Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Komppeja tiettyihin kappaleisiin kitaralla
1
Nuppi26
10.06.2013 14:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein vastaavan aiheen aloittelijat-puolelle ja sain hyviä vinkkejä, mutta ajattelin tehdä vastaavan vielä tänne jos saisin lisää asiaa irti.
Aiempi ketju tässä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=217653
 
Eli pääpointtina olisi että voisiko joku kertoa joihinkin tiettyihin suomalaisiin kappaleisiin hyviä komppeja, ikäänkuin tuonne aikaisempaan ketjuun linkatussa Youtube-videossa oli pitkä lista erilaisista kappaleista joita soittaa tietyillä kompeilla.
Video tässä: http://www.youtube.com/watch?v=r5MxIANvsA8&feature=youtu.be&t=6m42s
Etsisin siis vastaavaa listaa tai edes joitain kappaleita joihin joku voisi heitellä hyviä komppiehdotuksia, kun en itse oikein ole päässyt levyiltä kiinni. Kunhan saan jostain kiinni ja oppimaan eri kappaleita niin opin kyllä soveltamaan sitten, mutta tämä komppauksen aloittelu on ollut vaikeampaa
 
Lähimpänä omaa kuuntelua ovat perus suomirokit, Leevi and the Leavings, J Karjalainen, Hector, Juice ja vastaavat. Ulkomaalaisia kappaleita ajattelin opetella myöhemmin, nyt alkuun suomalainen tuntuu helpommalta
 
Trendkeel
13.06.2013 01:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä veikkaan, ettei tuollaista listaa ole olemassakaan - ainakaan suomalaisille biiseille. Kitaran komppaustyylejä on loppujen lopuksi kuitenkin vain kourallinen. Muutamaa perustyyliä muokataan sen mukaan miltä haluaa biisinsä kuulostavan.
 
Suosittelen ehdottomasti seuraavaa: valitse harjoiteltava biisi, hommaa soinnut netistä tai sointukirjasta ja soita sitä biisiä sillä tavalla, kuin itse osaat. Älä mieti monimutkaisia UP DOWN UP UP DOWN UP DOWN -patterneja, vaan komppaat siltä kuin itsestäsi tuntuu. Fiilistele rytmiä, mutta yritä silti keskittyä samalla soitton tarkkuuteen. Voit myös äänittää omaa soittoasi ja verrata alkuperäiseen jos et ole ihan varma meneekö ne yks yhteen.
 
Voit myös kokeilla kompin/biisin hyräilyä. Dy-dy-dyn-dyn ja niin edelleen. Kitaran soitto on usein paljon muuta kuin sormien liikettä, ilman soitinta voi tehdä vaikka mitä. Jos voit hyräillä jotain, voit myös (pienen harjoittelun jälkeen, jos ei muuten) soittaa sen.
 
Ja lopuksi: ei sillä oikeasti ole niin paljon väliä miten komppaat biisiä, kunhan soinnut ovat oikein. Eri komppaustavoilla teet biisistä hieman erilaisen, eli saat ihan itse valita miltä biisi kuulostaa. Jos oikeen hienostelemaan lähtee niin soitat miten lystäät ja sanot omaksi sovitukseksi ;-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «