Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Opuksia
1
Ganess
22.05.2013 10:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei arvon basistit!
Loma alkaa ja niin myös kova treeni! Eli ilmotelkaa tänne hyväksi kokemianne opetuskirjoja ym. opuksia joihin nyt sitten kesäpäivien iloksi voisi tutustua.
Kiitos!
 
Mungo-Jerry
22.05.2013 10:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prismat esim myy simppeliä " Opi soittamaan sähköbassoa" kirjaa, joissa on kirjoitettu simppeliin tyyliin vasta-alkajille, ja hiukan ehkä kokeneillekin.
 
All talk and no sound makes me a dull boy.
nisumaka
22.05.2013 11:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass Bible by Paul Westwood. Ei mene raha koskaan hukkaan.
 
osmonen
22.05.2013 11:49:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on aika hyvä, jos jazz kiinnostaa. Opettavainen kirja, vaikka ei niin kiinnostaisikaan. Tavallista parempi opetuskirja kokemukseni mukaan.
 
Mike Downes: The Jazz Bass Lines Book
 
Löytyy näemmä netistäkin:
 
http://www.scribd.com/doc/47443051/ … ike-Downes-The-Jazz-Bass-Lines-Book
 
pekezu
22.05.2013 11:53:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti Bass Method Book Complete edition on loistoa. Sen lisäksi hyvin futannee toi bass bible.
 
Tietysti pro-vinkki on vanha kunnon "Blokkaa levyiltä". Mut jos vielä haluut helpottaa niin kuuntele musiikkia. Se on mun nro. 1 vinkki bassottelun oppimiseen. Lykkäät musaa soimaan ja kuuntelet mitä siellä bassolla tapahtuu.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Raaku
22.05.2013 18:37:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun piti tehä tämmönen ketju vähän aika sitten. Hyvä et joku muu sai aikaseks!
 
Itte on tullu kolattua useampaakin opusta ja näistä oon digannu:
 
Standing in the Shadows of Motown: The Life and Music of Legendary Bassist James Jamerson
Tätä nimihirviöö on useempikin opettaja mulle sanonut basistien raamatuksi, ja oon täysin samaa mieltä. Oon opetellu kirjasta vaan pari biisiä kunnolla, ja silti se on vaikuttanu mun soittoon varmasti enemmän kun mikään muu. Jamerson, jos ei oo tuttu, on monen kovan kolaajan esikuva, mm niinkin erilaisten tyyppien kun Jacon ja McCartneyn. Se kuvaa hyvin kuinka hyvin Jamersonin juttuja voi soveltaa eri musatyyleihin; tää on pohjimmiltaan melodiikan ja rytmiikan (erityisesti synkopoinnin) ultimaattinen opetuskirja. Biisejä on kans monen tasosia, joten ihan kuka vaan löytää tästä jotain. Tabeja kirjassa ei (onneks) kuitenkaan ole, joten jonkinnäkönen nuotinlukutaito kannattaa varmaan olla ennen kun tähän tarttuu. Omia lemppareita kirjan biiseistä on Darling Dear ja What's Going On
 
Bass Fitness
Tää sormiharjotuskirja ei varmasti uppoo kaikkiin, mut jos haluaa kehittää tekniikkaansa systemaattisesti ja huolellisesti suosittelen lämpimästi. Reenaa erityisesti vasuria, mutta haastetta saa molemmille käsille lisää varioimalla rytmiä, kaarituksia tai vaikkapa muuttamalla kasiosat kahdeks kuudekstoistaosaks. Huonona puolena on kvarttien puute, kirjassa ei oo ainuttakaan, mut muut intervallit tällä saa kuntoon. En suosittele kuitenkaan suurina päivittäisinä annoksina, sillä nää ei oo musikaalisia harjotuksia ja alkaa puuduttaan tietyn rajan jälkeen ja käy vasurille aika rankaks.
 
MikkiHiiri
23.05.2013 11:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raaku: Mun piti tehä tämmönen ketju vähän aika sitten. Hyvä et joku muu sai aikaseks!
 
Bass Fitness
Tää sormiharjotuskirja ei varmasti uppoo kaikkiin, mut jos haluaa kehittää tekniikkaansa systemaattisesti ja huolellisesti suosittelen lämpimästi. Reenaa erityisesti vasuria, mutta haastetta saa molemmille käsille lisää varioimalla rytmiä, kaarituksia tai vaikkapa muuttamalla kasiosat kahdeks kuudekstoistaosaks. Huonona puolena on kvarttien puute, kirjassa ei oo ainuttakaan, mut muut intervallit tällä saa kuntoon. En suosittele kuitenkaan suurina päivittäisinä annoksina, sillä nää ei oo musikaalisia harjotuksia ja alkaa puuduttaan tietyn rajan jälkeen ja käy vasurille aika rankaks.

 
Onpa mukava nähdä, että joku suosittelee tätä just nyt. Puhaltelin nimittäin pölyt omasta opuksestani noin kuukausi sitten, ja jo nyt huomaa, että vasurin tekniikka on kehittynyt selvästi, sormien itsenäisyys. liikeratojen ekonomisuus yms. Annoit mukavasti lisämotivaatiota reenaamiseen, kiitos!
 
Omalta osaltani suositus: Gary Willis, Fingerboard Harmony. Tossa tulee walking-linjan kehittely, musan teoriaa sekä ennen kaikkea siten miten jutut voi otelaudalla nähdä.
 
nisumaka
24.05.2013 09:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>> Standing in the Shadows of Motown: The Life and Music of Legendary Bassist James Jamerson
 
Täytyy ihan itsekin kommentoida, että käytän ko kirjaa juuri musiikkiopinnoissani (musiikkiopistossa). Tämä ehkä on liian vaikea alkuun, mutta erittäin hyvä vähän myöhemmässä vaiheessa. Tässähän ei ole alkeita ollenkaan. Historiaosuus on myös mielenkiintoinen, jos basson soitto ja sähköbasson historia kiinnostaa.
 
Zieberheim
26.05.2013 13:49:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peter O'Mara - A Rhythmic Concept For Funk/Fusion Bass
http://www.sheetmusicplus.com/title … ncept-for-Funk-Fusion-Bass/17447446
 
Olen tuota muutaman biisin verran taplaillut läpi, tarkoituksena kesällä paremmalla ajalla opetella koko kirja läpi. Mukavia kappaleita soittaa, ja ainakin itse olen huomannut oman tekniikan kehittyneen näitä ajatuksen kanssa soitellessa.
 
http://www.dimtone.com
osmonen
26.05.2013 17:19:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>> Standing in the Shadows of Motown: The Life and Music of Legendary Bassist James Jamerson

Täytyy ihan itsekin kommentoida, että käytän ko kirjaa juuri musiikkiopinnoissani (musiikkiopistossa). Tämä ehkä on liian vaikea alkuun, mutta erittäin hyvä vähän myöhemmässä vaiheessa. Tässähän ei ole alkeita ollenkaan. Historiaosuus on myös mielenkiintoinen, jos basson soitto ja sähköbasson historia kiinnostaa.

 
Ääni myös tälle, mahtava kirja!
 
M-H-H
16.06.2013 23:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos monipuolisempi rytmiikka sattuu kiinnostamaan, niin Ari Hoenig & Johannes Weidenmueller -tiimi on tehnyt tommosen kaksiosaisen, DVDllä varustetun kirjasarjan erilaisista rytmisistä kerroksista ja metrisistä modulaatiosta. Nimillä Intro to Polyrhythms ja Metric Modulations pitäisi löytyä nuo. Homma lähtee ihan kahdeksasosa- ja neljäsosatrioleiden hahmottamisesta ja päättyy jonnekkin 5/4- ja 7/4-tahtilajien sekoittamiseen.
 
Kirjat löytyy esim. täältä: http://arihoenig.com/educational-materials/ (kaksi alinta)
Jotain jamipätkää DVD:ltä: http://www.youtube.com/watch?v=_kxi-bkQ3pM
 
pekezu
17.06.2013 11:32:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-H-H: Jos monipuolisempi rytmiikka sattuu kiinnostamaan, niin Ari Hoenig & Johannes Weidenmueller -tiimi on tehnyt tommosen kaksiosaisen, DVDllä varustetun kirjasarjan erilaisista rytmisistä kerroksista ja metrisistä modulaatiosta. Nimillä Intro to Polyrhythms ja Metric Modulations pitäisi löytyä nuo. Homma lähtee ihan kahdeksasosa- ja neljäsosatrioleiden hahmottamisesta ja päättyy jonnekkin 5/4- ja 7/4-tahtilajien sekoittamiseen.
 
Kirjat löytyy esim. täältä: http://arihoenig.com/educational-materials/ (kaksi alinta)
Jotain jamipätkää DVD:ltä: http://www.youtube.com/watch?v=_kxi-bkQ3pM

 
Me ollaan yhden rumpalikaverin kanssa joskus soiteltu noita. Härkästä settiä. Hyvä että muistutit, otanpa sen kirjan siltä lainaksi.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Timar
17.06.2013 12:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chuck Sher & Marc Johnson - Concepts for Bass Soloing.
Basso-opettajan suosittelemana ostin tuon itselleni kesätekemisiksi. Osoittautunut todella hyväksi kirjaksi. Suosittelen.
 
Näin on marjat
JudeJude
17.06.2013 17:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timar: Chuck Sher & Marc Johnson - Concepts for Bass Soloing.
Basso-opettajan suosittelemana ostin tuon itselleni kesätekemisiksi. Osoittautunut todella hyväksi kirjaksi. Suosittelen.

 
Chuck Sherin "Improviser's bass method" oli mulle jossain vaiheessa silmiä avaava juttu. Löytyy pääkaupunkiseudulla kaupunginkirjastostakin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
absqua
17.06.2013 18:50:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Chuck Sherin "Improviser's bass method" oli mulle jossain vaiheessa silmiä avaava juttu. Löytyy pääkaupunkiseudulla kaupunginkirjastostakin.
 
Tälle ääni minultakin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «