Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmia DIY säröpedaalien kanssa
1
JaegerX
29.06.2013 17:31:10 (muokattu 29.06.2013 23:15:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille!
 
Olen kevään aikana ruvennut opiskelemaan soitinelektroniikka tavoitteenani rakentaa erilaisia efektejä. Alkuun olen yrittänyt laittaa kasaan yksinkertaisia operaatiovahvistimilla varustettuja säröefektejä. Usean yrityksen jälkeen olen saanut säröstä heikkoa piereskelevää pörinää. Kieliä näppäillessä särö soi hetken lupaavasti, mutta kuolee pois melkein saman tien heti, kun signaali vähänkin heikkenee. Ikään kuin sustainia ei olisi lainkaan.
 
Joku näissä hommissa enempi kokenut on varmaan joskus tapelllut samojen ongelmien kanssa. Itse epäilisin, että ongelmat johtuvat kondensaattoreista, polkoja olen käyttänyt näissä. Tunnustan, että olen pienimmissä pikofaradien kerkoissa käyttänyt lähintä saatavilla olevaa arvoa, jos sopivaa ei ole sattunut olemaan käsillä. Pari tantaalia olen korvannut myös saman arvoisilla polkoilla. Voiko nämä pienet yksityiskohdat pilata koko homman? Ja millaisia ongelmia aloittelija yleinsäkin kohtaa DIY pedaalien kanssa?
 
Kokeiluja varten olen rakentanut yksinkertaisen koealustan, johon kytken efektin piirilevyn testailua varten. Koealusta toimii eli signaali kulkee sekä piirilevyn kautta, että bypassilla.
 
Koealusta:
http://www.saunalahti.fi/ffholm/koe.jpg
 
Nämä olen laittanut kasaan.
http://tagboardeffects.blogspot.fi/2012/08/ross-distortion.html
(Signaali kulkee läpi, ääni kuolee samantien pois kieliä näppäillessä, säröpotikka ei toimi lainkaan)
 
http://tagboardeffects.blogspot.fi/2013/01/chaos-distortion.html
(Toimi hieman paremmin. Soi pitempään, mutta äänenvoimakkuus heikko. Kytkentä hajosi itsekseen, eikä enää soinut myöhemmin ollenkaan.)
 
Uskon, että nämä hommat lähtevät tästä vielä kunnolla käyntiin, kun vaan alkuvaikeuksista pääsee yli.
 
-Ffholm
 
EDIT: TYPO
 
Kirjoita äidille!
-HP-
29.06.2013 18:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaegerX: Moro kaikille!
 
Olen kevään aikana ruvennut opiskelemaan soitinelektroniikka tavoitteenani rakentaa erilaisia efektejä. Alkuun olen laittanut kasaan yrittänyt laittaa kasaan yksinkertaisia operaatiovahvistimilla varustettuja säröefektejä. Usean yrityksen jälkeen olen saanut säröstä heikkoa piereskelevää pörinää. Kieliä näppäillessä särö soi hetken lupaavasti, mutta kuolee pois melkein saman tien heti, kun signaali vähänkin heikkenee. Ikään kuin sustainia ei olisi lainkaan.
 
Joku näissä hommissa enempi kokenut on varmaan joskus tapelllut samojen ongelmien kanssa.

 
Itekkin tapelin yhden od-piirin kanssa ja samat ongelmat. Sitten tarkistin ties monennen kerran että kaikki on niinkuin pitää niin eikö siellä ollu joku maa kuitenkin jääny kytkemättä. Sen jälkeen pelitti aivan bueno.
 
En tiiä auttaako mutta tulipahan kerrottua.
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
AcLAc
29.06.2013 18:13:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaegerX: Moro kaikille!
 
Olen kevään aikana ruvennut opiskelemaan soitinelektroniikka tavoitteenani rakentaa erilaisia efektejä.
-Ffholm

 
Hyvä, onnea ja menestystä valitsemallesi tielle. Nämä DIY- projektit ovat tosiaan mielenkiintoisia ja melko pienellä rahalla pääsee kiinni joskus jopa laadukkaisiinkin soundeihin. Muutama perusasia... tarkasta piirilevyn layout; onhan folion leikkaukset (cut) ja jumpit (link) oikeilla paikoillaan myös piirin alla. Jos on elkoja, niin niiden napaisuus oikein päin. Tietenkin komponettien sijoitus ja arvot tulee lopulta tarkistaa. Mikäli asentamasi vipukytkin on bypass- vipu, niin suosittelen jättämään siitä mahdollisen virtakatkaisun pois, koska se aiheuttanee pamauksen ääneen sitä käyttäessä. Virta, eli patterin miinus kytkeytyy input- jakin kytkimestä ainoastaan ja plus on aina kytkettynä piirilevyyn.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
okabass
29.06.2013 20:06:22 (muokattu 30.06.2013 01:02:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi Verolevyt on vihon viiimeisiä rakennella. Niissä täytyy olla tosi tarkkana, ettei ole tinasiltaa jossain. Tarkasta liuskojen katkaisukohdat, ettei ole kupaririisteitä (poranterällä varmaan katkaiset liuskan). Lopuksi kannattaa vetäistä, kaapia liuskojen välit esim ruuvimeisselillä. Pitkän päälle on hyvä pestä se ruskea juotoshartsi pois.
Suurennos on hyvä apu, esim. halpis visiiri jostain Biltemasta. Samoin hyvä valaistus on tärkeää. Samoin passiiviosat-etenkin vastukset- on hyvä mitata, että menee oikean arvoinen osa oikeaan paikkaan ekalla kertaa. Myös ok. kolvi ja hyvä juotostaito ovat tärkeitä. Netistä löytyy tietoa.
 
Toi on perusteellinen sivusto.
http://koti.mbnet.fi/ijl/juottaminen.html
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jamu
29.06.2013 21:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AudioPropella tsekkaa missä signaali alkaa "vääristymään".
Ja ainakin ICstä LM386ssa on ollu jotain häikkää. En muista tarkalleen, mutta kaikki ei toiminu. Oli samanlaista vaimenemis-propleemaa.
 
Decadetroll
29.06.2013 21:41:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa linkki siihen audioprobeen. http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
JaegerX
29.06.2013 23:24:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyviä neuvoja tullut aiheeseen, suuret kiitokset näistä. Yllättävän hankalaa saada näitä hommia alkuun, vaikka rakennusohjeet ovatkin ns. idioottivarmoja. Mutta uskon vakaasti, että tästä päästään vielä Shredmasteriinkin käsiksi jossain vaiheessa. Päivittelen tätä ketjua lisää jahka hommat edistyvät.
 
Kirjoita äidille!
Decadetroll
30.06.2013 09:25:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaegerX: Erittäin hyviä neuvoja tullut aiheeseen, suuret kiitokset näistä. Yllättävän hankalaa saada näitä hommia alkuun, vaikka rakennusohjeet ovatkin ns. idioottivarmoja. Mutta uskon vakaasti, että tästä päästään vielä Shredmasteriinkin käsiksi jossain vaiheessa. Päivittelen tätä ketjua lisää jahka hommat edistyvät.
 
Joo, se tahtoo aluksi olla (ja vähän myöhemminki), että niitä saa tutkia, että mikä taas meni pieleen. Sitten sieltä löytyy aina kuitenkin joku pikkuruinen tinasilta jostain, tai sitten itsellä käynyt aivopieru ja joku komponentti on vaikka väärinpäin.
 
Itsekin tässä ihmettelen yhtä putkipedaalia, jota en millään saa toimimaan, vaikka kuinka yritän. Joskus on vaan parempi pitää vähän taukoa ja katsoa sitten tuoreilla aivoilla uudestaan myöhemmin :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Sax-pappa
30.06.2013 09:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Myös ok. kolvi ja hyvä juotostaito ovat tärkeitä. Netistä löytyy tietoa.
 
Toi on perusteellinen sivusto.
http://koti.mbnet.fi/ijl/juottaminen.html

 
Tätä asiaa minäkin painottaisin. Kylmät juotokset ovat se kompastuskivi, johon orastava harrastus helposti kaatuu.
 
fox
02.07.2013 10:15:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Joo, se tahtoo aluksi olla (ja vähän myöhemminki), että niitä saa tutkia, että mikä taas meni pieleen. Sitten sieltä löytyy aina kuitenkin joku pikkuruinen tinasilta jostain, tai sitten itsellä käynyt aivopieru ja joku komponentti on vaikka väärinpäin. :)
 
Kannattaa myös katella niitä komponentteja.. =)
Tuolla ylempänä aloitusviestissä kiinnitti huomioni seuraava juttu:
 
Pari tantaalia olen korvannut myös saman arvoisilla polkoilla. Voiko nämä pienet yksityiskohdat pilata koko homman?
 
Tuokin voi olla syy "toimimattomuuteen" - tantaalit on kuten elkot, eli käyttötarkoitus on hieman toinen kuin tavan polkolla!
Koitapa korvata ne polkot tantaaleilla, tuostakin voipi olla apua! (ja tantaalien polariteetti oikein päin!)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Decadetroll
02.07.2013 10:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Kannattaa myös katella niitä komponentteja.. =)
Tuolla ylempänä aloitusviestissä kiinnitti huomioni seuraava juttu:
 

 
Tuokin voi olla syy "toimimattomuuteen" - tantaalit on kuten elkot, eli käyttötarkoitus on hieman toinen kuin tavan polkolla!
Koitapa korvata ne polkot tantaaleilla, tuostakin voipi olla apua! (ja tantaalien polariteetti oikein päin!)

 
Totta! Hyviä pointteja taas kettu-sedällä. Joskus törmännyt siihen, että tantaaleita on korvattu elkoilla, mutta polkot ei välttis tosiaan ihan toimi tuohon käyttötarkoitukseen. En sitten tiedä miten vaikuttaa saundiin, jos sen tantaalin vaihtaa elkoon.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
tommiot
02.07.2013 11:20:06 (muokattu 02.07.2013 11:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Totta! Hyviä pointteja taas kettu-sedällä. Joskus törmännyt siihen, että tantaaleita on korvattu elkoilla, mutta polkot ei välttis tosiaan ihan toimi tuohon käyttötarkoitukseen. En sitten tiedä miten vaikuttaa saundiin, jos sen tantaalin vaihtaa elkoon.
 
Totta kai ne toimii. Elektrolyytti- ja tantaalikondensaattoreilla saadaan vaan sama kapasitanssi huomattavasti pienempään tilaan ja ne ovat halvempia valmistaa. Aika äkkiä komponenttiluetteloita selatessa huomaa, ettei ehkä kannata alkaa laittaa virtalähteeseen 1000uF polypropyleenikonkkaa, kun se maksaa enemmän ku muut osat yhteensä ja ei mahdu koko pedaalin sisään.
 
Polarisoimatonta konkkaa ei pidä mennä korvaamaan polarisoidulla kattomatta vähän kytkentää. Ja toki jännitteenkestot tulee ottaa huomioon.
 
Decadetroll
02.07.2013 11:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Totta kai ne toimii. Elektrolyytti- ja tantaalikondensaattoreilla saadaan vaan sama kapasitanssi huomattavasti pienempään tilaan ja ne ovat halvempia valmistaa. Aika äkkiä komponenttiluetteloita selatessa huomaa, ettei ehkä kannata alkaa laittaa virtalähteeseen 1000uF polypropyleenikonkkaa, kun se maksaa enemmän ku muut osat yhteensä ja ei mahdu koko pedaalin sisään.
 
Polarisoimatonta konkkaa ei pidä mennä korvaamaan polarisoidulla kattomatta vähän kytkentää.

 
Njaa, noinpäinhän se taisikin mennä. No, harvemmin on tullut vaihdeltua kytkentäkaavioon merkittyjä konkkia erilaisiin. Toki jonkun kerkon vaihtanu polkoksi ja niinpoispäin, mutta eipä ole varmaan koskaan tullut vaihdettua elkoa tai tantaalia muuksi.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Jymi
03.07.2013 20:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Oletko tuplatarkistanut jakkien kytkennät eli että varmasti oikea piuha menee oikeaan liuskaan ?
 
Lisäksi piirin asento herättää kysymyksiä. Minä kun en noista ohjeista keksi mitenkä päin pitäisi olla. Enkä jaksanut alkaa miettimään mikä kytkentä tuosta tulee kytkentäkaaviota kun en löytänyt.
 
Jymi
03.07.2013 20:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös sinulta muuten puutu pari piuhaa tuosta ?
 
Ainakin kuvissa vasemmalta puolelta lähtee GAIN3 ja INPUT piuhat enkä minä niitä näe tuossa kuvassa.
 
Ekku01
03.07.2013 21:44:24 (muokattu 03.07.2013 21:46:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan ketjua.
 
Kuinka suuri vaikutus komponenttien materiaalilla on od/dist./fuzz -pedaalien ei-toivottuun taustakohinaan?
 
Tein joskus tuommoisen Red Llaman ja soundista tykkään tosi paljon, mutta volaa tuosta ei voi yli puolen välin nostaa ilman, että alkaa kohista. Toisen od:n kanssa kimpassa suhinat alkaa jo "klo 9"-kohdalla. Ei auta edes, että ruuvaa kitaran volumet nolliin.
 
http://www.aronnelson.com/gallery/m … m&g2_itemId=11323&g2_serialNumber=2
 
"Joh. 3:16"
Midrange
05.07.2013 00:59:53 (muokattu 05.07.2013 01:04:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekku01: Lainaan ketjua.
 
Kuinka suuri vaikutus komponenttien materiaalilla on od/dist./fuzz -pedaalien ei-toivottuun taustakohinaan?
 
Tein joskus tuommoisen Red Llaman ja soundista tykkään tosi paljon, mutta volaa tuosta ei voi yli puolen välin nostaa ilman, että alkaa kohista. Toisen od:n kanssa kimpassa suhinat alkaa jo "klo 9"-kohdalla. Ei auta edes, että ruuvaa kitaran volumet nolliin.
 
http://www.aronnelson.com/gallery/m … m&g2_itemId=11323&g2_serialNumber=2

 
Ison kasan pedaaleja rakennelleena sanon, että komponenteilla ei ole juurikaan merkitystä ellet laita koko pedaalin täyteen eniten kohinaa tuottavia komponentteja.
 
Esim. jos sulla on pedaalissa pari keraamista kondensaattoria, ja pari hiilimassavastusta muiden vähemmän kohinaa tuottavien joukossa niin et huomaa eroa.
 
Sen sijaan, jos sulla on jokainen vastus hiilimassavastuksia, ja jokainen kondensaattori keraaminen, niin on mahdollista että tuolloin kohinaa on aavistuksen verran enemmän. Ja sekin nimenomaan vain mahdollista, ei sitä välttämättä huomais. Noissa niin moni asia vaikuttaa.
 
Se kohina tietyissä OD-pedaaleissa on normaalia ja siitä hankkiudutaan eroon noise-gatella. Esim, tämä DOD YJM 308, jonka myös itse omistan tuottaa paljon kohinaa nupit kaakossa kuten seuraavasta videosta näkyy, etenkin kun sitä ajetaan vahvistimen särökanavaa buustaamaan:
 
https://www.youtube.com/watch?v=sC2ipXHbjR0
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «