Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konemusiikkia Alottelijalle 2013 (makuuhuone studio)
1
duad
30.06.2013 22:37:58 (muokattu 01.07.2013 16:14:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan sveissan kaikki karvalliset ja karvattomat!
(huomasin stickyn kyllä, mutta ajattelin että askel askeleelta on kuitenkin hieman eri ja keskustelu oli mennyt dj puolelle)
 
Ajattelin jakaa muutaman tipsin, kun on pari viikkoa luppoaikaa.
Itsekun joskus selailin paikkoja ja kyselin asioita olivat vastaukset luokkaa: "jos et osta kalliimpia yamahoita ja käy oxfordissa on turha unelmoida mistään" joten tässä pieniä askeleita startiksi ilman oxfordia.
 
Tosiaan jos olet jo täydessä höyryssä studiossasi kannattaa lukeminen lopettaa tähän, paitsi jos kiinnostaa nähdä muun näkökulmasta asia :-)
 
Tärkeintä ja ehkäpä vaikeinta oli ensimmäinen askel, jota minulle taottiin päähän vasaran avulla:
 
-TIEDOSTA MITÄ ITSE HALUAT
 
Loppujen lopuksi oman fiilistelyn pitää olla kaiken edellä, että tuoliisi kuluu persikanmuotoinen jälki ja korvasi kieriskelevät jatkuvissa "Eargasmeissa" Kun tarpeeksi potkii pallo menee joskus pakostakin maaliin.
 
Sitten päästäänkin suorittamaan itse fyysistä puolta.
 
2. Kone
En mene tässä analogimaailmaan joten keskitytään, joko PC:hen tai MAC:cciin.
PC:n on hyvä olla tältä vuosituhannelta ja suosin itse kasattuja, koska osien esim. Muistin lisääminen on helppoa. Macit ovat yleensä perusvarmoja. Itse tykkään pikku säätämisestä.
Nämä ovat "muotoseikkoja"(paitsi jos tähtäät logic pro:hon, se on vain MAC:in etuoikeus) koska molempiin saa melkeimpä samat shaicet ja kumpaa nyt on tottunut käyttämään kannattaa siihen sujuvuuden takaamiseksi jäädä.
Kuhan takaa/sivusta/edestä(yleensä vihreä kolo) löytyy stereo out niin päästään alkuun.
 
3.Ohjelmat
Tämä on se kohta jossa peukalo hakeilee suuta kohti ja miettii opiskelenko nyt kuukausitolkulla jotain turhaa(harvoin mikään on turhaa). Toistetaan kohta yksi, mitä itse ohjelmalta haetaan,esim. jos aiot levyä pyöräyttää selvitä pystyykö softa loihtimaan ulos täyslaatuista tavaraa vai puskeeko se ulos 2gen mp3:ea. Suurimmat osat tekevät aivan samoja asioita hieman erilaisella käyttöliittymällä.
 
Näillä kahdella itse ihmettelyn aloitin molemmista demot ladattavissa. googlesta löytyy.
-Reason
-Fruityloops
 
MAC:ille löytyy koneelta valmiiksi garageband joka on päivitettävissä logic proksi maksua vastaan
 
4.Kaiuttimet/Kuulokkeet/Korvat
Tarkoituksena on saada ääni mahdollisimman "puhtaana" kuultavaksi ja sitäkautta käsiteltäväksi.
Hylkää anttilasta ostetut creativet ja osta itsellesi aktiiviset studiomoitorit. Itse alotin halvimmista mitä sain käsiini ja ero oli jo silloin uskomaton(Akai rpm7) vaihtaessa parempaan setuppiin on kiva kuulla taas uusia asioita! Jos on dollareita heittää niin hommaa vaikka ne uber yamahat. Mutta normaaleita konekaiuttimia en suosittele. Hyvät kaiken taajuuden kattavat studiokuulokkeet ovat naapureita varten ihan kivat. Korvaan en ole vielä löytänyt maksullista lisälaitetta joten se kehittyy vain harjottelulla.
 
5.Studio härpäkkeitä
Kaiken voipi tehdä manuaalisesti näppäimistöllä ja hiirellä. Mutta se ei ole kovin innovatiivista toimintaa. Suosittelen lämmöllä hommaamaan midikeyboardin ja/tai jonkunnäköisen studiopadin
Itselläni on m-audio oxygen 49 ja korg padcontrol, mukavia bonareita molemmat. Näitä on olemassa vaikka minkänäköstä härpäkettä. Muista tarkistaa yhteensopivuus.
 
6.Alkuun
Kannattaa aloittaa pienestä, käyttää valmiita soittimia ja rumpuja mitä ohjelmat tarjoavat.(niitä on paljon) Itse en suosi valmiiden looppien käyttöä kun ne tuntuvat jotenkin liian valmiilta, toiset taas tykkäävät vauhdittaa näin työskentelyä eikä siinä ole mitään väärää. Internet on pullollaan opetusvideoita miten tehdä perus rumpusequensseja ja breikkejä. (mm. Youtube)
Sitten soittaa/ohjelmoi/randomaa niiden päälle jotain miellyttävää. Pikkuhiljaa alkaa tutustumaan efekteihin, automaatioon, kappaleen rakentamiseen, nauhotteluun ja renderöintiin(export, eli miten saat vaikka levylle tekeleesi)
 
7.Lopuksi
Tämän on tarkotus päästää aloittelva tuottaja saamaan ensimmäiset nuotit ämyreistä, eikä olla kaiken kattava manuaali pöydän kaltevuudesta ja näytön tuumista. Aikaa menee pirustu, kaverit sylkee päälle ja tyttöystävä jättää, mutta se fiilis kun huomaa "jo" hetkessä kuulevansa ääniä mitä ei ennen huomannut, tai tietää mitä efektejä on käytetty tietyn äänen luomiseen on suorastaan atmosfäärinen.
Kokeile, leiki, nauti, vääntele kaikkia numikoita ja opi kuulemaan mitä tapahtuu. Aina syntyy uusi insinööri joka rikkoo kaikki säännöt ja kurottaa tuoreella sig. Soundillaan kohti taivasta. Eli kaikki neuvot ja faktat kannattaa ottaa terveellä kritiikillä vastaan. Sinä kuitenkin sitä omaa biisiä/looppia satoja tunteja pyörittelet, eise joka kertoo foorumeilla kuinka kalliit kaiuttimet pitää olla.
 
Ps.
Kirjottelin tämän samsungin täppärillä osastolla, enkä ole kummosempi kirjailija.
(kirjoitusvirheitä voi esiintyä)
 
Toivottavasti helpottaa edes vähän jonkun ensimmäistä askelta.
 
Ei ole oikotietä onneen
(paitsi dubturbo hehahogha.)
 
Olen myös huomioinut että liiallinen ylpeydessä kylpeminen saa mielen ja läheiset voimaan pahoin, välillä on kiva olla nöyrä ja hömppä :-)
 
Jos unohdin jotain olennaista vastailen/lisäilen kyllä jos jotakuta kiinostaa.
 
Edit:
Lisätääs tähän vielä boonuksena ammattilaistason ilmainen juno 60 jäljittelevä vst syntikka. Tästä aiheesta varmasti monta topiccia kanavalla miten asennus ja käynnistys hoituu. Saivat huhtikuussa 3 version valmiiksi, joten nyt ulkonäkökin on luokkaa A.
http://www.u-he.com/cms/tyrelln6
Kaikilla kannattaa olla tämä vauva varastossa!
 
-DD level 0.01
 
cosmob83
01.07.2013 12:39:41 (muokattu 01.07.2013 13:19:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.... ja sitten: www.dancemusicproduction.com
 
Edit: Vielä parempi idea ennen noita videoita on hommata alan perusteos: http://www.amazon.co.uk/Dance-Music … words=Dance+music+production+manual josta tosin on ilmestymässä kolmas painos kohtapuoliin.
 
taikakameli
01.07.2013 15:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää maailma tarvii lisää electrohousetuottajia ;)
 
TIEDOSTA MITÄ ITSE HALUAT
 
Tää oli mun mielestä kirjoituksen paras pointti. Kannattaa myös miettiä ennen yhtään minkään ostamista että onko tää nyt se mitä mä tarviin ja auttaako tämä minua tekemään musiikkia sujuvammin/paremmin/whatever. Jos on selkeä visio siitä mitä haluaa tehdä niin silloin ei (mun mielestä) tarvitse miettiä kamoja niin paljon, kunhan ne täyttävät omat tarpeet. Jos taas ostelee kalliita laitteita ja hienoja monitoreja siinä uskossa että näillä varmaan syntyy hyvää musiikkia niin metsään mennään.
 
Jos kelaa että "mä nyt voisin vähän kokeilla tota musan tuottamista" ja hommaa viimesen päälle kamat mutta sitten vasta huomaa ettei ookkaan ideoita biiseihin niin voi olla ettei paljon naurata.
 
cosmob83
01.07.2013 17:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ohjeita edellä, tosin minun täytyy olla muutamasta asiasta erimieltä:
 
Toki näin että hyvät laitteet eivät korvaa analyyttista kuuntelukykyä, mutta ei sitä kyllä ihan metsäänkään mennä jos aluksi hommaa laatu laitteita.
 
Elektronisessa musiikissa (erityisesti EDM puolella, toki pätee kaikkeen musiikkiin) tuo musiikin alakerta on perin tärkeää, ja jos sinulla ei ole skobeja joilla sitä kuulla, niin aika vaikeaksi homma menee. Toisaalta vaikka sinulla olisikin skobet joilla kuulla sinne 40hz saakka, mutta huone akustiikka on päin mäntyä, niin järkevien päätösten tekeminen on todella vaikeaa. Kyllä ne skobet ja hyvä huone akustiikka (ja molemmat maksavat) ovat aika keskeisessä asemassa.
 
Minä näen taman asian ennemminkin niin, että tämä on harrastus joka itseasiassa maksaa aika paljon. Tietokoneet maksavat, DAW softat maksavat, plugarit, syntikat, akustiikka, skobet. Sitten myös se "opiskelu" maksaa. Erinäisten saittien jäsenyys, kirjat, opetus dvd:t, yms.
 
Toki millään edellämainitsemistani ei ole mitään väliä, jos oikeasti teet vain ja ainaostaan omaksi iloksi ja kavereiden kärsimykseksi.
 
duad
01.07.2013 17:46:02 (muokattu 01.07.2013 18:04:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki näin että hyvät laitteet eivät korvaa analyyttista kuuntelukykyä, mutta ei sitä kyllä ihan metsäänkään mennä jos aluksi hommaa laatu laitteita.
 
Näkisin asin niin että on hyvä tutustua kaikennäköiseen laitteeseen, Edit: (oli joskus)pääasia mixauksessa on se että se toistetaan muillakin laitteilla hyvin kun niillä genelec 8030. Jotenkin turhauttaa kun sanotaan kuuntelijalle että ostappa paremmat kaiuttimet. Tämä on tilannekohtaista, jos musiikkiasi soitetaan vain hartwall areenalla niin eihän sitä tarvi muuksi muutella
 
Elektronisessa musiikissa (erityisesti EDM puolella, toki pätee kaikkeen musiikkiin) tuo musiikin alakerta on perin tärkeää, ja jos sinulla ei ole skobeja joilla sitä kuulla, niin aika vaikeaksi homma menee. Toisaalta vaikka sinulla olisikin skobet joilla kuulla sinne 40hz saakka, mutta huone akustiikka on päin mäntyä, niin järkevien päätösten tekeminen on todella vaikeaa. Kyllä ne skobet ja hyvä huone akustiikka (ja molemmat maksavat) ovat aika keskeisessä asemassa.
 
Erittäin vahva pointti!! Alottelevan artistin on kyllä hyvä tietää milloin basso lähtee hanskasta. Huone akustiika alussa on vähän niin ja näin, jos ei ole ennen mitään tehnyt on hieman vaikea erottaa onko seinällä paneelit vai ei.
Mutta itsekkin kattelin kivivillapaneelien teko ohjeita eikä siihenkään tarvitse pikavippiä ottaa.
 
Minä näen taman asian ennemminkin niin, että tämä on harrastus joka itseasiassa maksaa aika paljon. Tietokoneet maksavat, DAW softat maksavat, plugarit, syntikat, akustiikka, skobet. Sitten myös se "opiskelu" maksaa. Erinäisten saittien jäsenyys, kirjat, opetus dvd:t, yms.
 
Kun ammattifudariksi ruvetaan niin on hyvä että nappulakengät ovat uusinta adidasta, mutten nyt ensimmäisiin kokeiluihini lähtisi asuntolainaa ottamaan. Jokanen itse päättäkööt missä divarissa aikoo futia
 
Kannattaa myös tutustus Lucky Daten -tarinaan elektro miehiä, aloitti tekemällä itse tutoja ja oppi siinä samalla.
 
Toki millään edellämainitsemistani ei ole mitään väliä, jos oikeasti teet vain ja ainaostaan omaksi iloksi ja kavereiden kärsimykseksi.
 
Muistetaan että tässä haetaan aloitusta.
 
taikakameli
01.07.2013 18:11:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Hyviä ohjeita edellä, tosin minun täytyy olla muutamasta asiasta erimieltä:
 
Toki näin että hyvät laitteet eivät korvaa analyyttista kuuntelukykyä, mutta ei sitä kyllä ihan metsäänkään mennä jos aluksi hommaa laatu laitteita.
 
Elektronisessa musiikissa (erityisesti EDM puolella, toki pätee kaikkeen musiikkiin) tuo musiikin alakerta on perin tärkeää, ja jos sinulla ei ole skobeja joilla sitä kuulla, niin aika vaikeaksi homma menee. Toisaalta vaikka sinulla olisikin skobet joilla kuulla sinne 40hz saakka, mutta huone akustiikka on päin mäntyä, niin järkevien päätösten tekeminen on todella vaikeaa. Kyllä ne skobet ja hyvä huone akustiikka (ja molemmat maksavat) ovat aika keskeisessä asemassa.
 
Minä näen taman asian ennemminkin niin, että tämä on harrastus joka itseasiassa maksaa aika paljon. Tietokoneet maksavat, DAW softat maksavat, plugarit, syntikat, akustiikka, skobet. Sitten myös se "opiskelu" maksaa. Erinäisten saittien jäsenyys, kirjat, opetus dvd:t, yms.
 
Toki millään edellämainitsemistani ei ole mitään väliä, jos oikeasti teet vain ja ainaostaan omaksi iloksi ja kavereiden kärsimykseksi.

 
Olet täysin oikeassa, mutta pakko huomauttaa että ketjun otsikossa puhutaan aloittelijoista. Siinä saattaa helposti mennä vähän hämilleen kaiken tuon laite- ja ohjelmatulvan keskellä. Sitä paitsi kuten sanoit, oikeasti hyvät monitorit ja hyvän kuuntelun toteuttaminen maksavat sen verran etten näkisi kenenkään aloittelijan lähtevän siitä liikkeelle. Tai jos lähtee niin sitten kannattaa olla aika varma että tätä mä nyt haluun, tai sitten hommaa kamat joilla on hyvä jälleenmyyntiarvo ;).
 
Tottakai kannattaa hankkia hyvät kamat mielummin kuin huonot, pointtini olikin että ennen niitä kamoja kannattaa miettiä mitä tekee, miksi ja miten, sitten käydä se ajatus läpi vielä uudestaan läpi päässä ja sitten laittaa tilausta t-kauppaan.
 
duad
01.07.2013 18:23:13 (muokattu 02.07.2013 00:13:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: tämäkin olisi sopinut paremmin tuonne alottelija osastoon.
Pari päivää näitä selanneena olen huomannut, että ehkä nämä foorumit eivät loppujen lopuksi ole tämmöiselle hätäpäälle oikea paikka ^^
Takaisin kellariin opettelemaan olemista ja parempi onni vuonna 3000
 
Herba
01.10.2013 21:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä yksi aloittelija. Olen tuota Reason 7 demoa pyöritellyt nyt jonkun aikaa ja kokoversio houkuttelisi. Amazonista näemmä lähtisi n. 340 eurolla. Onko kommentteja puolesta/vastaan, olisiko joku toinen ohjelma selvästi parempi? En ole muita itse kokeillut.
 
Ja toinen kysymys äänikorteista. Koneena on 13" Retina Macbook ja lisänäyttö tulossa. Ulkoinen äänikortti vissiin olisi syytä hommata, näistä suosituksia? Joku jolla voi mahdollisesti myös kitaraa ja bassoa äänitellä.
 
Parasiittina paratiisissa vetelehtii minkä ehtii.
Carmifios
02.10.2013 14:07:07 (muokattu 03.10.2013 04:15:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herba: Reason 7.
 
Ei ole tarpeeksi kokemusta heittää vertailuja, mutta itse aloitin Reasonilla, ja on käytössä edelleen. Usein ReWiressä Ableton Liveen, jota käytän pääohjelmana (Reasonia voi juosta slave modessa todella monen softan kanssa. Eli helppo saada vielä iloa irti vaikka vaihtaisikin muuhun). Uskallan sanoa että hyvä perussetti työkaluja joilla pääsee kyllä alkuun (ja kokenut käyttäjä saa todella monimutkaistakin settiä aikaseksi). Äänipankki on monipuolinen. Käyttöliittymää pidän upeana ja sujuvana.
 
Miinuksena VST-tuen puute. Reasoniin saa lisää leluja vain Rack Extensioneja ostamalla. Niitä voi sentään kokeilla 30 päivää, ja valikoima on jo kohtuullinen. Jossain vaiheessa niitä alkaa kaivata. Reasonin omissa synissa riittää ruuvailtavaa, mutta esim. Antidote oli omalla kohdalla todella tervetullut korvaamaan Thorin leadsynana. Onhan noista Reasonin omista waveformeista kuullut puhetta, mutta joku tietävämpi avatkoon sitä.
 
Itellä PC, ulkoisena äänikorttina Line 6 UX1. Mikin ja kitaran/basson saa kiinni. Tätäkään en voi verrata mihinkään, mutta Reasonin kanssa on kätevää kun kaikki vahvarit jotka löytyy Line 6:n Pod Farm -softasta ilmestyy käyttöön myös Reasoniin. Voi olla että toimii joidenkin muidenkin DAW:ien kanssa, mutta en tiedä.
 
Herba
04.10.2013 10:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. Vaikutti ihan hyvältä tuo Line6, täytyy varmaan laittaa tilausta menemään kunhan saan päätettyä että mitä muuta t-kaupasta tarvitsen.
 
Parasiittina paratiisissa vetelehtii minkä ehtii.
BorealMix
20.04.2015 15:47:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herba: Täällä yksi aloittelija. Olen tuota Reason 7 demoa pyöritellyt nyt jonkun aikaa ja kokoversio houkuttelisi. Amazonista näemmä lähtisi n. 340 eurolla. Onko kommentteja puolesta/vastaan, olisiko joku toinen ohjelma selvästi parempi? En ole muita itse kokeillut.
 
FL Studio on varteenotettava vaihtoehto. Hinta versiosta riippuen 200 eurosta vähän ylöspäin. Lyömätön etu FL Studion kohdalla on elinikäinen päivitysoikeus uuteen versioon, eli maksat vain kerran elämässäsi ja saat ilmaiseksi uudet päivitykset.
 
FL Studion demo on täysversio, jolla voi tallentaa biisin, mutta demolla tallennettua ei voi vetää enää takaisin muokattavaksi. Mutta jääpä hengentuotteet odottamaan rekisteröintiä. Reilu meininki tuokin.
http://www.image-line.com/flstudio/
 
Monet kovat nimet käyttävät FL Studiota. Alla vain pari esimerkkiä.
 
Martin Garrixin taannoinen ykköshitti Animals oli tehty FL Studio-ohjelmalla:
Martin Garrix In The Studio With Future Music
https://www.youtube.com/watch?v=CfCmoEixxro
Martin Garrix In The Studio explaining how he created his UK number one and platinum selling club smash, Animals using Image-Lines FL Studio software.
 
Toinen FL Studiota käyttävä artisti yhtenä esimerkkinä monista
Arno Cost: Strong
http://www.image-line.com/documents … 4959&title=arno-cost-studio-session
 
Carmifios
21.04.2015 00:36:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carmifios: Reason
 
Päivitetääs sitten, että uusimman Reasonin (8) myötä ohjelma on siirtymässä pois line 6:n tukemisesta. Itellä vielä 7, ja Ableton pääsoftana, niin en osaa uusista vahvareista sanoa mitään.
 
In order to support future product development, the Line 6 guitar and bass amp devices will no longer be available in the Reason rack by October 2016.
 
efinque
31.10.2015 02:35:49 (muokattu 31.10.2015 02:39:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.dropbox.com/sh/gwapacp8 … 9ye7/AABFvH8k1QR8nsaJ5SKnYJXha?dl=0
 
Tämmöinen tuli kirjoiteltua pienehköllä avustuksella, joskin lontooksi.
 
Muutakin mukavaa, mm. Massive-presettejä, Ableton-templateja ja yhden kokonaisen biisin stemit löytyy kanssa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «