Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5203 204 205 206 207244 245 246 247 248
johanssen
22.05.2013 12:33:57

CLARK: Kai sitä tuohon MOTU 8 Pre on sama kallistua, kun tuo noiden hintojen erotus varmaan kannattaa säästää jostain muusta.

Hyvä kallistus! Sijoitus tulevaisuuteen.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
CLARK
22.05.2013 13:54:41
Tämä kysymys vielä, sitten riittää. Vielä kun ollaan vähän kahden laitteen välillä..

MOTU 8 Pre VAI Focusrite Saffire Pro 40?
Danko
22.05.2013 14:09:17

CLARK: Tämä kysymys vielä, sitten riittää. Vielä kun ollaan vähän kahden laitteen välillä..

MOTU 8 Pre VAI Focusrite Saffire Pro 40?

Molemmilla luultavasti maaliin asti pääsee, mutta Focusrite-etuasteet eivät ole onnistuneet vakuuttamaan.
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
johanssen
22.05.2013 23:38:04

CLARK: MOTU 8 Pre VAI Focusrite Saffire Pro 40?

Täältä ääni menee myös MOTUlle.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
CLARK
23.05.2013 10:18:59
MOTU tilattu ja nyt sitten odotellaan. Kiitos paljon vastauksista!

Tilausta odotellessa voi alkaa jo perehtymään enemmän mikityksiin ja äänittämiseen. Olen ujosti luottavainen, ettei tule KOVIN PALJOA päänvaivaa tuon MOTUn kanssa.
zjanii
28.05.2013 19:25:21 (muokattu 28.05.2013 19:25:55)
Samantyylistä olen ajatellut kuin pari aikaisempaa kysyjää, eli M Audio Fast Track MKII ja Mikiksi Röde NT1-A, Studio Projects B1 tai ehkä SE electronics X1.
Miten näillä mikrofoneille luonnistuu sähkökitaran / basson mikittäminen? Ajattelisin että olisi parempi mikittää kuin vetää instrumentti kaapelilla suoraan tohon M Audioon.
Antti1
28.05.2013 19:26:53
zjanii: Samantyylistä olen ajatellut kuin pari aikaisempaa kysyjää, eli M Audio Fast Track MKII ja Mikiksi Röde NT1-A, Studio Projects B1 tai ehkä SE electronics X1.
Miten näillä mikrofoneille luonnistuu sähkökitaran / basson mikittäminen? Ajattelisin että olisi parempi mikittää kuin vetää instrumentti kaapelilla suoraan tohon M Audioon.

Hyvin onnistuu, antaa mennä vaan.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Todd
15.06.2013 20:24:27
Morjens. Ajattelin ruveta äänittelemään ja kenties videoimaan akustisen kitaran soittelujani,mutten tiedä mitään asiasta. Kysynkin siis,josko joku ystävällismielinen kanssaihminen kertoisi vähän tuosta aloittamisesta,mitä kalustoa ensiksikin tarvitsen? Ilmeisesti parin kondensaattorimikrofonia,jonkinlaisen etuasteen etc. Laittakaa myös esimerkkimalleja tarvitusta kalustosta esim. teekaupasta.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
RoopeRan
26.06.2013 21:18:40

Moi!

Omistan Focusrite Scarlet 2i2 -interfacen, ja perus Acerin läppärin. Tarkoitus on ruveta väsäilemään demoja itsekseen.

Interfacessa minulla on 2 outputtia ja 2 inputtia. Tämän vehkeen pitäisi olla varsin toimiva vehje.

Äänityssoftana minulla on Cubase 4. Pieniä ongelmia kuitenkin löytyi; Nauhoitettaessa 2 - (jotain muuta) raitaa, raita tulee ihan hiukkasen liian aikaisessa 1. raitaan verrattuna. Koneessa ja Cubasessa on tällä hetkellä käytössä interfacen mukana tullut äänikortin ajuri. Joten ongelma ei voi olla siellä päässä. Jostain täytyisi saada vain numerot vaihdettua oikeiksi/jokin täppi johonkin ruutuun..?

Osaisiko joku viisaampi jelppiä?

Kiitos jo etukäteen!

- Roope
PurpleCandle
27.06.2013 18:41:03
RoopeRan: Moi!

Omistan Focusrite Scarlet 2i2 -interfacen, ja perus Acerin läppärin. Tarkoitus on ruveta väsäilemään demoja itsekseen.

Interfacessa minulla on 2 outputtia ja 2 inputtia. Tämän vehkeen pitäisi olla varsin toimiva vehje.

Äänityssoftana minulla on Cubase 4. Pieniä ongelmia kuitenkin löytyi; Nauhoitettaessa 2 - (jotain muuta) raitaa, raita tulee ihan hiukkasen liian aikaisessa 1. raitaan verrattuna. Koneessa ja Cubasessa on tällä hetkellä käytössä interfacen mukana tullut äänikortin ajuri. Joten ongelma ei voi olla siellä päässä. Jostain täytyisi saada vain numerot vaihdettua oikeiksi/jokin täppi johonkin ruutuun..?

Osaisiko joku viisaampi jelppiä?

Kiitos jo etukäteen!

- Roope

En ihan ymmärtänyt kysymystä mutta buffer size Focusriten control panelista kannattaa säätää minimiin. Mitä isompi buffer size sitä enemmän viivettä taustalla soivissa raidoissa. Itsellä on Focusrite Saffire ja veikkaan että control panelit on aika samanlaisia. Bufferin säätö löytyy ainakin Saffiren paneelissa oikeasta alakulmasta settings napin alta.
Cubasessa on myös Record shift säätö (devices/device setup/VST audio system) millä voi säätää nauhoitetun audion delayta. Se periaatteessa kannattaa pitää nollassa missä se on oletuksena.
For what it freedom?
Tola
01.07.2013 14:00:33

Moro.

Nyt ois aika hommailla pari uutta mikkiä dynaamisten kaveriks ja tarviisin vähän apua/mielipiteitä valintaan. Tarkotuksena olisi saada mahollisimman monikäyttönen konkkamikki (tai pari) siten, että kyseinen värkki sopisi suht hyvin laululle, rumpujen överiks ja kitarakaapin mikitykseen. Oon miettiny seuraavanlaisia mikkejä:

- Studio Projects B1 ~115e
- Audio Technica AT2020 ~88e
- MXL 603 ~88e (toimiiko tää muuhunki ku overheadiks?)
- MXL 2006 ~92e
- Behringer B1 ~95e
- Rode NT1-A ~185e

Budjetti riittää parin ostamiseen kaikkien muiden paitsi Roden osalta. Toisaalta saan tarvittaessa kaverilta vastaavaa Rodea lainaan, joten siitäkään syystä ei oikeen oo tarvetta hankkia kahta NT1-A:ta.

Joten olisiko jostain noista hoitamaan kaikkea tuota? Saapi myös vapaasti ehdotella muitakin mikkejä (mielellään alle 200e).
tepeh
01.07.2013 16:50:26
Tola: Moro.

Nyt ois aika hommailla pari uutta mikkiä dynaamisten kaveriks ja tarviisin vähän apua/mielipiteitä valintaan. Tarkotuksena olisi saada mahollisimman monikäyttönen konkkamikki (tai pari) siten, että kyseinen värkki sopisi suht hyvin laululle, rumpujen överiks ja kitarakaapin mikitykseen. Oon miettiny seuraavanlaisia mikkejä:

- Studio Projects B1 ~115e
- Audio Technica AT2020 ~88e
- MXL 603 ~88e (toimiiko tää muuhunki ku overheadiks?)
- MXL 2006 ~92e
- Behringer B1 ~95e
- Rode NT1-A ~185e

Budjetti riittää parin ostamiseen kaikkien muiden paitsi Roden osalta. Toisaalta saan tarvittaessa kaverilta vastaavaa Rodea lainaan, joten siitäkään syystä ei oikeen oo tarvetta hankkia kahta NT1-A:ta.

Joten olisiko jostain noista hoitamaan kaikkea tuota? Saapi myös vapaasti ehdotella muitakin mikkejä (mielellään alle 200e).

Jos aikoo parin ostaa, niin kannattaa ostaa matchattu konkkapari. Ei mulla muuta
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Aki
02.07.2013 01:44:04 (muokattu 02.07.2013 01:44:15)

tepeh: Jos aikoo parin ostaa, niin kannattaa ostaa matchattu konkkapari. Ei mulla muuta

Kuoro- ja muihin klassisiin äänityksiin kyllä, ensimmäisiksi mikeiksi eipä ole väliä. Etenkään isokalvoisissa, joita käytetään stereoäänityksiin yleensä vain rumpujen overina tai huoneambienssina, joissa yleensä juurikin haetaan stereokuvaa erikuuloisten mikin sijaintien avulla.

Listatuista mikeistä AT2020:ssa on kiinteä low cut joten se ei oikein sovi jos tarttisi matalia taajuuksia poimia, 603 on pienikalvoinen, ja Röde tosiaan aika eri hintaluokassa. SP B1, B B1 ja luultavasti MXL:kin ajavat asiansa ihan ok. Alkuperäinen SP B1 oli hintaluokassaan jopa ilmiömäinen mikki, ja tällä nykyiselläkin tulee toimeen ihan hyvin. MXL:n suuntakuvio ja taajuusvaste ei kylläkään lupaa hyvää.

Kuten ehkä arvaatkin, halpojen mikkien hankkimista on maailmalla pohdittu ennenkin, joten alan foorumeilla olevat kirjoitukset sekä mikkien soundivertailut on hyvä käydä läpi ennen päätöstä.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Tola
02.07.2013 10:34:17

Joo taitaapi olla olla niin, et pittää noista vaatimuksista puottaa tuo overina toiminen, kun pienehkön foorumeiden selailun jälkeen näyttää et överimikit överimikkeinä ja muut sitten erikseen. Vai onko näin? Itse, kun en vastaa rummuista meidän bändissä, niin en viitsisi myöskään pelkille rummuille soveltuvia mikkejä ostaa.

Näin ollen tippuu myös tarve tuolle parille, eli hakusessa olis yks konkkamikki mielellään alle 250€, joka soveltuis lauluille ja kitarakaapin mikitykseen. Dynaamisina mikkeinä toimii Shuren SM57 ja Audio-Technica Pro 63.

Olisko tuo Roden NT1-A sitten se passeli mikki vai kenties täysin joku muu? Tuossa Rodessa houkuttelee vähän se, että kaverilta saisi tosiaan sen toisen lainaan (vaikka ei ookkaan mätsätty pari), jos tarve vaatii. Toimisko tuo NT1-A yhtään overiparina? Gearslutzissa oli vähän puolesta ja vastaan (enimmäkseen vastaan).
tepeh
02.07.2013 11:27:59
Tola: Joo taitaapi olla olla niin, et pittää noista vaatimuksista puottaa tuo overina toiminen, kun pienehkön foorumeiden selailun jälkeen näyttää et överimikit överimikkeinä ja muut sitten erikseen. Vai onko näin? Itse, kun en vastaa rummuista meidän bändissä, niin en viitsisi myöskään pelkille rummuille soveltuvia mikkejä ostaa.

Näin ollen tippuu myös tarve tuolle parille, eli hakusessa olis yks konkkamikki mielellään alle 250€, joka soveltuis lauluille ja kitarakaapin mikitykseen. Dynaamisina mikkeinä toimii Shuren SM57 ja Audio-Technica Pro 63.

Olisko tuo Roden NT1-A sitten se passeli mikki vai kenties täysin joku muu? Tuossa Rodessa houkuttelee vähän se, että kaverilta saisi tosiaan sen toisen lainaan (vaikka ei ookkaan mätsätty pari), jos tarve vaatii. Toimisko tuo NT1-A yhtään overiparina? Gearslutzissa oli vähän puolesta ja vastaan (enimmäkseen vastaan).

Rumpaleiden hömpötyksiä. Kyllä sitä voi rumpujen overina käyttää melkein mitä vain konkkamikkiä ja hyvä tulee. :) Mutta sitten rumpujen, erityisesti basarin mikitykseen ihan oma mikkinsä, virvelit ja tomit saa tarvittaessa perus dynaamisilla. :)
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Henri Henri Olavi
02.07.2013 11:31:28
Tola: Joo taitaapi olla olla niin, et pittää noista vaatimuksista puottaa tuo overina toiminen, kun pienehkön foorumeiden selailun jälkeen näyttää et överimikit överimikkeinä ja muut sitten erikseen. Vai onko näin? Itse, kun en vastaa rummuista meidän bändissä, niin en viitsisi myöskään pelkille rummuille soveltuvia mikkejä ostaa.

Sun listaamistas vaihtoehdoista mä olen itse tykännyt eniten SP B1:n soundista kitaraa äänittäessä. Ok, en ihan noita kaikkia ole tyypannut, mutta jos täytyisi valita kapula esim. NT1-A:n ja SP B1:n väliltä, kallistuisin jälkimmäiseen. Voksuissa oon mennyt molemmilla, riippuen laulajasta. SP B1 tuntuis olevan hieman tummempi.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Aki
02.07.2013 13:42:30

Tola: Joo taitaapi olla olla niin, et pittää noista vaatimuksista puottaa tuo overina toiminen, kun pienehkön foorumeiden selailun jälkeen näyttää et överimikit överimikkeinä ja muut sitten erikseen. Vai onko näin?

Ei todella ole näin. Tärkeä taito foorumeita lukiessa on osata jättää suurin osa kommenteista täysin huomiotta.

Jos 57 ja AT Pro 63 jo löytyy, tarve erityisesti kitaravahvistimen mikittämiseen konkkamikillä ei ole mielestäni olennainen. Jos löydät mikin joka toimii laulussa(si) ok, kaikki muukin äänittäminen hoituu tarvittaessa ihan riittävällä laadulla.

Mahdollisuus stereoäänitykseen on mulle ollut ihan alusta lähtien aivan ehdoton ominaisuus. Rummut, piano, flyygeli, haitari jne jäävät aika kalpeaksi varjokuvaksi itsestään ilman stereomikitystä. Hyötyä saattaa olla myös akkarissa, ja missä tahansa akustisessa soolosoittimessa.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Megadethh2
04.07.2013 18:57:25
Hommasin Palmerin PAN 01-passiivi di-boxin, koska Miditech Audiolink II:n hi-z lähtö särki ja kuulosti muutenkin ikävältä.
Olen tähän asti kokeillut laitteella äänittämistä signaaliketjulla basso --> palmer di input --> palmer di balanced xlr output --> interfacen mikkietuaste.
Päänvaivaa tuottaa laitteen ground lift- kytkin. Pitäiskö sen olla asennossa "ground" vai asennossa "lift", jos soittelen bassolla/kitaralla suoraan di boksista mikkietuseen ja äänitän käyttäen vahvistinmallinnuksia ?
Koitin eilen soitellessa molempia asentoja, mutta en huomannut saundissa mitään eroa. Ko. kytkimen pitäisi ilmeisesti poistaa kytkennöistä aiheutuvaa hurinaa, mutta googlettamisen jälkeenkään en oikein tajunnut, mitä ko. kytkin tarkkaan ottaen tekee ja milloin sitä pitäisi käyttää. Kiitos jo etukäteen ja toivottavasti joku jaksaisi valaista vähäsen : D
varakeef
04.07.2013 20:06:09
Ground/lift asennon muuttaminen toiseksi saattaa poistaa jonkun epätoivotun hurinan, jos sellaista ilmenee. Ei sillä muuta soundivaikutusta ole.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)