Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Martin K&K mikillä + Polytune = poksumisongelma
1
GoingNowhere
12.06.2013 12:50:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asennutin keväällä Martinin akkariin K&K mikrofonin. Keikoilla on mukana Polytunen viritin, ja alusta asti on ollut ärsyttävää poksumisongelmaa eli kun virittiminen painaa pois päältä, lähtee PA:sta usein jäätävä poksahdus. Testasin lisäksi Holy Grailin kaikupedaalia, joka päästää myös painettaessa samanlaisen äänen, joten vika ei ole Polytunessa. Kysyin Kitarapajan asentajalta mistähän voisi johtua, mutta hänellä on ollut myös samaa ongelmaa. Osaisko joku sanoa miten tuosta poksumisesta pääsisi helpoiten eroon?
 
PJS
17.06.2013 14:05:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GoingNowhere: Asennutin keväällä Martinin akkariin K&K mikrofonin. Keikoilla on mukana Polytunen viritin, ja alusta asti on ollut ärsyttävää poksumisongelmaa eli kun virittiminen painaa pois päältä, lähtee PA:sta usein jäätävä poksahdus. Testasin lisäksi Holy Grailin kaikupedaalia, joka päästää myös painettaessa samanlaisen äänen, joten vika ei ole Polytunessa. Kysyin Kitarapajan asentajalta mistähän voisi johtua, mutta hänellä on ollut myös samaa ongelmaa. Osaisko joku sanoa miten tuosta poksumisesta pääsisi helpoiten eroon?
 
Sama vika itellä. Oon rakaissut ongelman laittamalla polytunen ja muut napsuvat asiat pois signaalitieltä :|. Eli käytännössä otan virittimelle ääntä K&K Pure XLR etusen plugilähdöstä ja kitara menee etuselle suoraan. Toi on toki myös äänenlaadullisesti se kaikkein oikein tapa hoitaa asia. Onneks oma Martin pysyy uskomattoman hyvin vireessä keikoillakin missä valot posmottaa ja viima käy ovesta. Hämmästyttävä kitara siinä mielessä.
 
Oon ymmärtäny et ongelman aiheuttais impedanssi -mismatch noitten laitteiden välillä. Toki voit myös kai hommata jonkun palikan siihen väliin missä on k&k:n kannalta oikeanlainen impedanssi.
 
Peace!
GoingNowhere
17.06.2013 23:10:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vinkistä! Vois varmaan hommata tuon etusen siihen kaveriksi, jos soundikin vielä paranee samalla :)
 
sickboy
18.06.2013 15:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GoingNowhere: Kiitti vinkistä! Vois varmaan hommata tuon etusen siihen kaveriksi, jos soundikin vielä paranee samalla :)
 
Hommaa se etunen. Saundi paranee ihan huikeasti. En itse vetäis kyllä ainuttakaan keikkaa ilman sitä.
 
GoingNowhere
18.06.2013 15:34:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tämmönen Ultrasound Di Plus? Jossain keskustelupalstalla kehuivat jopa paremmaksi kuin tuo K&K:n oma. Hintakin hieman halvempi.
 
http://www.ultrasoundamps.com/image-viewer-diplus.html
 
PJS
24.06.2013 09:29:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GoingNowhere: Mites tämmönen Ultrasound Di Plus? Jossain keskustelupalstalla kehuivat jopa paremmaksi kuin tuo K&K:n oma. Hintakin hieman halvempi.
 
http://www.ultrasoundamps.com/image-viewer-diplus.html

 
Toi vaikuttaa hyvältä. K&K:n kanssa iso kysymys on nimenomaan sissääntulo impedanssi jonka pitää täsmätä sen mikin impedanssin kanssa jos haluaa että saundi on silleen lähtökohtaisesti "EQ:t nollassa" mahdollisimman lähellä oikeeta asiaa ja mitään poksumis yms. ongelmia ei ilmene. Mut jos tossa täsmää niin ihan varteenotettava vaihto. Ton selkee etu K&K:n Pure XLR:n verrattuna on toi notch filtteri millä saa hillittyä jotain kiertäviä taajuuksia sillon ku keikkapaikan PA/Monitorit lähtee vinkumaan.
 
Hyvää/Huonoo Pure XLR:ssä
+ Saundaa taatusti hyvältä
+ Helppo Säätää
- Melko kallis ominaisuuksiin nähden
- Ei Notch Filtteriä
- Ei mute nappulaa virityshetkii varten
 
Hyvää tossa:
+ Monipuoliset ominaisuudet
+ Monipuoliset kytkentämahikset (mm. efektilenkki esim. reverbii varten)
+ Notch Filtter
- Ei mute nappulaa virityshetkii varten
 
Kiinnostavii laitteita myös:
LR Baggs Para DI - tosi monipuolinen ja hyvä etunen oikeestaan mihin tahansa akkaritoimintaan. Tehokas EX ja muutenkin näppärät ominaisuudet. Myös halpa! K&K:n kanssa täysin eriparia Impedanssin suhteen joka aiheuttaa toisille päänvaivaa ja toisia asia ei tunnu häiriivän. Meillä on bändissä toisella kitaristilla toi K&K:n kaverina ja aina on saundit saatu lopulta kohdilleen,
 
Acoustic Preamp EDB-1 - Samat sanat kuin Para DI:ssä
 
Lehle Acouswitch IQ DI - Tätä en oo testannut, mut tän pitäis olla aika kaikenkattava ja taatun hyväsaundinen laite. Yhteensopivuus K&K:n kanssa on itselleni kysymysmerkki. Kivaa on se, et tässä on footswitchit virittimelle, volaboostille ja sen lisäks aika kätevät reititysvaihtoehdot efektilooppeineen. Isona miinuksena HINTA...
 
Peace!
Hanok
25.06.2013 10:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Hommaa se etunen. Saundi paranee ihan huikeasti. En itse vetäis kyllä ainuttakaan keikkaa ilman sitä.
 
Tarkoititko nimenomaan että on suuri ero verrattuna esim. yhdistelmään aktiivi-di-boksi + mikserin etuaste?
 
Minäkin olen välillä miettinyt tuota K&K:n etuastetta Pure Western Minin jatkoksi. Mute-nappi olisi kuitenkin kiva!
 
Minulla on ollut käytössä Bossin viritin, joka on bufferoiva. Se aloittajaa vaivannut poksuminen liittynee Polytunen true bypass -kytkentään. Bossin kanssa tuota ongelmaa ei ole, joten se toimii kätevästi mute-nappina. Viritintä en minäkään setin aikana kovin paljon ole tarvinnut, Martin pitää kyllä vireen soittaessa kiitettävästi.
 
sickboy
25.06.2013 11:05:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Tarkoititko nimenomaan että on suuri ero verrattuna esim. yhdistelmään aktiivi-di-boksi + mikserin etuaste?
 
Tarkoitin eroa siihen, että vetää piuhan suoraan Martinista mikseriin. Ei kai se aktiivi-di tuo juurikaan lisäarvoa itse saundille? Mulla on itsellä K&K:n se pienempi preamp. Siinä on käsittääkseni ihan sama etunen ku siinä isommassakin.
 
PJS
25.06.2013 12:56:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Tarkoitin eroa siihen, että vetää piuhan suoraan Martinista mikseriin. Ei kai se aktiivi-di tuo juurikaan lisäarvoa itse saundille? Mulla on itsellä K&K:n se pienempi preamp. Siinä on käsittääkseni ihan sama etunen ku siinä isommassakin.
 
JOo mut ilman balansoituu lähtöö. Jos sulla on etuaste niin niin sillä DI:llä ei tosiaan oo mitään virkaa siinä sit enää.
 
Peace!
Hanok
25.06.2013 15:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Tarkoitin eroa siihen, että vetää piuhan suoraan Martinista mikseriin. Ei kai se aktiivi-di tuo juurikaan lisäarvoa itse saundille?
 
Kyllä se DI-boksi siinä välissä sen verran auttaa että saadaan impedanssit kohdilleen. Tällä voi olla isokin vaikutus soundiin riippuen mikseristä. Jos impedanssisovitus on pielessä, voidaan menettää soundista yläpäätä (ja piezo soundaa entistä huonommassa mielessä piezolta).
 
Aktiivi-di voittaa passiivisen ainakin pidemmillä piuhavedoilla. Minulla on ollut käytössä tuo viritysmittari bufferina ja sen perässä passiivi-di. Tuolloin lopputulos lienee about sama kuin aktiivi-di:llä.
 
Mutta täytyy yrittää testailla joskus että onko siitä etuasteesta vielä lisähyötyä DI-boksin lisäksi. Käytettävyyden kannaltahan vahva vaihtoehto voisi olla Peterson Stomp -viritin, jossa on DI-lähtö. Virittimeksihän se on melko kallis, mutta laadukas di-boksi ja viritin yhdessä ovat jo samoissa hintaluokissa.
 
Hanok
25.06.2013 15:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: JOo mut ilman balansoituu lähtöö. Jos sulla on etuaste niin niin sillä DI:llä ei tosiaan oo mitään virkaa siinä sit enää.
 
Sickboylla on ilmeisesti tuo K&K Pure Preamp. Siinä ei kai ole balansoitua lähtöä? Manuaali löytyy tuolta: http://kksound.com/pdf/purepreamp.pdf
 
XLR-versiossa on sitten balansoitu lähtö: http://kksound.com/pdf/purexlr.pdf
 
Noiden välillä on aika iso ero lähtöimpedanssissa:
Pure Preamp 10 kOhm
Pure XLR Preamp 100 Ohm
 
Eli pienemmän Pure Preampin kanssa voi olla hyötyä DI-boksista. Isommassa se on ikään kuin sisäänrakennettuna.
 
GoingNowhere
27.06.2013 09:48:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöstä boksia myös kattelin, näyttäis löytyvän mute-nappikin. Hintakaan ei ole paha.
 
BBE Acoustimax
http://www.thomann.de/fi/bbe_acoustimax.htm
 
penatuna
27.06.2013 12:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GoingNowhere: Tämmöstä boksia myös kattelin, näyttäis löytyvän mute-nappikin. Hintakaan ei ole paha.
 
BBE Acoustimax
http://www.thomann.de/fi/bbe_acoustimax.htm

 
Omistin tuon aikoinaan. Ihan laadukas peli kyseessä. Myin pois kun sain Kemperillä profiloitua Acoustimaxista mieleiseni soundit.
 
Hanok
27.06.2013 12:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Omistin tuon aikoinaan. Ihan laadukas peli kyseessä. Myin pois kun sain Kemperillä profiloitua Acoustimaxista mieleiseni soundit.
 
Oliko tuo Sonic Maximizer mielestäsi käyttökelpoinen?
 
Noin muuten kyllä vaikuttaa toimintojen puolesta aika asialliselta purkilta.
 
penatuna
27.06.2013 17:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Oliko tuo Sonic Maximizer mielestäsi käyttökelpoinen?
 
Noin muuten kyllä vaikuttaa toimintojen puolesta aika asialliselta purkilta.

 
Jos en nyt ihan väärin muista, niin kyllä se soundia muutti jonkun verran, esim. sooloihin tuntui tulevan vähän enemmän "läsnäoloa". Sen verran aikaa tosin myynnistä, että ihan tarkkaa muistikuvaa tuon Maximizerin vaikutuksesta ei ole.
 
oksatboys
02.07.2013 11:22:02 (muokattu 02.07.2013 11:23:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Oliko tuo Sonic Maximizer mielestäsi käyttökelpoinen?
 
Noin muuten kyllä vaikuttaa toimintojen puolesta aika asialliselta purkilta.

 
Maximaiserilla saa jossain tapauksissa soitinta akustisemman kuuloiseksi. Tulee heleyttä yläpäähän. Oon aatellu hankkia (tehdä ite) maxin irtopurkkina myös, niin saa kätevästi muidenkin etusten kaveriksi.
 
E. Tää vois olla kans hyvä http://www.thomann.de/fi/radial_tonebone_pz_deluxe_preamp.htm
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
gunnar
11.07.2013 14:24:09 (muokattu 11.07.2013 14:24:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla käytössä Acoustimax Martin + K&K kanssa.
Olen soundiin tosi tyytyväinen. Tuo sonic maximizer jotenkin avaa soundin ja stereokuvan niin, että akustinen kuulostaa oikealta, tasapainoiselta ja heleältä.
Mulla onkin tuo maximizer osio kokoajan päällä.
 
Aikaisemmin käytin Tech21 Para driver DI:tä, mutta se ei soundia paljoa parantanut/muuttanut verrattuna DI boksilla suoraan pöytään soittoon!

Tuota ostaessa vertailin eri bokseja ja kävi ilmi että monet akkari preampit on tosiaan tehty perus tallan alus piezoille, eli input impedanssi on korkea siis jotakin 10MOhm luokkaa. K&K taitaa haluta sen 1M ja tuo BBE:ssa on 2.2M, eli ollaan jo samalla dekadilla ;). Jostain foorumeilta lueskelin myös hyviä kokemuksia K&K acoustimax kombinaatiosta.
 
panadol
09.08.2013 03:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edullinen ja impedanssiltaan K&K:lle sopiva on myös brittiläisen Orchidin Muting DI Box. Mm. Unofficial Martin Guitar Forumilla kehuttu.
 
http://www.orchid-electronics.co.uk/Muting_DI_Box.htm
 
Myös yllämainitun Ultrasoundin impedanssit sopivat KK:lle.
 
GoingNowhere
20.08.2013 18:54:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tuli vihdoin hankittua tuo Acoustimax. Varsin toimiva peli, mitä nyt treeniksellä hetken ehti testaamaan. Lähti tuo virittimen poksumisongelma ja soundikin parani huomattavasti! Suosittelen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «