Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielioppia aloittelijalle?
1
Pfilter
01.06.2013 13:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin.
 
Ellikkä mitä kaikkia eroja pitää bassonkieliä ostaessa ottaa huomioon?
 
Kannattaako ostaa paksummat kielet ( eri materiasta? ) TJ jos virittää alespäin?
 
Olen jostakin syystä tykästynyt DGDG vireeseen.. älkää kysykö miksi.
Kuitenkin mun nauhattomalla alkaa nuo alimmat kielet särisemään jos otelaudasta ottaa nuotin ekasta tai toisesta "nauhasta". Ilmeisesti kannattaisi kaularautaa ruuvvailla liikkeessä?
 
mitäs muita syitä vois keksiä kielten särisemiseen. kaula näyttäis olevan tikkusuora mitä kattoo. Voiko tuota kaulan satulaa (?) korottaa jotenkin järkevästi?
 
(HAH vois joskus ehkä jaksaa edes guuglata soittimen osien nimet kun tuota monetta vuotta jo näköjään soittelee.. ;) )
 
Miikss
01.06.2013 15:29:14 (muokattu 01.06.2013 15:31:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä kaularaudan takia kannata liikkeeseen viedä. En itsekään onnistunut omasta kakkosbassostani mitään tuhoamaan, vaikka itse ruuvailinkin, aluksi vielä väärään suuntaan. Tuossa tapauksessa sitä rautaa piti muistaakseni löysätä, jos ekalta nauhalta särisee. Palstan ammattilaiset vielä varmistakoon.
 
Edit: Ja joo paksumpaa kieltä matalampiin vireisiin. Kielen materiaali on makuasia, hankala siihen on mitään nyrkkisääntöjä antaa. Lähtökohtaisesti teräskielet on kirkkaammat, nikkeli hieman tummempi. Ja toki roundit ja flätit yms. Kertokoon noista taas joku kokeneempi soittaja, kun omakohtaista kokemusta löytyy vaan roundeista.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
L.Ruoska
03.06.2013 17:13:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pfilter: kaula näyttäis olevan tikkusuora mitä kattoo.
 
Tämä on resepti räminälle nauhallisissa bassoissa, pientä sisäkurvia olis hyvä olla ellei ihan höyhenenkevyellä sormityylillä vetele. Toimisko sama nauhattomien suhteen?
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
osmonen
03.06.2013 18:05:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa katsoa Basson säätäminen FAQ tuolta bassofoorumin ylälaidasta. Kielistä on kans turistu täällä monet kerrat. Haulla löytynee. Eri kielien hienoudet ja huonoudet sekä omat suosikit oppii vähitellen kokeilemalla. Aloittelija on noissa vähän hukassa varmaan.
 
Ainakin itse käyn myös silloin tällöin säädättämässä bassoni ammattilaisella. Varsinkin, jos basso kaipaa perussäätöjen lisäksi nauhahiontaa tai sähköremppaa. Kannattaa kuitenkin opetella perussäädöt myös itse.
 
Pfilter
05.06.2013 12:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo.. Olipa hyvä tuo kiinteä ketju ylhäällä. turhaa tuli puusilmän spämmättyä.
 
Seuraava kysely. Missä käytte Helsingissä huollattamassa bassonne? mä oon liian laiska ja hajotan tuon kuitenkin.
 
Musamaailma tarjosi täyshuollon 50,-. Kaularaudan säätö, uudet kielet, elektronikan putsaus jne
 
Johannes_t
05.06.2013 12:22:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Tämä on resepti räminälle nauhallisissa bassoissa, pientä sisäkurvia olis hyvä olla ellei ihan höyhenenkevyellä sormityylillä vetele. Toimisko sama nauhattomien suhteen?
 
Juu ei, ainakaan mun kokemusten mukaan. Soi huonosti eikä reagoi vibratoon yms. hyvin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «