Aihe: Soinnutuksen peusteet.. | 1 |
---|
Nuages 11.04.2003 17:30:23 (muokattu 11.04.2003 17:34:07) | |
|
*********************************** *********************************** ***http://www.dlc.fi/~valtit/soinnut.html**** *********************************** *********************************** Kaukana väijyy ystäviä... | |
Soinnutuksen perusteista antaisin hiukan mielipiteitäni siihen, kun mitätöidään sävelet Ces, Fes, Eis ja Bis (eli His). Samoin kaksoisalaennetut/-korotetut sävelet. Ottakaamme esimerkiksi sävellaji Ais-molli. Siinä oleva dominanttisointu, Eis-seiska esiintyy monesti terssikäännöksenä. Mielestäni on väärin merkitä E#7/A, koska Eisin mediantti ei ole A vaan Gisis, mikä tarkoittaisi sitä, että se kuuluisi merkitä E#7/Gx. Toisena esimerkkinämme toimikoon Ces-duurikappale. Siinä esiintyy subdominanttisointu sekstimollissa, eli Fes-molli-6 ja terssikäännöksenä. Taas laittaisin vääräksi tavaksi merkitä Fbm6/G, koska Fesin mediantti on Ases, eikä G, jolloin sointu merkittäisiin Fbm6/Abb. Mitä mieltä te olette? | |
7+sävellajit: Mitä mieltä te olette? Sitä, että analyysiin on tolppamerkinnät (+joukkoteoria- ym. järkevämpiä merkintätapoja), ja reaalisointumerkit oikeille soittajille on pidettävä niin selkeinä kuin mahdollista. Ei siis tuplaylennyksiä/alennuksia sointumerkkeihin tai bassoääniin, vaan enharmoniset vastineet. | |
Janus: Sitä, että analyysiin on tolppamerkinnät (+joukkoteoria- ym. järkevämpiä merkintätapoja), ja reaalisointumerkit oikeille soittajille on pidettävä niin selkeinä kuin mahdollista. Ei siis tuplaylennyksiä/alennuksia sointumerkkeihin tai bassoääniin, vaan enharmoniset vastineet. Tätä komppaan vahvasti. Selkeys ennen teoreettista täsmällisyyttä. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|