Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bodyn kuivatus jälkikäteen
1
Midrange
07.06.2013 00:34:46 (muokattu 07.06.2013 00:35:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuossa yks mahonkinen runko, joka on yllättävän kumimaista puuta mahongiksi soundin puolesta. Se semmonen mahongin kirkkaus puuttuu, johon olen itse tottunut kyseisen puun kanssa.
 
Ajattelin jos hion tuosta maalit ja lakat pois päältä, ja pidän sitä muutamana yönä saunassa sopivalla lämmöllä. Kuivuuko se lisää ja saisko tuolla vähän kirkkaampaa soundia aikaan?
 
Jotenkin tuosta tullut fiilis että kuivatus jäänyt puolitiehen ja nopeasti vaan tehtalla vedetty maalit päälle.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
JPHe
07.06.2013 06:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Mulla on tuossa yks mahonkinen runko, joka on yllättävän kumimaista puuta mahongiksi soundin puolesta. Se semmonen mahongin kirkkaus puuttuu, johon olen itse tottunut kyseisen puun kanssa.
 
Ajattelin jos hion tuosta maalit ja lakat pois päältä, ja pidän sitä muutamana yönä saunassa sopivalla lämmöllä. Kuivuuko se lisää ja saisko tuolla vähän kirkkaampaa soundia aikaan?
 
Jotenkin tuosta tullut fiilis että kuivatus jäänyt puolitiehen ja nopeasti vaan tehtalla vedetty maalit päälle.

 
No paljon riippuu mahonkilaadusta. Missä runko on tehty? Ja kyllä liiallinen kosteus tulisi jotenkin muutoin esiin. Ja voihan lakkaa ym pohjusteita olla vedetty todella paksusti.
 
Midrange
07.06.2013 14:29:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: No paljon riippuu mahonkilaadusta. Missä runko on tehty? Ja kyllä liiallinen kosteus tulisi jotenkin muutoin esiin. Ja voihan lakkaa ym pohjusteita olla vedetty todella paksusti.
 
Kiinassa tehty
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
joseplluissans
09.06.2013 22:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin se liian märkää on. Kyllä sen olisi kovertumisena tai kupertumisena huomannut. Mutta jos tekemisen puutetta on, niin siitä vaan. Kovasti on opettavaista ja näet mitä se on syönyt sisäänsä :D
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
mhelin
12.06.2013 10:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Kiinassa tehty
 
Luulisi että se on sitten Toona-mahonkia (paikallinen mahonkilajike). Noita mahonkilajikkeita on miljoonia, ja sitten se päälle vielä "mahongit", eli esim. Red Mahogany joka on itse asiassa eucalyptuslajike.
 
Tuossa hyvää briiffausta mahongista:
http://gaskellguitars.com/downloads/90.html
 
Nykyään kitaroita rakennettaessa oaika usein saatavilla olevaa mahonkia joka on raskaampaa kuin hakkuukiellossa ja häviämässä olevat "amerikan mahonkilajikkeet" kevennetään porauksin yms. , eli kannattaa myös punnita tuo runko. Toisaalta en uskoisi että kuivaamatonta puuta käyttäisivät mutta voisihan sekin olla mahdollista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «