Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putketko helisee?
1
swede
05.06.2013 21:26:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä kuuluisiko tämä aloittelijat -osioon. Siirtäkää jos näin on.
 
Kyseessä point to point -putkivahvistin ja ongelmana on se että tietyillä taajuuksilla vahvistin pitää korvinkuultavaa helinää/sirinää. Olen tähän asti tarkistanut kaikki ruuvit: itse vahvistimesta, kotelosta ja kaiuttimesta. Kaikki pitäisi olla tiukassa.
 
Tasasuuntaaja- ja toinen pääteputkista helisee kun niitä heiluttaa korvan vieressä. Onko putket siis mun ongelma ja vaihtokunnossa vai onko ko. helinä normaalia?
 
LaMotta
05.06.2013 21:30:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putket saattaa joskus resonoida. Olen joihinkin vehkeisiin viritellyt kumiletkunpätkistä dampperit putken kärjen ja suojaritilän väliin.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jucciz
05.06.2013 21:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkien helinästä niitä heilutellessa en olisi huolissani, jos soundi on mitä pitää eikä häiriöääniä esiinny. Monestakin täysin ehjästä putkesta kuuluu helinää kun niitä ravistelee.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
05.06.2013 22:06:34 (muokattu 05.06.2013 22:08:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos putket kuulostavat hyvältä niin ei niitä pelkästään helinän takia kannata alkaa vaihtamaan. Onko tämä havaittu helinä/sirinä muuten vasta ilmaantunut vai onko se ollut aina havaittavissa kyseisen vahvistimen kanssa?
swede
05.06.2013 22:11:55 (muokattu 05.06.2013 22:14:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä uusi vahvistin minulle ja putkien historia ei ole tiedossa.
 
Helinä kuuluu tietysti siis soitettaessakin, ei pelkästään putki kädessä :D Saundi on hyvä, mutta helinällä maustettu.
 
Putket sojottaa eteenpäin (etukankaaseen päin) ja putkissa EI ole minkäänlaista suojaritilää tai pidikettä.
 
LaMotta
05.06.2013 22:16:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helisevän putken pystyy paikallistamaan kun soittaa helinää aiheuttavaa nuottia ja samalla painaa varovasti putkia vaikka muoviviivoittimella tms. Ei tietenkään kannata millään meissellillä tms metallisella painaa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
swede
05.06.2013 23:09:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitos vinkistä.
 
Täytyy huomenna testailla.
 
jusu68
06.06.2013 10:29:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa tutulta. Mulla on yksi pari JJ:n 6L6GC putkia jotka helisee kuvaamallasi tavalla. Ovat nyt varaputkina.
 
Millaiset gummit niihin kannattaisi asentaa? Ja mistä saa?
 
komero
06.06.2013 12:02:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on/oli sama ongelma Fender '57 Deluxen kans. Saundi on kyllä hyvä. Joskus se helinä ärsyttää, joskus ei. Pari vanhaa ECC82 -putkea aiheuttaa tuota sirinähelinää. Harmi, sillä noissa saundi on tosi hyvä, tosin vahvistinta ei saa ajettua särölle ilman boostereita, mutta se on ihan hyvä niin.
 
I3enjam1n
06.06.2013 12:11:12 (muokattu 06.06.2013 12:15:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Kuulostaa tutulta. Mulla on yksi pari JJ:n 6L6GC putkia jotka helisee kuvaamallasi tavalla. Ovat nyt varaputkina.
 
Millaiset gummit niihin kannattaisi asentaa? Ja mistä saa?

 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=nolk2q9piqmounhj116om9sde2
 
Tuossa tuollainen, vaikka onkin putkenpidikkeen lisäosaksi tarkoitettu, niin pitäisi toimia ihan tuollaisenaankin.
Jos muualta hommaa noita rinkuloita, kannattaa varmistaa, että ne kestää putken tuottamaa lämpöä.
 
E:
http://www.ebay.com/itm/NEW-23mm-Tu … _Electronics_R2&hash=item256d764186
 
Hakusanoilla "amp tube dampers" noita näyttää löytyvän hyvin.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
jusu68
06.06.2013 15:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=nolk2q9piqmounhj116om9sde2
 
Tuossa tuollainen, vaikka onkin putkenpidikkeen lisäosaksi tarkoitettu, niin pitäisi toimia ihan tuollaisenaankin.
Jos muualta hommaa noita rinkuloita, kannattaa varmistaa, että ne kestää putken tuottamaa lämpöä.
 
E:
http://www.ebay.com/itm/NEW-23mm-Tu … _Electronics_R2&hash=item256d764186
 
Hakusanoilla "amp tube dampers" noita näyttää löytyvän hyvin.

 
Kiitti! Pitääpä hommata.
 
LaMotta
06.06.2013 15:38:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytin demppaukseen vahvistettua kumivesiletkua. Esim Fender HotRodiin sen sai viriteltyä suojaritilän ja putken kärjen väliin. Joskus tämä auttaa, joskus ei.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
07.06.2013 02:53:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluuko "helinä" vain putkista mekaanisesti vai myös kaiuttimesta? Jos kuuluu kaiuttimesta niin silloin saattaa putket olla mikrofoniset ja ne täytyy vaihtaa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
komero
07.06.2013 11:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Kuuluuko "helinä" vain putkista mekaanisesti vai myös kaiuttimesta? Jos kuuluu kaiuttimesta niin silloin saattaa putket olla mikrofoniset ja ne täytyy vaihtaa.
 
Vaikka ei mulle tainnut tämä kysymys olla, niin vastaan silti: mulla kuuluu kaiuttimesta.
 
Olemme nyt hetket pulisseet ja tänä aikana on kovasti putket helisseet.
 
swede
07.06.2013 19:41:13 (muokattu 07.06.2013 19:41:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se vissiin kaiuttimesta kuuluu/kuului.
 
Tänään tilanne parani ihan oleellisesti kun otin härkää sarvista ja kävin hakemassa uraltonesta sellaset metallipidikkeet kumirinkuloineen ja laitoin sellaisen jokaiseen putkeen. (Näppärästi meni putken kantojen omiin ruuveihin) Vieläkin kun korvaa höristää, kuuluu tietyllä nuotilla pienen pientä helinää, mutta en anna sen haitata. Putkiakin vaihtelin, ainoastaan toinen pääteputkista (tossa on kaksi erilaista pääteputkea) on vaihtamatta. En anna tuon pienen helinän enää haitata. :D
 
Case closed mun osalta, kovaa soittoa vaan..
 
blues guitar
07.06.2013 21:31:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

swede: Kyllä se vissiin kaiuttimesta kuuluu/kuului.
 
Tänään tilanne parani ihan oleellisesti kun otin härkää sarvista ja kävin hakemassa uraltonesta sellaset metallipidikkeet kumirinkuloineen ja laitoin sellaisen jokaiseen putkeen. (Näppärästi meni putken kantojen omiin ruuveihin) Vieläkin kun korvaa höristää, kuuluu tietyllä nuotilla pienen pientä helinää, mutta en anna sen haitata. Putkiakin vaihtelin, ainoastaan toinen pääteputkista (tossa on kaksi erilaista pääteputkea) on vaihtamatta. En anna tuon pienen helinän enää haitata. :D
 
Case closed mun osalta, kovaa soittoa vaan..

 
Kun koputtelet putkea vaikka kynällä vahvistimen ollessa päällä, paikallistat mikrofoniset putket. Siis ne putket jotka helisee.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Inuiiddi
09.06.2013 23:55:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllähän nuo putket voi hiukan pingahdella, jossain perus plexissä ja saman aikakauden tuotteissa melko normi ilmiö, vanhempien koneiden inputissa ja gainissa on omanlaistansa herkkyttä, joka tietysti tekee niiden soundiin ja hanskatuntumaan sitä jotain ainutlaatuista hienoutta ja tietysti voisi ajatella että pieni mikrofonisuus putkissa, ehkä jopa puukotelon tuoma lisä... ja vallitseva soittovolume resonanssit jne ovat oma mausteensa putkikoneen sustainiin ja moneen seikkaan ehkä hyvässä - ehkä pahassa, toki jos pingi häiritsee läpi niin putki vaihtoon... putket kun tuppaavat olemaan yksilöitä. Monissa uudemman insinööritaidon putkivahvistimissa tuota putkien mikrofonisuutta etuastepuolella on tapettu laittamalla kondensaattoria putkenkannalle ohjeita kyllä löytyy netistä pilvin pimein. uudemmissa high gain laitteissa myös inputit eivät ole herkkyydessään verrattavissa vanhan maailman kytkentöihin ja kytkentöjä on viilattu melkolailla jotta valmistajat välttäisivät mahdollisimman paljon takuurutinoita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «