Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 543 44 45 46 47347 348 349 350 351
Alfons Åberg
27.06.2013 23:22:43
Laulava Kylätohtori: Itse ajattelen, että sniisalot, eetupakkaset ja muut piripäät ei pahemmin soittele, joten soitto on jo sinänsä yksi merkki luotettavuudesta. Toiseksi siinä, kun vähän rupattelee niitä näitä, niin saa todella nopeasti hyvän kuvan, että minkälainen tapaus siellä langan toisessa päässä asustaa. Itseä myös epäilyttää, jos myyjästä ole mitään tuntomerkkiä kuin pelkkä profiili, eikä mitään muita yhteystietoja saatavissa. Toki ei se profiili, nimi tai puhelinnumero mitään sinällään todista, mutta kuitenkin...

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Jos ei vastapuolelle voi ollenkaan soittaa niin mennään aikalailla riskivyöhykkeellä. Vielä jos on sekä profiilin (tyhjän), että myynti-ilmoitusten kommentointimahdollisuus blokattu niin vähän hälytyskellot soi.

Tästähän joskus aikaisemminkin tässä ketjussa taidettiin painia tästä ilmoitusten kommentoinnista. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että ilmoituksia trollataan jos on kommentointi käytössä. Itse en tähän kyllä usko.
Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM
Laulava Kylätohtori
28.06.2013 07:26:47
IntriguingMan: Tästähän joskus aikaisemminkin tässä ketjussa taidettiin painia tästä ilmoitusten kommentoinnista. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että ilmoituksia trollataan jos on kommentointi käytössä. Itse en tähän kyllä usko.

En usko itsekään. Kymmeniä myynti-ilmoituksia ollut, eikä kertaakaan ole trollattu. Ja yleensä, jos alkaa rölö-kommentteja tulemaan, niin itse ilmoituskin on jollain tavalla epämääräinen tai kyseenalaisesti laadittu. Eihän huono ilmoitus oikeuta asiattomuuksiin, mutta en ole koskaan nähnyt torilla asiallisessa ja hyvin laaditussa myynti-ilmoituksessa (asiatonta) rölötystä...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
BlackGoat
28.06.2013 08:02:13 (muokattu 28.06.2013 08:03:05)

Tulipa tossa ekan kerran semmonen fiilis, että hommassa on jotain mätää. Sain mailitse ostoilmoitukseen yhteydenoton ja oli niiin täydellinen tarjous, kuvankin sai nopeasti.

Alko kuitenkin haiskahtamaan kun ei postiennakko käynytkään vaan ainostaan rahat tilille / kasvotusten. Käytinpä sitten Googlen kuvahakua ja latasin kuvan sinne, ja löytyihän se sitten joltain epämääräseltä foorumilta täysikokoisena (mailissa lähetetty oli pienennetty).

Ilmoitin myyjälle, että eiköhän unohdeta tämä niin selittely alkoi ja lisää kuvia ostokuitteineen piti tulla (eipä tullut) ja kaiken lisäksi oli juuri sopivasti viikon sisään tulossa toiselta puolelta Suomea käymään täällä päin, eipä kuulunut yhtään mitään enään.

Varmaan aika moneen kertaan käyty vinkki, mutta tuo Googlen "Search by image" on hyvä alku jos epäilyttää.

Edit: typoja...
-M.A-
Thyvon
28.06.2013 08:27:33
IntriguingMan: Tästä olen kyllä samaa mieltä. Jos ei vastapuolelle voi ollenkaan soittaa niin mennään aikalailla riskivyöhykkeellä. Vielä jos on sekä profiilin (tyhjän), että myynti-ilmoitusten kommentointimahdollisuus blokattu niin vähän hälytyskellot soi.

Itse en laita myynti-ilmoituksiini puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta tai kommentointimahdollisuutta. Toimikoon jonain filtterinä, että teen kauppaa vain rekisteröityneiden mnet-käyttäjien kanssa eli ensikontakti otetaan pikaviestillä.

Tottakai puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen saa, jos tosissaan ryhdytään kaupan tekoon.

En kaipaa esim. typeriä vaihtoehdotuksia piippaamaan luuriini, käsittelen ne sitten valitsemallani ajalla pikaviestien joukosta. En kaipaa myöskään ulkopuolisia kommentoimaan kaupankäyntiä, en netissä enkä tosielämässä.
Laulava Kylätohtori
28.06.2013 08:32:40
Thyvon: Itse en laita myynti-ilmoituksiini puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta tai kommentointimahdollisuutta. Toimikoon jonain filtterinä, että teen kauppaa vain rekisteröityneiden mnet-käyttäjien kanssa eli ensikontakti otetaan pikaviestillä.

Tottakai puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen saa, jos tosissaan ryhdytään kaupan tekoon.

Ymmärrän tuonkin, mutta eipä sitä tulee kyseltyä yhteystietoja, jos niitä ei ilmoituksessakaan ole. Helposti vain ohittaa koko ilmoituksen...
Thyvon
28.06.2013 10:18:50 (muokattu 28.06.2013 10:19:54)
Laulava Kylätohtori: Ymmärrän tuonkin, mutta eipä sitä tulee kyseltyä yhteystietoja, jos niitä ei ilmoituksessakaan ole. Helposti vain ohittaa koko ilmoituksen...

Toimikoon tuokin siis filtterinä: jos jostain tuntuu liian vaivalloiselta tehdä ensikontakti pikaviestillä, niin musiikkitarvikettani ei ole tarkoitettu omistukseensa. Kauppaa tehdessä voi ilmetä vielä huomattavasti vaativampiakin toimenpiteitä ;)

Aika monta kauppaa on sujuvasti tehty pikaviestein, valokuvat sähköpostiin ja kun on ns. kättelyn hetki, niin koko nimet ja puhelinnumerot esiin, usein tässä vaiheessa vielä puhelinsoitto.
Hynkel
28.06.2013 10:28:03
Thyvon: Toimikoon tuokin siis filtterinä: jos jostain tuntuu liian vaivalloiselta tehdä ensikontakti pikaviestillä, niin musiikkitarvikettani ei ole tarkoitettu omistukseensa. Kauppaa tehdessä voi ilmetä vielä huomattavasti vaativampiakin toimenpiteitä ;)

Aika monta kauppaa on sujuvasti tehty pikaviestein, valokuvat sähköpostiin ja kun on ns. kättelyn hetki, niin koko nimet ja puhelinnumerot esiin, usein tässä vaiheessa vielä puhelinsoitto.

Mun mielestä tää on ihan hyvä periaate. Pikaviesti on helppo tapa asioida jäsenistön kesken, etenkin jos haluaa tehdä turvallisia kauppoja. Itse otan aina yhteyttä pikaviestitse just sen takia että viestit jää muistiin, ja kyllähän ne yhteystiedot sitten vaihtuvat sielläkin.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
pappasfin
28.06.2013 10:34:35 (muokattu 28.06.2013 11:10:41)
Thyvon: Toimikoon tuokin siis filtterinä: jos jostain tuntuu liian vaivalloiselta tehdä ensikontakti pikaviestillä, niin musiikkitarvikettani ei ole tarkoitettu omistukseensa. Kauppaa tehdessä voi ilmetä vielä huomattavasti vaativampiakin toimenpiteitä ;)

Itse käytän juurikin tätä pikaviestitystä ja jos homma on edetäkseen niin kyllä sitten tarpeen vaatiessa tulee muutakin tietoa, jotta kaupantekoon päästään, tosin kaupat mä teen aina nouto / käteinen, koska mä en vaan osaa luottaa kolmanteen osapuoleen tarvaran liikuttamisessa kun ja jos siinä jotain tapahtuu niin ei se ole ostajalle kivaa eikä myyjälle, mä luotan omiin handuihin ja kannan niillä sen kaman vaikka ostajalle tarpeen vaatiessa :D

Viimeinen täällä oleva myynti-ilmoitukseni meni vähän persiilleen kun sekä ostajaehdokas että minä oltiin liian vainoharhaisia, mulle tuosta ei koitunut mitään harmia kun myin sen kitaran (Music Man Petruccin) liikkeeseen kun hankin muuta kamaa, mutta ostajille tuo tietysti merkitsi sitä, että se kitara maksaa enemmän kun liike laittaa omat lisänsä hintaan).

Edit: Sellainen pieni lisäys, että jos mä totean, että myyminen täällä tökkii jostain syystä niin olen ottanut tavaksi sitten myydä soittovehkeeni liikkeille, tämä on siitä hyvä, että kun katsoo jotain kamaa mitä itse haluaa ostaa niin samalla menee myymiset ja ostamiset sekä testaamisetkin sen liikkeen kanssa ja loppu peleissä mun myynti hinnat on ollut niin edullisia, että saan saman hinnan liikkeestäkin :D
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
28.06.2013 10:54:57

Ei pikaviesteissä vikaa ole - päinvastoin. Itse olen ostanut ja myynyt monia pedaaleita ja vieläpä muutaman vahvarin ja kitaran sen lisäksi, vain pikaviestejä hyväksikäyttäen.

Mutta, koska asun metsän keskellä, niin nouto ei yleensä ole vaihtoehto. Siksi yritän googletella nimimerkkiä ja mahdollisesti muita tietoja ja verrata miten hyvin ne täsmää. Noutaessahan se on ihan sama, mitä tietoja ilmoituksesta löytyy. Kuten jo totesin, niin ei ne puhelinnumerot ym. mitään sinänsä todista, mutta jos numerolla löytyy haulla nimi, mikä täsmää ilmoitettuun asuinpaikkaan ja google löytää vielä, vaikka nettiauto-ilmoituksen ym, niin kyllä se nyt jollain tasolla luottamusta herättää.

Eikä tuo missään tapauksessa mikään filtteri ole, ainakaan, jos kyseessä on jotain, mitä oikeasti haluaa. Kyllä niiden pikaviestienkin rivien välistä on aika paljon luettavissa, vaikkei niitä montaa olisikaan...
Mr. Speed
28.06.2013 12:04:24
Laulava Kylätohtori: No, jos kitaroista jotain ymmärtää, niin kai halvan tai keskihintaisen kitaran osto on aika helppoa, ainakin jos pääsee kokeilemaan. Ei kai siinä tuntien testiä tarvita. Kalliimmassa toki voi mennä sormi suuhun vähän kokeneemmallakin. Jos siis ollaan oikeaa arvosoitinta ostamassa. Aloittelijaa sitten taas on helppo kusettaa ihan kitarallakin, vaikka onkin melko yksinkertainen peli. Yli tunnin testisoitto kyllä kuulostaa melko ihmeelliseltä...

Toki satasen kitara on satasen kitara (vähän kuin tonnin auto on tonnin auto), ei siinä sen ihmeellisempi ihmetellä ja vahdata, vaan se joko ostetaan tai ei. Voi jeesus, kun joku urpo tulee katsomaan jotain 250 kotteroa ja sitten sitä ihmetellään ja vittuillaan jostain naarmusta kuin oltaisiin jotain antiikkiautoa ostamassa vähän isommallakin rahalla.

Itse en nyt ihan ole varma, että miten kitaran hintaluokka vaikuttaa siihen, että on pakko päästä kokeilemaan sähköillä. Ihan yhtä paljon/vähän ihminen näkee kitarasta 10 minuutin tai tunnin pyörityksellä, jos ei siis ole mitään pohjatietoja kitarasta. Kitarasähköt on kuitenkin semmonen asia, ettei ole mitenkään iso homma korjata jos jokin on pielessä.

Tietysti, mielestäni on järkevää ottaa ostettavasta kitarasta selvää ETUKÄTEEN, koska niin sitä tietoa saadaan ja pikkuhiljaa se karttuu. Itselläni on se, että kun menen kitaraa katsomaan, niin minua kiinnostaa lähinnä kitaran kunto. Minua siis kiinnostaa vain se, että kitara on luvatun kaltainen ja toimintakunnossa. Moni kitara on ollut aivan surkeissa säädöissä joten soinnista on ollut vaikea sanoa mitään. Kyllä on kuitenkin säätöjen jälkeen ollut aina suu messingillä kun kitara onkin "herännyt henkiin".

Pointti on siis se, että kokematon ei tule hullua hurskaammaksi soitteli kitaralla sitten vartin tai kolme. Toki perus toiminnallisuudet on hyvä kokeilla. Itse suosinkin sitä, että pohjatyö tehdään ennen kuin mennään paikan päälle ihmettelemään, koska itse en ainakaan halua tuhlata toisen ihmisen vapaa-aikaa. Ainakaan niin, että kitarassa onkin jokin ominaisuus (HUOM. ei vika), jonka takia osto jää tekemättä.
http://www.sieni.us/?id=38
Osteri
28.06.2013 12:18:57
Varttuneemmille täällä ei kai tarvitse sujuvan kaupankäynnin ohjeita jakaa? Nuoremmille sen sijaan vinkiksi, että puhelinnumero kannattaa myyjän laittaa ilmoitukseen kuten kaikessa muussakin myymisessä. Myyjän tehtävähän on tehdä ostaminen mahdollisimman helpoksi, joten jos ei näy ostajia niin missä syy? Ehkä kannattaa katsoa peiliinkin toisinaan. Ostajan taasen on ihan hyvä rohkeasti käyttää sitä puhelinta. Kyllä se asia siinä aika äkkiä selviää tuleeko kauppoja vai kaatuuko ajatus alkumetreille. Mieluumminhan sitä ajan kanssa keskustelee kuin "hakkaa hammondia" eli pikaviestillä lyhyen töksäyksen.

Otsikon aiheeseen liittyen tässä saattaisi välttyä edes hieman niiltä epäonnisilta huijauksiltakin. Ei varmasti, mutta ehkä hieman.

Mun mielestäni näin: puhelinsoitto - ajan voitto.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Decadetroll
28.06.2013 12:31:15
Osteri: Varttuneemmille täällä ei kai tarvitse sujuvan kaupankäynnin ohjeita jakaa? Nuoremmille sen sijaan vinkiksi, että puhelinnumero kannattaa myyjän laittaa ilmoitukseen kuten kaikessa muussakin myymisessä. Myyjän tehtävähän on tehdä ostaminen mahdollisimman helpoksi, joten jos ei näy ostajia niin missä syy? Ehkä kannattaa katsoa peiliinkin toisinaan. Ostajan taasen on ihan hyvä rohkeasti käyttää sitä puhelinta. Kyllä se asia siinä aika äkkiä selviää tuleeko kauppoja vai kaatuuko ajatus alkumetreille. Mieluumminhan sitä ajan kanssa keskustelee kuin "hakkaa hammondia" eli pikaviestillä lyhyen töksäyksen.

Otsikon aiheeseen liittyen tässä saattaisi välttyä edes hieman niiltä epäonnisilta huijauksiltakin. Ei varmasti, mutta ehkä hieman.

Mun mielestäni näin: puhelinsoitto - ajan voitto.

Enpä tiedä olenko nuori vaiko varttunut, mutta yli sata kauppaa on hoidettu ilman puhelinnumeroiden käyttämistä. Toki se on jossain vaiheessa yleensä annettu puolin ja toisin, mutta varmasti 99% kaupoista, oli ne sitten isoja tai pieniä, on hoidettu pikaviestein ja sähköpostein. Välillä menee muutama päivä, joskus kaupat on tehty pikaviesteinkin alle 10 minuutissa ja kamat matkaa joko mulle tai multa uudelle omistajalle. Ei se puhelinnumero tee autuaaksi aina. :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
fox
28.06.2013 12:39:10

Decadetroll: Ei se puhelinnumero tee autuaaksi aina. :)

Ei tee ei, ja pitäs ottaa sellainenkin seikka huomioon, ettei se puhelinnumero ole itsestäänselvyys sille, että siihen hetimiten vastataan.. ;) Syystä tahi toisesta. Vallankin työssäkäyvälle kansanosalle, saati epäsäännölliset työajat omaavalla, on varsin turhauttavaa, jos ns. "lepoajalla" puhelin päräjää, ja siellä on "vaan joku täällä kyselee, että onko?"
Muutamaa edellistä kirjoittajaa komppailen, kyllä se puhelinsoiton/numeron aika tulee, jos tarvetta on, ynnä muita tietoja.. Pikaviesteilläkin pelkästään on kauppoja tehty. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Decadetroll
28.06.2013 12:42:34
mpekkanen: Minusta sellaista kitaraa jota myyjä ei ole jostain syystä jaksanut laittaa säätöihin ei kannata ostaa. Ei ainakaan aloittelijan.
Aika paljon on näitten palacastereita myyviä ja vaihtavia kavereita jotka tekevät tätä ihan koko ajan ja lähes aina ne ovat jotain pientä säätöä vailla. Kuitenkin samanlaisia projekteja hommataan koko ajan lisää.
Minusta se kertoo siitä ,että hommataan jotain huutokauppa halpis kamaa ja kasataan niistä mahdollisimman hyvä ja kun siitä ei oikeasti saa hyvää niin sitten kerrotaan että hieman pitäisi ehkä säätää,mutta en jaksa kun pitää myydä pois kun vaimokin valittaa kitaroiden määrästä ja ei ole aikaa jne...Tekosyitä kyllä löytyy.

Kaikkihan varmasti tekevät omat hienosäätönsä sitten itse tai vievät jollekkin joka ne tekee. Laittaa sellaiset kielet kuin haluaa ja säätää kielten korkeuden mieleisekseen.

Jos soitin on kuitenkin niin huonoissa säädöissä ettei kaula soi kaikkialta tai intonaatio heittää 12 nauhalta puolisäveltä tai enemmän niin itse kyllä jätän sellaisen pelin hommaamatta.

Toisaalta taas kokenut tyyppi voi ihan huoletta ostaa jonkun laatupelin joka ei ole säädöissä. Itsekin just möin fernandesin niin, että siihen olis pitäny tehdä säädöt optimaalista soittoa varten, eikä se ostajaa haitannut yhtään. Itsellä ainakin on tapana vetää kitara atomeiksi siinä vaiheessa, kun sen haen vaikka matkahuollosta. Siinä puunailen osat puhtaaksi, öljyän ne paikat, jotka sitä tarttee ja sitten kasaan, lopulta tehden just sellaiset säädöt kuin itse haluan. Ei mulle ikinä oo tullu kitaraa, josta en olis halunnu säädellä tuntumaa erilaiseksi. On kuitenkin niin käyttäjäkohtaista, että millaisesta tuntumasta pitää.

Toki keppi pitää olla sen verran testikunnossa, eli saa sen parin rämpytyksen tehdä akustisena ja sähköillä, mutta muutenpa mulle ainakin on ihan sama onko siinä vaikka kaulan säätö edessä ja kielet korkealla.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
mpekkanen
28.06.2013 12:53:41
fox: Ei tee ei, ja pitäs ottaa sellainenkin seikka huomioon, ettei se puhelinnumero ole itsestäänselvyys sille, että siihen hetimiten vastataan.. ;) Syystä tahi toisesta. Vallankin työssäkäyvälle kansanosalle, saati epäsäännölliset työajat omaavalla, on varsin turhauttavaa, jos ns. "lepoajalla" puhelin päräjää, ja siellä on "vaan joku täällä kyselee, että onko?"
Muutamaa edellistä kirjoittajaa komppailen, kyllä se puhelinsoiton/numeron aika tulee, jos tarvetta on, ynnä muita tietoja.. Pikaviesteilläkin pelkästään on kauppoja tehty. =)

Täysin samaa mieltä.

Tämä ei nyt liity niinkään kaupankäyntiin vaan puhelimeen. Eli vielä parikymmentä vuotta sitten kun ei ollut kännyköitä niinkään, oli ihan yleistä ettei jotakin saanut puhelimella heti kiinni. Nykyään on sellainen meininki ,että jos jostain syystä ei tutuillekkaan vastaa heti niin sen joutuu seuraavalla kerralla selittämään missä on ollut tai miksi ei vastannut. Et soittanut takaisin ,vaikka huomasit että olin soittanut?
Minusta ihan kaikilla ihmisillä saa ja pitää olla yksityistä aikaa ja ei sitä tarvitse selitellä kellekkään jos ei aina halua olla tavoiteltavissa.
On tietysti eriasia jos vaimo soittaa ,mutta kavereiden saati tuntemattomien kanssa pitäisi olla hieman malttia jos ei heti vastata.
Minua tuntevat ihmiset kyllä tietävät ,että soitan kyllä takaisin jos on jotain asiaa. En kuitenkaan pidä aina puhelinta edes mukana ja laitan sen joskus äänettömälle,että saa olla rauhassa jos niin haluan.
pappasfin
28.06.2013 13:01:14
Decadetroll: Toisaalta taas kokenut tyyppi voi ihan huoletta ostaa jonkun laatupelin joka ei ole säädöissä. Itsekin just möin fernandesin niin, että siihen olis pitäny tehdä säädöt optimaalista soittoa varten, eikä se ostajaa haitannut yhtään. Itsellä ainakin on tapana vetää kitara atomeiksi siinä vaiheessa, kun sen haen vaikka matkahuollosta. Siinä puunailen osat puhtaaksi, öljyän ne paikat, jotka sitä tarttee ja sitten kasaan, lopulta tehden just sellaiset säädöt kuin itse haluan. Ei mulle ikinä oo tullu kitaraa, josta en olis halunnu säädellä tuntumaa erilaiseksi. On kuitenkin niin käyttäjäkohtaista, että millaisesta tuntumasta pitää.

Toki keppi pitää olla sen verran testikunnossa, eli saa sen parin rämpytyksen tehdä akustisena ja sähköillä, mutta muutenpa mulle ainakin on ihan sama onko siinä vaikka kaulan säätö edessä ja kielet korkealla.

Tuosta tuli mieleen sellainen tapaus kun kaveri oli ajatellut, että myy yhden Ibanezin SA670FM (tuossa keväämmällä) ja laittelin hänelle sen kondikseen eli kielet pois, otelaudan putsaus/öljyäminen, puhaltelin painepullollakin pölyjä pois mikeistä ym. ja laitoin tuoreet uudet kielet kiinni, zekkasin kiristimet ym. ja säädin kohdilleen niin sen jälkeen en ole kuullut että se ois sitä myynyt, meinaan se sitten sitä käsissään piti ja totesi että hitsi kun on muuten hyvä ja kevyt soittaa nyt.. tais tulla katuma päälle kenties :D
PappaSFin
Decadetroll
28.06.2013 13:19:12
pappasfin: Tuosta tuli mieleen sellainen tapaus kun kaveri oli ajatellut, että myy yhden Ibanezin SA670FM (tuossa keväämmällä) ja laittelin hänelle sen kondikseen eli kielet pois, otelaudan putsaus/öljyäminen, puhaltelin painepullollakin pölyjä pois mikeistä ym. ja laitoin tuoreet uudet kielet kiinni, zekkasin kiristimet ym. ja säädin kohdilleen niin sen jälkeen en ole kuullut että se ois sitä myynyt, meinaan se sitten sitä käsissään piti ja totesi että hitsi kun on muuten hyvä ja kevyt soittaa nyt.. tais tulla katuma päälle kenties :D

Tokipa näinkin voi käydä :) ei tietenkään kannata keppiä myydä pois, ennen ku on testannut sitä oikeasti hyvillä asetuksilla jne. Joskus olin myymässä jotain kakkoskeppiä pois, kun en sitä soittanut juurikaan... No, tein sen virheen, että otin sen ns. hyvästelysoittoon ennen myyntiinpanoa ja perhana se keppi jäikin mulle, ku olikin niin hyvä soitettava kapine. Päässyt vaan unohtumaan, kun soitellut toisella niin paljon enemmän jostain syystä. Heh.

Ja samaa mieltä tuosta puhelinjutusta, pitää sitä joskus olla saavuttamattomissakin. Mulle ei oo kyllä mikään itsestäänselvyys, että vastaan jos joku soittaa, varsinki jos tuntematon numero kyseessä. Viesteihin vastaan yleensä, kun aikaa löytyy, mutta en varmasti soita takaisin tuntemattomalle. On kuitenkin joku puhelinmyyjä.
Laulava Kylätohtori
28.06.2013 13:20:53
Puhelimen käyttö on toki niin paljon myös henkilön luonteesta kiinni, että ei tässä ole mitään oikeaa vastausta - jokainen tehköön, kuten parhaalta tuntuu. En itsekään läheskään aina pysty/halua vastata ja tekstiviestien näpyttely on kyllä sekin melko raskasta. Toki välillä puhelimessa voi mennä pitkäkin tovi kitarakamoista keskustellessa, jos langan päähän sattuu mukava tyyppi.

Tiesittekö muuten, että paketin saa pyydettyä takaisin, jos sitä ei ole ehditty toimittamaan. Jos vaikka heti lähetyksen jälkeen selviää, että vastapuoli on huijari...
MikaHekkanen
28.06.2013 13:23:16
mpekkanen: Täysin samaa mieltä.

Tämä ei nyt liity niinkään kaupankäyntiin vaan puhelimeen. Eli vielä parikymmentä vuotta sitten kun ei ollut kännyköitä niinkään, oli ihan yleistä ettei jotakin saanut puhelimella heti kiinni. Nykyään on sellainen meininki ,että jos jostain syystä ei tutuillekkaan vastaa heti niin sen joutuu seuraavalla kerralla selittämään missä on ollut tai miksi ei vastannut. Et soittanut takaisin ,vaikka huomasit että olin soittanut?
Minusta ihan kaikilla ihmisillä saa ja pitää olla yksityistä aikaa ja ei sitä tarvitse selitellä kellekkään jos ei aina halua olla tavoiteltavissa.
On tietysti eriasia jos vaimo soittaa ,mutta kavereiden saati tuntemattomien kanssa pitäisi olla hieman malttia jos ei heti vastata.
Minua tuntevat ihmiset kyllä tietävät ,että soitan kyllä takaisin jos on jotain asiaa. En kuitenkaan pidä aina puhelinta edes mukana ja laitan sen joskus äänettömälle,että saa olla rauhassa jos niin haluan.

Tuntuu kuin olisin tietämättäni vaihtanut sukunimeni ensimmäisen kirjaimen P:ksi, niin paljon samaa mieltä asiasta olen.

Puhelimeni yrittää piristä turhaan monta kertaa tiheämmin kuin aiheesta, osin lehtimyyjien ja osin työhistoriani takia. Sen takia kännystäni on pääosin äänet pois, vain lasteni numeroista soitettaessa puhelin hälyttää, enkä vastaa lainkaan tuntemattomiin numeroihin. Tarkistan suunnilleen aina numeron tiedustelusta ennen kuin soitan takaisin. En katso, onko minua tavoiteltu puhelimella, edes joka päivä. Monet muut keinot ovat nopeampia ja varmempia keinoja saada minut tarvittaessa kiinni.

Kaupankäynnissä haluan lisäksi saada mustaa valkoiselle, joten pikikset ja sposti ovat aina puhelinta luotettavampia keinoja sopia asioita.

Minua rasittaa suunnattomasti se, että olen ollut tekemässä maailmasta sellaista kuin se on tuolla puhelinverkkojen tuotekehityksessä. Aatteelliset ristiriidat työn kanssa olivat jo silloin aikoinaan raskaita. Onneksi en enää tee noita hommia.
Päiväni murmelina? burgerina? hurmurina?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)