Aihe: Tanssimusiikin psykologiset tekijät
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Epämuusikko
09.06.2013 14:07:11
Qsine:
Onneksi ovat mm. uusi Dallapé ja Max Raabe, jotka vielä ottavat tuon hieman vanhemman ja "kusenpolttamamman" (koko termihän on ollut kusenpolttama jo kauan) tanssi- ja viihdemusiikkikentän tosissansa.

Noista, kuin sinustakin, huokuu osaaminen. Mites muilla?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Tankero
09.06.2013 15:19:37
Ukko: Tuo on pitkälti ammatinvalinta kysymys. Jos kovasti vituttaa soittaa kusenpolttamia biisejä, kannattaa suuntautua muun musan soittamiseen ja jättää tanssimusan soittaminen niille jotka eivät saa siitä ahdistusta.

Näinhän se on.
Humppajyrä
Anonymous-jazz
09.06.2013 15:37:13

Jos humppa ei saisi olla liian tonaalista, niin minkähänlaisen reaktion saisi jos joku säveltäisi kokonaan atonaalisen humpan ja joku päräyttäisi sen täpötäydelle Helsinki Paville? Voisin lyödä melkein mistä vetoa, että mikäli kyseisen atonaalisen humpan repäisseen tanssiorkesterin rumpali pysyy rytmissä niin joku mummo kommentoisi sitä, että "HYVÄ RYTMI".
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Prophet
09.06.2013 16:26:50
Anonymous-jazz: Jos humppa ei saisi olla liian tonaalista, niin minkähänlaisen reaktion saisi jos joku säveltäisi kokonaan atonaalisen humpan ja joku päräyttäisi sen täpötäydelle Helsinki Paville?

Laskisivat alleen, mutta ei onnenureaa.
Epämuusikko
09.06.2013 17:07:34
Anonymous-jazz: Jos humppa ei saisi olla liian tonaalista, niin minkähänlaisen reaktion saisi jos joku säveltäisi kokonaan atonaalisen humpan ja joku päräyttäisi sen täpötäydelle Helsinki Paville? Voisin lyödä melkein mistä vetoa, että mikäli kyseisen atonaalisen humpan repäisseen tanssiorkesterin rumpali pysyy rytmissä niin joku mummo kommentoisi sitä, että "HYVÄ RYTMI".

Mikä ajaa sinut näihin ajatelmiin?
Qsine
09.06.2013 18:00:49

Toivottavasti Tommi Lindell ei tykkää kyttyrää, että jaan tämän täällä, täten, tässä ja nyt:

http://www.jannekuusinen.net/Saariaho-humppa.mp3
Soittajaksi kouluttaudutaan, muusikoksi synnytään.
Tankero
09.06.2013 18:31:59
Epämuusikko: Mikä ajaa sinut näihin ajatelmiin?

Samaa oli aie kysyä.
Humppajyrä
Meisseli
09.06.2013 18:52:01

Tankero: Samaa oli aie kysyä.

mulla kans.
pippalot.com
Jalmus
09.06.2013 19:34:46
Alaa kannattaa vaihtaa, jos ahdistaa. Vuosi tai kaksi esimerkiksi vaikka Saariosten einestehtaalla saattaa monessakin tapauksessa nostaa omaa kunnioitusta myös tanssimusiikin soittamista kohtaan.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Einherjar
09.06.2013 22:23:50 (muokattu 09.06.2013 22:39:23)
Anonymous-jazz: Jos humppa ei saisi olla liian tonaalista, niin minkähänlaisen reaktion saisi jos joku säveltäisi kokonaan atonaalisen humpan ja joku päräyttäisi sen täpötäydelle Helsinki Paville? ...

No ei muuta ku sävelkynä sauhuamaan ja pistämään promoten. Sittenhän sen vastauksen saa.
Jos kerta humppaa haluaa vetää ja tykkää monipuolisemmasta sointuharmoniasta, jne. niin mikäs siinä. Tekee sitten sellaista. Siinähän voi olla jopa markkinarako jos se porukoille menee läpi.
Vanhat biisit ei sellaisia juuri ole, niin tuskin ne siitä muuttuukaan. Ihmisten mielikuva on kuitenkin se mikä coverihommissa aika pitkälti määrää mikä toimii ja mikä ei.
Jos joku humppabändi saisi itsensä kuulostamaan vanhalta ja virttyneeltä yhdellä mikillä nauhoitetulta lp-levyltä joka on radiosta nauhoitettu c-kasetille, niin keikkaa puskisi varmaan kalenterin täydeltä.

edit:
Niin... Ehkä tämä psykologinen puoli on vähän sitä, että soittamisen harrastamisen ja työkseen soittamisen välissä oleva viiva on montaa muuta alaa häilyvämpi. Ei osata välttämättä ottaa itse soittamista työnä, vaikkakin roudaaminen ja muu sivutoiminta osataan mielessä laittaa työn piikkiin.
Kaikillahan näin ei mene, mutta joihinkiin tapauksiin on kuitenkin tullut omalla kohdalla törmättyä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Tankero
09.06.2013 22:55:09
Janus: Kusenpolttamaa humppaa, olkaa hyvä:

http://www.youtube.com/watch?v=3Zk8X8vkF-I

(Perässä saa vetää. Millä tahansa instrumentilla.)

Kempeleestä kajahtaa.
Humppajyrä
Tankero
09.06.2013 22:56:44
Einherjar: No ei muuta ku sävelkynä sauhuamaan ja pistämään promoten. Sittenhän sen vastauksen saa.
Jos kerta humppaa haluaa vetää ja tykkää monipuolisemmasta sointuharmoniasta, jne. niin mikäs siinä. Tekee sitten sellaista. Siinähän voi olla jopa markkinarako jos se porukoille menee läpi.
Vanhat biisit ei sellaisia juuri ole, niin tuskin ne siitä muuttuukaan. Ihmisten mielikuva on kuitenkin se mikä coverihommissa aika pitkälti määrää mikä toimii ja mikä ei.
Jos joku humppabändi saisi itsensä kuulostamaan vanhalta ja virttyneeltä yhdellä mikillä nauhoitetulta lp-levyltä joka on radiosta nauhoitettu c-kasetille, niin keikkaa puskisi varmaan kalenterin täydeltä.

edit:
Niin... Ehkä tämä psykologinen puoli on vähän sitä, että soittamisen harrastamisen ja työkseen soittamisen välissä oleva viiva on montaa muuta alaa häilyvämpi. Ei osata välttämättä ottaa itse soittamista työnä, vaikkakin roudaaminen ja muu sivutoiminta osataan mielessä laittaa työn piikkiin.
Kaikillahan näin ei mene, mutta joihinkiin tapauksiin on kuitenkin tullut omalla kohdalla törmättyä.

Jotkut ammatikseen soittavathan soittavat myös harrastuksekseen. Tosin nikkaroivathan kirvesmiehetkin.
Humppajyrä
baron
09.06.2013 23:36:34

Tankero: Jotkut ammatikseen soittavathan soittavat myös harrastuksekseen. Tosin nikkaroivathan kirvesmiehetkin.

Mä oon tällä hetkellä jazzleirillä, mä tykkään jatsista.
Mutta mä tykkään myöskin keikoista.
Siksi mä soitan humppaa vaikka en siitä niin hirveästi tykkääkään koska kaikkea ei voi saada.
Enkä mä siitä mitään vammaa sieluuni saa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Einherjar
10.06.2013 00:27:44 (muokattu 10.06.2013 00:29:15)
Tankero: Jotkut ammatikseen soittavathan soittavat myös harrastuksekseen. Tosin nikkaroivathan kirvesmiehetkin.

Nimenomaan. Terapiabändi on joillekin näille nimenomaan terapiaa varten ja työbändi työtä.
Humppa voi olla työtä ja sitä voi vetää hyvin/asenteella, vaikkei se ole sitä musiikkia mitä kotona kuuntelee ja haluaisi soittaa. Hymyileehän monet kassaneiditkin...
Näin miksaajan näkökannasta minulle on ihan sama tykkäänkö minä siitä miksattavan bändin musiikista, kun minun homma on pääasiassa toimittaa yleisölle/bändille hyvää soundia. Homma on mukavampaa hyvällä musiikilla, mutta se ei ole ehtona itse tekemiselle, enkä minä voi jättää hommaa puolitiehen huonolla bändillä/musiikilla.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Roweami
10.06.2013 00:57:53
Hyvä, kun mietitte asioita. En voi kylläkään auttaa kun katselen ja kuuntelen monitorien selkäpuoleleta ja olen vain kolmen soinnun timpermanni.

Kuitenkin lauantakina lähellä Pirkanmaan ja Pohjanmaan rajaa pitkästä aikaa tuntui, että kaikki onkin mallillaan.
WanhaWetäjä
10.06.2013 01:07:41 (muokattu 10.06.2013 01:09:44)

Epämuusikko: Noista, kuin sinustakin, huokuu osaaminen. Mites muilla?

Ei tarvi osata juuri mitään...vedetiin eilen "Moskovan valot" likiarvoisesti noin ja niin ja siinä ja siinä versiona, sain kunnian tulkita/turmella kappaleen, George Ots kääntyilee takuulla haudassaan vieläkin... MUTTA ylivoimaisesti suurimmat sateet koko kolmen päivän laivasetillä. En voi olla edelleenkään olla hämmästelemättä sitä mitä topi ymmärtää kuulemastaan. Se ei voi olla paljoa se ;-)
JOS tanssijengi on meikäläisen ikäistä eli 55>kuolema niin se on todellakin useimmiten niin että ei se miten vaan MITÄ! Se jengi joka on 20-45 on jossain ihan muualla ja sitä ei kiinnosta nuo kuviot pätkääkään.

Olisihan se toki kiva osata soittaa jotain oikeesti ja hyvin, vaikka just noita originaalihumppia originaalisti mutta MITEN vitussa triolla??? Vaikka olisi kuinka pro tekijämiehet asialla...me vedetään miten sattuu, päivästä riippuen huonosta helvetin huonoon, eikä olla ainoita, mutta tuntuu kelpaavan sekin...hävettäähän se välillä kun ei oikeen mikään toimi....mutta "sama raha"-filosofia on se mikä onneksi toimii ja on se kantava voima... tuohon liksaan ei kummosempaa tartte olla stna ja hohot perään!

No joo, olihan tuossa vähän provoa ja vitsiä ja mitä näitä miettimään, kukin vetää miten vetää, jos lähes tunnistamattomaksi sovitettu totohumppa menee läpi niin se on ihan ok ja varmaan kiva vetää, jos vedetään muuten vaan päin persettä niin hyvin näköjään sein toimii, perustopin korvissa saattaa olla jopa kysessä sama asia tai jopa niin että se oikeesti väärin ja päin vittua soitettu on hyvä mutta se oikeesti helvetin hyvin soitettu ja arrattu on liian vaikeaksi sovitettuna aivan perseestä ;-)

Kun keikka loppuu niin en TODELLAKAAN suo ainuttakaan ajatusta sille miten se meni, hyvä että loppu, saati että joku kusenpolttama ralli jäisi soimaan päähään, laivavedoilla haen pikku purtavaa messistä ja otan pari olutta ja nautin olostani kuunnellen jotain ihan muuta musaa kuin mitä pitkin päivää on vedetty.
Prkl...viimeksi kuuntelin Larry Carlton trion livevetoa ja onhan wanha kuulapää aivan tautisen kova ja tyylikäs soittaja minkä toki tiesin entuudestaankin.
Roweami
10.06.2013 01:29:45
WanhaWetäjä:.. kukin vetää miten vetää, jos lähes tunnistamattomaksi sovitettu totohumppa menee läpi niin se on ihan ok ja varmaan kiva vetää, jos vedetään muuten vaan päin persettä niin hyvin näköjään sein toimii, perustopin korvissa saattaa olla jopa kysessä sama asia tai jopa niin että se oikeesti väärin ja päin vittua soitettu on hyvä mutta se oikeesti helvetin hyvin soitettu ja arrattu on liian vaikeaksi sovitettuna aivan perseestä ;-)

Kyllä jotenkin ymmärrän pointtisi, mutta "leipäpapit" kyllä kuulee topikin (pitkässä juoksussa ainakin).

Jos sielu ei ole soitossa niin turakaiselle ei tule torttua ja soittajalle ei soppaa.
bossguitar
10.06.2013 01:34:27 (muokattu 10.06.2013 01:35:06)
WanhaWetäjä: ...mutta MITEN vitussa triolla???

Prkl...viimeksi kuuntelin Larry Carlton trion livevetoa ja onhan wanha kuulapää aivan tautisen kova ja tyylikäs soittaja minkä toki tiesin entuudestaankin.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Epämuusikko
10.06.2013 01:40:33 (muokattu 10.06.2013 01:42:03)
WV on vissiin pelannut korttinsa huonosti. Olen tästä aidosti surullinen, olet kuitenkin kova leipoja.

Jos sielu ei ole soitossa niin turakaiselle ei tule torttua ja soittajalle ei soppaa.

Toivottavasti tämä sielu välittyy sitten äänten välityksellä mukavana kokemuksena kuulijoille asti. Tavalla sun toisella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)