Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Irwin Goodman - Tervemenoo jätkänretale nuotteja/soinnut
1
bisqueth
25.06.2013 14:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Löytyykö keltään tuohon ralliin sointuja?
 
http://www.youtube.com/watch?v=ySTDQvA2-Pw
 
ReBeat
25.06.2013 14:34:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A Hm7
 
A Hm7 E
A Hm7 E
Fdim F#m H E7
D A F#7 Hm7 E A
E
 
A Bdim Hm
E A E7
A Bdim Hm
E A
 
F#m C# D C#
D A H E
 
A Bdim D
E A E7
 
A Hm7 E
A Hm7 E
Fdim F#m H E7
D A F#7 Hm7 E A
E
 
A Bdim Hm
E A E7
A Bdim Hm
E A
 
F#m C# D C#
D A H E
 
A Bdim D
E A E7
 
A Hm7 E
A Hm7 E
Fdim F#m H E7
D A F#7 Hm7 E A
E
 
A Bdim Hm
E A E7
A Bdim Hm
E A
 
F#m C# D C#
D A H E
 
A Bdim D
E A E7
A Bdim D
E A E7
A Bdim D
E A E7
A Bdim D
E A E7
 
** jotkut duurit voi olla seiskoja tai sitten ei ja niin pois päin mutta noilla voi rämpyttää niin ei kukaan huomaa
 
bisqueth
25.06.2013 14:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia erittäin paljon
 
170178
25.06.2013 16:46:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni huomio noista B dim soinnuista. Kirjoittaja on varmaankin tarkoittanut B:een olevan alennettu H.
 
Kyseistä merkintää ei pitäisi käyttää. Joko B ja Bb tai H ja Bb.
Ei mene puurot ja vellit sekaisin oli sitten saanut minkälaisen teoriaopin tahansa.
 
Klasaripuolella H ja B (alennettu H) on käytössä mutta vain puhuttaessa yksittäisistä sävelistä.
 
Schnowotski
25.06.2013 18:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

170178: Pieni huomio noista B dim soinnuista. Kirjoittaja on varmaankin tarkoittanut B:een olevan alennettu H.
 
Kyseistä merkintää ei pitäisi käyttää. Joko B ja Bb tai H ja Bb.
Ei mene puurot ja vellit sekaisin oli sitten saanut minkälaisen teoriaopin tahansa.
 
Klasaripuolella H ja B (alennettu H) on käytössä mutta vain puhuttaessa yksittäisistä sävelistä.

 
"Ei pitäisi käyttää" on aika jyrkästi sanottu, mutta olen kyllä sama(hko)a mieltä. Tuota taasen en allekirjoittaisi, että H ja B on käytössä vain yksittäisistä sävelistä puhuttaessa. Kyllä H-moll ja -dur-merkinnät - sun muut - ovat sellaisia että muistan niitä itsekin tavanneeni usein. Tästä oli itseasiassa hullun hauska esimerkki kun tuossa joskus kuuntelin Schubertia ja havainnoin, että CD-kotelossa lukee teoksen sävellajina "B minor", mutta tietokoneella että "b-Moll". Historiallisista syistä johtuen tuossa oli kuitenkin ristiriita: kun engelsmanni puhuu B minorista, tarkoittaa hän sävellajia, jossa on kaksi ylennöstä; kun sakemanni puhuu b-Mollista, tarkoittaa hän sävellajia, jossa on viisi alennosta.
 
Piti sitten kaivaa internetistä partituuri (kiitos Petrucci-musiikkikirjastolle (ei sukua sille kitaristille)) ja tarkistaa kumpi on oikeassa. Paljastui, että ilmeisesti joku oli yrittänyt kirjoittaa Schubertin henkeä noudattaen sävellajin saksalaisittain, muttei ollut oikein osannut: kyseessähän oli siis nimenomaan B minor eli saksalaisittan h-Moll, eikä b-Moll. Sekavaa puuhaa!
 
Post Scriptum: itse olisin lähtenyt ko. merkintää (Irwinin kappaleessa) lähtenyt problematisoimaan siltä kantilta, että olisko sen sittenkin pitänyt olla C#-pohjainen dimi-sointu, jolloinka se välidominanttius neljännelle asteelle tulisi selkeämmin esiin.
 
The authors declare no conflict of interest.
ReBeat
25.06.2013 18:19:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

170178: Pieni huomio noista B dim soinnuista. Kirjoittaja on varmaankin tarkoittanut B:een olevan alennettu H.
 
Aivan, asiallinen tarkennus. Kävi toi asia mielessä ja meinasin kyllä kirjottaa Bbdim, mutta toi rykelmä näytti jotenkin liian sekavalta ainakin yhteen kirjotettuna. On niin monta vuotta siitä kun on tullut mitään nuotteja kateltua että epäilytti onko tollasta olemassakaan. Iskin googleen sitten "B dim guitar" ja se toimi niin sillä mentiin.
 
170178
25.06.2013 18:52:13 (muokattu 25.06.2013 19:10:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schnowotski: "Ei pitäisi käyttää" on aika jyrkästi sanottu, mutta olen kyllä sama(hko)a mieltä. Tuota taasen en allekirjoittaisi, että H ja B on käytössä vain yksittäisistä sävelistä puhuttaessa. Kyllä H-moll ja -dur-merkinnät - sun muut - ovat sellaisia että muistan niitä itsekin tavanneeni usein.
 
Ajatukseni siitä että ei pitäisi käyttää koski nimenomaan realisointumerkkejä.
 
Esim. peruskoulun ja lukion musiikin kirjoissa käytetään nimenomaan H ja Bb ajatusta sointumerkeissä ihan siksi kun on nämä kaksi "leiriä".
 
Jonkun mielestä tuokin on väärin mutta minäkin kirjoitan vetämilleni junnubändeille noin. Aikuisille sitten amerikan tyyliin. Tarvii selittää vähemmän.
 
Mun klassisenteorian I-kurssista on niin kauan että en muista miten siellä opetettiin. Oma ammatinkuva ja opiskelut on sittemmin keskittynyt hyvin pitkälle rytmimusan puolelle.
 
En nyt lähtisi syventämään kuilua näiden leirien välillä. Tärkeintä että jengi tajuaa mitä haetaan.
 
E: Mä mietin dimit aina sen mukan mitä siellä bassossa soi. Mutta pieniä terssejä kyseinen sointu on päällekkäin joten ei sillä niin suurta merkitystä.
 
Toisen kerran kun tulee Bb dim niin bassossa on Bb ja F# joten haisisiko se enemmän F#7/Bb soinnulle? Tämähän on sellanen sävelkudelma että näin hienona päivänä kannata muuta tehdä kun ruotia ja analysoida :)
 
Jucciz
26.06.2013 22:14:16 (muokattu 26.06.2013 22:16:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

170178: F#7/Bb
 
Pikkusen muuten sattuu silmiin tällaiset merkinnät, ts. soinnussa ylennysmerkkisävel ja bassosävelessä aivan eri sävellajista tempaistu alennusmerkkisävel.
 
Oikea merkintätapa olisi siis F#7/A#, kuuntelematta itse kappaletta siis.
 
Mutta mun varsinainen asia oli se, että tämmöiset kyselyt edelleenkin mieluummin tuonne ketjuun:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=125203
Harmittaa, kun niin monia kappaleita varten avataan uusi keskusteluketju.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
170178
27.06.2013 04:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Pikkusen muuten sattuu silmiin tällaiset merkinnät, ts. soinnussa ylennysmerkkisävel ja bassosävelessä aivan eri sävellajista tempaistu alennusmerkkisävel.
 
Oikea merkintätapa olisi siis F#7/A#, kuuntelematta itse kappaletta siis.

 
Tämähän ei riipu biisistä kuunteli sitä tai ei. A# tai Bb soi ainakin minun korvaan aika samalta. :)
 
Pointtisi on ihan oikea. Kirjoittaisin kromattisen nousun nimenomaan A A# B. Juutuin ehkä liikaa tähän B Bb H dilemmaan.
 
Toisaalta sitten jos katselee vaikka realbook toteutusta niin siellä menee kylmästi b ja # sekaisin samassa rallissa sävellajista riippumatta.
 
Mutta mun varsinainen asia oli se, että tämmöiset kyselyt edelleenkin mieluummin tuonne ketjuun:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=125203
Harmittaa, kun niin monia kappaleita varten avataan uusi keskusteluketju.

 
Tässä olet vielä enemmän oikeassa.
 
Tonski
07.07.2013 19:17:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: A Hm7
...

 
Haha, kerrankin tämmösessä sointujenkalastus triidissä tulee heti ekana vittuilujen sijasta soinnut tiskiin:D
 
bisqueth
09.07.2013 14:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Haha, kerrankin tämmösessä sointujenkalastus triidissä tulee heti ekana vittuilujen sijasta soinnut tiskiin:D
 
Aloittelijan tuuria, vaikka toki asiallinen huomautus tulikin tuosta keskustelun liittämisestä "jelppikerhon" alle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «