Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä noissa fuzzeissa oikein riivaa? (itseään tai itseänne)
1
efunkelist
29.06.2013 10:35:03 (muokattu 29.06.2013 10:36:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puran ahdistustani täällä, ties vaikka saisin vertaistukea tai apua vaivaan oireen sijaan.
 
Kaikkihan tietää että pedaalit on mahtavan kuuloisia mestareiden soittamissa mainoksissa mutta sitten kun kokeilet pedaalia kaupassa se kuulostaa tylsältä tai jopa huonolta.
 
Oon jotenkin kerjännyt itselleni fuzz-kuumetta jo kauan aiemminkin mutta se on aina sillä lähteny kun kokeilee speduja kaupassa: tylsää särähdystä, kivempaa saan omien vahvareiden särökanavista tai sitten joistain säröpedaaleista.
 
Sattuman kaupalla tuli vedettyä yhden biisin äänityksissä kitarasoundit tietokoneen plugareilla oikean hardiksen sijaan. Yhteen leadiin tehtiin soundi siten että perussoundina oli suht huono vanhan ja köpsön kuuloinen vahvistinmallinnus mutta sen eteen laitettiin KOLME ERI FUZZIA miedoilla säädöillä ja ai että kuulkaa oli parasta fuzzipölröpörönannaa mitä olen koskaan kokenu. Just sellasta laulavaa muttei vihlovaa pitkää nuottia ja alemmista otteista röpsähtävää pörähdystä. Toki kompressoreitakin taisi olla vähän siellä sun täällä pitkin signaaliketjua...
 
Tietenkin softa mallinteli jotain vintagepurkkeja ja virtuaalilankussa niitä sai viritellä miten lystää.. miten hitossa saisin tuota soundia oikeassa maailmassa? Pitäiskö joku axe-fx hommata? huoh!
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
0101978
29.06.2013 11:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos fuzz-maailma ei ole tuttu niin kerron ihan oman mielipiteeni: itse käytän fuzzeja paljon joko boostina, mietona särönä, isona vallina ja sooloissa. Lähes kaikki fuzzit vaativat mun mielestä peräänsä jo vähän ruvella olevan vahvistimen, tai vhintään jokun säröpurkin joka vähän loiventaa fuzzia.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
McNulty
29.06.2013 12:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan Fuzz-asiaan lyhyesti ja ytimekkäästi youtube-videolla:
http://www.youtube.com/watch?v=lUyND1_cgJQ
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
PJS
29.06.2013 12:55:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fuzzit toimii itselle parhaiten sillon ku niitä käytetään totaalisen överisti. Esim. itellä on fuzzfacesta aina kaikki napit täböillä. Sit ku vielä tota tyrkätään täysillä olevaan vahvariin ni aletaan olla oikeella zonella.
 
Peace!
Laulava Kylätohtori
29.06.2013 13:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101978: Jos fuzz-maailma ei ole tuttu niin kerron ihan oman mielipiteeni: itse käytän fuzzeja paljon joko boostina, mietona särönä, isona vallina ja sooloissa. Lähes kaikki fuzzit vaativat mun mielestä peräänsä jo vähän ruvella olevan vahvistimen, tai vhintään jokun säröpurkin joka vähän loiventaa fuzzia.
 
Tämä, itse edustan samaa koulukuntaa. Fuzzit toimii loistavasti pienen vahvarisärön päälle, mutta puhtaan päälle ne ovat vähän karkeita ja räikeitä. Myös od fuzzin ja vahvistimen välissä toimii hyvin.
 
Bassman '59 + fuzz on huono koviin volumeihin asti, mutta kun Bassmanin pistää todella kovalle, niin se toimii kuin unelma. Tosin korvat valuvat verta jo siinä kohtaa. ..
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
SpeedGovernor
29.06.2013 14:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä itse samaa mieltä, että ehdottamasti futsiin kaveriksi vähän ruttua, OD:ta jne. Itselle oli jopa karkea pettymys kauan sitten kaiken fuzzhehkutuksen jälkeen mitä oli netissä jne. Kuullut. Ennenkun tajusi vähän tukea sitä jollain.
 
efunkelist
29.06.2013 15:25:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kellään tulis mieleen sellaista kaupallista ratkaisua tai sopivaa diy-skemaa millä sais yksiin kuoriin fuzzin ja sen kaveriksi sopivan pöristimen?
 
Vihaan stepdancea kun pitäisi soittaa :D
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
varakeef
29.06.2013 16:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tällainen Crazy Horse?
http://youtu.be/F2oC3_POYJY
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Rämppy
29.06.2013 18:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SpeedGovernor: Joo kyllä itse samaa mieltä, että ehdottamasti futsiin kaveriksi vähän ruttua, OD:ta jne. Itselle oli jopa karkea pettymys kauan sitten kaiken fuzzhehkutuksen jälkeen mitä oli netissä jne. Kuullut. Ennenkun tajusi vähän tukea sitä jollain.
 
Komppia. Kokeile miedolle säädetty overdrive fuzzin perään. Kyllä lähtee.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Gabe
29.06.2013 22:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101978: Jos fuzz-maailma ei ole tuttu niin kerron ihan oman mielipiteeni: itse käytän fuzzeja paljon joko boostina, mietona särönä, isona vallina ja sooloissa. Lähes kaikki fuzzit vaativat mun mielestä peräänsä jo vähän ruvella olevan vahvistimen, tai vhintään jokun säröpurkin joka vähän loiventaa fuzzia.
 
Samaa mieltä. Tämä on erittäin hyväksi havaittu tapa käyttää fuzzeja täälläkin päässä.
Ziggy Bubba
29.06.2013 23:29:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Komppia. Kokeile miedolle säädetty overdrive fuzzin perään. Kyllä lähtee.
 
Sama, mutta OD pannaan fussin eteen meillä.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Rämppy
30.06.2013 01:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Sama, mutta OD pannaan fussin eteen meillä.
Ehkä teillä muttei meillä ;-)
Mut ihan kuin vain.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
varakeef
30.06.2013 11:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä futsi on ennen lähes täpölle kännettyä 5e3 deluxea, joka periaatteessa puhdistuu tai on ihan murolla kitaran voluumipotikan asennosta riippuen.
 
Kun futsia polkaisee ääntä voisi kutsua möyryämiseksi. Tuhoa täydennetään tarvittaessa boosterilla, joka on ketjussa ensimmäisenä. Se saa futsin kyykkäämään ja rykimään. Ai että sitä on mukava kuunnella.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
zapateados
30.06.2013 21:30:29 (muokattu 01.07.2013 14:04:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on samanlaisia kokemuksia kuin monella muullakin ketjun kommentoijalla, eli futsi vaatii joko ruvelle ajetun vahvistimen tai kaveriksi säröpedaalin. Muuten soundi tuppaa jäämään aika kylmäksi ja tuhnuiseksi.
 
Muutaman germanium ja silicon futsin jälkeen päädyin Mojo Hand FX Huckleberry hybridifutsiin, josta löytyy molemmat transistorit samasta paketista. Ääninäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=SMp0onT8ABk (soitto alkaa kahden minuutin jälkeen).
 
Käsittääkseni jotkut futsit on suunniteltu toimimaan paremmin suoraan puhtaan vahvistimen päälle ajettuna, kuten esim. Analogmanin Astro Tone Fuzz, joka on distortion/fuzz-tyylinen sekoitus.
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
0101978
30.06.2013 22:01:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on totta. On fuzzeja jotka on suunniteltu toimimaan täysin cleaniin pohjaan ja
sen ne sitten vaatikin toimiakseen toivotulla tavalla. Mainitun lisäksi ainakin muutamat Pete Cornishin spedut on sellaisia etä toimii parhaiten täysin cleanin päälle. "Onneksi" harva soittaja joutuu noiden Cornishien kanssa tekemisiin...
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Laulava Kylätohtori
30.06.2013 22:03:21 (muokattu 30.06.2013 22:03:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit. väärä ketju....
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
McLeach
30.06.2013 22:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän hankala efekti minunkin mielestä. Pakko olla muttei oikeen osaa mihinkään tunkea. Syy: boostina kiva toisen särön perään jolloin saa erittäin muhkean ja sustainikkaan soolosaundin. Mutta kun säätää säädöt boostiksi niin pedaalilla ei teekkään enää muuta kun noilla säädöillä ei tee mitään jos haluaa pelkällä futsilla vetää. Joka biisiin ei jaksaisi omia säätöjä väännellä varsinkin kun volat niin herkässä ja HELVETIN kovalla ainakin bigmufissa. Enkä myös halua kahta fuzzia jalkoihin kun yksikin meinaa olla jo liikaa. No ehkä joku päivä se tulee vielä potkastua päälle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «