Aihe: Apua ja äkkiä!
1
Noita
02.05.2004 17:38:03
Yritin aikaisemmista topikeista löytää neuvoja, mutta ei oikein tärpännyt..
Eli huomenna olisi taidelukion pääsykokeet ja pitäisi laulaa kybällä eräs kohtuullisen vaativa jazz-biisi ja olen vilustunut.. Eli nokka vuotaa kuin seula ja yskittää. Kurkkukipu meni jo pois, mutta varsinkin aamuisin se yrittää tulla takaisin.
Ei ole vaikeuksia pysyä nuotissa, mutta ääni on inhottavan nuhainen ja yskä keskeyttää joskus laulun. Mitä tehdä? Tulevaisuuteni riippuu huomisesta!
Learning to fly.
MattiAuer
02.05.2004 17:51:24

Osta carmolisöljyä apoteekkarilta ja kaada sitä raakana vaan kurkkuusi. Varoitus: polttelee suun herkkiä limakalvoja ikävästi ja etenkin kielen alla jos sitä on vähänkään kauemmin, jää sellainen öljyinen kalvo ja pistävä paha maku suuhun. Se menee kuitenkin aika pian ohi ja kun huurut leviää onteloihin, alkaa ns. ääntä irtoomaan. En tiedä, onko tämä muuten kuinka järkevää, mutta kyllä pitäis toimiman. Näin ainakin itse teen, kun tuollainen hätä yllättää.

Kannattaa tehdä niin, että nielee pari teelusikallista oikein nopsaan ja sitten purskuttelee suun todella perusteellisesti ja sylkee pois. Alkoholi toiminee vettä paremmin purskuttimena, koska käsittääkseni ko. aine ei veteen liukene. Näin kuitenkin suusta haihtuu suurin kärsimys, mutta eteeriset öljyt availevat nielusta haihtuessaan röörit.

Joku lepsumpi kokeilis samaa ainetta höyryhengittämällä, mutta minua sellainen kyllä epäilyttää. Eihän se edes satu yhtään.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
d-iivil
02.05.2004 20:51:47
Jos äänihuulet ovat terveet, ei ongelmaa pitäisi olla, kunhan saat yskän pysymään kurissa. Kannattaa käydä apteekista pyytämässä neuvoa mahdollisimman jytäkkään yskänlääkkeeseen. Jos taas myös äänihuulissa on esim. tulehdusta, niin melkeinpä se on sitten kortisoonipiikkiä haettava, sen avulla pystyy kyllä vetämään mutta joutuu sitten tod. näk. olemaan pari päivää aika hissun kissun jälkeenpäin....
Jos et ehdi lääkäriin hakemaan kortisoonia piikkimuodossa, niin myös kyypakkauksen vetäminen toimii, sekin sisältää kortisonia, kunhan et liian aikaiseen noita nappeja vedä, noin tunti ennen esiintymistä on ok aika.
Stain
02.05.2004 22:04:53
Lievittäisin kurkkukipua jollain, varmuuden vuoksi, mutta ensimmäisenä soittaisin sinne paikkaan ja pyytäisin uutta koe-esiintymisaikaa. Eiköhän ne ymmärrä yskän, ja eiköhän uusi aikakin järjesty.
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
NYdoll
03.05.2004 14:21:08

jos kurkkukipu yllättää uudestaan niin apteekista saatavat Bafucintabletit ovat hyviä siihen. Puuduttavat kurkkua ja lievittävät tulehdusta...
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
nneeoo
03.05.2004 14:55:31
Yritin aikaisemmista topikeista löytää neuvoja, mutta ei oikein tärpännyt..
Eli huomenna olisi taidelukion pääsykokeet ja pitäisi laulaa kybällä eräs kohtuullisen vaativa jazz-biisi ja olen vilustunut.. Eli nokka vuotaa kuin seula ja yskittää. Kurkkukipu meni jo pois, mutta varsinkin aamuisin se yrittää tulla takaisin.
Ei ole vaikeuksia pysyä nuotissa, mutta ääni on inhottavan nuhainen ja yskä keskeyttää joskus laulun. Mitä tehdä? Tulevaisuuteni riippuu huomisesta!

Kerro nyt millai meni!
Unofficial TIISTAI fan
Noita
03.05.2004 19:32:18
Nonih. Yrttiviinaa (kuten eräs toinen pyrkijä ilmaisi) eli carmolista vaan ja kyllä ne ymmärsi sitten kun sanoin että on lunssa. Meinasin ensin kysyä uutta aikaa, mutta asiantunteva henkilö sanoi ettei se ole kovin todennäköistä että heillä aika riittäisi.
No näillä eväillä kuitenkin lauloin hämmästyttävän puhtaasti, vaikkakin mieli harhaili jossain muualla ja haastattelu meni vähän kuuseen..

Jotta sillain. Ei teitä kyllä kiinnostanut. Mutta kiitos nyt vinkeistä.
Learning to fly.
MattiAuer
03.05.2004 19:40:14

Yrttiviinaa eli carmolista vaan

Oikein. Ja kyllä meitä joitain vähän kiinnostikin.
Noita
03.05.2004 19:50:30
Oikein. Ja kyllä meitä joitain vähän kiinnostikin.

Älä! Kiitti vau!
Learning to fly.
MattiAuer
03.05.2004 20:46:16

Älä! Kiitti vau!

Aika pientähän tämä oli.
Wonder
03.05.2004 21:48:48 (muokattu 03.05.2004 21:49:10)
Kannattaako kurkkupastilleja vetää ennen kuin laulaa? Siis kun on flunssa ja köhää...Vai onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä? Entäs vesi? Mites se nyt meni...? (oon aika aloittelija...)
18is9
04.05.2004 08:19:21

Kannattaako kurkkupastilleja vetää ennen kuin laulaa?

Timo Kotipelto kiittää Episode-levyllä Xylitol Plus -pastilleja. Vaan enpä itse osaa sanoa onko noista mitään iloa taikka toisaalta haittaakaan.
"Remember that 18 is actually 9" - King Diamond
Noita
04.05.2004 14:01:42
Kannattaako kurkkupastilleja vetää ennen kuin laulaa? Siis kun on flunssa ja köhää...Vai onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä? Entäs vesi? Mites se nyt meni...? (oon aika aloittelija...)

Ei ne kurkkupastillit oikeesti auta kovin paljon.. Hetkellisesti tulee vähän raikkaampi olo. Ääni eikä nenä lähde niillä auki.
Vettä kannattaa toki hörpätä jos on vähänkään kuiva kurkku, mutta muuten se ei taida hirveästi auttaa.
Learning to fly.
c_barnes
05.05.2004 11:14:36
Kyypakkauksessa oleva kortisoni vähentää äänihuulien turvotusta, sanoi Marco Hietala Nygårdin Rainerille.
d-iivil
05.05.2004 17:48:23
Kyypakkauksessa oleva kortisoni vähentää äänihuulien turvotusta, sanoi Marco Hietala Nygårdin Rainerille.

Itse itseäni lainaten samassa topikissa ensimmäisissä posteissa:
Jos äänihuulet ovat terveet, ei ongelmaa pitäisi olla, kunhan saat yskän pysymään kurissa. Kannattaa käydä apteekista pyytämässä neuvoa mahdollisimman jytäkkään yskänlääkkeeseen. Jos taas myös äänihuulissa on esim. tulehdusta, niin melkeinpä se on sitten kortisoonipiikkiä haettava, sen avulla pystyy kyllä vetämään mutta joutuu sitten tod. näk. olemaan pari päivää aika hissun kissun jälkeenpäin....
Jos et ehdi lääkäriin hakemaan kortisoonia piikkimuodossa, niin myös kyypakkauksen vetäminen toimii, sekin sisältää kortisonia, kunhan et liian aikaiseen noita nappeja vedä, noin tunti ennen esiintymistä on ok aika.
Dolmo
06.05.2004 22:25:11
Carmolistipat vei joskus ääneni pariksi tunniksi. Limakalvot muutenkin itsellä herkkiä niin poltteli hieman ja yskitti pitkään. Toisaalta se ainakin raikasti! =)
"Oma tyhmyyteni on minulle tärkeämpi, kuin vieras viisaus"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)