Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua toisen kitaran ostamiseen (aktiivi vs. passiivi)
1 2
n1k0u
26.06.2013 22:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt soitellut ekalla kitarallani (Squier Strato) sen verta, että on tullut ajankohtaiseksi hommata uusi kitara. Olen päätynyt näihin kahteen vaihtoehtoon: http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_custom_black.htm ja http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_matt_heafy_6_string.htm Kitaroissa ei siis oikeastaan muita eroja ole kuin mikit, joka kaikkein eniten aiheuttaakin päänvaivaa: ollako aktiivi, vai ollako passiivi? Kitaralla tulee soiteltua lähinnä Black Sabbathia, punkkia tms. yksinkertaista, mutta musamakuni on kuitenkin melko laaja. Esimerkkinä voisi olla Johnny Cash --> Cannibal Corpse eli tulee paljon muutakin soitettua kun särömusaa, vaikka kuitenkin ehkä sitä hieman enemmän, kuin muuta. Osaisiko joku sanoa omaa mielipidettään, että kumpi kannattaisi ostaa ja ovatko aktiivit oikeasti niin paljon paremmat säröllä ja pasiivit puhtaalla soundilla. Entä muut erot, vaikutukset ja ominaisuudet. Todella suuret kiitokset jo etukäteen kaikille jotka viitsivät vastata.
 
Savu
26.06.2013 22:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä noissa varmaan kummoisemmin eroja ole. Itse olen Epiphone Les Paul Custom Pro puolella, koska satiini viimeistely (nopeampi kaula).
 
Epiphone Les Paul Matt Heafyn mallissa on lukkiutuvat virittimet.
 
Mikkien puolesta molemmat taipuu mihin vaan. Valitisisin itse näistä kahdesta sen, joka omaa silmää miellyttää. Mikit voi aina vaihtaa, jos ei soundi miellytä.
 
Trendkeel
26.06.2013 22:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=aE3tV_9V0kw
http://youtu.be/A2-8tRSYeKU?t=1m30s
 
Kahtele vaikka noita ensihätään. Yleisesti ottaen aktiiveissa on enemmän ulostuloa, joten säröä piisaa enemmän. Kuten tuosta jälkimmäisestä klipistä selviää, myös puhdas saundi säröytyy hieman. Aktiiveja tavataan usein kuvailla kylmiksi ja kolkoiksi. Passiivit edustavat enemmän lämpöistä ja dynaamista koulukuntaa. Ja kahden viimeisen virkkeen kohdalle leima YLEISTYS! :)
 
Pidä kuitenkin mielessä että normi-Customissa on oletettavasti Epiphonen omat mikit, kun taas signaturemallissa on merkki-EMG:t. Toisin sanoen et vertaile saman tasoisia aktiiveja ja passiiveja keskenään. Voi olla että joudut vaihtamaan Custom Pro'n mikit jos haluat hyvät passiivit, yleensä halvemman hintaluokan kitaroissa merkittömät mikit on mitäänsanomattomia. Jos EMG:t antavat oikeanlaisen saundimaailman, pääset helpommalla.
 
Mut kyllä niitäkin on jotka soittelee mielellään merkittömillä alkuperäismikeillä, joten jos vaan pääset niin mene kokeilemaan tuota mallia niin saat muodostettua oman mielipiteesi.
 
n1k0u
27.06.2013 00:06:37 (muokattu 27.06.2013 00:06:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: http://www.youtube.com/watch?v=aE3tV_9V0kw
http://youtu.be/A2-8tRSYeKU?t=1m30s
 
Kahtele vaikka noita ensihätään. Yleisesti ottaen aktiiveissa on enemmän ulostuloa, joten säröä piisaa enemmän. Kuten tuosta jälkimmäisestä klipistä selviää, myös puhdas saundi säröytyy hieman. Aktiiveja tavataan usein kuvailla kylmiksi ja kolkoiksi. Passiivit edustavat enemmän lämpöistä ja dynaamista koulukuntaa. Ja kahden viimeisen virkkeen kohdalle leima YLEISTYS! :)
 
Pidä kuitenkin mielessä että normi-Customissa on oletettavasti Epiphonen omat mikit, kun taas signaturemallissa on merkki-EMG:t. Toisin sanoen et vertaile saman tasoisia aktiiveja ja passiiveja keskenään. Voi olla että joudut vaihtamaan Custom Pro'n mikit jos haluat hyvät passiivit, yleensä halvemman hintaluokan kitaroissa merkittömät mikit on mitäänsanomattomia. Jos EMG:t antavat oikeanlaisen saundimaailman, pääset helpommalla.
 
Mut kyllä niitäkin on jotka soittelee mielellään merkittömillä alkuperäismikeillä, joten jos vaan pääset niin mene kokeilemaan tuota mallia niin saat muodostettua oman mielipiteesi.

 
Kiitos paljon molemmille vastauksista ja tota just oon miettinytkin, että mikit eivät olisi samantasoisia ja joutuisin sitten ostamaan uudet mikit. Hintaeroa noilla on se 70e, että en kyllä taas sitten yhtään tiedä, että saako alle satasella kahta hyvää passiivi humbuckeria?
 
Ziggy Bubba
27.06.2013 00:17:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

n1k0u: Kiitos paljon molemmille vastauksista ja tota just oon miettinytkin, että mikit eivät olisi samantasoisia ja joutuisin sitten ostamaan uudet mikit. Hintaeroa noilla on se 70e, että en kyllä taas sitten yhtään tiedä, että saako alle satasella kahta hyvää passiivi humbuckeria?
 
No ainakin satasella saa ja vaikka mitä.
 
Kannattaa muuten huomioida se, että jos haluatkin joskus vaihtaa aktiivimikit passiiveihin sun tarttee ostaa kokonaan uudet potikat myös.
 
Jos valinta kitaroiden välillä menee oikein vaikeaksi valitse se joka näyttää paremmalta. Sellaisen ottaa mielellään käteen vielä myöhemminkin.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Gabe
27.06.2013 00:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitänpä tähän väliin sen vanhan ja kuluneen mutta niin hyväksi havaitun neuvon: Hakeudu johonkin soitinliikkeeseen kokeilemaan sekä aktiivi- että humbucker tyylisillä mikrofoneilla varustettuja kitaroita. Itse osaat parhaiten sanoa, kumpi enemmän itsellesi sopii. :)
Räbbänä
27.06.2013 09:01:46 (muokattu 27.06.2013 09:13:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heafyn mallissa on myös perus Epipuhelimen Cusseen verrattuna otelauta eebeniä ja kaulaliitoskin muotoiltu hitusen sulavammaksi:
 
http://a1.images5.thomann.de/pics/bdb/306944/6570787_800.jpg
 
Specsien valossa melkein Heafyn siguun itse taipuisin, vaikka ehkä satiiniviimeistelystä ja aktiiveista en niin hirveästi diggailekaan. Mikithän tosin aina vaihtaa.
 

 
Edit: Hämmentäviä typoja näin aamusta.
 
↑↑↓↓←→←→BA
JuSu
27.06.2013 09:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räbbänä: Heafyn mallissa on myös perus Epipuhelimen Cusseen verrattuna otelauta eebeniä ja laukaliitoskin muotoiltu hitusen sulavammaksi:
 
http://a1.images5.thomann.de/pics/bdb/306944/6570787_800.jpg
 
Specsien valossa melkein Heafyn siguun itse taipuisin, vaikka ehkä satiiniviimeistelystä ja aktiiveista en niin hirveästi diggailekaan. Mikithän tosin aina vaihtaa.

 
Komppausta. Ihan speksien valossa tuo Heafyn malli näyttäisi tarjoavan lisähinnalle hyvin vastinetta, olettaen tietty, että lisäominaisuudet ovat ostajalle mieluisia.
 
Kuten jo mainittukin, mikithän voi aina vaihtaa, vaikkakin koko elektroniikka siinä menee vaihtoon. Rahallisesti ajateltuna tuollaisen EMG-satsin saa kyllä myytyä melkolailla parempaan hintaan kuin geneeriset Epiluurikelat.
 
JuSu
s8na
27.06.2013 10:36:54 (muokattu 27.06.2013 10:37:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät passiivit on mun mielestä monipuolisemmat kuin aktiivit. Niillä pääsee cannibal corpse-maisemiin jos vahvari vaan tuuttaa. Aktiiveilla taas on vaikeampi päästä eroon siitä kolkkoudesta jos perinteisempi musa maistuu (EMG:issä varsinkin). Eli suosittelen aloittajalle passiiveja musamaun monipuolisuudesta johtuen.
 
Eli, aktiivit ei ole niin paljon paremmat säröllä, että kannattais passiivien puhtaat uhrata.... Munsta.
 
Decadetroll
27.06.2013 10:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiva, että noita muotoiltuja kaulaliitoksia alkaa tulla les paul-tyylisiin kitaroihinki. Vihasin sitä möhkylää perinteistä kaulaliitosta, joka oli ltd:n ec-1000 deluxessani. Vaihtoonhan se sitten menikin aika nopeasti.
 
Aloittajalle: Jos tuo Heafyn signature kiinnostaa eniten, niin osta se. Siinähän sitä sitten samalla testaat ne aktiivimikit. Jos eivät miellytä, niin pistä muusikoiden.netin torille vaihdettavaksi passiiveihin. Jos et itse osaa niitä irrottaa ja laittaa uusia tilalle, niin yleensä niitä hommia tekee musaliikkeet ja kitarahuoltofirmat. Tai jos halvalla haluat päästä, niin kiikuta jollekkin tutulle (tai mnettiläiselle!), joka osaa kolvata ja seurata kytkentäkaavioita.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Krice
27.06.2013 11:14:40 (muokattu 27.06.2013 11:15:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Yleisesti ottaen aktiiveissa on enemmän ulostuloa, joten säröä piisaa enemmän.
 
Minusta tämä on puhdas myytti. En ole itse havainnut isoa eroa särön määrässä aktiivi vs. passiivimikeillä. Aktiivit vain kompressoi aavistuksen verran eli puhtaillakin on kuin iskisi rautalankakompressorin soundin väliin. Mitään säröä ei tule maagisesti aktiivimikeillä jos vahvistin ei ole sitä mallia, että pienikin ulostulon ero vaikuttaa säröytymiseen (mukaanlukien volumepotikan käyttö).
 
ancci
27.06.2013 11:40:10 (muokattu 27.06.2013 11:41:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minusta tämä on puhdas myytti. En ole itse havainnut isoa eroa särön määrässä aktiivi vs. passiivimikeillä. Aktiivit vain kompressoi aavistuksen verran eli puhtaillakin on kuin iskisi rautalankakompressorin soundin väliin. Mitään säröä ei tule maagisesti aktiivimikeillä jos vahvistin ei ole sitä mallia, että pienikin ulostulon ero vaikuttaa säröytymiseen (mukaanlukien volumepotikan käyttö).
 
Mun vähäsäröisellä transistorivahvistimella ei juuri särön määrässä eroa huomaa, mutta mun higain putkivahvistimella soitettaessa ero on jo suht huomattava. Mulla on jacksonissa EMG81 ja fenderissä orkkis humppari tallassa. Vertailin niin että vahvistimessa oli samat säädöt, tässä tapauksessa aika rankat säröt, lamb of god tyyppiset.
 
Fenderin orkkis passiivihumpparia kun vertasi EMG:n niin kyllä särön määrässä ja laadussa oli eroa ja ennenkaikkea soundin tiukkuudessa. Fenderin orkkis oli tosi löysä, epätarkka ja epätasapainoinen, kun taas EMG tiukensi soundia, toi ripauksen säröä lisää, ja erittäin tarkka komppijutuissa. Myös soolosoundi oli kirkas ja erotteleva verrattuna fenderin orkkispassiiviin.
 
Rokkisoundeissa ja kliineissä taas EMG pärjäsi selkeästi huonommin kolkohkon olemuksensa vuoksi..
 
Decadetroll
27.06.2013 11:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllähän se emg81 etuvahvistuksineen ajaa sitä putkivahvaria paljon lujempaa, kuin vaikkapa joku duncanin custom. Ja tosiaan kompressoidumpi se saundi on, kuten krice tuossa jo mainitsikin. Onko tämä hyvä asia, se jääkööt jokaiselle itse päätettäväksi.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
ancci
27.06.2013 12:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Juu, kyllähän se emg81 etuvahvistuksineen ajaa sitä putkivahvaria paljon lujempaa, kuin vaikkapa joku duncanin custom. Ja tosiaan kompressoidumpi se saundi on, kuten krice tuossa jo mainitsikin. Onko tämä hyvä asia, se jääkööt jokaiselle itse päätettäväksi.
 
Jep. Jotkut yrittää parhaansa mukaan välttää sitä kompressoitua soundia ja jotkut taas tykkää mansikoista ja kolmas jaloviinasta. Itse pidän jaloviinasta.
 
Jucciz
27.06.2013 14:13:17 (muokattu 27.06.2013 14:13:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Savu: satiini viimeistely (nopeampi kaula)
 
Mittasitko nopeusmittarilla? Ja voisitko tulla mittaamaan myös mun kitaroista kaulat korvausta vastaan? Haluaisin tietää, mikä niistä on nopea ja mikä vähemmän nopea.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Savu
27.06.2013 14:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nusnus. Älä ota niin kirjaimellisesti kaikkea. ;)
 
Lähinnä omaan käteen tuo satiini tuntuu, että käsi liukuu nopeammin mattapintaisella, kun kiiltävä kaulalla.
 
Jucciz: Mittasitko nopeusmittarilla? Ja voisitko tulla mittaamaan myös mun kitaroista kaulat korvausta vastaan? Haluaisin tietää, mikä niistä on nopea ja mikä vähemmän nopea.
 
Arkka
27.06.2013 14:58:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Heitänpä tähän väliin sen vanhan ja kuluneen mutta niin hyväksi havaitun neuvon: Hakeudu johonkin soitinliikkeeseen kokeilemaan sekä aktiivi- että humbucker tyylisillä mikrofoneilla varustettuja kitaroita. Itse osaat parhaiten sanoa, kumpi enemmän itsellesi sopii. :)
 
Tämä. Eroa on vaikea kuvailla, mutta helppo kuulla kun itse soittaa.
 
s8na: Hyvät passiivit on mun mielestä monipuolisemmat kuin aktiivit. Niillä pääsee cannibal corpse-maisemiin jos vahvari vaan tuuttaa. Aktiiveilla taas on vaikeampi päästä eroon siitä kolkkoudesta jos perinteisempi musa maistuu (EMG:issä varsinkin). Eli suosittelen aloittajalle passiiveja musamaun monipuolisuudesta johtuen.
 
Eli, aktiivit ei ole niin paljon paremmat säröllä, että kannattais passiivien puhtaat uhrata.... Munsta.

 
Samalla linjalla. Kannattaa silti kokeilla; meikällä löyty kerran yhteen juttuun oikein mieluisa puhdas puolitettavasta emg:stä ja kaverin dsl-marsusta. Pääsääntöisesti mulla on kuitenkin aktiivit käytössä vaan highgain-touhuissa.
 
Krice
27.06.2013 21:24:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Savu: Lähinnä omaan käteen tuo satiini tuntuu, että käsi liukuu nopeammin mattapintaisella, kun kiiltävä kaulalla.
 
Minulla taas satiini ns. sutii eli kun siirrän kättä niin en saa sitä pysymään paikallaan jämäkästi ja se häiritsee tarkkaa soittotyöskentelyä jonkin verran. Itse pidänkin nimenomaan lakatusta kaulasta, johon peukalo jämähtää täsmällisesti ja pysyy paikallaan otteen vaihtamisen jälkeen.
 
Kunnallisjäte
27.06.2013 21:47:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Hyvät passiivit on mun mielestä monipuolisemmat kuin aktiivit. Niillä pääsee cannibal corpse-maisemiin jos vahvari vaan tuuttaa. Aktiiveilla taas on vaikeampi päästä eroon siitä kolkkoudesta jos perinteisempi musa maistuu (EMG:issä varsinkin). Eli suosittelen aloittajalle passiiveja musamaun monipuolisuudesta johtuen.
 
Eli, aktiivit ei ole niin paljon paremmat säröllä, että kannattais passiivien puhtaat uhrata.... Munsta.

 
Onkos se nyt ihan niin, että aktiivit ei toimi puhtailla soundeilla. Itse olen myös miettinyt siirtymistä aktiiveihin surinattomuuden vuoksi. Ja parissa himoitsemassani 80-90 taitteen kepukassa on emg:t.
Käsittääkseni esim tässä videossa vedetään aktiivi EMG:llä
http://www.youtube.com/watch?v=P8CCxuVNibI
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
n1k0u
27.06.2013 22:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastauksista. Luulen, että päädyn tekemään kompromissin: ostan varmaankin tuon custom pron ja vaihdan tallamikin gibson dirty fingersiin ja hommaan sitten joskus tulevaisuudessa sille kaverin,vai osaako joku jo nyt ehdottaa sen kanssa yhteen sopivaa kaulamikkiä? Entä onko kukaan soitellut ikinä tuolla dirty fingersillä, että miltä kuulostaa omaan korvaan? Entä toimiiko tuo mikkien puolitus vielä mikkien vaihdonkin jälkeen?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «