Aihe: Haloo Helsinki!
1 2 3 4 5 6 711 12 13 14 15
DJKaaos
14.11.2011 15:37:09
Neal Pot: Eihän toi kuulosta yhtään "Take my breath away" -biisiltä...?! Huoh... En tajuu miks ihmisten on aina pakko vääntää tommosta paskaa kaikesta...

No kuulostaahan se. Vain hetken, mutta kuulostaa kuitenkin.
Minä olen minä.
Bluesmies
14.11.2011 18:03:10
DJKaaos: No kuulostaahan se. Vain hetken, mutta kuulostaa kuitenkin.

Itsekään en ole kyllä löytänyt mitään yhteistä Take my breath awayn kanssa.
Exhausted
14.11.2011 18:09:03

Se on se kertosäkeen laulumelodia
Gritsen
19.06.2013 13:12:18 (muokattu 19.06.2013 13:21:27)
Oon pitkään salaa diggaillut Ellin antaumuksellisesta ja tyttölaulajalle harvinaisen rosoisesta laulusoundista hyvin plagioitujen biisien siivittämänä. Uudelta levyltä mitä oon kuullu, Huuda! on vuoden paras suomalainen popbiisi mulle (jos ei Ronyan uus levy putkahda ulos vielä vuoden lopussa, Rakella siinäkin taitavat näpinsä pelissä). Eskolinin luovat sävellykset ja saundiratkaisut ovat mahtavia, em. biisin elektrorokkisoundi on samaan aikaan niin tuttua ja uutta. Vaikka bändin jätkät vähän ärsyttävät helsinkiläisellä hipsteriolemuksellaan, arvostin kovasti aiemmin vallinnutta rokkia otetta bändisoittoon.

Mutta.

Bändin livesoitto on pelkkä vitsi. Naisbasistilaulajat ovat todella harvinainen ja mahtava combo toki, mutta toivoisi silloin basson roikkuvan kaulassa enemmän kuin vain puolet biiseistä. Tämä ei ole vitsi: Elli heitti basson muutamassa biisissä pois laulaakseen kalliolaisen vapaasti vapaudesta ja kappas keppanaa: ihan ei-synabasson kuuloinen basso jäi jostain kumman syystä taustalle pauhaamaan. Oisko ollu kova duuni sen toisen kitaristin ottaa basso sellasen biisien ajaksi? Jääkö kukaan niitä yksinkertaisia kitarakerroksia kaipaamaan oikeasti? Lisäksi erikoisen hauskaa tälläselle miksauskopin vieress kädet ristissä notkuvalle bluespoliisille oli Maailman toisella puolen -biisin aikana feikit liveratkaisut: toinen kitaristi soitti akustista, toinen soitti sooloon asti pädisyntikkaa. Koskettimista sirryttiin sooloon kivasti ja olin yllättyny positiivisesti että sitä ei ollu haamutuplattu. Mutta mitä ihmettä! Siellähän akustinen+sähkis -muurin takana pihisi edelleen sama biisin alkuosankin soinut pädi, nyt vaan kukaan lavalla olevista sitä soittanut. Jos Leo olisi jättänyt sen yksinkertaisen sointukulun looppaamaan, se tarkoittaisi että käytössä olisi klikki (no shit) ja silloin looppaaminen ois turhaa hommaa kun midit vois vaan olla klikin tahdissa. Ja silloin olisi myös tyhmää, että Leo soittaisi alkuosassa oikeasti kun kuitenkin loppu kuulostaa samalta. Ratkaisun tekeminen myös soittajan tylsistymisen perusteella ois huvittavaa. Mun arvio: koskettimet tulee koko ajan nauhalta, kitaristit käy vuorotellen vaa vähän näyttelemässä niiden soittamista. En nää muuta mahista. Juustoista teatteria ja karaokea vaan! Onko radiopop-kohdeyleisö todella niin vaativa, että jokainen viulu ja synatuplaus pitää olla livenä studioversioon nähden identtinen? Ei ihmiset ennen tätä oo vaatinu, kyl täs joku kysynnän ja tarjonnan laki on vallittava.

Muita taustaraidoilta soineita elementtejä:
-viulut
-50 Ellin kuorot
-sanon vielä kerran: ajoittainen basso! Sen purkautuminen kiintolevyltä kaiuttimiin on "alimiehitetty coverduo/trio" -tasoinen esitys. hyi!

Ei oo tullu keikkaa seuratessa kyllä noin kornia oloa sitten nyky-Dingon.
töpöttäjä
20.06.2013 00:45:58
^Ihan mielenkiinnosta: missäs biiseissä oli tämä bassottomuus ja "perusbasson" tulo nauhalta, jäikö mieleen?
Gritsen
20.06.2013 01:57:28
Munmielestä tais olla jotkut uuden levyn biisit niitä bassottomia. Esim Maailma on tehty meitä varten.

http://www.youtube.com/watch?v=avFD5xvXod0 jos tarkkaan kuuntelette, voitte varmasti kuulla mun kauhistuneet ajatukset päässäni kun tarkkailin tätä livemusiikkikatastrofia miksauskopin vierestä. Kuin kunnon bluespoliisi. Noh.. tärkeintähän on että (kohde)yleisöllä on hauskaa...?
gunner
20.06.2013 07:49:05
Gritsen: Juustoista teatteria ja karaokea vaan! Onko radiopop-kohdeyleisö todella niin vaativa, että jokainen viulu ja synatuplaus pitää olla livenä studioversioon nähden identtinen? Ei ihmiset ennen tätä oo vaatinu, kyl täs joku kysynnän ja tarjonnan laki on vallittava.

Kaikkihan nykyään tulee narulta. Jos bändi on nopeesti sainattu jollekin yhtiölle, on se täysin varmaa, että sieltä puskee ne synien yläkihinät pa:sta. Kyllähän sillä saa matskun kuulostamaan samalta kuin levyllä, ja onhan se karu totuus yleisölle, jos bändi on huonompi livenä kuin levyllä. Koska ne äijät vetää klikkiin koko biisin, voi hyvin kuitenkin myös olla, että se synamatto tulee narulta vaan soolon aikana.

Sitä tosin en oo oikeen ymmärtäny, miks jengit menee miksauskopin lähelle poustailemaan. Parhaassa tapauksessa siinä on koko paikan kumisevin kohta, mut sokeesti uskotaan, että tässä kannattaa kuunnella.
ferodoz
20.06.2013 09:14:01

Kuule minua biisissä ainakin on synabassot narulla, ja Elli heittää basson kaulasta pois. Ja herätkää ihmiset, noiden levyillä on todella paljon tunnistettavia elementtejä joiden soitto livenä on lähes mahdotonta. Ei se oo mikään häpeä vetää kasettien kanssa, ja ihmiset ainakin saavat haluamansa.
telaketju.com suhdelukucoverband.fi
Gritsen
20.06.2013 09:47:28 (muokattu 20.06.2013 09:59:57)
ferodoz: Kuule minua biisissä ainakin on synabassot narulla, ja Elli heittää basson kaulasta pois. Ja herätkää ihmiset, noiden levyillä on todella paljon tunnistettavia elementtejä joiden soitto livenä on lähes mahdotonta. Ei se oo mikään häpeä vetää kasettien kanssa, ja ihmiset ainakin saavat haluamansa.

Niin, anna synaviuluille pikkusormi ja taustaraidat vie koko käden. Onko se soolon aikainen synamatto enää se tunnistettava elementti? Onko nää kasettibändit pääasiassa major label -artisteja? Miksi The Rasmuskin tarvitsee kitarabiiseihinsä ne kymmenen vuotta vanhat taustasyntikat, eikö tuu kulahtanu fiilis? Miksi aidolla livemenolla aloittanut bändi (kuten TR ja HH) sortuu hittilevyn kohdalla nopeisiin ja halpoihin liveratkaisuihin, pakottaako joku taho vai suostuttelevatko tuottajat taipuvaiset nuoret? Taidan tässä kyllä olettaa liikaa, että kaikkien muusikoiden lähtökohtainen terve "pilaantumaton" mielipide olisi että ainakin rokkibändimusa on vedettävä kokonaan livenä, mutta se on se juttu mulle. Pitäähän bändin ansaita sillä soitolla myös eikä vaan olla "tinkimättömiä".

No tällänen tilanne on nykyään ilmeisesti. Mutta mikä perkele siihen on johtanu? Monet mun ei-muusikkoystävätkin kommentoi tätä asiaa linjoilla "eikö live-esityksen idea ole vähän vetää luovasti ja ei tasan niinkuin levyillä?" Ei Tehosekoitin 10+ vuotta sitten vetäny Asfaltti polttaa -biisiään nauhalta tulleiden orkesterien kanssa, vaikka ne ovat tunnistettavia ja niiden replikoiminen olisi ollut mahdotonta. Muistaakseni Vauhdissa livenä!!-levyllä Otto tai joku soitti torvet kazoolla. Ja voi ne ratkaisut tehdä elektropainotteisessa rokissa toisinkin: kansainvälisistä bändeistä Musen keikallakin oli valtavan klikkivuoren sisällä ihan sykkivä ihmissydän: Morgan Nichols, ylimääräinen livemuusikko _sekvenssoi_ ja soittaa shown aikana varmaan viittä eri lisä-instrumenttia. En tosin usko että Haloo Helsingillä olisi budjettia vielä palkata tälläistä : D

Mutta onneksi kyseisessä Kivenlahti Rockissa todistin niin paljon bändejä jotka ei vetäneet raitojen kanssa mielestäni: Whitesnake, Bodom, Von Hertzen Brothers, Rival Sons ja Santa Cruz. Korjatkaa jos oon väärässä. VHB-langassa jopa erittelin mahtavia liveratkaisuja, ja heillä tosiaan livesoundi vastas levyjä kuitenkin. Tää Haloo Helsinki -rage kumpuaa nyt mulla siitä et en tuntenu et musaa täydennettiin raidoilla vaan että soittajat täydensi raitoja.
Janus
20.06.2013 09:56:11
Onneksi kiertävien bändien ("major label", ei labelia ollenkaan tai siltä väliltä) tuotannolliset ja sovitukselliset ratkaisut tehdään ihan muualla kuin netin keskustelupalstoilla.
Kefiiri
20.06.2013 11:01:59
Mun täytyy kyllä kompata Gritseniä... en ymmärrä taustanauhatouhua pätkääkään. Tosi masentavaa että moisesta on tullut ihan standardiratkaisu.

Tämä rutina meni lievästi ohi aiheen... en ole nähnyt Haloo Helsinkiä kuin viikko sitten telkkarissa. Yllätyin siitä miten topakkaa touhu oli. Pakko arvostaa.
ferodoz
20.06.2013 11:11:40 (muokattu 20.06.2013 11:16:15)

Ei kaikesta ole pakko tykätä. Mutta monilla isommilla bändeillä rullaa kuitenkin klikki taustalla esim screenohjelmien, valo-ohjauksien ja sadan muun asian vuoksi, niin siihen tulee tavallaan ne nauhat vähän niinkuin kaupan päälle. Kukapa ei haluaisi että biisien kertseihin tulisi lisää stemmavoimaa ja mahtipontisuutta, tai vaikka koko biisiin se synamatto mikä levittää kokonaispakettia todella kivasti. Ja kyllä väittäisin että ainakin VHB:llä on taustarännit käytössä. ei sieltä nyt välttämättä mitään älyttömiä määriä tavaraa tule, mutta olin jollain keikalla kuulevinani asioita joita kukaan ei soittanut, ja miksaustiskissä oli stereoraita jonka alla luki HD. Tosin tämä nyt ei todista mitään.

Haloo Helsinkiin palatakseni, kuvitelkaapa esim Maailman toisella puolen ilman kasettia. Biisi alkaa rumpu/handclaploopilla ja synamatolla, ja taitaapi tulla ekaan kertsiin asti sitä samaa. Bändissä ei ole kosketinsoittajaa eikä rumpalilla ole sähkösettiä/pädejä, millä saisi ammuttua asianmukaisia taajuuksia ilmoille.
Kefiiri
20.06.2013 11:16:39
ferodoz: Kukapa ei haluaisi että biisien kertseihin tulisi lisää stemmavoimaa ja mahtipontisuutta, tai vaikka koko biisiin se synamatto mikä levittää kokonaispakettia todella kivasti.

Minä... mahtipontisuus on ahterista =D
Gritsen
20.06.2013 11:18:00 (muokattu 20.06.2013 11:24:39)
ferodoz: Ei kaikesta ole pakko tykätä. Mutta monilla isommilla bändeillä rullaa kuitenkin klikki taustalla esim screenohjelmien, valo-ohjauksien ja sadan muun asian vuoksi, niin siihen tulee tavallaan ne nauhat vähän niinkuin kaupan päälle. Kukapa ei haluaisi että biisien kertseihin tulisi lisää stemmavoimaa ja mahtipontisuutta, tai vaikka koko biisiin se synamatto mikä levittää kokonaispakettia todella kivasti. Ja kyllä väittäisin että ainakin VHB:llä on taustarännit käytössä. ei sieltä nyt välttämättä mitään älyttömiä määriä tavaraa tule, mutta olin jollain keikalla kuulevinani asioita joita kukaan ei soittanut, ja miksaustiskissä oli stereoraita ja kanavan alla luki HD. Tosin tämä nyt ei todista mitään.

Tää on kyl tosi hyvä analyysi moneen mun ilmoille heittämään miksi-kysymykseen. Ja huomionarvoista on täs tapauksessa se että jotenki se taustaraitojen läpinäkyvä määrä teki HH:n esityksestä sietämättömän karaokemaista seurattavaa, VHB:n mahdolliset "rännit" vaan täydentävät livesoundia.

= en itse paikanpäällä huomannut Hertzenien täydentävän itseään millään, että jos taustoja on, job well done. Tai ainakin paremmin ku HH. Peittäisivät ees jälkensä hyvin : D

ferodoz: Haloo Helsinkiin palatakseni, kuvitelkaapa esim Maailman toisella puolen ilman kasettia. Biisi alkaa rumpu/handclaploopilla ja synamatolla, ja taitaapi tulla ekaan kertsiin asti sitä samaa. Bändissä ei ole kosketinsoittajaa eikä rumpalilla ole sähkösettiä/pädejä, millä saisi ammuttua asianmukaisia taajuuksia ilmoille.

Mielestäni rumpali kyllä nimenomaan soitti sähköpädeillä alussa. Se sai jo mun toiveet heräämään et josko ne lunastais tän sovituksellisesti tarpeeks yksinkertaisen biisin ees. Ja tosiaan toi toinen kitaristi soittaa (tai ei soita) syntikkaa siinä alussa. Ei ois mitenkään mahdoton vaa jättää pois se pädisyntikka soolon alusta biisin loppuun (ja mahdolliset taustalaulut jotka ei kuitenkaan kuulunu vahvasti). Et vähän turhanpulleeta nojautua kaikessa taustoihin. Myönnän, että jonkun Huuda!n esittämiseen bändinä vaadittais jo luovia ratkaisuja mut Maailman toisella puolen ei vaatis niitä taustoja mitä siinä on. Oikeasti. Oikeasti.
Kefiiri
20.06.2013 11:21:47
Missä menee karaoken ja täydentämisen raja? Me tosikot kaipaamme jämptiä joko/tai -meininkiä!
ferodoz
20.06.2013 11:23:36 (muokattu 20.06.2013 11:27:18)

Gritsen: Tää on kyl tosi hyvä analyysi moneen mun ilmoille heittämään miksi-kysymykseen. Ja huomionarvoista on täs tapauksessa se että jotenki se taustaraitojen läpinäkyvä määrä teki HH:n esityksestä sietämättömän karaokemaista seurattavaa, VHB:n mahdolliset "rännit" vaan täydentävät livesoundia.

= en itse paikanpäällä huomannut Hertzenien täydentävän itseään millään, että jos taustoja on, job well done. Tai ainakin paremmin ku HH. Peittäisivät ees jälkensä hyvin : D

Jaahas, alkaa tulla pikkuhiljaa sama fiilis kun niiden kanssa jotka menee Metallica -ketjuun haukkumaan Larsia. :D

Voisin vastata jokaiseen noihin, että miksi ei? mitäpäs sitten jos jätät sen oman mielipiteesi pois laskuista ja ajattelet asiaa yleisemmällä tasolla. Jos sä sanot että "eikö taustasynista tule vähän kulahtanut fiilis?" niin mä voin todellakin sanoa että ei tule. Tuleeko sun mielestä kosketinsoittajastakin kulahtanut fiilis jos se soittaa soolon pohjalle synamaton?

Mielestäni rumpali kyllä nimenomaan soitti sähköpädeillä alussa. Se sai jo mun toiveet heräämään et josko ne lunastais tän sovituksellisesti tarpeeks yksinkertaisen biisin ees.

Jos näin oli, niin ok. Se on sitten tän kesän juttuja, viime kesänä en moisia huomannut.

Ja tosiaan toi toinen kitaristi soittaa (tai ei soita) syntikkaa siinä alussa

Ootko varma ettei tää ollut nimenomaan sitä jälkien peittämistä?
Gritsen
20.06.2013 11:28:45
ferodoz: Ootko varma ettei tää ollut nimenomaan sitä jälkien peittämistä?

Enkös noissa suluissa sen ilmaissu epäselkeän retorisesti? :D
ferodoz
20.06.2013 11:30:00

Gritsen: Enkös noissa suluissa sen ilmaissu epäselkeän retorisesti? :D

Tosi hyvä vastaus tohon koko tekstiin. ;)

Niinhän sä taisitkin tehdä, oli liikaa vaahtoa suussa niin en hoksannut.
Kefiiri
20.06.2013 11:31:20
Sitä, joka hakee keikalta vain musiikkielämystä, ei varmaan haittaa se mistä lähteestä mikäkin pörpötys kajahtaa. Miksi jotkut meistä pitävät taustanauhoja kiusaannuttavina? Onko soittosuoritus tärkeämpi kuin lopputulos? En oikein tiedä miksi ajattelen näin, mutta itse tyytyisin kernaasti karumpiin sovituksiin ja ottaisin ne kiinnostavana vaihteluna.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)