Aihe: Haloo Helsinki!
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Gritsen
20.06.2013 12:02:45
ferodoz:
Voisin vastata jokaiseen noihin, että miksi ei? mitäpäs sitten jos jätät sen oman mielipiteesi pois laskuista ja ajattelet asiaa yleisemmällä tasolla. Jos sä sanot että "eikö taustasynista tule vähän kulahtanut fiilis?" niin mä voin todellakin sanoa että ei tule. Tuleeko sun mielestä kosketinsoittajastakin kulahtanut fiilis jos se soittaa soolon pohjalle synamaton?

Tän jälkeen oon kaiken sisällöllisen sanottavani sanonu varmasti et lyökää jos rupeen turhaan tän jälkeen aukomaan päätä!

Mutta siis, ei mulla ole esimekiksi hiphop- tai elektrogenrejä vastaan mitään vaikka välillä naureskelen macbook-skrillexeille. Musaa mitä ei oo levyllekää soitettu ihmiskäsin ni ei voi olettaa et livenä toistettaisiin ihmisen toimesta. Musiikki on pohjimmiltaan äänitaidetta, ja studiomusiikki on puhtaasti sitä että tehdään ratkaisut sen mukaan mikä kuulostaa parhaimmalta. Mut livenä ei voida tätä käyttää ainoana ohjenuorana, sillä sillonhan laitettaisiin vaa CD pyörimään PAssa? Se ainakin kuulostais samalta kuin levyllä :D bändi vois piipahtaa lavalla. Tai sit ei? Nojoo, älkää ottako vakavasti. Live-esiintymiseen rokkikokoonpanolla laskisin kuitenkin lopputuloksen lisäks tärkeeks asiaks että se musiikki luodaan paikan päällä kokonaan ihan ihmisten toimesta. Se on vaa mun vahva mielipide eikä se perustu muuhun kun fiilikseen mitä haluan livenä rokkikokoonpanolla soittavalta bändiltä kokea.

Mun mielestä myös elektrorokkipoppi eri sekoitussuhteissa on siistiä hyvin tehtynä. Sen esittäminen on tietenkin haaste. Pitää tehdä rajanvetoa miten yhdistetään ihmissuoritukset ja koneet. Mun mielestä vaan HH:n raja on vedetty mua ärsyttävään kohtaan. Siinä saumaa on pakko paikata jonkinmoisella teatterilla, ihan ku taustojen käyttöä kuitenki häpeiltäis tai piiloteltais. Eikä sekään riitä ihan siihen, että vaikutelma ois saumaton.

Yleisellä tasolla siel oli muutama sata ihmistä, joiden yhteislaulua se mun mielipide ei tu koskaan liikuttamaan. Mut vastavuoroisesti en nää miten tän vois ottaa mitenkää absoluuttisesti ku ratkaisuja on niin monia ja ne tehdään niin monista syistä. Ei niiden maksavien ja iloitsevien ihmisten tyytyväisyys munkaan mielipiteeseen vaikuta.

On se nykyään nii vaikeeta kun on teknologian suoma valinnanvapaus, ennen neliraitojen aikana oli kaikki paremmin vaikken sillon ees eläny : D TR-808, ois kiva tietää mitä ajattelet lapsenlapsistas Klikki ja Ränni.
PJS
20.06.2013 12:08:14 (muokattu 20.06.2013 12:10:08)

Tollasessa tilanteessa oleellista on et viihtyykö jengi vai ei? Mites kerkesitkö soitinten kiikaroinniltasi tarkastelemaan sitä että minkälainen meno sillä osalla yleisöä oli jotka oli tulleet nauttimaan rokkishowsta? Jos oikein arvaan niin meno saattoi jopa hyvä? Eiks sillon noi taustanauhat sun muut puolusta täysin paikkaansa? Ehkä urpoin ilmiö live-hommissa on mun mielestä just kaikenlaiset rokki/soitin/skenepoliisit jotka on aina määräämässä erilaisia sääntöjä siitä mikä milloinkin on sallittua yleisön ja bändin omien fiilisten maksimoimiseksi...

Mä olin about vuosi tai pari sitten katsomassa sellaista suht tunnettua ja arvostettua levy ja live-artistia kuin Herbie Hancock. Herb oli kvartettinsa kanssa finlandialla ja esitti silloisen Imagine-project levyn tiimoilta uutta tuotantoaan ja siinä samalla sen hetkisiä iteraatioita vanhoista hiteistään. Ja nyt puhutaan siis ryhmästä joka on teknisesti kykenevä esittämään about mitä tahansa musaa täydellisesti, mut niin veti Herbie Hancock Quartetkin klikkiin ja taustanauhojen kanssa, koska uusiin biiseihin haluttiin mukaan juttuja joiden toteuttaminen livenä olis ollut hankalaa ja kallista. Itse henk. koht pelkästään diggasin siitä sillä ne oli mageita juttuja ja bändi soitti niiden päälle ja lomassa improvisoiden tosi hienosti.

Mitä tällä haluan sanoa on se, et livehommat ja erityisesti rock on teatteria, jossa yleisölle välittyvät vibat on ainoa asia mikä ratkaisee ja vibojen välittämiseen tyyli on täysin vapaa mutta pakollinen.
Peace!
Gritsen
20.06.2013 12:31:26
PJS:

Asiallinen ja mielenkiintoinen, vaikka erittäin passivis-aggressiivinen näkökulma. Tää herätti kyl ihan hyvää keskustelua. "Taustanauhat häiritsivät minua niin paljon, etten nauttinut showsta, mutta yleisöllä oli hauskaa joten mielipiteelläni ei ole edes väliä. Ois pitäny oikeastaan jättää kommentoimatta!" - tollasella avauksella tuskin ois.
PJS
20.06.2013 12:42:00

Gritsen: Asiallinen ja mielenkiintoinen, vaikka erittäin passivis-aggressiivinen näkökulma. Tää herätti kyl ihan hyvää keskustelua. "Taustanauhat häiritsivät minua niin paljon, etten nauttinut showsta, mutta yleisöllä oli hauskaa joten mielipiteelläni ei ole edes väliä. Ois pitäny oikeastaan jättää kommentoimatta!" - tollasella avauksella tuskin ois.

Joo ehdottomasti näin. Passiivis-Agressiivisen provosoiva ihan tarkoituksella, sellainen kirvoittaa enemmän ja perustellumpia vastauksia usein :D

Mut joo. Musagenre riippuvainen juttukin toi on osittain. Esim. Haloo Helsinki tyyppisen bändin kohdalla en oikeastaan karsasta tota taustanauhojen käyttöä ollenkaan. Toisaalta jos vaikka J Karjalainen olis bändeineen paukutellut kantrinsa sekkareiden tahtiin viime viikolla kaisaniemessä niin olisin vähintäänkin ihmetellyt asiaa. Tosin varmasti silti viihtynyt mielettömän hyvin. Ja kyllähän sen ymmärtää et tollanen saattaa aiheuttaa harmistumista, koska selkeetä on se ettei tossa olla mitenkään luomusti liikenteellä ja toisille ihmisille sellainen tuntuu kusettamiselta.

Itse en varmaan lähtisi oman bändin kanssa tollaseen messiin ilman todella hyviä ja painavia perusteluita koska jotenkin tuntuu et soittajan näkökulmasta toi vie aika paljon sellaista interaktiivisuutta ja tilanteen mukaan elämistä pois siitä livehommasta.
Peace!
sahkuifk
20.06.2013 17:05:09
Kävin viime syksynä tsekkaamassa bändin Hyvinkäällä ihan avoimin mielin mutta petyin. Liveä odotin mutta vähän puoliväliin jäi sen tekeminen.
Jotenkin vaan niin kornia kun osa bändistä vetää livenä ja osa ilmakitaraa...
Mutta ihan raikas bändi muuten, vaikka radiosta kuultuna.
Kävelin sumussa koulun ohitse.
locoloco
21.06.2013 00:18:57
Kyllä tässä klipissä on aika luomua meininkiä(tosin akkariversio ja no guitar solo:).

http://www.youtube.com/watch?v=uCGtrDL3pBI
Osteri
21.06.2013 09:59:40
Kefiiri: ....itse tyytyisin kernaasti karumpiin sovituksiin ja ottaisin ne kiinnostavana vaihteluna.

Tämän ymmärrän. Itsekin käyn keikoilla kuuntelemassa live-soittoa ja siihen tilanteeseen mahdollisesti tehtyä tulkintaa, jollaista arvostan aina suuresti. Mitään v***n taustanauhoja en ole tietoisesti mennyt kuuntelemaan.

Otsikon aiheesta, eli bändistä on sanottava, että alussa tää tuli kiinnostavana uutuutena. Nykyään jotenkin laulajan ääni pyörii samalla alueella ja sillä hieman narisevalla soundilla, että kiinnostus laajempaan kuunteluun on lopahtanut. Ehkä vaan en tiedä riittävästi, mutta aina radion kanava vaihtuu kun se alkaa.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Basismi
25.06.2013 13:01:07 (muokattu 25.06.2013 13:01:51)
Gritsen: Taidan tässä kyllä olettaa liikaa, että kaikkien muusikoiden lähtökohtainen terve "pilaantumaton" mielipide olisi että ainakin rokkibändimusa on vedettävä kokonaan livenä, mutta se on se juttu mulle.

Joo ei ole tuollaista lähtökohtaista mielipidettä kyllä läheskään kaikilla. Suon mielellänin artistille taiteellisen vapauden päättää miten haluaa taideteoksensa yleisölle esittää. Mielipiteenne on kuultu, sen kanssa ei olla yleisesti samaa mieltä eikä se itseasiassa ketään edes kiinnosta.

:)

Hämmästelen kyllä miten hyvin HH toimii livenäkin, basso kulkee tiukasti timessa eikä vääriä ääniä eikä edes pikkuhamoja kuulu. Rupesin jo katselemaan Ylexpopin vetoa silmä tarkkana, mutta en saanut elliä huijauksesta kiinni. Tässä pätkässä on inan verran haparointia joten kyllä se ihan ite soittaa.
http://www.youtube.com/watch?v=3pwsN0hw9u4

Vaikka jotain tulee nauhaltakin, niin esim taustalaulut on sen verran pielessä että ilmiselvästi livenä vetävät, toisin kuin VHB. Se että niiden miljoonastemmat ei häiritse Gritseniä, kertoo mielestäni enemmänkin biasoituneesta mielestä. Kyllä siinä on sentään yleisön huijaus ihan eri sfääreissä.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Epämuusikko
25.06.2013 13:23:45
Arsea lainatakseni: Levyt ovat huijausta.

Itseäni lainatakseni: Haloo Helsinki on mainio yhtye ja livenä kuulosti hyvältä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Wradlin
25.06.2013 20:43:25
Epämuusikko: Itseäni lainatakseni: Haloo Helsinki on mainio yhtye ja livenä kuulosti hyvältä.

Samaa mieltä. Melko monesti olen livenä todistanut ja aion todistaa vastakin. Levyillä biisit itsessään parantuneet, mutta samalla menneet jotenkin liian "massiiviseen" suuntaan kun löytyy rokkaavistakin biiseistä vähän vaikka mitä jousta sun muuta. Eka demo jne. No ei nyt sentään. Mutta tämä(kin) bändi on parhaimmillaan nimenomaan rockbändinä, toivottavasti pysyvät niissä rajoissa tulevaisuudessakin. Ja se tärkein lienee se, että Elli on kova laulaja, basisti ja keulakuva.
juh_o
25.06.2013 22:01:16
Basismi:
Vaikka jotain tulee nauhaltakin, niin esim taustalaulut on sen verran pielessä että ilmiselvästi livenä vetävät, toisin kuin VHB. Se että niiden miljoonastemmat ei häiritse Gritseniä, kertoo mielestäni enemmänkin biasoituneesta mielestä. Kyllä siinä on sentään yleisön huijaus ihan eri sfääreissä.

http://www.youtube.com/watch?v=7utYOjtTmg4

En tiedä mitä VHB:n esityksiä olet kuullut, tuossa ainakin vedetään livenä. Erikseen nuo palkinto- ja hyväntekeväisyysgaalat sitten tietysti.

Haloo Helsinki on kiva bändi.
Basismi
26.06.2013 00:33:03
En tiedä mitä VHB:n esityksiä olet kuullut, tuossa ainakin vedetään livenä. Erikseen nuo palkinto- ja hyväntekeväisyysgaalat sitten tietysti.

Esim tämä, let thy will be done on se joka aina pistää korvaan.
http://www.youtube.com/watch?v=A86OwNAtWmg
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
PJS
26.06.2013 08:53:13

VHB vetää saletisti livenä stemmansa. Ne on nimittäin olleet niin totaalisen pielessä kaikilla VHB keikoilla mitä oon nähnyt. Etenkin Kien osalta.
Peace!
ferodoz
26.06.2013 14:11:13 (muokattu 26.06.2013 14:18:19)

Basismi: Esim tämä, let thy will be done on se joka aina pistää korvaan.
http://www.youtube.com/watch?v=A86OwNAtWmg

En katsonut linkkiä, mutta Himosfestareilla viime viikolla tuli kyllä NIIIIN saletisti nauhalta LTWBD:n kuoro. Ai mistä tiedän? No se toinen kitaristi unohti laulaa mikkiin kertsin alun, ja kun se muisti siirtyä mikin eteen aukomaan suutaan, niin mikään ei muuttunut. Basistin suusta nyt ei yksinkertaisesti lähde kolmea stemmaa yhtäaikaa.

Joku kirjoitti vähän aikaa sitten jossain jostain bändistä samassa yhteydessä että "ei ne vetäny taustanauhoilla, ku ei rumpalilla ollu sitä fostexia siinä vieressä.!" Naurahdin.
telaketju.com suhdelukucoverband.fi
ferodoz
26.06.2013 14:14:02 (muokattu 26.06.2013 14:16:16)

Wradlin: Mutta tämä(kin) bändi on parhaimmillaan nimenomaan rockbändinä, toivottavasti pysyvät niissä rajoissa tulevaisuudessakin.

Osittain samaa mieltä. Mun mielestä se konepohjainen rokki mitä on uudella levyllä, toimii tähän mennessä parhaiten. Enempää en ehkä osaa kyllä kaivata koneita, mutta näissä rajoissa kun mennään niin se pysyykin yhtenä suomen kovimmista bändeistä.

E: Asiasta viidenteen. Samaisilla Himosfestareilla olin katsomassa erästä suosikkiartistiani nimeltä Neljä Ruusua. Poplaulajan vapaapäivässä ei ollut taustanauhaa, tai ainakaan se ei kuulunut jostain syystä, joten se kiippariteema jäi kokonaan kuulumatta. En tunnistanut biisiä ennenkuin sanat alkoivat. Siinä olis ollu taustanauhojen dissaajille hyvä esimerkki jos olisivat olleet paikalla.
Dirtyh
26.06.2013 15:28:16

ferodoz: Samaisilla Himosfestareilla olin katsomassa erästä suosikkiartistiani nimeltä Neljä Ruusua. Poplaulajan vapaapäivässä ei ollut taustanauhaa, tai ainakaan se ei kuulunut jostain syystä, joten se kiippariteema jäi kokonaan kuulumatta. En tunnistanut biisiä ennenkuin sanat alkoivat. Siinä olis ollu taustanauhojen dissaajille hyvä esimerkki jos olisivat olleet paikalla.

No, pidetään nyt kuitenkin rock-bändit ja Neljä Ruusua erillään... Mitä itse aiheeseen tulee niin mulle taustanauhat on okei jos ne täydentävät bändisoittoa. Jos bändi täydentää taustanauhoja niin pointti rokin soittamisesta on kyllä hukkunut.

Ja itseasiassa mä olen kyllä sen verran punk-henkinen että levyiltäkin kuunneltunut ne bändisoitettavimmat biisit on useimmiten parhaita. Miksi helvetissä siellä pitää olla jotain pörinää tai jousia kun sähkökitarallakin voi niitä biisejä esittää?
ferodoz
26.06.2013 16:15:59

Dirtyh: No, pidetään nyt kuitenkin rock-bändit ja Neljä Ruusua erillään...

Todellakin, itsehän sä ne yhdistit.
Exhausted
27.06.2013 20:37:26

Reginan uusi levy ja sen ohessa tehty kiertue on hyvä esimerkki taustanauhojen käytön vaivaannuttavuudesta. Reginahan oli viimeisimpään levyyn asti melko elektroninen yhtye, joten livenä oli ihan luonnollista että livenä bändissä oli laulajan taustalla vain pari tyyppiä soittamassa milloin mitäkin soitinta, yleensä kai toinen sähkörumpuja ja toinen bassoa tai koskettimia. Nyt kun biisit pohjautuvat rumpuihin, bassoon, kitaraan ja orgaanisen kuuloisiin syntikoihin, niin olisin mieluusti nähnyt biisit esitettynä livenä parin lisäsoittajan avulla. Sen sijaan bändi päätti antaa soittajille rummut ja kitaran. Basso ja usein biisin kokonaan aloittavat koskettimet tulevat kokonaan taustalta.
Johnny Buzz
28.06.2013 23:57:40 (muokattu 28.06.2013 23:58:32)

Exhausted: Reginan uusi levy ja sen ohessa tehty kiertue on hyvä esimerkki taustanauhojen käytön vaivaannuttavuudesta. Reginahan oli viimeisimpään levyyn asti melko elektroninen yhtye, joten livenä oli ihan luonnollista että livenä bändissä oli laulajan taustalla vain pari tyyppiä soittamassa milloin mitäkin soitinta, yleensä kai toinen sähkörumpuja ja toinen bassoa tai koskettimia. Nyt kun biisit pohjautuvat rumpuihin, bassoon, kitaraan ja orgaanisen kuuloisiin syntikoihin, niin olisin mieluusti nähnyt biisit esitettynä livenä parin lisäsoittajan avulla. Sen sijaan bändi päätti antaa soittajille rummut ja kitaran. Basso ja usein biisin kokonaan aloittavat koskettimet tulevat kokonaan taustalta.

En kyllä itse tossa näe mitään ongelmaa. Toihan on vain toisenlainen tapa toteuttaa homma livenä. Oman bändin kohdalla meillä tulee jonkin verran kamaa aina läppäriltä. Taustanauhankaan ei tarvitse edetä kuin juna aina samaa reittiä. Meillä on homma toteutettu niin, että taustat tulee Ableton livestä, jota laulajaa ohjaa midipedaalilaudalla. Aina tahtia ennen seuraavan biisinosan alkua painaa poljinta ja mennään seuraavaan osaan. Tällä tavalla voi tarvittaessa venyttää biisinosia ja homma on vähän enemmän näpeissä. Samoin taustaa voi tarvittaessa manipuoloida esim. filttereillä jne. Oikein toimiva setup.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)