä on, että tää Pekkanenkin tartuu kaikkiin pilkkuihin, mutta ei sanallakaan sivua näitä pyyntöjä laittaa pientä esimerkkiä osaamisestaan :) http://youtu.be/L5gGjlyzxfo | |
![]() 05.07.2013 19:07:17 | |
Tässähän on tullutkin sitten jo useita tyyppejä jotka ilmeisesti osaavat tämän helpon Giant Steps kappaleen hyvinkin. Aamutakki versio oli vallan mainio :) ja ihan itse soitettu... Minulla ei ole mitään aikomustakaan alkaa pitämään täällä jotain soittovideo tunteja tyypeille ,jotka väittävät kuitenkin että ihan huttua on kaikki mitä laittaa. Ensinnäkin se John Coltranen soolossa tulevien nuottien määräkö kertoo sen ettei tuo kappale mene niinkuin sen kirjoitin? Sehän on soolo, eli silloin soitetaan tavallistakin ,ehkä enemmän. Jos kuitenkin puhutaan siitä asteikosta ,mistä kappale tulee niin kyllä se tulee sellaisesta jossa on yhdeksän eri säveltä. Sen voi varmasti soittaa niinkin,että soittaa jokaisen soinnun ja muodostaa niille jotkin asteikot. Siinä on vain sellainen ongelma ,että silloin se kappale voi kyllä kuulostaa samalta ,mutta se ei ole enää sama. Kappaleen harmonia ei ole silloin oikea. Tästä tietysti sitten väännetään ,että voihan sen kappaleen soittaa näinkin jne... Minä vastaan tähän ,että voihan triangelillakin soittaa kaikki maailman kappaleet. Se onkin jo eri asia pystyykö kukaan niitä triangeli vetoja tunnistamaan miksikään. Tyypit jotka antavat itse täällä neuvoja ja tarttuvat kaikkiin toisten kirjoituksiin... Siis laittakaa itse niitä OMIA SOITTOJANNE tänne. Kyllä minäkin osaan ladata kappaleita ja pistää tänne,mutta laittakaa niin että ihan itse kuvaatte sen oman soiton ja sitten tänne tulemaan kun on kaikki asiat niin hyvin hanskassa. Minä en ala enää opetustöitä tekemään ,ainakaan sillälailla että tänne laittaisin jollakin huutoäänestyksellä soittoa kun sitä joku haluaa. Varsinkaan tässä tapauksesa kun oikein plussilla palkitaan kommentteja jotka ovat selkeästi sellaisien kavereiden kirjoittamia jotka eivät osaa tätä Giant Steps kappaletta. Jos kerran joku ei osaa tätä biisiä soittaa niin miksi se pitäisi minun soittaa hänelle, varsinkin kun pyyntö tulee kavereilta joiden kaikki kommentit minun kirjoituksista on sellaisia ,että soittonäytteitä muuten ei uskota -tyyliin heitettyjä. Osa on jo muutenkin varmoja ,tämänkin kappaleen oikein soitosta ,että en varmasti tätä tänne soita tai laita muutakaan. Olisin sen voinut kyllä soittaakkin jos tämä keskustelu olisi Janus tyypin kanssa ollut jollakin asia pohjalla,mutta enää ei tule mitään. Kun kirjoituksen aihe on,onko "harjoituksista" hyötyä niin osalle voin sanoa jo ihan tässä vaiheessa että ei ole. Itse olen kitaran soittoa opettanut jo ihan tarpeeksi ja en sitä työtä enää tee. Käskettäessä en varsinkaan soita yhtään mitään. Jos sillä harmonialla ei ole mitään väliä kun kappaletta soitetaan niin silloinhan on sama vaikka ei sitä kappaletta soita muutenkaan. Jatsissa on ihan olennaista se ,että millainen sen kappaleen harmooninen rakenne on. Se miksi alkaisin soittovideoita laittamaan kavereille jotka eivät kuule tai tunne näitä harmonioita ,niin ketä se hyödyttäisi. Ei yhtään ketään. | |
![]() 05.07.2013 19:21:04 (muokattu 05.07.2013 19:22:57) | |
mpekkanen: Tässähän on tullutkin sitten jo useita tyyppejä jotka ilmeisesti osaavat tämän helpon Giant Steps kappaleen hyvinkin. Aamutakki versio oli vallan mainio :) ja ihan itse soitettu... Minulla ei ole mitään aikomustakaan alkaa pitämään täällä jotain soittovideo tunteja tyypeille ,jotka väittävät kuitenkin että ihan huttua on kaikki mitä laittaa. Ensinnäkin se John Coltranen soolossa tulevien nuottien määräkö kertoo sen ettei tuo kappale mene niinkuin sen kirjoitin? Sehän on soolo, eli silloin soitetaan tavallistakin ,ehkä enemmän. Jos kuitenkin puhutaan siitä asteikosta ,mistä kappale tulee niin kyllä se tulee sellaisesta jossa on yhdeksän eri säveltä. Sen voi varmasti soittaa niinkin,että soittaa jokaisen soinnun ja muodostaa niille jotkin asteikot. Siinä on vain sellainen ongelma ,että silloin se kappale voi kyllä kuulostaa samalta ,mutta se ei ole enää sama. Kappaleen harmonia ei ole silloin oikea. Tästä tietysti sitten väännetään ,että voihan sen kappaleen soittaa näinkin jne... Minä vastaan tähän ,että voihan triangelillakin soittaa kaikki maailman kappaleet. Se onkin jo eri asia pystyykö kukaan niitä triangeli vetoja tunnistamaan miksikään. Tyypit jotka antavat itse täällä neuvoja ja tarttuvat kaikkiin toisten kirjoituksiin... Siis laittakaa itse niitä OMIA SOITTOJANNE tänne. Kyllä minäkin osaan ladata kappaleita ja pistää tänne,mutta laittakaa niin että ihan itse kuvaatte sen oman soiton ja sitten tänne tulemaan kun on kaikki asiat niin hyvin hanskassa. Minä en ala enää opetustöitä tekemään ,ainakaan sillälailla että tänne laittaisin jollakin huutoäänestyksellä soittoa kun sitä joku haluaa. Varsinkaan tässä tapauksesa kun oikein plussilla palkitaan kommentteja jotka ovat selkeästi sellaisien kavereiden kirjoittamia jotka eivät osaa tätä Giant Steps kappaletta. Jos kerran joku ei osaa tätä biisiä soittaa niin miksi se pitäisi minun soittaa hänelle, varsinkin kun pyyntö tulee kavereilta joiden kaikki kommentit minun kirjoituksista on sellaisia ,että soittonäytteitä muuten ei uskota -tyyliin heitettyjä. Osa on jo muutenkin varmoja ,tämänkin kappaleen oikein soitosta ,että en varmasti tätä tänne soita tai laita muutakaan. Olisin sen voinut kyllä soittaakkin jos tämä keskustelu olisi Janus tyypin kanssa ollut jollakin asia pohjalla,mutta enää ei tule mitään. Kun kirjoituksen aihe on,onko "harjoituksista" hyötyä niin osalle voin sanoa jo ihan tässä vaiheessa että ei ole. Itse olen kitaran soittoa opettanut jo ihan tarpeeksi ja en sitä työtä enää tee. Käskettäessä en varsinkaan soita yhtään mitään. Jos sillä harmonialla ei ole mitään väliä kun kappaletta soitetaan niin silloinhan on sama vaikka ei sitä kappaletta soita muutenkaan. Jatsissa on ihan olennaista se ,että millainen sen kappaleen harmooninen rakenne on. Se miksi alkaisin soittovideoita laittamaan kavereille jotka eivät kuule tai tunne näitä harmonioita ,niin ketä se hyödyttäisi. Ei yhtään ketään. Mitä jos edes lukisit oikein: Mitäpä jos itse sen soittonäytteen laittaisit, kun taidettiin ensin sitä kysyäkin. Vaikka ihan 12 tahdin blues silleen maukkaasti veettynä. Hidas tai jump tai vaikka siltä väliltä shuffle. Kukaan ei ole vaatinut edes Giant Stepsiä vetämään. Kukaan tuskin on opetuksiasi vailla. Niin kauan kuin se näyte uupuu, uskottavutesi on täysi nolla. | |
![]() 05.07.2013 19:21:33 | |
ADEHD: Mihkä enemmän kiinnitettiin huomiota oli vasen käsi. Ilmeisesti ergonomisin soittoasento olisi niin, että ranne olisi suht koht suorassa. Minulla kääntyy ranne ikään kuin ulospäin. Laittakaa peukalo kaulan yli otelaudalle niin tiedätte mitä tarkoitan. Sillai Hendrix-tyyliin: (http://4.bp.blogspot.com/-5omC-H1de … Efm0VBa8/s1600/jimi_hendrix-996.jpg) Ehkä vielä enemmän vääntyneenä kuin tässä. Opettaja ei oikein siitäkään sanonut että onko väärin vai ei, mutta reenattiin kuitenkin niin että pidän peukaloa kaulan takana ja ranteen suorassa. Tuollainen koukistelu voi aiheuttaa oireilua pidemmän päälle. Semmosia asioita mihin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Sinänsä hyvä että joku ulkopuolinen asiansa osaava vähän katsoo että mitenkä sitä oikein soitetaan. En ymmärrä, miksi neuvottiin pitämään ranne kohtisuorassa kaulan suhteen (eli peukalo on kaulan "alla"?). Itse soitan aina juuri niin, että peukalo soittaa alimpia kieliä (á la Hendrix) ja siten pystyy soittamaan paljon sellaista, jota tuolla toisella tavalla ei pysty. Jokainen soittakoon (tietenkin) kuten tahtoo, mutta en ymmärrä, jos tuosta on alettu "opettamaan pois". Eihän tuo ole sen huonompi tyyli kuin mikään muukaan. Ainakaan itsellä ei ole mitään oireilua ollut.. Vai joinko ruoan kanssa liikaa punkkua ja ymmärsin jotain väärin? Ps. en ymmärrä Pekkasen kommenttia, että sävellys ei ole sävellys, jos sitä ei pysty soittamaan kaikilla soittimilla. Sanoisin, että Hendrixillä on paljon biisejä, joita ei voi soittaa kuin kitaralla, mutta en silti alkaisi väheksyä niiden arvoa sävellyksinä - vaikka ne paikoitellen ovat enemmän improvisaatiota kuin varsinaista perinteistä sävellystä. Tuo "sääntö" pätee enemmän johonkin humppaan ja iskelmään kuin oikeaan kitaramusiikkiin... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 05.07.2013 19:30:39 (muokattu 05.07.2013 19:31:20) | |
"Kukaan tuskin on opetuksiasi vailla. Niin kauan kuin se näyte uupuu, uskottavutesi on täysi nolla." Tämä pätee ihan muidenkin kirjoituksiin,ikävä kyllä. | |
![]() 05.07.2013 19:38:54 | |
mpekkanen: "Kukaan tuskin on opetuksiasi vailla. Niin kauan kuin se näyte uupuu, uskottavutesi on täysi nolla." Tämä pätee ihan muidenkin kirjoituksiin,ikävä kyllä. Sanoo kuka? | |
![]() 05.07.2013 19:53:12 | |
mpekkanen: Ensinnäkin se John Coltranen soolossa tulevien nuottien määräkö kertoo sen ettei tuo kappale mene niinkuin sen kirjoitin? Sehän on soolo, eli silloin soitetaan tavallistakin ,ehkä enemmän. Jos kuitenkin puhutaan siitä asteikosta ,mistä kappale tulee niin kyllä se tulee sellaisesta jossa on yhdeksän eri säveltä. http://www.scribd.com/doc/28339551/ … urus-of-Scales-and-Melodic-Patterns Ja tossa on muutama muu synteettinen asteikko ihmeteltäväksi (Coltrane-approved!). Kyllä, Giant Stepsin melodian 9 ääntä voidaan asettaa korkeusjärjestyksessä peräkkäin (3x suuren terssin välein toistuva 3 äänen patterni, aloitussävelestä riippuen), mutta se ei improvisoinnin kannalta ole järin käyttökelpoinen. Mekaanisiin, toistuviin patterneihin hyvä, kuten symmetriset asteikot yleensäkin. GS:n sävellyksellinen pohja on selkeästi harmoninen (V-I Coltrane matrix), eikä sellaisenakaan järin uusi idea, kun Have You Met Miss Jones-jazzstankun väliosa pyörittelee II-V-I:tä suuren terssin välein hyvin samankaltaisesti. Sen voi varmasti soittaa niinkin,että soittaa jokaisen soinnun ja muodostaa niille jotkin asteikot. Joo, tämä oli hyvä idea myös Coltranen mielestä. Soolokierrossa jokaiselle vertikaaliselle soinnulle tai II-V-I-tilanteelle on käytössä lähin asteikko, kolmi/nelisointuarpeggio tai 1-2-3-5-tetrakordi. Tossa tempossa siihen ei eläin pysty, vaikka näiden 50v aikana Giant Stepsista on varmasti levytetty kymmeniä-satoja "horisontaalisempiakin" tulkintoja. Siinä on vain sellainen ongelma ,että silloin se kappale voi kyllä kuulostaa samalta ,mutta se ei ole enää sama. Kappaleen harmonia ei ole silloin oikea. Tästä tietysti sitten väännetään ,että voihan sen kappaleen soittaa näinkin jne... Minä vastaan tähän ,että voihan triangelillakin soittaa kaikki maailman kappaleet. Se onkin jo eri asia pystyykö kukaan niitä triangeli vetoja tunnistamaan miksikään. Tyypit jotka antavat itse täällä neuvoja ja tarttuvat kaikkiin toisten kirjoituksiin... Siis laittakaa itse niitä OMIA SOITTOJANNE tänne. Kyllä minäkin osaan ladata kappaleita ja pistää tänne,mutta laittakaa niin että ihan itse kuvaatte sen oman soiton ja sitten tänne tulemaan kun on kaikki asiat niin hyvin hanskassa. Minä en ala enää opetustöitä tekemään ,ainakaan sillälailla että tänne laittaisin jollakin huutoäänestyksellä soittoa kun sitä joku haluaa. Varsinkaan tässä tapauksesa kun oikein plussilla palkitaan kommentteja jotka ovat selkeästi sellaisien kavereiden kirjoittamia jotka eivät osaa tätä Giant Steps kappaletta. Jos kerran joku ei osaa tätä biisiä soittaa niin miksi se pitäisi minun soittaa hänelle, varsinkin kun pyyntö tulee kavereilta joiden kaikki kommentit minun kirjoituksista on sellaisia ,että soittonäytteitä muuten ei uskota -tyyliin heitettyjä. Osa on jo muutenkin varmoja ,tämänkin kappaleen oikein soitosta ,että en varmasti tätä tänne soita tai laita muutakaan. http://i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/491/680/171.jpg Olisin sen voinut kyllä soittaakkin jos tämä keskustelu olisi Janus tyypin kanssa ollut jollakin asia pohjalla,mutta enää ei tule mitään. Thank you, I'll be here all night. Kun kirjoituksen aihe on,onko "harjoituksista" hyötyä niin osalle voin sanoa jo ihan tässä vaiheessa että ei ole. Itse olen kitaran soittoa opettanut jo ihan tarpeeksi Tämä ei välttämättä ole ollenkaan hyvä homma tämä. ja en sitä työtä enää tee. Tämä voi olla aivan helvetin hyvä homma tämä. | |
![]() 05.07.2013 20:04:54 (muokattu 05.07.2013 20:07:16) | |
*mums mums* popcornit maistuu. Mpekkanen, neuvot muita niin paljon ehdottomuuksilla, että laittaisit nyt jotain omaa soittoasi kuuluviin. Ei tarvitse olla Giant Steps (ihmeellistä, miten Coltrane sotkeutui tähän keskusteluun). Se olisi tosi kivaa. Täällä aletaan kolkutella jo M-netin legendojen portteja. Tuntuu että jokainen keskustelu johon tämä kaveri osallistuu lähtee aivan räpylästä :D Mutta ei siinä mitään, haleja kaikille! Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. | |
![]() 05.07.2013 20:18:46 | |
Nyt taitaakin olla taas sellainen tapaus että alkaa mennä "terveellä" ihmisellä myötätunnon puolelle. Eiköhän anneta olla - vaikka näissä merkeissä: http://www.youtube.com/watch?v=ABSXJiYQFuI - So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me...
Joel Paterson | |
![]() 05.07.2013 20:35:33 (muokattu 05.07.2013 20:38:00) | |
Mun mielestä ei kannata opetella mitään asteikoita tai sointuja. Olen täysin itseopiskellut ja mulle musiikki esiintyy makuina. Esimerkiksi joku biisin kohta saattaa maistua banaanille ja sitten muuttua mansikaksi. En tiedä mitään nuotteja, mutta kun soitan niin sormet asettuvat oikeisiin paikkoihin ja alan tuntea oikean maun. Multa lähtee kyllä Giant Stepsit ja yleensäkin biisit aika lonkalta, kun olen kuullut biisin kerran. Sen jälkeen biisi on mulla mielessä makuina ja sormet löytävät tiensä itsestään. En nyt kuitenkaan ala tässä soittonäytteitä laittamaan, kun kuitenkin haukkuisitte ja mikrofoni ja äänikortti on rikki ja koira söi kitarapiuhan ja kissa paskansi vahvistimeen ja tuli oikosulku. Voin kuitenkin kertoa, että olen soittanut aika arvostettujen muusikoiden kanssa ja kaikki ihmettelevät miten oikein teen tämän. Vastaus on unohda asteikot ja löydä oma tiesi. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 05.07.2013 20:48:21 | |
Kampela77: Mun mielestä ei kannata opetella mitään asteikoita tai sointuja. Olen täysin itseopiskellut ja mulle musiikki esiintyy makuina. Esimerkiksi joku biisin kohta saattaa maistua banaanille ja sitten muuttua mansikaksi. En tiedä mitään nuotteja, mutta kun soitan niin sormet asettuvat oikeisiin paikkoihin ja alan tuntea oikean maun. Multa lähtee kyllä Giant Stepsit ja yleensäkin biisit aika lonkalta, kun olen kuullut biisin kerran. Sen jälkeen biisi on mulla mielessä makuina ja sormet löytävät tiensä itsestään. En nyt kuitenkaan ala tässä soittonäytteitä laittamaan, kun kuitenkin haukkuisitte ja mikrofoni ja äänikortti on rikki ja koira söi kitarapiuhan ja kissa paskansi vahvistimeen ja tuli oikosulku. Voin kuitenkin kertoa, että olen soittanut aika arvostettujen muusikoiden kanssa ja kaikki ihmettelevät miten oikein teen tämän. Vastaus on unohda asteikot ja löydä oma tiesi. Kuulostaa hyvälle. Missä tätä tyyliä vois oppia? Haluaisin oppia rommirusinan. | |
![]() 05.07.2013 21:55:03 | |
Laulava Kylätohtori: En ymmärrä, miksi neuvottiin pitämään ranne kohtisuorassa kaulan suhteen (eli peukalo on kaulan "alla"?). Itse soitan aina juuri niin, että peukalo soittaa alimpia kieliä (á la Hendrix) ja siten pystyy soittamaan paljon sellaista, jota tuolla toisella tavalla ei pysty. Jokainen soittakoon (tietenkin) kuten tahtoo, mutta en ymmärrä, jos tuosta on alettu "opettamaan pois". Eihän tuo ole sen huonompi tyyli kuin mikään muukaan. Ainakaan itsellä ei ole mitään oireilua ollut.. Mene ja tiedä. Tämä on varmaan sitä ergonomista soittoasentoa. Pidän kaveria pätevänä opettajana joten olen pyrkinyt soittamaan tällä tavoin. Tiettyjen juttujen kohdalla on kyllä pakko palata siiten "henkkaotteeseen", mutta ilmeisesti hän opetti tuon asennon minulle lähinnä yksittäisten nuottien muodostamia juoksutuksia varten. Kiva kun keskusteluni on saanut niin monia vastauksia, mutta osalta tais mennä pointtini ohi. Ehken osannut itsekään selittää asiaani oikein. Kyseessä ei juurikaan ollut musiikin teoriapuoli tai asteikkojen haltuun ottaminen, vaan soittotekniikan harjoittelu puhtaasti motorisinia, hyvin epämusikaalisina "harjoituslikkeinä" vs "oikeiden", "musikaalisten" juttujen soittaminen kitaralla. Kehittääkö puhdas motoriikkareeni minua paremmaksi soittajaksi kuin pelkästään se "musiikin" soittaminen? Ei siinä mitään, suurimmaksi osaksi ihan hyvää keskustelua ja hyviä pointteja aiheesta sun toisesta. "Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM | |
![]() 05.07.2013 22:27:17 | |
ADEHD: Kiva kun keskusteluni on saanut niin monia vastauksia, mutta osalta tais mennä pointtini ohi. Ehken osannut itsekään selittää asiaani oikein. Kyseessä ei juurikaan ollut musiikin teoriapuoli tai asteikkojen haltuun ottaminen, vaan soittotekniikan harjoittelu puhtaasti motorisinia, hyvin epämusikaalisina "harjoituslikkeinä" vs "oikeiden", "musikaalisten" juttujen soittaminen kitaralla. Kehittääkö puhdas motoriikkareeni minua paremmaksi soittajaksi kuin pelkästään se "musiikin" soittaminen? Vaikea sanoa, ilmiselvästi sun opettaja on sitä mieltä että se on sulle tarpeen. Ehkä se on vaan laiska. Tuskin se mitenkään tuhoaa sitä mitä olet tähän mennessä saavuttanut. Olisi pitänyt ittekin joskus kaivaa kuvetta jotta olisi saanut ylimääräiset esteet näiden muutenkin hitaiden nakkien tieltä. Pystytkö muokkaamaan itseä miellyttäviä fraaseja mistään niistä harjoitteiden osakohdista? Syntyykö ideoita? | |
![]() 05.07.2013 22:38:11 | |
gary field: Vaikea sanoa, ilmiselvästi sun opettaja on sitä mieltä että se on sulle tarpeen. Ehkä se on vaan laiska. Tuskin se mitenkään tuhoaa sitä mitä olet tähän mennessä saavuttanut. Olisi pitänyt ittekin joskus kaivaa kuvetta jotta olisi saanut ylimääräiset esteet näiden muutenkin hitaiden nakkien tieltä. Pystytkö muokkaamaan itseä miellyttäviä fraaseja mistään niistä harjoitteiden osakohdista? Syntyykö ideoita? Yks harjotus mikä jäi erityisesti mieleen oli "spider"-harjoitus. Tai sillä nimellä ope sitä kutsui. Voisin siitä tehdä vaikka tabin tähän. e------7--------8---------5----------6------------- b--5-------6---------7---------8------------------- Idea oli käyttää tässä tietenkin jokaista sormea niin että vitosnauhalla olevat otetaan etusormella, kutosnauhat, keskarilla, seiskat nimettömällä ja kasit pikkusormella. Mä ainakin jouduin vähän puremaan hammasta että sain tämän sujumaan vaivatta. Opettaja näytti kyllä sitten että miten oli tätä itse soveltanut hienoon jazz-likkiin. Saa nähä keksinkö käyttöä tälle omassa junttimaisessa rokkikontekstissani. Joka tapauksessa vaikutti hyvältä motoriikkareeniltä. "Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM | |
![]() 05.07.2013 22:50:49 | |
ADEHD: Yks harjotus mikä jäi erityisesti mieleen oli "spider"-harjoitus. Tai sillä nimellä ope sitä kutsui. Voisin siitä tehdä vaikka tabin tähän. e------7--------8---------5----------6------------- b--5-------6---------7---------8------------------- Idea oli käyttää tässä tietenkin jokaista sormea niin että vitosnauhalla olevat otetaan etusormella, kutosnauhat, keskarilla, seiskat nimettömällä ja kasit pikkusormella. Mä ainakin jouduin vähän puremaan hammasta että sain tämän sujumaan vaivatta. Opettaja näytti kyllä sitten että miten oli tätä itse soveltanut hienoon jazz-likkiin. Saa nähä keksinkö käyttöä tälle omassa junttimaisessa rokkikontekstissani. Joka tapauksessa vaikutti hyvältä motoriikkareeniltä. Tämä opettaa sormia ja päänuppia, ja nimenomaan "finger independence" on juju. Ei varmasti mene hukkaan, motoriikka siinä kehittyy ilman muuta. Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. | |
![]() 05.07.2013 23:03:18 | |
Hynkel: Tämä opettaa sormia ja päänuppia, ja nimenomaan "finger independence" on juju. Ei varmasti mene hukkaan, motoriikka siinä kehittyy ilman muuta. Siltäpä tuntuu. Tunsin ihan vammaseksi itseni kun lähdin kokeilemaan. Simppeli juttu, mutta kun ei ole ennen tällaista tehnyt niin tuskaiselta se tuntui. Jokaiseen nuottiin joutui keskittymään että se oikea sormi lähti liikkeelle ja löysi oman paikkansa. Näitä tämän tyylisiä oli lisääkin, vähän eri tyylisiä. Yhdessä otettiin tuolla "spider"-tyylillä kahden nuotin sointuja niin että sormet joutuivat samalla tavoin menemään "ristiin". Ja taas sai hikoilla. "Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)