Aihe: Vanhaa puuta, tammea & muuta
1 2
mpekkanen
06.06.2013 15:49:32 (muokattu 06.06.2013 15:50:36)
rrroope: joo, kyllä mä noista vielä teen vaikka mitä. kun vaan olisi aikaa ja paikkaa. kesälomalla ehkä heinäkuussa voisin käydä muutamat aihiot sahailemassa.

mutta mitenkä tekis? Tammesta thinlineen pohja vai kansi? vai takakautta jyrsitty thinline ja jotain muuta pohjaksi... mahdollisuus olis tosiaan tehdä yhdestä palasta. tähän ei taida oikeaa vastausta ollakaan :) elämä on valintoja.

En ota kantaa mitä kannattaa/pitäisi tehdä, mutta kannattaa ainakin minusta muistaa ettei kitaran paino nouse niin suureksi että sillä on epämielyttävä soittaa.
Ainakin itse tykkään soitella enemmän sellaisilla mukavan kevysillä kitaroilla.

Thinlinessa paino tuskin nousee liian suureksi, mutta muuten en tiedä kuinka kova työ siinä sitten on.

Multa saattaisi löytyä teleen uusia metalliosia jos kiinnostaa?
mpekkanen
06.06.2013 16:22:38
rrroope: joo, vaikuttaa vähän siltä että ei voi tarkasti tietää, ennenku kokeilee :)

rautaosia pitää katella sit joskus kun asia tulee ajankohtaiseksi. nyt on rahat loppu, täytyy puuhailla puuosat valmiiksi ensin

Mulla niitä metalliosia on varmasti tulevaisuudessakin kun hommasin niitä joskus suuren läjän kun piti rakentaa lap steel kitaroita ja ehkä teletyylisiä kitaroita. Ajattelin ,että olisi muuta mietittävää kun sairastuin syöpään mutta hoidot vei niin voimat ettei niistä projekteista mitään tullut. Nyt on sitten monenlaisia osia uusia kassitolkulla :) ja enää en asu sellaisessa paikassa ,että puutöitä täällä pystyy tekemään.
Kyllä joskus olen niitä yrittänyt myydäkkin ja joitakin olen myös myynytkin,mutta en jaksa alkaa erikseen pitämään ilmoituksia kaikenlaisista pikkuosasta. Eiköhän nuo ajan kanssa mene ja jos vaikka joskus taas asuisi sellaisessa paikassa jossa voisi tehdä puutöitä niin sitten olisi ainakin jotain jo valmiina.
Talloja,virityskoneistoja ,controlplateja ,3-asentoisia telekytkimiä löytyy varmasti jatkossakin. Muutakin kyllä on mutta nuo osat ei ainakaan ihan heti lopu. Kaikki osat ovat todella laadukkaita ja eipä niissä ainakaan hinta tipu että siinä mielessä ei ole niin kiire mihinkään.
rrroope
15.07.2013 20:02:17
yhden bookmatch kannen sahailin tammilankusta, thinlineen ajattelin. meinasin että kannen ja pohjan tekisi tuosta tavarasta mutta aika urakka oli saada edes toi yksi. melkoista touhua vannesahalla tuo tammen sahaaminen.

mutta nätti kansi tuli, ei ollu kamera mukana pajalla mutta jossain vaiheessa räpsin kuvan.
mikaki
20.02.2014 17:41:21

Vanhaa aihetta nostellen kun tammestakin täällä jutskaillaan.

Tammihan on vanha ja kaunis puu.käsiteltynä vielä kauniimpikin
Niin, puukin on ja osaa olla kovaa materiaalia/huonoa työstää mikä vaatii tekijältään oikeita työkaluja ja tapoja.
Yleis ajatuksena tammikaan ei esim materiaalina ole yhtään mitään verrattuna vaikkapa nikkelin työstämiseen ja perus kohtuullisilla varusteilla varustetun kotiverstaan olosuhteissa sen muokkaaminen onnistuu vähintään,noh kohtalaisesti.
enkä tarkoita nyt niitä rihkama seosnikkeli korviksia mikä varmaan päällimmäisenä tuli mieleen.

Toisin sanoen jos olet miettinyt alkaako työstää uutta soitinta esim tammesta
ilman että naapurin mummosi kiljuu kovempaa kuin se ukin jättämä perintösirkkeli siniseksi kuullotetulla terällä siellä alakerran kanakopissa on vastaus että onnistuu.

Itse sain juuri tammesta valmiiksi yhden soittimen.
Käytin tekemiseen alumiinintyöstöön tarkoitettuja teriä mitä sattui löytymään.
sopii koneilleni paremmin kuin puuterät ja metalliterien geometria leikkuussa erilainen vs puulle tarkoitetussa.

Tuosta puun happamuudesta/hapokkuudesta sai aikaan lähinnä hyvät hymyt naamalle,jotenkin uskomattomalta tuntuisi ajatus että metalliosat lähtisi käytännössä sulamaan tai erikoisemmin ruostumaan syystä.
lingiinikö sen aiheuttaisi hikolemisen yhteydessä ?
Old Joe
20.02.2014 19:32:39
mikaki:
Itse sain juuri tammesta valmiiksi yhden soittimen.
Käytin tekemiseen alumiinintyöstöön tarkoitettuja teriä mitä sattui löytymään.
sopii koneilleni paremmin kuin puuterät ja metalliterien geometria leikkuussa erilainen vs puulle tarkoitetussa.

Miten jälkikäsittelit? Tamman upea kuviointi tulee kyllä hyvin esiin sopivalla sävytyksellä.
Mites soittimen paino?
Kuvakin olis kiva :)
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
rrroope
21.02.2014 23:05:31
https://www.facebook.com/photo.php? … =10202242530082309&l=223b0d5ca9

tuossa on nyt tammikansi (toivotavasti linkki toimii). vielä hiontaa ja käsittelyä vailla, joten kuviot ei kovin hyvin tuu vielä esiin.
rainmaker
22.02.2014 13:11:38
rrroope: https://www.facebook.com/photo.php? … =10202242530082309&l=223b0d5ca9

tuossa on nyt tammikansi (toivotavasti linkki toimii). vielä hiontaa ja käsittelyä vailla, joten kuviot ei kovin hyvin tuu vielä esiin.

Hienolta näyttää! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minne meinasit potikat ym. säätimet laittaa, kun tuohon alapuolellekin f-aukon olet sahaillut?
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
mikaki
22.02.2014 20:02:23 (muokattu 22.02.2014 20:25:12)

"Miten jälkikäsittelit? Tamman upea kuviointi tulee kyllä hyvin esiin sopivalla sävytyksellä.
Mites soittimen paino?
Kuvakin olis kiva :) "

Soitin on 5-kielinen steinberger clooni ja myynnissä bassopalstalla
Jälkikäsittelin koneistuksien jälkeen tammibodyn tosiaan mekaanisesti hiomalla koneella ja käsin paperikarkeus 1000 asti minkä jälkeen vedin pintaan hiertämällä ozmo colorin
konjakkiväri puuvahan. BUENO värinä ! vahapinta muutenkin makean mattamainen
( kuvan väri vääristää jotenkin hailakaksi )
käytin elektroniikka kotelon kanteen loimuvaahteraa.
Paino ei todellakaan ole ongelma ainakaan tuossa ja routtauksetkin oli maltilliset

BTW Roopella upee thinline tulossa !
rrroope
23.02.2014 14:10:23
rainmaker: Hienolta näyttää! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minne meinasit potikat ym. säätimet laittaa, kun tuohon alapuolellekin f-aukon olet sahaillut?

onhan tuossa tilaa. tarkkaa sijoittelua en oo miettiny, mutta siis muutama läpireikä kanteen ja f-aukon kautta pujotellaan roinat sisälle. eihän se helppoa ole, mutta tehtävissä. ei tuohon tule kuin volume, tone ja mikkivalitsin. enkä tonestakaan oo niin varma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)