Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender BluesDeVillen sukulaisuus vanhempiin tweedeihin?
1
hallu
10.06.2013 01:01:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi arvon foorumilaiset. Mulla on ollut jo vuosia tuo otsikon vahvistin, mutta kun olen lukenut näistä kaikenmaailman kytkennöistä (5e3, 5B6, etc..) niin alkoi mietityttämään, että tietääkös joku mikä tämä blues de ville oikein on?
 
Tiedän, että näitä tehtiin 93 - 97 (2000 luvulla tuli sitten vielä niitä reissueita, jotka on melkein samanlaisia, mutta vähän vielä paranneltuja malleja näistä vanhemmista). Tiedän ettei tämä ole perinteinen tweed vahvistin, vaan tässä on koitettu tehdä nykyaikainen kompromissi perinteiden ja nykyajan välillä eli fenderin tarkoitus oli rakentaa nykyaikinen vahvistin josta löytyy myös perinteistä soundimaailmaa.
 
Sen sijaan en tiedä, mikä niistä perinteisistä tweedeistä on ollut tämän vahvistimen esikuvana? olen luullut, että tämä on lähinnä rewerbillä ja särökanavalla varustettu piirilevybassman, mutta asia ei liene niin yksioikinen. Tietäisikö joku, mistä tämä bluesdeville on kotoisin?
 
Asia ei sinällään ole kauhean tärkeä kunhan vain akateemisesta mielenkiinnosta kyselen kun ei netistä oikein löytynyt vastausta. Olisi tietenkin mukava muutenkin hahmottaa millä oksalla tweedien pitkässä sukupuussa tämä nuorin vesa istuskelee:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
10.06.2013 08:55:45 (muokattu 10.06.2013 08:59:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään en tiedä, paitsi DeVille on sama kuin Blues Deluxe, mutta eri kaiutinvaihtoehdolla. Ainakin lähes sama, koska Deluxen kytkentäkaavio on lähes identtinen DeVillen kanssa.
 
Blues Deluxe on hyvä vahvistin, mutta siltikään en laittaisi sitä samaan lauseeseen Bassmanin (5F6-A) kanssa, koska sen soundi on kuitenkin aivan eri tasolla...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
hallu
10.06.2013 09:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mitään en tiedä, paitsi DeVille on sama kuin Blues Deluxe, mutta eri kaiutinvaihtoehdolla. Ainakin lähes sama, koska Deluxen kytkentäkaavio on lähes identtinen DeVillen kanssa.
 
Blues Deluxe on hyvä vahvistin, mutta siltikään en laittaisi sitä samaan lauseeseen Bassmanin (5F6-A) kanssa, koska sen soundi on kuitenkin aivan eri tasolla...

 
Juu se on täysin sama laite kuin deluxe siis käsittääkseni siellä on täysin samat rojut sisällä ja kytkentä on sama, mutta blues deluxe on säädetty vain toimimaan vähän pienemmällä jännitteellä tai jotain (en oikein tästä tekniikasta ymmärrä, mutta joku muuntajan arvo oli bluesdevillessä 380 kun se bluesdeluxessa oli 340 tjsp.). Blues junior on sitten selkeämmin vähän erilainen ratkaisu ja soundaa erilaiselta (itse tykkään kovasti ja olen joskus harkinnut vaihtavani siihen).
 
Tuo sukulaisuus bassmaniin olikin lähinnä oma oletus ajalta jolloin en tiennyt tweedin tarkoittavan muutakin kuin kabinetin pinnoitemateriaalia:-). Tuo 4x10 tuuman elementit tuovat ulkonäköön vähän samantapaista ilmettä.
 
Tuolla ameriikan foorumeilla olen nähnyt joidenkin kutsuvan tuota bluesdevillen kliiniä kanavaa "vintagekanavaksi" ja särökanavaa rokkikanavaksi. Lähinnä kiinnosti, että mikä "oikea" tweedi on tuon kliinin kanavan esikuvana ollut. Olisiko se champ tai deluxe? tiedä häntä. Tiedän toki että oikeassa tweedissä kuuluu olla vibra rewerbin tilalla ja vain yksi kanava eikä saa olla piirilevyjä. Mutta jotainhan tämä koittaa apinoida.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
varakeef
10.06.2013 11:59:27 (muokattu 10.06.2013 12:05:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mutta jotainhan tämä koittaa apinoida.
 
Mä luulen, että ei yritä apinoida mitään 50-luvun vahvistinta. Paitsi kosmeettisesti. Tuollaista kasari-ysäripolitiikkaa, särökanavia ja mastervolumeita, kliiniä kliiniä jne.
 
Fenderin markkinointiosasto väittää clean-kanavan perustuvan bassmaniin:
http://support.fender.com/manuals/g … _amplifiers/Blues_Deluxe_manual.pdf
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
10.06.2013 14:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Mä luulen, että ei yritä apinoida mitään 50-luvun vahvistinta. Paitsi kosmeettisesti. Tuollaista kasari-ysäripolitiikkaa, särökanavia ja mastervolumeita, kliiniä kliiniä jne.
 
Fenderin markkinointiosasto väittää clean-kanavan perustuvan bassmaniin:
http://support.fender.com/manuals/g … _amplifiers/Blues_Deluxe_manual.pdf

 
Oke, sieltä se mun fantasia bassman yhteydestä siis on kotoisin. Tosin kylätohtori tuossa jo totesi ettei oikeasti kuulosta juurikaan bassmanilta eli se yhteys lienee enemmän kosmeettinen. Tällä vahvarilla on siis joku ihan oma kytkentä.
 
Kiitokseni teille molemmille. Blues de ville on hyvä soundinen vahvistin ja olen ollut siihen tyytyväinen kohta kaksikymmentä vuotta ettei siinä sinällään ole mitään ongelmaa. Tuo sukulaisuus fenderperheeseen vaan kiinnosti.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jucciz
10.06.2013 16:31:18 (muokattu 10.06.2013 16:35:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, Tweedien sukupuu päättyy useimpien mallien kohdalla vuoteen 1960 (Champeja tehtiin muistaakseni pidempään), joten DeVille istuu ennen kaikkea "uutuusmalli"-puun oksalla. Pelkkä verhoilu ei siitä vielä varsinaisesti Tweediä tee, kaikista vähiten erillisen särökanavan ja reverbin (huom. yksöis-vee) takia. :)
 
Mutta kuten niin monesti aiemminkin, olennaista on se, että kone miellyttää omistajaansa ja hoitaa hommansa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
uusiipe
11.06.2013 00:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Juu se on täysin sama laite kuin deluxe siis käsittääkseni siellä on täysin samat rojut sisällä ja kytkentä on sama..
 
Aivan justiinsa jouduin kattomaan Deluxen huoltomanuskaa ja siellähän selitettin mien molemmissahan on aivan sama piirilevy, jossa vain hyppylangat ja kymmenkunnan komponentin arvot menee eri tavalla. Hyvin lähellä toisiaan siis ovat.
Sinänsä mielenkiintoista aikansa vahvistinsuunnittelua edustavat, sillä puolijohteita on useassa asteessa ja yksi putkenpuolikas on kokonaan käyttämättä.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
hallu
11.06.2013 00:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Aivan justiinsa jouduin kattomaan Deluxen huoltomanuskaa ja siellähän selitettin mien molemmissahan on aivan sama piirilevy, jossa vain hyppylangat ja kymmenkunnan komponentin arvot menee eri tavalla. Hyvin lähellä toisiaan siis ovat.
Sinänsä mielenkiintoista aikansa vahvistinsuunnittelua edustavat, sillä puolijohteita on useassa asteessa ja yksi putkenpuolikas on kokonaan käyttämättä.

 
Juu, hodrodissahan se putkenpuolikas löytyy sieltä napin takaa;-). Minä en tuosta suunnittelupuolesta mittään ymmärrä, mutta pääasia että soundaapi hunajalle:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «