Aihe: Mitä mihinkin rytmilajiin voi tanssia
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25
jeppeq
06.05.2004 00:30:14
"Oikeilla livemuusikoillakin" on kuitenkin erilaisia päiviä/iltoja, riippuen veren adrenaliinin tai päivällä nautitun kahvin määrästä, ja biisit saattavat lähteä vähän eri tempoissa.

Sanoppa muuta, pyritään "keskimäärin oikeisiin suoritteisiin".
Rumpali on kuitenni avainasemassa, millä vauhdiolla mennään, ja mä ainakin junnaan tai vauhditan sitä jos on tarve. Ekat "säkeet" voi mennä ojaan, mutta "maaleilla tavataan" sano frimanin ekikin joskus ;)
M.i.k.key
06.05.2004 00:32:19
tuskin. Sä oot mikkey amatööri

Vedä alahuuliniskaan ja nielase...
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Rantsu
06.05.2004 00:32:45
tuskin. Sä oot mikkey amatööri

No niinhän mäkin oon.
Suomi soittaa humppaa.
Fuzzy Boner
06.05.2004 00:33:23
Vedä alahuuliniskaan ja nielase...

HOHO!T: amarööki ja bisseä tänään
*melodian konjakkia* Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
M.i.k.key
06.05.2004 00:33:50 (muokattu 06.05.2004 22:47:02)
No niinhän mäkin oon.

No enpähän oo sentään ainut tähän aikaan hereillä oleva
Rantsu
06.05.2004 00:35:45
Ollaankohan joskus pyöritty samoissa bändeissä?

En tiedä mut laivalla ainakin oon vetänyt valssia välillä aika hurjassa tempossa...
Suomi soittaa humppaa.
M.i.k.key
06.05.2004 00:40:11 (muokattu 06.05.2004 10:38:02)
En tiedä mut laivalla ainakin oon vetänyt valssia välillä aika hurjassa tempossa...

Ja arvatenkin paperit ihan sekasin lattialla...

Mä oon muuten agitoinut aina vähän lisää bpm:mää noihin valsseihin
Rock n
06.05.2004 05:11:05
Nämä nyky tanssijat puhuvat niin viksusti numeroilla, vaikka tanssimusasta on kysymys.
Menkää fiiliksellä, jos kello ei muuten käy oikeaan tempoon.
..

Jive ja Boogie Woogie kun nyt sattuu olemaan sellaisia tansseja jotka eivät normaalitanssijoilta oikein nopeisiin tempoihin kulje. Monelle tanssijalle Boogiin alkaa 150 iskua minuutissa olla riittävän vaikeaa ja Jiveenkin alkaa tulla ongelmia jos nopeus menee huomattavasti mainitun yli. Mitkä nopeudet mielestäsi olisi mainittuihin tansseihin sopivat, kuitenkin niin että niitä ei olisi liian suuren nopeuden takia pakko tanssia foksina tai fuskuna.

Mistään fiiliksestä ei ole apua ylinopeisiin tempoihin. Kun ei pysty askeltamaan niin siitä on silloin fiiliksetkin kaukana.
Rock n
06.05.2004 05:31:02
Mamban biisit "Sä Oot Historiaa" ja " Sä Onneni Oot" ovat hyviä perusbiisejä Boogiin ja Jiveen. Siitä sitten kun nopeutta nostelee ja vähän seurailee missä nopeudessa alkaa suurin osa tanssia fuskua, niin saa hyvän kuvan eri avoimen otteen tanssien sopivista nopeuksista.
baron
06.05.2004 06:53:36

, niin saa hyvän kuvan eri avoimen otteen tanssien sopivista nopeuksista.

Avoin ote?

Voin arvata (kenties oikeinkin) mutta kerro/kertokaa kuitenkin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Rock n
06.05.2004 08:24:00
Avoin ote?

Voin arvata (kenties oikeinkin) mutta kerro/kertokaa kuitenkin.

Ne on niitä kädenalitansseja. Tietysti niitä voidaan tanssia enemmän tai vähemmän myös suljetummassakin otteessa, mutta lavatansseina pääasiassa yhden/kahden käden otteilla ja suljetumman otteen kuvioita silloin tällöin.
päivis
06.05.2004 14:39:42
Valittin pari biisiä harjoitustempon mukaan, ja sattui mieleen ekaks mambaa ja tyttö tuollainen ja pari sille. Itekin oikeen yllätyin, että onpas hidasta jiveä..aattelin, että jotain rivakampaa olisi reenattu, liekkö sitten hyvä harjoitusbiisi tanssijoille tms.

Ehkä soittajat saa säväreitä hurjasta temposta, mutta tanssijat saa niitä miellyttävästä tanssista. Hirveä hösellys ei tee tanssista miellyttävää.

Itekin oikeen yllätyin, että onpas hidasta jiveä..

Niinpä, tämä tuntuu olevan yllätys monille soittajille, kunka hidasta hyvä jivemusiikki on.

Nämä nyky tanssijat puhuvat niin viksusti numeroilla, vaikka tanssimusasta on kysymys. Jaetaanko siellä tanssikursseilla metronomeja kurssihintaan sisältyvinä ?? ( tämä selvittäisi länsirannikko'orkkien suosion, kone pitää temmon ).

Menkää fiiliksellä, jos kello ei muuten käy oikeaan tempoon.

Kaikkein paras tempo on se, kun tanssija tulee ja tanssii biisin viiliksellä ( kuten soittaja soittaa ), eikä sekuntikellolla - lienen oikeassa ?

Kyllä. Tempolukemat nyt vain on ainoa keino kommunikoida sopivista tempoista näin pelkän kirjoituksen välityksellä (vai keksitkö paremman?). Ei tanssijatkaan ajattele että: "Tämä on nyt tällasta sopivaa 45 tahtia minuutissa (180b/min) musiikkia, tätä menen tanssimaan".

Walking bass ( "soittaa neljään" ) voi tulla kuten basistin soolo - sitä ei voi ennustaa..tempon nopeudesta riippumatta - onko moskovan valot jive jos jumputtaa koko ajan, HÄH ?

Ei jos se ei ole sufflea.

no, tulipahan kirjailtua..

Niin, kyllähän sitä saa väännettyä vaikka metrin pätkän ratakiskoa solmuun jos niin haluaa...

Nämä ohjeet (tai siis tämä yritys kehittää jotain ymmärrettäviä ohjeita) on vain niitä tanssimuusikoita varten, joka ovat kiinnostuneita kehittämään musiikkiansa tanssillisempaan suuntaan, ja sitä kautta kenties pääsemään paremmille liksoille. Muiden ei näistä jutuista tarvitse ahdistua.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
päivis
06.05.2004 14:43:45
Nyt on mahdollisuus päästä kuulemaan, mitä meidän tanssijoiden neuvotaan kuuntelevan musiikista:

http://www.comets.fi/kotisivu/uutiset/tanssimus_rytm_I_070504.htm

Luennon pitäisi olla ymmärrettävissä sekä tanssijalle että muusikolle, sillä luennoitsija on tanssiva muusikko.

Tilaisuus on Helsingissä.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
Sandy
06.05.2004 22:44:09
Nämä ohjeet on vain niitä tanssimuusikoita varten, joka ovat kiinnostuneita kehittämään musiikkiansa tanssillisempaan suuntaan, ja sitä kautta kenties pääsemään paremmille liksoille. Muiden ei näistä jutuista tarvitse ahdistua.

Huh, helpotti. Meinasin jo ahdistua.. Mä en ainakaan haluu yhtään isompia liksoja enää! ;)
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
isojussi
07.05.2004 00:54:11
...Vastasinko kysymykseen?

Yes.

En tarkoittanut sufflea. Melkein toki oli jo hiuksiahalkova kysymys (mulla), mutta samoilla linjoilla ollaan.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
isojussi
07.05.2004 00:58:17 (muokattu 07.05.2004 00:58:37)
Mielestäni varsinaisesti kukaan muu kuin sekukaverit ja "yhden miehen orkat" tarkastelee biisejä numeerisin perustein ( kiipparin rytmikoneen tai sekvensserisoftan tempo )....no, tulipahan kirjailtua...

No niinpä taas tuli.

Sitten keksit jonkun muun tavan ilmaista pelkän tekstin avullan tempoa, kun beats per minute.

Mä ajattelin tätä kyllä lähinnä big bandin näkökulmasta.

Ja sitäpaitsi lue vähän paremmin, mitä topicissa on aiemmin kirjoitettu, ennenkuin rupeet tökkiin.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
jeppeq
07.05.2004 01:13:58
Mistään fiiliksestä ei ole apua ylinopeisiin tempoihin. Kun ei pysty askeltamaan niin siitä on silloin fiiliksetkin kaukana.

no niin, kehotinko soittamaan ylinopeilla tempoilla, oikea tanssimuusikko "oivaltaa" tanssilajin mukaisen rytmin. Aina voi olla hivenjauho eroja, mutta me palvelemme KAIKKIA lipunostajia, ei VAIN niitä, jotka ovat naamioituneet erivärisiin kenkiin.

Tanssien perimmäinen tarkoitus on ihmisten tapaaminen ja suvunjatkaminen...
jeppeq
07.05.2004 01:21:15
No niinpä taas tuli.

Sitten keksit jonkun muun tavan ilmaista pelkän tekstin avullan tempoa, kun beats per minute.

Mä ajattelin tätä kyllä lähinnä big bandin näkökulmasta.

Ja sitäpaitsi lue vähän paremmin, mitä topicissa on aiemmin kirjoitettu, ennenkuin rupeet tökkiin.

Et oivaltanut ajatustani, kaiva herne pois nenästäsi jos saat. Kun lasketaan biisi alas soitetaavaksi ilman "laitteistoa", tempo tulee fiilispohjalta, ja kouliintunut muusikko fiilistelee sen tanssijoille sopivaksi.

tuossa mun kommentissa ei ollut hitustakaa aliarviointia edustamaasi esiintymistapaa vastaan, tarkoitin, että perinteisellä meiningeillä ei lueta tempoja erillisistä apuvälineistä, vaan käytetään "sisäistä kelloa"

Apuvälineinä toimivat varmasti hyvin isommissa kattauksissa ( ja muuttuvissa kokoonpanoissa ) kuten BigBand, jota ilmeisesti tarkoitit.

Itse kattelen asiaa ainoastaan tanssimusiikkiyhtyeen näkökulmasta, olen vissiin kapeakatseisnen.
Rock n
07.05.2004 01:24:24
no niin, kehotinko soittamaan ylinopeilla tempoilla, oikea tanssimuusikko "oivaltaa" tanssilajin mukaisen rytmin....

No niin! Mikä on oikean tanssimuusikon oivaltama tempo Boogie Woogiin ja Jiveen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)