Aihe: kitara projekti
1
tommi_899
06.05.2004 21:23:57

eli nyt alkaa ensimmäinen kitaran rakennus projektini

puu tulee olemaan lämpökäsiteltyä koivua
(olisin tehnyt tervalepästä. mutta ei ollut saatavilla.)eikä ollut mäntyäkään.
bodyn kansi tulee varmaan olemaan loimu vaahteraa.

kitarasta tulee les paul tyyppinen.
eli olen aivan itse tehnyt piirrstukset.

kuvia otetaan ja laitetaan nettiin kun sopiva paikka löytyy.
Safaweb
06.05.2004 21:31:44
Les Paul saattaa olla ehkä liian vaikea ekaksi projektiksi. Itse olen tehnyt vasta yhden kitaran ja aloittelen jo toista. Molemmat on stratoja ja täytyy kyllä sanoa, että niissäkin on jo perhanasti hommaa. En voi edes kuvitella, kuinka huono kitara olisi tullut, jos olisi ihan kylmiltään ruvennut tekemään liimakaulaista lespaa.
Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
kalkkuna
06.05.2004 22:27:55
pultti kaulaista ajattelin.

ei se nyt paha ole. kun saa käytää koulun vanne sahaa,hiomakoneita sunmuita välineitä.

ainut on kannen talttaus pitää ollaa todella kärsivällinen että tulee hyvä

No kyllähän tämä silti on melko vaikeeta. Toisaalta sun kyllä olisi ehkä parempi tehdä tasakantinen kitara, eikä aloittaa loimuvaahteran talttaamisesta, kuitenkin, siinä on myös se vaara että mokaat koko homman, mistä ajattelit hankkia puut? Sitten kannattaa myös muistaa että noilla specseillä tuosta ei todellakaan pitäisi tulla LP:n kuulonen.
tommi_899
07.05.2004 09:32:14

voishan sitä tasakantista harkita.
olisihan se helponpi.
tommi_899
07.05.2004 20:27:45

jos jättäisin loimuvaahteran pois ja tekisin noin 1,5 cm kaarevuuden.
ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
kalkkuna
07.05.2004 20:52:42
jos jättäisin loimuvaahteran pois ja tekisin noin 1,5 cm kaarevuuden.
ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Niinno.. Riippuhan se myös taidoista. Jos valmistuu, niin laita tänne sitten kuvia, projekteja on aina hieno seurata.
tommi_899
12.05.2004 19:46:15

ette tietäis mitään hyvää paikkaa minne niitä kuvia sais??

puu vaihtui yllättäen lehmukseen.
Juzzu
12.05.2004 20:47:40
LP:n kannessa sitä hommaa riittää - taltta laulaa, sikli soi, ja hiomapaperi kapinoi!

Varaudu hikeen, tuskaan, kyyneliin ja rakkoihin käsissä. Aikaa pitää myös tuolle hommalle antaa. Myöskin talttaa tarvitsee teroittaa välillä, siklistä nyt puhumattakaan.

Tietenkin jos teet kannen jostakin pehmeämmästä puusta kuin vaahtera helpottuu hommeli työstön kannalta, tosin saattaa puun repeily olla sitten suurempi ongelma.

Mä ainakin päätin oman LP:n jälkeen, että saa kaarevakantiset jäädä ainakin joksikin aikaa - ellei sitten uskaltaisi kokeilla ammattilaisten tapaa tehdä kannen alkumuodot rälläkällä. Mutta ei ainakaan loimupuun kanssa taitane moista uskaltaa! :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Explorer
12.05.2004 22:05:03
Suosittelisin itsekin tasakantisen kitaran tekemistä ainakin ekana skebana, kun itselläni jo telen tekeminen vaati poikkeuksellista hermokuria. Mutta jos haluat kuitenkin paulin muotoisen tehdä, niin tee vaikka spesiaalipauli; tasakantinen versio.
Rust in peace.
tommi_899
13.05.2004 15:51:41

kyllä teen siihen pienen kaarevuuden. n.0,5 - 1,0 cm.
pitäisikö tilata jo nupikoiden ja mikin valitsimen peite levyt?
ja saako niitä netistä tilattua?
kalkkuna
13.05.2004 16:47:28
kyllä teen siihen pienen kaarevuuden. n.0,5 - 1,0 cm.

No tuommoiset hommat kannatta tehdä mielestäni itse. Jos kitaran aiot tehdä, niin kyllä siihen pitäisi mielestäni osata peitelevytkin tehdä. Mutta mieti myös siltä kannalta, että siitä tulee paljon persoonallisempi, jos teet peitelevyt esim. puusta.
Juzzu
14.05.2004 07:40:38 (muokattu 14.05.2004 07:41:44)

Tuommosten asioiden pitäisi tällä hetkellä olla ongelmista pienimpiä, jos tuommoista rojektia meinaat tehdä.

EDIT: Ja jos kerran teet kanteen kaarevuuden, niin elä nyt mitään 5mm kaarevuuksia tee, vaan kerralla kunnollinen sitten, 16mm(+) keskeltä kansi korkeampi kuin reunoilta.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)