Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändin pa vs. soittajan pa
1
haitari
25.06.2013 16:03:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas vaikea keksiä otsikkoa aiheelle..
 
Mitenkäs arvon muusikoiden kokoonpanoissa suhtaudutaan bändin pa-politiikkaan? Itse soitan monessa eri kokoonpanossa ja aina pa-kamat sekä valot tulee meikäläiseltä, mutta keikkaliksa jaetaan yleensä tasan kaikkien kesken. Jos joskus jättäisi ottamatta kamat mukaan, saisi romut mahtumaan farkkuun, mutta aika hiljaista olisi keikalla. Lisäksi itse vielä saa ensin ajaa 100km, että pääsee edes bändin lähtöpaikalle eli noutamaan muut soittajat kyytiin. Ei edes uskalla laskea, kuinka paljon olisi löpöä säästänyt, jos olisi aina voinut kulkea ilman kärryä. Monesti on tullut mieleen, että pitäisi kai tingata vähän lisää liksaa, kun omalla vastuulla kuitenkin on niiden hankinta, huolto, ylläpito ja roudaus. Ongelma vain on, kun ei tiedä paljonko viitsii pyytää? Ja bändikaverithan eivät tarjoa korvausta, vaan pitävät asian itsestäänselvyytenä.
 
Itse kuitenkin tykkää, että keikalla vedetään suht kunnon vehkeillä ja tämän vuoksi olen jo vuosia sitten halunnut olla omavarainen pa-kamojen suhteen. Tässä on tullut ilmeisesti siis ammuttua omaan nilkkaan jo alunperin?
 
Asiahan olisi helppo hoitaa, jos olisi vain about yksi bändi, jossa myös kamat voitaisiin hankkia yhteisestä potista.
 
Asiallisille vastauksille iso kiitos!
 
www.riverland.fi
jakeni
25.06.2013 18:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole ainakaan muuta vaihtoehtoa kuin ottaa AINA päältä kulut,koska olen eri formaateissa ,joissa wetää ketä milloinkin.
Mikäli vien oman PA:n lisään kuluihin sen 50-300€,riippuen kaluston suuruudesta!
-ja pulinat pois.
 
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
KoskPaavo
25.06.2013 18:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ollut jo 40 vuotta sitä mieltä että se joka yhteiskäytössä oleviin kamoihin satsaa omia rahojaan , on oikeutettu isompaan liksaan.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Antsa Lipsanen
25.06.2013 22:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoin, vaikken olekaan sinällään tanssimuusikko: Monet ottavat "liksojen pienuudesta", saituudesta, v-mäisyydestä tms. syystä johtuen ilmaisen kaluston vastaan hiljaa hymisten. Ilmaista kalustoa ei kuitenkaan taida olla olemassa, vaan jokuhan sen aina on hankkinut ja maksanut. Älä sinä ole kuitenkaan se, joka omasta pussista rahoittaa yhteisiä touhuja. Kamat kuitenkin kuluvat käytössä ja arvo alenee ihan saletisti. Autoilukaan ei muuten ole ilmaista, vaikka autossa istuisi alkutaipaleen ihan yksinkin...
 
Meillä on omat, yhteiset ja ihan hyvätkin kamat ja tätä ongelmaa ei näin ollen ole ja on helppo viisastella. Toisaalta, jos joku meistä käyttää yhteisiä kamoja omilla sellaisilla muilla keikoillaan, joista ihan maksetaankin, kolahtaa 300€ bänditilille vuokraa. Tämä on ollut kaikille ihan selviö.
 
Ottakaapa joskus vuokrakamat matkaan, niin kyllähän rahan ja kaluston arvo avautuu muillekin pelimanneille:) Kamojen tasosta riippuen tuo 200-300€ on varmaankin ihan kohtuullinen korvaus sinulle ja tämän jälkeen sinullakin on fiilis kunnossa ja näin niitä kamoja viitsii sitten huoltaa ja pitää kunnossakin ihan eri malliin.
 
Näin on ensimmäistä kertaa eläissään postattu tänne dance-palstallekin:)
 
Krisse82
25.06.2013 23:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä pari sataa on vielä varsin kohtuullinen korvaus pelkistä PA- ja valokamoista. Jos tähän huomioidaan vielä se, että vastaat myös kamojen ja soittajien kuskaamisesta, ei sitä ainakaan sen pienemmällä liksaerolla mielestäni kannata tehdä.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
pekkajau
26.06.2013 01:56:43 (muokattu 26.06.2013 02:07:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herrasmiehet osaavat sopia nuo PA-asiat keskenään. Onpa joskus tullut vastaan bändejä joissa suurimman solistivastuun (eniten laulaja) on vaatinut erilliskorvausta laulustaan. No keikka ei ole mikään rakennustyömaa jossa maksetaan lisiä mistään "erikoistyöstä". Aikoinaan naureskeltiin basisteille jotka pääsi bändiin kun bändiin kun niillä vain oli paku ja PA:t. Aikoinaan lainattiin monta vuotta kansalaisopiston mikseria keikoille ilmaiseksi. Kaapit oli omat. Kukaan ei huomannut mitään kunhan mikseri oli vain paikalla kerran viikossa tiistaina kun oli bändikerho. Se oli joku Rolandin alkuaikojen mikseri. Pa 120 tms.
http://www.homerecording.be/forum/t33372.htm
 
haitari
26.06.2013 07:36:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Herrasmiehet osaavat sopia nuo PA-asiat keskenään. ...Tässä mitään herrasmiehiä olla, sissi on sika selvänäkin... ;)
 
www.riverland.fi
pekkajau
27.06.2013 01:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: ...Tässä mitään herrasmiehiä olla, sissi on sika selvänäkin... ;)
 
Klappi hallitsi nuo Navaronen tykit ja Stockmannit.
 
JK
27.06.2013 11:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kuitenkin tykkää, että keikalla vedetään suht kunnon vehkeillä ja tämän vuoksi olen jo vuosia sitten halunnut olla omavarainen pa-kamojen suhteen. Tässä on tullut ilmeisesti siis ammuttua omaan nilkkaan jo alunperin?
 
Tämä.
Itse "syyllistyin" samaan samoin perustein. Hommasin aikanaan kunnon Pa:t sillä halusin että soundit on kohdillaan vaikka harrasteena vedettiinkin.
 
Samoin keikoille mentiin mun autolla, kamat oli säilössä mun tallissa, pidin huolta niistä, hoidin piuhapuolen, mikit jne. Ihan omaa tyhmyyttäni.
 
Eikä tilanne paljon parantunut kun vakibändin solisti hommas Pa-kaluston ja bändille hommattiin keikkabiili.
Edelleenkin ne varastoitiin meille, auton säilytys ja ylläpito jäi mun kontolle. Ja palkaksi suurimmalta osalta valitusta kaikesta pienestäkin ongelmasta...
Ei edes omien kaappien mikityksiin hommattu piuhoja, puhumattakaan että olis keikalle mennessä osattu kytkeä laitteet paikalleen.
 
Jälkeenpäin ajatellen tosi idioottimaista touhua ja omaa hölmöyttä mutta noita "perässähiihtäjiä" ja aidan ali menijöitä on ollut aina musahommissa ja tulee aina olemaan.
 
Kyllä se harrasteporukassa on niin, että jos jokainen osallistuu omalta osaltaan hommiin, roudaa tasapuolisesti, osallistuu kuljetuksiin ja ottaa muut huomioon niin homma saattaa jopa pelata. Ja jos sitten vielä osaa edes jotenkin hoitaa tonttinsa soittamisessa niin se on jo plussaa...
 
On noita "kovia" soittajia tullut eteen joiden sosiaaliset taidot on tasan nolla ja itsekkyys ja ego maailmanluokan tasoa, sellaisten kanssa jätän soittohommat tekemättä.
 
Etenkin kun ei tarvitse leipäänsä ottaa noista hommista.
 
Tällä hetkellä kalustosta löytyy bassokamat joilla pärjää keikoillakin ja lisäksi aktiivimonnari + langaton mikki + ständi. Noi riittää mulle, muut hoitakoot omat kamansa.
 
Toki jos lähden tuuraamaan ja käytössä on jonkun omat laitteet tai kyydit niin niistä ilman muuta korvataan asiaankuuluvasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «