Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pöytä soi. Mitä kaiuttimien alle?
1 2
Timo JM
12.06.2013 11:39:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin, että uusi kotistudion pöytä soi ja aiheuttaa kuminaa. Mitähän kaiuttimien alle pitäis laittaa, jotta tän sais vaimennettua. Pienet huonekalutassut ei tunnu riittävän.
 
Tässä kuva:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151603318407557&l=5b3c6c1a93
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Numb
12.06.2013 11:41:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solumuovia. Solumuovinen hiirimatto esim. maksaa vissiin pari-kolme euroa kappale.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
varakeef
12.06.2013 11:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimet kannattanee myös kääntää oikeaan asentoon eli pystyyn. Voivat kyllä mennä liian korkeale, mutta niin ne on suunniteltu toimimaan.
 
Kaiutinständeillä voisi tilannetta helpottaa myöskin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Timo JM
12.06.2013 11:52:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko ihan superlonia? Taittelin testimielessä froteepyyhkeet kolminkerroin, mutta ainakaan ne ei auttaneet. Kun painaa korvan kiinni pöytään kuulee aivan selvästi kun puu soi.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
jannu
12.06.2013 11:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites joku neopreenikumi?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
kivi
12.06.2013 12:00:26 (muokattu 12.06.2013 12:02:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kaiuttimet kannattanee myös kääntää oikeaan asentoon eli pystyyn. Voivat kyllä mennä liian korkeale, mutta niin ne on suunniteltu toimimaan.
 
Kaiutinständeillä voisi tilannetta helpottaa myöskin.

 
Diskanttielementtien pitäisi osoittaa korvaan ja kaiuttimien muodostaa pääsi kanssa tasasivuinen kolmio. Pienellä mittailulla tää kyllä onnistuu, vaikkapa käyttämällä lankaa viivottimena ja laittamalla kaiuttimien etupaneeliin kiinni pienet peilit joista näet naamasi kun miksaat. Se vaimennus syntyy samalla kun laitat vaikka solukumista, jääkiekosta ja styroxista (pari kerrosta eri aineita, jotain kevyttä, jotain raskasta) kajareille alustat joilla kallistat niitä niin että osoittavat tarkalleen oikein.
 
Muistelen sun maininneen äskettäin jotain kuulo-ongelmista. Saattaa hyvin olla että kun tuon saat kuntoon, äänikuva selkeytyy ja toisiaan leikkaavat taajuudet vähenee. Mulle itselleni on myös hyvin tuttu tilanne, jossa johonkin akustisesti ei-niin-ihanteelliseen paikkaan joutuu pystyttämään väliaikaistarkkaamon, ja ontelolevyjen, kiviseinien ja ikkunoiden keskellä yhtäkkiä tajuaa että niiden tuttujen kaiuttimien informaatiosta onkin kadonnut puolet pois.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PurpleCandle
12.06.2013 13:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaiuttimien alla ja välissä sopivan kokoisia pehmusteita pakkauksista. Styroksia ja ja jotain vaahtomuovin tapaista mutta jäykempää.
 
For what it freedom?
saastara
12.06.2013 13:20:41 (muokattu 12.06.2013 13:21:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Se vaimennus syntyy samalla kun laitat vaikka solukumista, jääkiekosta ja styroxista (pari kerrosta eri aineita, jotain kevyttä, jotain raskasta) kajareille alustat joilla kallistat niitä niin että osoittavat tarkalleen oikein.
 
Mielenkiinnosta, miksi kevyitä myös? Miksi kerroksia? Jos tarkoitus on katkaista kaiuttimien värähtely pöytään..? Miksi ei vaan laittas tiilikasaa?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
anapena
12.06.2013 14:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen miettimättä laittanut puhelinluetteloita sopivan määrän.
 
Istu ja pala!
kivi
12.06.2013 14:06:13 (muokattu 12.06.2013 14:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara:Miksi ei vaan laittas tiilikasaa?
 
Koska se tiilikasa ei auta, kuten voit helposti todeta käymällä jossain kerrostalossa kuuntelemassa naapureita :-D
 
Ajatuksena mulla oli johtaa runkoääni kahden hyvin eri tavalla käyttäytyvän aineksen läpi, joilla on mahdollisimman vähän yhteisiä taajuuksia. Sikäli esimerkiksi se styrox ei saisi olla kokoonpuristettua, vaan huokoista pakkausstyroxia.
 
Edit: ajattelepa studion tarkkaamoikkunaa, jossa jotta se toimisi pitää olla kaksi hyvin eripaksuista lasia, jotka on vielä asennettu pieneen kulmaan toisiinsa nähden.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kalmo
12.06.2013 14:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäykkä vaahtokumi tai solumuovi (n. 5 cm paksu) + vaneri tai lastulevy + toinen vaahtomuovi. Sen päälle lastulevy, jonka päällä kaiutin piikkijaloilla tai jollain muulla tavalla (esim. neljän solumuovipalan päällä) niin, ettei koko pohja lepää lastulevyllä.
 
Ja tuontapaista reseptiähän voi varioida loputtomiin.
 
Laatikko, jossa pohjalla vaahtomuovi tai solukumi, sen päällä 6-7 cm hiekkaa, hiekan päällä vaahtomuovi tai solukumi + lastulevy tai vaneri jne.
 
Parasta olisi, jos saisit kajarit omille tolpilleen, pois pöydän päältä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
saastara
12.06.2013 14:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Koska se tiilikasa ei auta, kuten voit helposti todeta käymällä jossain kerrostalossa kuuntelemassa naapureita :-D
 
Jos sä teet sinetöidyn kuution tiiviistä kivestä, olen melko varma, että ulos kuuluu aika heikosti.
 
Ajatuksena mulla oli johtaa runkoääni kahden hyvin eri tavalla käyttäytyvän aineksen läpi, joilla on mahdollisimman vähän yhteisiä taajuuksia.
 
Kivi / tiivis materiaali ei värähtele. Se ei johda runkoääniä laisinkaan. Totta kai, esim kovaa tuutatun kaiuttimen ääniaallot voivat resonoida pöydän kautta, mutta kaiuttimien runkoäänien katkaisemiseksi kova, resonoimaton, materiaali tuntuisi musta jotenkin huomattavasti loogisemmalta.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
kivi
12.06.2013 15:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Jos sä teet sinetöidyn kuution tiiviistä kivestä, olen melko varma, että ulos kuuluu aika heikosti.
 
Kivi / tiivis materiaali ei värähtele. Se ei johda runkoääniä laisinkaan. Totta kai, esim kovaa tuutatun kaiuttimen ääniaallot voivat resonoida pöydän kautta, mutta kaiuttimien runkoäänien katkaisemiseksi kova, resonoimaton, materiaali tuntuisi musta jotenkin huomattavasti loogisemmalta.

 
Se mikä susta tuntuu loogiselta on varmaan ihan oma lukunsa. Puhutko nyt tiilestä vai kivestä, ja millaisesta kiviaineesta?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hape
12.06.2013 15:55:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Kivi / tiivis materiaali ei värähtele. Se ei johda runkoääniä laisinkaan.
 
Tämä ei mun mielestä kyllä pidä paikkaansa. Mitä tiiviimpää matskua, sitä nopeammin ääni siinä etenee. Eli kyllä se johtaa runkoääniä imho.
 
http://www.thespyro.com
saastara
12.06.2013 16:02:51 (muokattu 12.06.2013 16:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Se mikä susta tuntuu loogiselta on varmaan ihan oma lukunsa. Puhutko nyt tiilestä vai kivestä, ja millaisesta kiviaineesta?
 
Ihan vaan teoreettisella tasolla höpötän.
 
Oli mulla pöydällä tiiliharkkoa ja siinä päällä siivu semmoista stydiä marmoria mitä käytetään kivetyksiin. K-raudasta kun haki, ei maksanut lähes mitään, ei resonoi laisinkaan ja kovaa luukuttaessa ei tunnu minkään näköistä resonointia pöydässä.
 
Luovuin tosta kun tein ständit rakennusharkosta. Näyttä rokimmalta ja huomattavasti halvempaa kuin kunnon kaiutinständit.. Tommoiset perus millenium-ständit kuulostaa enemmän resonaattoreilta kuin telineiltä.
 
En siis väitä, että oot väärässä. En vaan keksi mitään selitystä sille, miksi värähtelemätön materiaali olisi runkovärähtelyn katkaisemisessa huonompi vaihtoehto kuin heikosti värähtelevä tai kasa heikosti värähteleviä..?
 
E: Toki sitten oli semmoiset jotkut t-padit tmv karva-asiat siinä kajarin ja kiven välissä.
 
E II: hape: Tämä ei mun mielestä kyllä pidä paikkaansa. Mitä tiiviimpää matskua, sitä nopeammin ääni siinä etenee. Eli kyllä se johtaa runkoääniä imho.
 
Pintajännite erikseen, mutta melko satavarma olen, että kelpo möykky tiivistä ainesta ei värähtele. Eli siis juu, paskaa selitin.. Tottakai runkoäänet kulkeutuu sitä kovan materiaalin pintaa pitkin.. Tarkoitin, että itse aines ei värähtele.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
12.06.2013 16:19:35 (muokattu 12.06.2013 20:28:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko jotku tällaset:
http://www.auralex.com/sound_isolation_mopad/sound_isolation_mopad.asp
 
Toinen vaihtis vois olla seinäkiinnitys.
 
Kaiuttimet tosiaan kannattaa laitta pystyyn. mm. näissä linkeissä on ihan hyvin selitetty miksi:
http://www.genelec.fi/faq/akustiikka/asennus-mittarisillalle/
http://www.soundonsound.com/sos/mar10/articles/qanda0310_6.htm
 
Jos tuntuu että ne nousee liian ylös niin sit vaan tilttaa niitä hieman alaspäin kuulolaitteen suuntaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kalmo
14.06.2013 14:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
 
Toinen vaihtis vois olla seinäkiinnitys.

 
Jos lastu- tai kipsilevyseinään kiinnittää, niin resonoinnin eliminoinnin täytyy tapahtua siinä kiinnitysjalassa. En tiedä kuinka laadukkaita seinätelineet ovat tältä osin. Seinälevy voi toimia kuin rummun kalvo ja moninkertaistaa resonaatiot.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
zekeode
14.06.2013 18:36:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Oisko jotku tällaset:
http://www.auralex.com/sound_isolation_mopad/sound_isolation_mopad.asp

 
Mulla on tuollaiset käytössä ja paranee kyllä huomattavasti. Halvemmalla pääsee, jos itse tekee, mutta laiskana en jaksanut.
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
AcLAc
14.06.2013 21:21:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Tarkoitatko ihan superlonia? Taittelin testimielessä froteepyyhkeet kolminkerroin, mutta ainakaan ne ei auttaneet. Kun painaa korvan kiinni pöytään kuulee aivan selvästi kun puu soi.
 
HEI. Mun huomio kiinnittyy pöydän toispuoleiseen sijoitukseen ja malliin. Oikea monitori on huoneen kulmauksessa ja varmaankin aiheuttaa bassovasteeseen korostumaa. Pöytä taas on melkoisen ohutta tavaraa ja muodostaa kyljelleen käännetyn laatikon joka resonoi mitä ilmeisemmin tiettyihin taajuuksiin.
 
Koemielessä demppaisin pöydän alisen jalkatilan... peittoja, tyynyjä, mattoa ja paljon kaikkea. Yrittäisin vahvistaa, eli tukea pöydän kantta alapuolelta jollain profiililla, levyllä tai tukevalla laudalla. Pöydän sivuseinään raakasti kevennystä, eli tavaraa keskeltä pois, niin laatikkomaisuus katoaa. Pöydän alatilan takalevyn materiaalin vahvuus on myös ratkaiseva. Mikäli se on sellaista 4 mm levyä, niin sekin voi soida melko rumasti basson tahtiin. Tyyny seinän ja takalevyn väliin ja pieni panttaus seinää vasten eliminoi alustavasti tämän resonoinnin...
 
Tämmöistä akustista esileikkiä :)
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Danko
14.06.2013 23:51:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Halvemmalla pääsee, jos itse tekee, mutta laiskana en jaksanut.
 
Onko Eniron vai Fonectan puhelinluettelossa parempi soundi?
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «