Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koulupiano kysymys
1
Seebu92
02.06.2013 16:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis yksi kysymys koulupianoista. Minulla on kotona isosiskoni vanha piano Fazer-piano, ostettu hänelle joskus 90-luvulla. Olen itse soitellut sitä aktiivisesti muutaman vuoden, ja mielestäni se on ihan hyvä. Yksi juttu siinä kuitenkin vähän häiritsee. Koskettimet ovat aika raskaat, ainakin verrattuna muihin soittamiini pianoihin. En ole montaa pianoa soittanut, muutamaa vain, mutta kaikilla muilla soittaminen on tuntunut helpommalta ja kuulostanut paremmalta/taidokkaammalta.
 
En tiedä erilaisista pianoista niin paljon, että voisin tähän itse vastata, mutta onko koulupianoissa siis raskaammat koskettimet, kuin tavallisissa pianoissa?
 
Jossain törmäsin kirjoitukseen, jossa mainittiin, että eräs opettaja oli valinnut jonkun tietyn pianon, koska siinä oli sopivan raskas kosketus oppilaille.
 
Joku varmasti osaa vastata tähän.
 
KanttoriPiiparinen
03.06.2013 07:53:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seebu92: Olis yksi kysymys koulupianoista. Minulla on kotona isosiskoni vanha piano Fazer-piano, ostettu hänelle joskus 90-luvulla. Olen itse soitellut sitä aktiivisesti muutaman vuoden, ja mielestäni se on ihan hyvä. Yksi juttu siinä kuitenkin vähän häiritsee. Koskettimet ovat aika raskaat, ainakin verrattuna muihin soittamiini pianoihin. En ole montaa pianoa soittanut, muutamaa vain, mutta kaikilla muilla soittaminen on tuntunut helpommalta ja kuulostanut paremmalta/taidokkaammalta.
 
En tiedä erilaisista pianoista niin paljon, että voisin tähän itse vastata, mutta onko koulupianoissa siis raskaammat koskettimet, kuin tavallisissa pianoissa?
 
Jossain törmäsin kirjoitukseen, jossa mainittiin, että eräs opettaja oli valinnut jonkun tietyn pianon, koska siinä oli sopivan raskas kosketus oppilaille.
 
Joku varmasti osaa vastata tähän.

 
Tarkoittanet Fazerin "Forte" mallia. Sitä on myyty runsaasti koulukäyttöön ja osa niistä on raskaahkoja soitettavia.
 
Jotkut vanhan liiton pianonsoiton opettajat vannovat edelleen raskaan kosketuksen nimeen, ikään kuin työläys kasvattaisi kauniin piano käsialan. Nykyisen opin mukaan paras tulos saavutetaan koneistolla, jossa on hyvä tuntuma.
 
Pianoa valittaessa kannattaakin huomio kiinnittää paitsi äänenlaatuun, myöskin kosketuksen selkeään dynamiikkaan. Näissä on eroja samaltakin tuotantolinjalta tulleiden soittimien kesken, joten riittävä koesoittaminen on ehdoton vaatimus pianoa valittaessa. Olet pianosi omistaja seuraavat vuosikymmenet, joten omia mieltymyksiä kannattaa seurata ja heittää nämä "raatamispedagogien" opit huitsin nevadaan.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Seebu92
03.06.2013 14:11:24 (muokattu 03.06.2013 14:12:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Tarkoittanet Fazerin "Forte" mallia. Sitä on myyty runsaasti koulukäyttöön ja osa niistä on raskaahkoja soitettavia.
 
Malli ei ollut tiedossa tai muistissa, mutta googlattuani tuon voin sanoa, että Forte se on.
 
Jotkut vanhan liiton pianonsoiton opettajat vannovat edelleen raskaan kosketuksen nimeen, ikään kuin työläys kasvattaisi kauniin piano käsialan.
 
Ehkä toi jotenkin toimii, ainakin joillekin. Kuten sanoin, itse ainakin olen huomannut soittoni kuulostavan ja tuntuvan paremmalta muilla soittamillani pianoilla. Nyt tuo raskas kosketus tuntuu jotenkin häiritsevän, mutta veikkaan, että jossain vaiheessa kun ostan uuden pianon itselleni, olen ihan tyytyväinen siihen, että olen tällä harjoitellut. Oman pianon osto on kuitenkin edessä, koska siskoni vie tämän varmasti omaan kotiinsa jossain vaiheessa.
 
Pianoa valittaessa kannattaakin huomio kiinnittää paitsi äänenlaatuun, myöskin kosketuksen selkeään dynamiikkaan. Näissä on eroja samaltakin tuotantolinjalta tulleiden soittimien kesken, joten riittävä koesoittaminen on ehdoton vaatimus pianoa valittaessa. Olet pianosi omistaja seuraavat vuosikymmenet, joten omia mieltymyksiä kannattaa seurata ja heittää nämä "raatamispedagogien" opit huitsin nevadaan.
 
Kiitos hyvästä vastauksesta! Tuli selväksi se mitä tulin kysymäänkin, ja samalla vielä muutakin hyvää infoa.
 
ptpt88
04.06.2013 00:51:29 (muokattu 04.06.2013 00:52:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi kun soittelin Fortea niin ainakin musta sillä oli tosi omituisen jäykkä ja "tahmea" tatsi. Herkkä ja tahmea siinä mielessä että kun on raskas niin jotenkin liian helposti tulee soitettua liian voimakkaasti... koskettimien painaminen jotenkin "lipsahtaa" liian voimakkaasti ja soitosta tulee epätasainen.
 
Muistaakseni siinä on yksi sellainen pedaali joka tekee sen että siirtää vasaroita lähemmäs kieliä jolloin tatsista tuli huomattavasti parempi. Suosittelen testaamaan sitä.
 
One thing that I would like to see happen with films is for music not to be treated as just one more ingredient, but as an integral and fundamental part, due to its fatal capacity to affect the mood of the movie. -- Vangelis
EP
04.06.2013 06:41:13 (muokattu 04.06.2013 06:44:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Tarkoittanet Fazerin "Forte" mallia. Sitä on myyty runsaasti koulukäyttöön ja osa niistä on raskaahkoja soitettavia.
 
Onkos toi "Forte" sitten juuri se sellainen matalampi malli myös?
 
Jotkut vanhan liiton pianonsoiton opettajat vannovat edelleen raskaan kosketuksen nimeen, ikään kuin työläys kasvattaisi kauniin piano käsialan. Nykyisen opin mukaan paras tulos saavutetaan koneistolla, jossa on hyvä tuntuma.
 
Olisko siinä sitten se, että jaksaisi soittaa myös konserttipianoa?
 
Pianoa valittaessa kannattaakin huomio kiinnittää paitsi äänenlaatuun, myöskin kosketuksen selkeään dynamiikkaan. Näissä on eroja samaltakin tuotantolinjalta tulleiden soittimien kesken, joten riittävä koesoittaminen on ehdoton vaatimus pianoa valittaessa. Olet pianosi omistaja seuraavat vuosikymmenet, joten omia mieltymyksiä kannattaa seurata ja heittää nämä "raatamispedagogien" opit huitsin nevadaan.
 
Jep, eri pianoissa on kyllä ihan erilainen tatsi, huomaa vaikken ole mikään pianisti : )
 
ptpt88: Muistaakseni siinä on yksi sellainen pedaali joka tekee sen että siirtää vasaroita lähemmäs kieliä jolloin tatsista tuli huomattavasti parempi. Suosittelen testaamaan sitä.
 
Juu, tää oma ei oo "Forte" mut sellanen petaali siinä on!
 
KanttoriPiiparinen
04.06.2013 07:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Onkos toi "Forte" sitten juuri se sellainen matalampi malli myös?
 
Fazer forte on normaalikorkuinen (n.105 cm.) korkea soitin. Matalalla mallilla tarkoittanet näitä mignon kokoisia pianoja. Koneisto sijaitsee suunnilleen soittajan navan korkeudella. Lyhyistä kielistä johtuen soinnissa ei ole juurikaan syvyyttä. En suosittele.
 
Olisko siinä sitten se, että jaksaisi soittaa myös konserttipianoa?
 
Sehän siinä on varmaan ollut tarkoitus, mutta kun moneen forteen sisältyy "tehtaan lahjana" myös eräänlainen tahmeus kosketuksessa. Raskaankin kosketuksen hyväksyy sillä edellytyksellä että kosketuksen dynamiikka on selkeä ja johdonmukainen. Jouduin soittelemaan Jammun pikku-flyygeleitä Siljan kipoilla. Niille sai antaa oikein isän kädestä. Pari iltaa meni harjoitellessa. Sitten alkoikin olla nannaa soitantaa.
 
Jep, eri pianoissa on kyllä ihan erilainen tatsi, huomaa vaikken ole mikään pianisti : )
 

 
Juu, tää oma ei oo "Forte" mut sellanen petaali siinä on!
 
Se petaali kannattaa unohtaa, samoin kuin riippuverho, joita joihin pianoihin on tehtaan puolesta viritelty muka hiljaisemman soinnin toivossa. Nämä ovat tatsin tappajia.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Janus
04.06.2013 11:53:49 (muokattu 04.06.2013 12:32:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Juu, tää oma ei oo "Forte" mut sellanen petaali siinä on!
 
Se petaali kannattaa unohtaa

 
Ei todellakaan pidä unohtaa, vaan opetella käyttämään musikaalisesti improvisoidessa ja nuoteissa ohjeiden mukaan. Kyseessä on una corda-pedaali, joka pystypianoissa siirtää vasaroita lähemmäs kieliä: tämä jäljittelee flyygelissä vastaavan pedaalin aikaansaamaa efektiä, joka syntyy siitä, että vasaroiden lyöntikulma kääntyy hieman ja vasarat osuvat kaksois- ja kolmoiskielten (tre corde) sijasta vain yhteen/kosketin (una corda).
 
EP
04.06.2013 12:09:01 (muokattu 04.06.2013 12:29:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen:
 
..riippuverho, joita joihin pianoihin on tehtaan puolesta viritelty muka hiljaisemman soinnin toivossa. Nämä ovat tatsin tappajia.

 
Jep ja sointikin sen mukainen..
Aikanaan kun oli naapureita tuota tuli käytettyä.
Yöllä tulee parhaat soittofiilikset kun on turhat hässäkät pois.
 
E: Mignonpiano?
Muistanko ihan väärin kun mun mielestäni koluissa on ollut hieman norm.kokoista pianoa matalampia malleja, mut ei ihan noin matalia ja erinäköisiä kuin toi "Mignon"?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «