Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tietzen oireyhtymä kitaran soittamisesta
1
yannara
14.06.2013 22:44:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi toki olla, että mun mielikuvitus nyt tekee omiaan, mutta voikohan olla, että minun oireet johtuvat siitä, että kulmikas kitara jota soittelen istualtaan, on aiheuttanut tämän Tietzen oireyhtymän, jonka takia olen kaikki lääkärit juossut tän viikon aikana läpi?
 
Tästä voi lukea täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietzen_oireyhtym%C3%A4
Itse vaiva kuullostaa tuon pohjalta aika helpolta, mutta mitä olen lukenut eri forumeja, niin jotkut kärsivät siitä todella..
 
Mulla on siis ESP LTD F-50 kitara, jossa on kulmikas kohta joka painaa rintaa, kun soitan istualtaan. Tässä asennossa olen viettänyt iltaisin tuntikausia ja tän kitaran sain muutama kuukausi sitten.
 
Itse homma on aika hazardi, viime aikoina mulla alkoi olla sellaisia rinnan vihlomisoireita, pistoja ja epäilin itse, että kun tässä on viime aikoina tullut vedettyä liikaa olutta, pizzaa ja kaljaa, niin kohta on henki pois ;) ..menin lääkäriin ja epäilin sydän/verenkiertojuttuja, kun yksi mun kaveri sai pari vuotta sitten yllättäen sydänkohtauksen nuorena. Sydänfilmi tutkittiin, ihan normaalia. Lääkäri epäili ensin Refluxia, mutta kun alkoi painelemaan vatsaa, niin paikallistettiin outo kipu rintalastan alla, vasemmalta (juuri se kohta mihin ESP painaa). Tuolloin diagnoosi muuttui Tietzenin oireyhtymäksi. Itsekin tätä epäilin, koska aloin yhtäkkiä viime viikolla polkemaan 10km päivässä enkä ole harrastanut pitkään aikaan kestävyysliikuntaa.
 
Kyselen vaan, onko muilla ollut mitään vastaavia kokemuksia? Mulla rinta juilii satunnaisesti, ja voi äkkiä kuvitella että verensuonet tai sydän ei tykkää. En tiedä, voiko tää mun tapauksessa muuttua krooniseksi Tietzeniksi, vai meneekö tama ohi jos pidän taukoa soittamisesta?
 
JaaGeRMaisTeR
15.06.2013 02:22:00 (muokattu 15.06.2013 02:22:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Voi toki olla, että mun mielikuvitus nyt tekee omiaan, mutta voikohan olla, että minun oireet johtuvat siitä, että kulmikas kitara jota soittelen istualtaan, on aiheuttanut tämän Tietzen oireyhtymän, jonka takia olen kaikki lääkärit juossut tän viikon aikana läpi?
 
Tästä voi lukea täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietzen_oireyhtym%C3%A4
Itse vaiva kuullostaa tuon pohjalta aika helpolta, mutta mitä olen lukenut eri forumeja, niin jotkut kärsivät siitä todella..
 
Mulla on siis ESP LTD F-50 kitara, jossa on kulmikas kohta joka painaa rintaa, kun soitan istualtaan. Tässä asennossa olen viettänyt iltaisin tuntikausia ja tän kitaran sain muutama kuukausi sitten.
 
Itse homma on aika hazardi, viime aikoina mulla alkoi olla sellaisia rinnan vihlomisoireita, pistoja ja epäilin itse, että kun tässä on viime aikoina tullut vedettyä liikaa olutta, pizzaa ja kaljaa, niin kohta on henki pois ;) ..menin lääkäriin ja epäilin sydän/verenkiertojuttuja, kun yksi mun kaveri sai pari vuotta sitten yllättäen sydänkohtauksen nuorena. Sydänfilmi tutkittiin, ihan normaalia. Lääkäri epäili ensin Refluxia, mutta kun alkoi painelemaan vatsaa, niin paikallistettiin outo kipu rintalastan alla, vasemmalta (juuri se kohta mihin ESP painaa). Tuolloin diagnoosi muuttui Tietzenin oireyhtymäksi. Itsekin tätä epäilin, koska aloin yhtäkkiä viime viikolla polkemaan 10km päivässä enkä ole harrastanut pitkään aikaan kestävyysliikuntaa.
 
Kyselen vaan, onko muilla ollut mitään vastaavia kokemuksia? Mulla rinta juilii satunnaisesti, ja voi äkkiä kuvitella että verensuonet tai sydän ei tykkää. En tiedä, voiko tää mun tapauksessa muuttua krooniseksi Tietzeniksi, vai meneekö tama ohi jos pidän taukoa soittamisesta?

 
Lähtökohta hartiat taakse selkä nopeasti kaarelle.. auttaa kun rinta rusahtaa. Sitten voisi harkita, että soitat selkä suorassa. Ei sen kitaran päällä tarvi makoilla. Jollei auta niin nouse seisaalleen ja soita siten. Ite käytän taktiikkaa lököasento sohvan perimmäisessä nurkassa.Yleensä nuo johtuu huonosta asennosta. Ainakin itselläni.
 
Tuo on kyllä ikävä tunne kun Ltd:tä soittaa ja rinnasta oikeen painaa kun se ei ole esp :D tiedän myös sen tunteen.. siihen auttaa että ostaa esp:n jolloin rintaan sattuminen loppuu ;)
 
V
Krice
15.06.2013 11:11:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ihan varma trollaatko, mutta hanki kitara, jossa ei ole terävää kohtaa ja toinen vinkki, että soita seisaaltaan enemmän ja/tai paremmassa asennossa istualtaan. Jos soittoasento tuntuu hankalalta, se on sitä.
 
E-tu
15.06.2013 11:59:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt vittu. Pari vuotta oon jo miettiny että miks on rintalasta ja kylkiluut saatanan kipeenä oikeelta puolen. Ex-refluksikkona tottakai lääkärit kuumotelleet vaikka millä, mutta eiköhän suurinpiirtein tämä oireyhtymä oo kuitenkin kyseessä, ostin nimittäin kulmikkaamman kitaran n. samoihin aikoihin kipujen alkamisen kanssa.
 
http://www.mikseri.net/hagall/
antnis
15.06.2013 12:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telecaster korjaisi nämäkin ongelmat.
 
kimurantti1
15.06.2013 12:40:57 (muokattu 15.06.2013 12:59:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on joskus ollut saman tyyppistä rintakipua juurikin pitkinä soittopäivinä, kuten myös parilla tutulla. Ongelmana ei ole minkään tietyn muotoinen kitara, vaan kaikilla homma paikallistui huonoon ryhtiin, jonka korjaamalla ongelma katosi melkein samantien.
 
Jos sulla painaa yhtään mikään osa kitaran bodysta rintaan, olet aivan liian kyyryssä ja selkä mutkalla. Huomaatko soittaessasi, että nojaat kitaraan ja kurkit tavallaan sen yli otelautaa? Tää on ollut joskus mulla itselläni, ja olen huomannut sekä huomauttanut myös todella monelle oppilaalleni. Suosittelen ottamaan ainakin muutaman tunnin pätevältä kitaramaikalta, joka osaa oikeasti opettaa soittotekniikkaa ja korjata mahdolliset ongelmat siinä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Confidentum
15.06.2013 13:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kipeytyyhän ne kylet, jos hankalasti rönöttää. Korjautunee helposti lopettamalla se rönötys. Yläkerran eukolta katkesi kaks kylkiluuta kun se rönötti parvekkeen kaidetta vasten kuullakseen, mitä meillä puuhataan. Siitäs sai.
 
I started out with nothing and I still got most of it left
ancci
15.06.2013 15:57:07 (muokattu 15.06.2013 15:59:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Voi toki olla, että mun mielikuvitus nyt tekee omiaan, mutta voikohan olla, että minun oireet johtuvat siitä, että kulmikas kitara jota soittelen istualtaan, on aiheuttanut tämän Tietzen oireyhtymän, jonka takia olen kaikki lääkärit juossut tän viikon aikana läpi?
 
Kyselen vaan, onko muilla ollut mitään vastaavia kokemuksia? Mulla rinta juilii satunnaisesti, ja voi äkkiä kuvitella että verensuonet tai sydän ei tykkää. En tiedä, voiko tää mun tapauksessa muuttua krooniseksi Tietzeniksi, vai meneekö tama ohi jos pidän taukoa soittamisesta?

 
Mulla oli ton tyyppisiä oireita ja tosi voimakastakin kipua rintakehän alueella. Tutkittiin sydän, hengitystiet ja kylkirustoja paineltiin. Ratkaisu oli kuitenkin paljon yksinkertaisempi, nimittäin eräs sairaanhoitaja sanoi että kaiken takana saattaa olla vain voimakas närästys :D Siitä sitten lääkäriltä reseptinärästyslääkettä naamariin ja oireet hävis tunnin sisällä. Hoh...
 
Funkånaut
15.06.2013 15:58:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ancci: Mulla oli ton tyyppisiä oireita ja tosi voimakastakin kipua rintakehän alueella. Tutkittiin sydän, hengitystiet ja kylkirustoja paineltiin. Ratkaisu oli kuitenkin paljon yksinkertaisempi, nimittäin eräs sairaanhoitaja sanoi että kaiken takana saattaa olla vain voimakas närästys :D Siitä sitten lääkäriltä reseptinärästyslääkettä naamariin ja oireet hävis tunnin sisällä. Hoh...
 
Ommuuten äärimmäisen vittumainen vaiva tommonen tosi voimakas närästys, nimimerkillä välillä moiseen taipuvainen.
 
"Tuollainen asenne on mielestäni tyypillinen niille, jotka eivät oikein koskaan aikuistu ja ota vastuuta itsestään." - Krice Kuuntelen tämmöistä
ancci
15.06.2013 16:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Tuo on kyllä ikävä tunne kun Ltd:tä soittaa ja rinnasta oikeen painaa kun se ei ole esp :D tiedän myös sen tunteen.. siihen auttaa että ostaa esp:n jolloin rintaan sattuminen loppuu ;)
 
ttu näitä sun juttuja :DD
 
ancci
15.06.2013 16:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Ommuuten äärimmäisen vittumainen vaiva tommonen tosi voimakas närästys, nimimerkillä välillä moiseen taipuvainen.
 
Jep. Tuli tosin kyllä hiukan hölmö olo kun oli juostu EKG:ssä ja ties missä erikoislääkäreillä ja kaiken takana olikin närästys... :D
 
MikaHekkanen
16.06.2013 11:37:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ancci: Jep. Tuli tosin kyllä hiukan hölmö olo kun oli juostu EKG:ssä ja ties missä erikoislääkäreillä ja kaiken takana olikin närästys... :D
 
Sain lääkäriltä diagnoosin teini-iässä kokemiini ensimmäisiin paniikki- ja ahdistuskohtauksiin. Närästys. Meni vähän pieleen.
 
Päiväni murmelina? burgerina? hurmurina?
ancci
16.06.2013 11:41:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikaHekkanen: Sain lääkäriltä diagnoosin teini-iässä kokemiini ensimmäisiin paniikki- ja ahdistuskohtauksiin. Närästys. Meni vähän pieleen.
 
Hahaha :D Renniellä hoituu.
 
yannara
22.07.2013 19:23:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, seisaalteen soittamisella, ja muutenkin asiaan huomioon kiinnittämisellä tämä korjaantui. Soittelen lähinnä voimasointuja, niin eipä tarvii soitella istualtaan muuten kuin alussa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «