Aihe: Komppeja tiettyihin kappaleisiin kitaralla | 1 |
---|
|
Olen tässä kevään mittaan soitellut riparibiisejä tällä ohjeella (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=192117&o=0) Alkaa homma sujua ja haluaisin opetella nyt jotain muuta, esimerkiksi perus suomirokkia. Ongelmani nyt vain on se etten osaa ottaa komppia levyltä kuunnellassa, opin kyllä kompin soittamaan jos ensin tiedän miten se kulkee Jos joku ystävällisesti osaisi neuvoa joihinkin suomalaisiin kappaleisiin komppauksia (Leevi and the Leavings, Juice, Hector jne). Kerran löysin soittokirjan jossa oli erilaisia komppiehdituksia kappaleisiin mutta nämä kappaleet olivat itselleni tuntemattomia joten ei jäänyt paljoa käteen Toinen asia johon kaipaisin vinkkiä on se että onko jonkinlaista oikotietä onneen jos sointu vaihtuu kesken tahdin? Tuolla kompilla millä itse olen soitellut onnistuu kyllä pidemmän opettelun jälkeen se vaihtelu, mutta hitaasti. Olisiko joku erilainen komppaus helpompaa näille tahdeille joissa sointu vaihtuu kesken? Ja kyllä, olen lukenut jokaisen aiheen läpi joissa käsketään vaan kuuntelemaan levyä ja soittamaan kunnes kuulostaa hyvältä, ei ole toiminut minulle kunnolla. Uskoisin että kun pääsen joihinkin biiseihin sisälle niin osaan sitten sovellella muihinkin näitä. Kiitos, toivottavasti en ole tajunnut komppauksesta nyt jotenkin kaikkea väärin | |
Nuppi26: Toinen asia johon kaipaisin vinkkiä on se että onko jonkinlaista oikotietä onneen jos sointu vaihtuu kesken tahdin? Tuolla kompilla millä itse olen soitellut onnistuu kyllä pidemmän opettelun jälkeen se vaihtelu, mutta hitaasti. Olisiko joku erilainen komppaus helpompaa näille tahdeille joissa sointu vaihtuu kesken? Jos tuntuu siltä ettet ehdi vaihtamaan sointua tarpeeksi rivakasti, päästä nykyisestä irti ja ota valmiiksi seuraava ote ennen kuin sointu vaihtuu. Avainasemassa on nimenomaan se vaihdoksen rauhallisuus. Näin otelautakäsi alkaa pikkuhiljaa oppimaan miten ne nakit pitää kielten päälle asettaa. Ei kuulosta musikaaliselta, mutta toisaalta ei sekään että alkaa räpeltää vaihdosta viime hetkellä eikä lopulta onnistu ollenkaan. Aloita niin rauhallisesti kuin mahdollista. Nopeus tulee perässä, kun sorminäppäryys alkaa harjaantua. Helpompi komppaus? Ei ole ollenkaan häpeä lyödä kieliä kerran soimaan per sointu, tärkeintä on tarkkuus ja kokonaispaketti. Hitaasti ja rauhallisesti kun soitat ja harjoittelet, niin osaat homman nopeammin kuin huomaatkaan :) | |
Elikkä jos tahdissa on kaksi sointua, niin räväytän ensimmäisen soimaa, vaihdan otetta ja lyön tähdin puolivälissä toisen soimaan? Tämä kuulostaa hyvältä kyllä, varsinkin kappaleissa jotka eivät ole täynnä näitä jatkuvasti vaihtuvia sointuja (Olisihan tuo vähän puisevaa soitella vain yksittäisiä rämpäytyksiä koko kappale). Sellainen kyllä luonnistuu jos tulee yksi sointu per tahti. Joissain riparikappaleissa olen törmännyt myös kolmeen eri sointuun per tahti, joten pitänee kokeilla soveltaa tätä neuvoa niihinkin jos yritän syvennellä Jos jollakulla olisi vielä hyviä komppiohjeita noihin suomalaisiin, melkein mikä vain suomeksi laulettu rokki kelpaisi harjoitteluun, Suomipopin soittolistalla löytyy paljon tuttuja kappaleita jotka kuvittelisin suht helpoiksi aloitella | |
Treeniä treeniä...On ihan tavallista, että sointu vaihtuu useitakin kertoja tahdissa. Rutiini tulee vain ajan kanssa. Katsele divareista ja Huuto-netistä nuottikirjoja ja jos tiedät mieleisesi biisin, ei tarvitse kuin googlata sen nimi (+ "soinnut" tai "chords") niin hyvin suurella todennäköisyydellä löydät jotain. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
Kyllähän minä soinnut kappaleisiin osaan etsiä mutta kunnon komppimalleja en ole saanut käsiini, varsinkaan sellaisia joissa neuvottaisiin millainen komppi olisi hyvä mihinkin kappaleeseen. Englanniksi joitain komppausohjeita löytyy, mutten keksi mihin kappaleisiin näitä soveltaa | |
Nuppi26: Kyllähän minä soinnut kappaleisiin osaan etsiä mutta kunnon komppimalleja en ole saanut käsiini, varsinkaan sellaisia joissa neuvottaisiin millainen komppi olisi hyvä mihinkin kappaleeseen. Englanniksi joitain komppausohjeita löytyy, mutten keksi mihin kappaleisiin näitä soveltaa Unohda kappaleiden opettelu hetkeksi ja soittele vaikka Am, Em, F, C, G -kiertoa erilaisilla kompeilla niin, että sovitat kaikki soinnut aluksi neljän tahdin sisään ja sitten vaikka kahden. Jos tykkää suomirokista, niin joku tuon tyyppinen sointukierto varmasti miellyttää korvaa joten sitä jaksaa pyöritellä niin kauan että sointuvaihdot sujuu näppärästi. Samalla hoksaat sen komppikäden suhteuttamisen sointuvaihtoihin... ... | |
Trendkeel: Jos tuntuu siltä ettet ehdi vaihtamaan sointua tarpeeksi rivakasti... ...ota vaikka vain se seuraavan soinnun pohjanuotti, ekaan iskuun. Ennen toista iskua, ehdit siten hyvin asettaa, ne muut sormet paikoilleen. | |
Hyvänoloisia vinkkejä, pitää näiden pohjalla reenailla niin saa nopeutta vaihtoihin. Millaisia komppeja suosittelisitte suomirokkiin ja/tai millaiset ovat yleisiä suomirokissa? Ei varmaan kaikki kuitenkaan mene tuolla perus 4/4 -komppauksella minkä aiemmin linkkasin Jos nyt esimerkkinä kappaleita kuten Juodaan viinaa ja Mies jolle ei koskaan tapahdu mitään, näissä on ainakin selkeästi kuuluva kitarakomppaus varsinkin kappaleiden alussa joten näistä luulisi olevan helppo aloitella ja kuulla nopeasti kun alkaa sujumaan oikein Pitää tuota ehdotettua sointukiertoa kanssa käännellä ja väännellä eri kompeilla ja mahdutella useampi samaan tahtiin. Pitää yrittää myös kokeilla tuota pohjaääni-hommaa, voisi tuoda hyvin lisäaikaa vaihtoon | Funkånaut 08.06.2013 14:32:49 (muokattu 08.06.2013 14:42:09) | |
|
Nuppi26: Pitää tuota ehdotettua sointukiertoa kanssa käännellä ja väännellä eri kompeilla ja mahdutella useampi samaan tahtiin. Pitää yrittää myös kokeilla tuota pohjaääni-hommaa, voisi tuoda hyvin lisäaikaa vaihtoon Kannattaa myös muistaa, että joka kerta ei tartte soittaa soinnun joka ääntä. Lisäks vasurilla voi kuollettaa ääniä, jotta saadaan rytmikkäämpi tausta soittoon. E: Siis tarkoitan sitä, että esmes avoimessa duuri/mollisoinnussa käytetään 4-6 kieltä, mutta soinnussa ääniä on kolme. Joten, kolmen kielen soitto riittää. Esimerkiksi yhdistelmä (320xxx) on G-sointu, sillä siinä on kaikki duurisoinnun äänet jo. Lisäksi voi leikkiä eri juuriäänillä. Esimerkiksi, jos otteen G (320003) ottaakin muodossa (x20003), soitettava sointu onkin G/B( tai G/H, kummin haluatkaan kirjoittaa) ja muodossa (xx0003) on sointu G/D. "Tuollainen asenne on mielestäni tyypillinen niille, jotka eivät oikein koskaan aikuistu ja ota vastuuta itsestään." - Krice
Kuuntelen tämmöistä | |
Juodaan viinaa -biisin komppaus menee abaut tällä tavalla: http://youtu.be/r5MxIANvsA8?t=6m42s Samasta videosta löytyy myös muita yleisiä "strumming patterneita". | Nuppi26 08.06.2013 14:52:49 (muokattu 08.06.2013 14:55:23) | |
|
Soinnuista olen jättänyt joitain ääniä pois lähinnä etsimällä vaihtoehtoisia tapoja soittaa sointu, jättäen barret pois ja etsimällä helpommin otettavia sointuja. Pitää tutustua vielä enemmän sointujen muodostukseen niin tietää näiden kanssa kikkailusta enemmän, aloittelija olen vielä näiden suhteen Ja kiitoksia linkistä, näyttäisi olevan sama komppi kuin tuo minkä linkkasin aiemmin. Pitää sillä reenailla. Ongelma vain itselläni on etten osaa yhdistää oikeanlaista komppia oikeaan kappaleeseen, joten vaikka kyseisestä videosta tai muista voi kertoa toki lisää oikeankuuloisia komppeja kappaleisiin. Toivon mukaan sitten ajan kanssa harjaantuu oma korva keksimään oikeat kompit kappaleisiin | Nuppi26 08.06.2013 15:34:23 (muokattu 08.06.2013 16:17:43) | |
|
Funkonaut: E: Siis tarkoitan sitä, että esmes avoimessa duuri/mollisoinnussa käytetään 4-6 kieltä, mutta soinnussa ääniä on kolme. Joten, kolmen kielen soitto riittää. Esimerkiksi yhdistelmä (320xxx) on G-sointu, sillä siinä on kaikki duurisoinnun äänet jo. Lisäksi voi leikkiä eri juuriäänillä. Esimerkiksi, jos otteen G (320003) ottaakin muodossa (x20003), soitettava sointu onkin G/B( tai G/H, kummin haluatkaan kirjoittaa) ja muodossa (xx0003) on sointu G/D. Pitää näihinkin tutustua tarkemmin, jonkinlaista tietoa minulla on noista kielten poisjätöstä mutta lennosta en isaa päätellä mikä kieli voi jäädä pois Juuriäänistäkin jotain tiedän, mutta en ole pahemmin syventynyt näihin, kunhan saa ensin peruskomppailut kuntoon niin voi aloitella kikkailua enemmän E: Eli etsisin alkuun samanlaista listaa/ohjetta kuin tuossa linkitetyn videon kuvauksessa on. Ensin kerrotaan komppaus ja sitten perään lista mitä kappaleita tällä voi esimerkiksi soittaa. Suomeksi tosin, koska tunnen suomalaista tuotantoa paljon paremmin vaikka ulkomaalainenkin musiikki on todella hyvää | |
Nuppi26: Pitää näihinkin tutustua tarkemmin, jonkinlaista tietoa minulla on noista kielten poisjätöstä mutta lennosta en isaa päätellä mikä kieli voi jäädä pois Juuriäänistäkin jotain tiedän, mutta en ole pahemmin syventynyt näihin, kunhan saa ensin peruskomppailut kuntoon niin voi aloitella kikkailua enemmän Kielten poisjättämisessä toimii sama sääntö kuin muissakin musiikkiin liittyvissä jutuissa: jos se kuulostaa hyvältä, olet tehnyt oikein. Kokeile ennakkoluulottomasti! Joskus sointu kuulostaa tyhjältä jos sieltä jättää olennaisia ääniä pois, toisinaan yksinkertaistettu versio toimii paremmin. Jos säestät yksin, on hyvä että soinnussa on mahdollisimman paljon ääniä. Isommassa kokoonpanossa on taas fiksumpaa jättää matalat äänet bassolle ja muille matalan rekisterin soittimille. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|