Aihe: Oi, miten tuon soundin saisin? Neuvoja soundinmetsästäjille
1 2 3 4 5 6 7 8 9
nakedzen
01.06.2013 20:06:06
Tuolta löytyypi metallilevylistausta:

http://www.ultimatemetal.com/forum/ … 6-guitar-gear-album-compendium.html

Ja tuolta vähän kaikkea:
http://www.guitargeek.com/
jhlamm
02.06.2013 10:54:46
En nyt tarkkaa sivua tule mieleen, mutta muistaakseni jostain löyty listaa välttävin osin bändin käyttämistä vahvistimista levyillä. Tämä tietysti on se kallein tapa hakea samaa soundia, mutta uskoisin olevan toimiva lähtökohta, jos vain varaa ja rahkeita on.

yksi vastaava sivu on http://www.uberproaudio.com/who-plays-what

Joillakin sivuilla on tarkemmin vielä eriteltynä signaaliketjua ja jopa parhaimmillaan miten od:sta ollaan revitty boostia.

Sitten saa myös mainostaa ainakin osaltaan jälleen kemperiä :P Eli silentudergroundstudio on tehnyt aimoliudan noita clonetone mallinnoksia. Tarkoituksena saada teityn bändin levysoundi ja noita on ladattavissa suoraan heidän sivuiltaan. Valitettavasti valikoima on kuitenkin toistaiseksi kapea ja rajoittuu metallimusiikkiin. Kemper tosin myös mahdollistaa kitaravahvarien mallintamisen jolloin ensimmäisenä mainittu vaihtoehto on myös toimivaa kauraa, kunhan laadukkaan mallinnoksen löytää.

http://www.silentundergroundstudio.com/clone-tones ja näyttää myös axelle olevan vastaavia tuolla
http://www.youtube.com/watch?v=n8SJgn0s6Qw ja metallican jonkin levyn soundia, kun siitä oltiin kiinnostuneita

Ps. Itse kannatan soundin kopiomista ainakin tiettyyn pisteeseen. Coverien soittelu on mukavampaa ja ne voivat olla suuntimaa antamassa sitä omaa soundia etsiessä. Itse olen noob tuon soundimaailman suhteen ainakin, kun verrataan studio ihmisiin. Silti se oma soundi löytyi ottamalla hieman pohjaa niistä omien lempparibändien soundeista ja väkertämällä siitä sitten pitkälle eteenpäin.

Soundi lähtee sormista, mutta möly vahvarista.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Rovaniemenkiertäjä
02.06.2013 11:34:34
Kun olen itse kuunnellut monien eri "kitarajumalten" soundia erilaisissa tilanteissa, erilaisilla keikoilla ja keikkapaikoilla, niin olen tullut seuraavaan lopputulokseen: eri tilanteissa kitarasoundit eroavat toisistaan aika paljonkin. Sanotaanko, että se oleellisin, eli soittotapa (tauotus, sormet jne) määrittävät edelleen eniten sitä juttua, mutta varsinainen äänensävy saattaa vaihdella aika paljonkin.

Esimerkiksi soittoareenan koko, bändin kokoonpano ja muu äänentoistolaitteisto vaatii usein sitä, että koko setti säädetään kohdalleen ja tällöin saattaa olla niin, että toisissa paikoissa toimii toisenlainen äänensävy ja toiseen paikkaan tarvitaan esimerkiksi kokonaan toisella tapaa "lävistävä" soundi.

Tämän vuoksi tarkka tone heittää aina jonkin verran ja juttu on nimenomaan niissä sormissa, eli soittotavassa.

Mitä tulee sitten soundiin ylipäätään, niin itse olen kiinnittänyt aika paljon huomiota siihen, että kuinka hyvin särösoundista on eroteltavissa eri äänensävyt jne. Tämä on yleensä vahvistinlähtöinen juttu, mutta kitaramikeilläkin on hyvin paljon tekemistä asian kanssa.

Monella artistilla jolla on selkeästi tunnistettavissa oleva soundi, homma johtuu myös efekteistä ja niiden yhdistelmistä.
JP_01
02.06.2013 11:42:21
Mun mielestä alkaa olla jo ärsyttävää se ainainen "soundi lähtee sormista" toisto. Ei sillä, tottakai se tatsi on tärkeä osa soundia, mutta et voi kuulostaa vaikkapa John Petruccin kaltaisellekkaan, jos soitat jollain harley bentonin halpisvahvarilla vaikka soittaisitkin muuten täsmälleen identtisesti. Kun taas sitten jos soittaa Mesalla tai jollain muulla hyvällä hi-gain vahvarilla niin tulos on varmasti lähempänä sitä mitä ollaan hakemassa, vaikka soittotatsi ei täysin samanlainen olisikaan.

Ja yleensä tarkoitushan näissä varmaan on päästä mahdollisimman lähelle kitarasoundeja, mitä metsästetään eikä apinoida niitä suoraan ja saada identtiset soundit? Esimerkiksi itsehän en etsi mitenkään kenenkään tietyn soittajan kitarasoundia, mutta käytän niitä referensseinä ja yritän sitten löytää itseäni miellyttävän soundin joka kyllä on usein sen kaltainen kun jollain suosikkisoittajallani.
hallu
02.06.2013 11:56:31
JP_01: Mun mielestä alkaa olla jo ärsyttävää se ainainen "soundi lähtee sormista" toisto.

No se vain on niin, että kitaransoitossa on kaksi kiistatonta totuutta. Nimittäin soundi lähtee sormista ja kamarunkkaus lapasesta;-).

Tossa mun kirjoitus puolentoistavuoden takaa josta ilmenee mitä itse ajattelen tästä "soundi lähtee sormista" mantrasta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10476506#p10476506
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rovaniemenkiertäjä
02.06.2013 12:14:09
JP_01: Et voi kuulostaa vaikkapa John Petruccin kaltaisellekkaan, jos soitat jollain harley bentonin halpisvahvarilla vaikka soittaisitkin muuten täsmälleen identtisesti.

Mutta tosiasia on myös, että jos tämä Jussi Pattitussi soittaa sillä Harley Bentonin halpisvahvarilla, niin yllättäin hän kuulostaa hyvin herkästi omalta itseltään, ainakin ulkopuolisen kuuntelijan korvaan.
JP_01
02.06.2013 12:34:05
Ulkopuolinen kuuntelija ei kyllä varmaan tunnista kuka siellä olis soittamassa (:

Ja siis tosiaan nyt meinasinkin tätä hevipuolta, että siellä tämä soundi lähtee sormista ei ehkä ole niin toimiva sanonta, koska jos on heikot kamat niin ei niillä pääse kuulostamaan erittäin hyvältä, oli tatsi miten hyvä vain. Tosin tämä nyt pätee muihinkin, mutta tällä meinaan esimerkiksi sitä jos vahvistimesta ei saa riittävästi säröä tai sitten se särö ei kuulosta hyvältä niin ei ole mitään keinoa millä joku hyvä riffi tai soolo saataisi kuulostamaan hyvältä jos kamat ei vain yksinkertaisesti anna myöten.

Bluesissahan melkein kaikki lähtee sormista, kun käytetään pikkurosoa jos säröä käytetään edes. Jazzissa sama juttu joten näissähän tämä soundi lähtee sormista on aika totta.
Jormaz
02.06.2013 13:01:29
Rovaniemenkiertäjä: Mutta tosiasia on myös, että jos tämä Jussi Pattitussi soittaa sillä Harley Bentonin halpisvahvarilla, niin yllättäin hän kuulostaa hyvin herkästi omalta itseltään, ainakin ulkopuolisen kuuntelijan korvaan.

Kyllähän se näyttääkin samalta vaikka laittais hatun päähän. Soundi voi kuitenkin olla ihan paska.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
A.O.K.
02.06.2013 13:10:54 (muokattu 02.06.2013 13:24:44)

JP_01: Ulkopuolinen kuuntelija ei kyllä varmaan tunnista kuka siellä olis soittamassa (:

Aika vähättelevää kommenttia Petruccin soittotaitoa ajetellen, jos siis olisi niin että se kuulostaisi itseltään pelkästään sen oman setin kautta ;)

Näistä puheista tulee aina mieleen tää juttu:
http://www.guitarworld.com/eddie-va … -halen-remembers-meeting-ted-nugent

Edit: ja kovasti Mattias itseltään tässä kuulostaa vaikka soittaa harley bentonia vastaavalla:

http://youtube.com/watch?v=Vxq0xvSJojw
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
ReBeat
02.06.2013 13:26:40

Rovaniemenkiertäjä: Mutta tosiasia on myös, että jos tämä Jussi Pattitussi soittaa sillä Harley Bentonin halpisvahvarilla, niin yllättäin hän kuulostaa hyvin herkästi omalta itseltään, ainakin ulkopuolisen kuuntelijan korvaan.

Niin voi kuulostaa. Nimittäin sellaisen kuuntelijan korvaan, jolla ei kapasiteetti riitä tajuamaan soiton ja soundin eroa.
Arkka
02.06.2013 13:28:10

A.O.K.: ja kovasti Mattias itseltään tässä kuulostaa vaikka soittaa harley bentonia vastaavalla:

http://youtube.com/watch?v=Vxq0xvSJojw

Aivan paska soundi kylläkin :)
mpekkanen
02.06.2013 14:43:50
Tässä on vielä sellainenkin juttu että vaikka olisi samanlaiset vehkeet kun sillä esikuvalla ja soittotaitokin riittäisi myös sen tyyliseen soittamiseen niin silti se tuskin kuulostaa samalta.
Syitä tähän on se, että myös se tila missä soitetaan vaikuttaa asiaan ja myös se onko muilla soittajilla millaiset kamat ja soittotaito/asetukset kohdillaan.

Aika moni metallibändi on pettymys livenä jos vertaa sitä esitystä siihen levytettyyn materiaaliin. Soundit on lähes aina huonommat ja soitto on epätarkempaa kuin levyillä. Meininki voi olla silti ihan hyvä ja kovan volumen takia voi tuntua muutenkin kovalta keikalta.

Jos bändissä on vaikka basisti jolle kelpaa vaikka Harley Bentonin basso ja rumpalille myös hieman edullisempi setti niin ei se auta vaikka kitaristi satsaisi miljoonan siihen kitara soundiin.

Kaikista parasta olisi kun treenaisi ja oppisi löytämään sen oman tyylin, soundin ja myös etsisi sellaiset kaverit joiden kanssa on mukava soitella.
JaaGeRMaisTeR
02.06.2013 15:11:55
Mutta aina voi yrittää sinne päin :) toisaalta levyyn miksataan ja muokataan ne biisit kuulostamaan selkeämmiltä... live vedot taas on sitten suoraan soitettuja ilman lisää mitään.. pois lukien playbackpopparit...

Eikä levy vetoa ja liveä voi oikeen verrata.. livenä on se oma fiilis ja niistä tehdyt levyt on täyttä sontaa :D (livelevyt siis ettei tule epäselvyyksiä)

Noni.. ja joku vielä kun tempasee miten saa irti gorefestin tyyliset soundit niin olis jees :D
V
Laulava Kylätohtori
02.06.2013 15:37:41
JaaGeRMaisTeR: Eikä levy vetoa ja liveä voi oikeen verrata.. livenä on se oma fiilis ja niistä tehdyt levyt on täyttä sontaa :D (livelevyt siis ettei tule epäselvyyksiä)

Wtf? Ai niin, sinähän olet SE, joka ei Hendrixistä välittänyt muutenkaan. ;)

Hendrix on ehdottomasti parhaimmillaan juuri livelevyillä. Studiolevyt ovat ihan ok, mutta todellinen taikka Jimin soitossa tapahtuu livenä, jolloin Hendrix nousee omaan jumalalliseen korkeuteensa. JH on tavallaan aivan erilainen livenä ja studiossa - biisien sovitukset ja soittotavat saattavat erota paljonkin.

Mutta yleisesti. Minusta yksi hyvä mittari on juuri livesoitto ja soundi. Hyvä bändi on molemmissa livenä parempi kuin studiossa....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
ancci
02.06.2013 16:10:57
JP_01: Mun mielestä alkaa olla jo ärsyttävää se ainainen "soundi lähtee sormista" toisto. Ei sillä, tottakai se tatsi on tärkeä osa soundia, mutta et voi kuulostaa vaikkapa John Petruccin kaltaisellekkaan, jos soitat jollain harley bentonin halpisvahvarilla vaikka soittaisitkin muuten täsmälleen identtisesti.

Kyllä mä luulen että herra Petrucci kuullostais aivan itseltään sitä Harley Bentonia soitettaessaan.
oiva tumpeloinen
02.06.2013 16:18:03
ancci: Kyllä mä luulen että herra Petrucci kuullostais aivan itseltään sitä Harley Bentonia soitettaessaan.

Vaikkakin oma tatsi on osa soundia, niin ei se kyllä noin mene. Mistään kurkkupurkista ei yksinkertaisesti tehdä amöriikanvallia, oli minkälaiset sormet tahansa. Vastaavia esimerkkejä löytyy paljon muistakin soundeista. Sen takia on täysin turha ihmetellä pelkkää sormimagiaa. Tietyistä romuista lähtee yksinkertaisesti erilaisia soundeja, ja on aivan turha lähteä väittämään, etteikö niillä olisi merkitystä lopputulokseen.

Toki totta on sekin, että tiettyyn soundiin tottunut yrittää kovin usein vääntää vahvistimesta kuin vahvistimesta sellaiseen asentoon, että se tuntuu itsestä tutulta. Tämä usein saa aikaan sen, että haettu soundi on enemmän vähemmän samanlainen vahvistimesta riippumatta. Samaa siitä ei kuitenkaan tule. Se "itseltään kuulostaminen" tulee soundin lisäksi äänivalinnoista ja muista kikoista, mitä jatkuvasti tulee käytettyä.
mpekkanen
02.06.2013 16:19:30
Laulava Kylätohtori: Wtf? Ai niin, sinähän olet SE, joka ei Hendrixistä välittänyt muutenkaan. ;)

Hendrix on ehdottomasti parhaimmillaan juuri livelevyillä. Studiolevyt ovat ihan ok, mutta todellinen taikka Jimin soitossa tapahtuu livenä, jolloin Hendrix nousee omaan jumalalliseen korkeuteensa. JH on tavallaan aivan erilainen livenä ja studiossa - biisien sovitukset ja soittotavat saattavat erota paljonkin.

Mutta yleisesti. Minusta yksi hyvä mittari on juuri livesoitto ja soundi. Hyvä bändi on molemmissa livenä parempi kuin studiossa....

Tästä olen täysin samaa mieltä että oikeasti hyvän bändin pitäisi toimia myös livenä hyvin. Monet blues/jazz artistit on livenä yleensä paljon parempia kuin studio levyillä.
Tietysti on poikkeuksiakin,mutta kyllä sen esityksen pitäisi olla myös livenä toimiva.

Itse olen nähnyt aika monta trashmetal bändiä ja minusta kaikki ovat olleet livenä jopa aikamoisia pettymyksiä. Ainakin Death, Kreator (en jaksanut katsoa koko keikkaa) ja vaikka Sodom. Myöskään Metallica ei ollut edes niin hyvä että olisin jaksanut katsoa koko keikkaa oulunkylässä 20 vuotta sitten.
Gabe
02.06.2013 16:21:37
Laulava Kylätohtori: Wtf? Ai niin, sinähän olet SE, joka ei Hendrixistä välittänyt muutenkaan. ;)

Arvasin että tuosta tulee noottia tohtorilta. :) Olen kanssasi samaa mieltä, kyllä hyvän bändin/soittajan soitto pääsee livenä ihan uusiin ulottuvuuksiin.
AngieRainbow
02.06.2013 17:33:05 (muokattu 02.06.2013 17:33:40)
Tähän tämä taas saatana meni. Kait sen nyt vammanen apinakin tajuaa, että kaikki kuulostavat loppupeleissä omalta itseltään.

Tämä on kuitenkin kitarakamapalsta, jolla on tarkoitus keskustella laitteista, ja onhan se saundin hakeminen yksi sähkökitaran soittamisen hienouksista ja viehätyksestä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)