Aihe: Kysymys/vastaus topic part V
1 2 3 4 5160 161 162 163 164311 312 313 314 315
PJJ
24.06.2013 21:09:10
sattui paikallisessa musakaupassa olemaan 8mm holkkeja :P
markkuliini
24.06.2013 23:28:15

Hollmi tai muut käsityötyypit!
Käsiin sattui Zildjian 17" A custom crash jossa on keskireiässä ihan pienenpieni halkeaman alku. Ajattelin että kannattaisiko se varmuuden vuoksi hioa pois. Reikä ei menisi liian isoksi varmaankaan jos sitä isontaisi. Tai sitten toinen veihtoehto olisi keyholen tekeminen.
Vinkkejä miten asiaa kannattaisi lähestyä?
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
-Dr.DW-
25.06.2013 00:28:50
markkuliini: Hollmi tai muut käsityötyypit!
Käsiin sattui Zildjian 17" A custom crash jossa on keskireiässä ihan pienenpieni halkeaman alku. Ajattelin että kannattaisiko se varmuuden vuoksi hioa pois. Reikä ei menisi liian isoksi varmaankaan jos sitä isontaisi. Tai sitten toinen veihtoehto olisi keyholen tekeminen.

Minulla ei todellakaan ole muuta, kun sellainen fiilis/kaukainen muistikuva, että joku on tuommoista minimaalista säröä hionut hammaslääkärin ylijäämistä saadulla poralla. Tieten se vaatii kompuran. Epäilisin, että noiden porien toleransseissa myös vedenerottimen/kuivaajan... Paineensäädin on pakollinen, koska yleensä työpaine on n.8 baria... (pulttimopo) Halvoissa kompuroissa sitä tuskin on... Saattaa leikata kiinni muuten, ihan painalluksestakin.

Mutta jos haluat porata halkeaman kiinni, niin isolla voitelulla, nopeilla kierroksilla ja !erittäin! pienellä syötöllä. Eli, elä paina pylväsporassa liikaa, silloin ku savuaa öljy, niin rauhoita.Kokoajan hölvää leikkuunestettä! Silloin ku tuntuu liiottelulta, niin kaada lisää! :) 3mm. terällä halkeama, korkeintaan? Katso sit suurennuslasilla se todellinen loppu, siitä halkeamasta! :)

Tai tee se keyhole, et kai siekään keikoilla pahemmin kupu-soundeja hae:)

Anteeksi avautumiseni:P
Im not drinking anymore... Or any less.
markkuliini
25.06.2013 00:39:54

Ok, selvennetään vielä, että mielummin en tekis itse. :D
-Dr.DW-
25.06.2013 00:55:27
markkuliini: Ok, selvennetään vielä, että mielummin en tekis itse. :D

No höh, itse kun tekee, niin tulee just sellainen ku sattuu tulemaan! :P
Ruotsihan on täynnä päteviä paikkoja, joissa tuo onnistuu! Suomessakin on tämmöisiä paikkoja, eli kultasepänliikkeet!
Heillä on tarpeeksi pienet välineet hioa se halkeamanloppu kiinni.
Kerrankin menee että: Bigger aint better:D
Im not drinking anymore... Or any less.
EJ84
25.06.2013 07:50:30

Eiköhän tuo mene ihan viilaamalla, kun on sopiva työkalu.
kincy
25.06.2013 09:24:13

Miten isosta halkeamasta on kyse?

Voisi kokeilla ihan vaan porakoneella. Keskireikää isommalla terällä, 12mm? Varovasti ja maltilla niin onnistuu. Keyholea vois kokeilla jos halkeama on jo yli 5 mm? Ihan normaalilla viilalla lähtee kyllä helposti.
hollmi-5
25.06.2013 09:54:17
markkuliini: Hollmi tai muut käsityötyypit!

Minä ottaisin pyöreällä viilalla puoliympyränkaaren verran. Reiästä tulee silloin hiukan reunoistaan venytetty, mutta ei keyhole kuitenkaan.
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
25.06.2013 11:37:21 (muokattu 25.06.2013 11:38:27)

Eikö viilaamisessa ole riski että pronssi kuumenee ja heikkene? Vai onko se niin pehmeää materiaalia ettäon niinkuin voita...ööö...hioisi? :D
hollmi-5
25.06.2013 12:51:15
markkuliini: Eikö viilaamisessa ole riski että pronssi kuumenee ja heikkene? Vai onko se niin pehmeää materiaalia ettäon niinkuin voita...ööö...hioisi? :D

Viilaaminen kuumentaa näistä vaihtoehdoista vähiten (pl. poraaminen ja jäähdytys nesteellä). Ellei siis viilaa todella voimallisesti. Yleisin virhe viilatessa on se, että viilaa painetaan myös vedettäessä, jolloin kitkaa syntyy aivan suotta. Metalli kun lastuaa vain työnnettäessä. Mahdollisimman pitkä työntö, vähän painetta ja sopivan paljon aikaa, niin ei ole pelkoa.

Viilaaminen on todella helppo ja siisti tapa hoitaa tämä ongelma ja sen pystyy ihan kaikki tekemään itse.
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
25.06.2013 13:26:59

hollmi-5: Viilaaminen kuumentaa näistä vaihtoehdoista vähiten (pl. poraaminen ja jäähdytys nesteellä). Ellei siis viilaa todella voimallisesti. Yleisin virhe viilatessa on se, että viilaa painetaan myös vedettäessä, jolloin kitkaa syntyy aivan suotta. Metalli kun lastuaa vain työnnettäessä. Mahdollisimman pitkä työntö, vähän painetta ja sopivan paljon aikaa, niin ei ole pelkoa.

Viilaaminen on todella helppo ja siisti tapa hoitaa tämä ongelma ja sen pystyy ihan kaikki tekemään itse.

Jeh, kiitti Mika! :D Enköhän mä sit itsekin osaa. :)
Seba
25.06.2013 13:55:55

markkuliini: Jeh, kiitti Mika! :D Enköhän mä sit itsekin osaa. :)

Hommaat vaan sellaisen pienen hienohampaisen neulaviilasarjan, maksaa joku vitosen, ja sieltä löytyy erilaisia pyöreitä viiloja joilla ei liian nopeasti saa tuhoa aikaan.
Jep.
Bobana
25.06.2013 16:46:54 (muokattu 25.06.2013 16:47:36)
No, minä edelleen olen sitä mieltä että varovasti santapaperilaikalla (tulee rälläkkään) voi hioa myös ulkokehältä. Viimeisin oli muistaakseni muutama vuosi sitten ja on olleet kovassa käytössä eikä miksikään menneet. Joten: ei se viila nyt ainakaan sitä liikaa kuumenna. Joten reikää hinkkaamaan vaan.
Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa.
JTS
25.06.2013 16:56:43

Hankin vihdoin uudet haikat, ja nyt peltipussissa pyörii ylimääräisinä Zildjianin Edge Max Hatsit, kokoa 14". Osaako joku sanoa, että milloin näitä tehtiin ja että mihin nykysarjaan nämä ovat verrattavissa? Vakaa aikomus on hukata nuo mahdollisimman äkkiä.

Google on läpikaluttu, joko olen sisälukutaidoton tai en vain osaa. Lätyt tulivat mulle olosuhteiden pakosta nykyisen setin kylkiäisinä.
www.gonebadband.bandcamp.com
Sa(n)kari
25.06.2013 18:43:09 (muokattu 25.06.2013 18:44:51)
JTS: Hankin vihdoin uudet haikat, ja nyt peltipussissa pyörii ylimääräisinä Zildjianin Edge Max Hatsit, kokoa 14". Osaako joku sanoa, että milloin näitä tehtiin ja että mihin nykysarjaan nämä ovat verrattavissa? Vakaa aikomus on hukata nuo mahdollisimman äkkiä.

Google on läpikaluttu, joko olen sisälukutaidoton tai en vain osaa. Lätyt tulivat mulle olosuhteiden pakosta nykyisen setin kylkiäisinä.

Niitä tehtiin muistaakseni joskus 2000 luvun alussa. Halppis/semi-pro tasoahan ne on. Joskus muistan soittaneenikin tuollaisia, aika hirveää kolinaa olivat.

edit: https://www.google.fi/search?safe=o … ab=iw&ei=z7rJUe2_POao4gS4rIHwDA
JTS
25.06.2013 19:07:33

Sa(n)kari: Niitä tehtiin muistaakseni joskus 2000 luvun alussa. Halppis/semi-pro tasoahan ne on. Joskus muistan soittaneenikin tuollaisia, aika hirveää kolinaa olivat.

edit: https://www.google.fi/search?safe=o … ab=iw&ei=z7rJUe2_POao4gS4rIHwDA

Kiitos. Mulla on ollut sellainen käsitys, että nämä olivat Zildjianin yritys tehdä Rudet, siinä kuitenkaan sen kummemmin onnistumatta.

Soundikuvauksesi osui kohdilleen täydellisesti :-)
www.gonebadband.bandcamp.com
Speedy
25.06.2013 22:23:35

Sa(n)kari: Niitä tehtiin muistaakseni joskus 2000 luvun alussa. Halppis/semi-pro tasoahan ne on. Joskus muistan soittaneenikin tuollaisia, aika hirveää kolinaa olivat.

Jos en ihan väärin muista, niin on niitä ollut jo 90-luvun lopulla, koska mulla oli yksi china, ensimmäinen Zildjiaanini muuten..=) Myin sen kyllä pois, kun ei ollu hyvä.. halvempaa osastoa.. tilalle tuli Paisteen Signaturen 16" china, joka oli kyllä ihan eri maailmasta..=I
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
nakit
26.06.2013 10:23:15
Mitä muita musiikkiliikkeitä on ku Thomann,,mistä voi tilata yksittäisiä tomeja ja jos niitä löytys Suomen puolelta,Taman tuotteista olis kysymys??
statistiÖ
26.06.2013 16:13:13

nakit: Mitä muita musiikkiliikkeitä on ku Thomann,,mistä voi tilata yksittäisiä tomeja ja jos niitä löytys Suomen puolelta,Taman tuotteista olis kysymys??
Jos sulla on lähimusakauppa, missä asutkaan, mikä myy esimerkiksi Taman settejä, kysy sieltä. Uteliaisuuttani kysyin kerran, kun ei mainosteta tai kaupita, että saako mitä/ mitään irtorumpuja, niin pitkä lista löytyi, mitä voi tehtaalta tilata. Niitähän ei tietysti heti hyllystä saa..
I RLRR LRLR RLRR LRLR I Jos ei soi hiljaa, soi kovaa II
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)