Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarat seinäkoukkuihin
1 2
PekkaM
01.06.2013 11:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs kauppa olisi hyvä paikka käydä katselemassa seinäpidikkeitä sähkökitaralle? Onko tuollainen lavasta riiputtaminen täysin harmitonta kitaralle ylipäätään? Monessa kaupassahan kitara on myös alta tuettu. Toinen huolenaihe on kitaran rungon kolhiminen seinään jos se roikkuu kovin lähellä eli onko malleja, joissa on jonkinlainen tyyny tai muu taustapehmuste?
 
JaaGeRMaisTeR
01.06.2013 11:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Mikäs kauppa olisi hyvä paikka käydä katselemassa seinäpidikkeitä sähkökitaralle? Onko tuollainen lavasta riiputtaminen täysin harmitonta kitaralle ylipäätään? Monessa kaupassahan kitara on myös alta tuettu. Toinen huolenaihe on kitaran rungon kolhiminen seinään jos se roikkuu kovin lähellä eli onko malleja, joissa on jonkinlainen tyyny tai muu taustapehmuste?
 
Pitäisi löytyä ihan joka soitinliikkeestä.. hinta haarukka 10-30.. löytyy myös pitempi vartisia. Vaan ei nuissa pienemmissäkään kolhiinnu mihinkään jollei sisällä pelata futista yms... pitempi varsi tarvii paremman kiinnityksen. Kyprockissa pysyminen voi olla heikkoa...
 
Ja eiköhän se lavasta roikottaminen on ihan ok... ei kai niitå muuten myydä tai käytetä...
 
V
Vladi
01.06.2013 11:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Kyprockissa pysyminen voi olla heikkoa...
 
Tähän esitän eriävän mielipiteen. Ainakin meidän asunnossa käytetty gyprock kestää 8mm ruuvilla ja oikeanlaisella tapilla about 20kg ja mulla käytössä olevat Herculeksen seinäkoukut kiinnitetään kolmella, että kyllä ne siinä pysyy... :)
JaaGeRMaisTeR
01.06.2013 12:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tähän esitän eriävän mielipiteen. Ainakin meidän asunnossa käytetty gyprock kestää 8mm ruuvilla ja oikeanlaisella tapilla about 20kg ja mulla käytössä olevat Herculeksen seinäkoukut kiinnitetään kolmella, että kyllä ne siinä pysyy... :)
 
Mulla on nuo pienemmät kannakkeet 6mm ruuvin kololla jos siihen lyö vartta lisää alkaa tuo vääntö olemaan ylemmälle ruuvill aika kova. Ja niin ja oletuksena on että koukku tule uuden kerrostalon väliseinään jossa kyprockia ei ole kun se yksi kerros ei se pidä mitään :) tästä moinen kommentti... pikakyprokin kanssa pysyy paremmin mutta jättää siirrettäessä ilosen kolon seinään.. propun kanssa pysyy jo ihan kohalaisesti kuhqn ei ole thorsmannin sileitä 6mm proppuja..
 
Niin ja itellä koukut on vanerissa kiinni.. vanha talo jossa on vanerin päällä kyprokkia.. töissä joutuu välillä laittamaan asioita kiinni pelkkään kyprokkiin ja voin sanoa että kaksipuolinen teippi pitää paremmin kun pelkkä ruuvi. 10mm lvi ruuvikin lähtee ilosesti irti kyprokista jos se on ruuvattu suoraan :D
 
Eli yhteen veto jollei seinä ole puuta laita siihen proppu.. jos kevyemmässä seinässä löytyy ranka. Laita koukku siihen kiinni. Tai muuten osta suosiolla proppupaketti myös :)
 
V
vkl
01.06.2013 12:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä nuo kolhiinnu ellei vartavasten hakkaa kitaralla seinää.
 
Ssyba
01.06.2013 12:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä tutulla tuli pari aika arvokasta kitaraa peräkkäisinä päivinä alas seinätelineestä. Tai siis koko teline lähti irti seinästä. Muistaakseni mitään isompaa vahinkoa ei ihme kyllä tapahtunut....
 
Karhu III, elämän nektariini...
Laulava Kylätohtori
01.06.2013 13:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavalliseen Gyprociin kiinnittämistä miettisin pari kertaa, mutta EK-gyprociin voi kiinnittää, jos kiinnittää oikein. Eli hommaa tarkoitukseen suunniteltuja kiinnittimiä, eikä käytä mitään pieniä ruuveja, joita sattuu laatikon pohjalta löytymään.
 
Niitähän on monia, mutta siis esim. jotain tämän tyylistä:
 
http://sahkotuote.fi/kauppa/index.p … 66_99913_100019&products_id=1357010
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Vladi
01.06.2013 13:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tavalliseen Gyprociin kiinnittämistä miettisin pari kertaa, mutta EK-gyprociin voi kiinnittää, jos kiinnittää oikein. Eli hommaa tarkoitukseen suunniteltuja kiinnittimiä, eikä käytä mitään pieniä ruuveja, joita sattuu laatikon pohjalta löytymään.
 
Niitähän on monia, mutta siis esim. jotain tämän tyylistä:
 
http://sahkotuote.fi/kauppa/index.p … 66_99913_100019&products_id=1357010

 
Juuri näin. Tottakai se kiinnitys pitää tehdä oikein, jotta se kestää. Itse tosin taidan viimeistään lähitulevaisuudessa olevan muuton myötä siirtyä sellaiseen lattiamalliin, johon saa useamman kitaran pystyyn. Ei viitsi kaikkia seiniä kitaroilla täyttä... :)
J.Nikkanen
01.06.2013 13:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verta pitää vaivaa nähdä että selvittää mitä materiaalia seinätelineessä on pehmikkeenä. Kivasti nuissa halvemmissa olevat "kumit" tuhrii lakan kuin lakan. Eli lakka tummuu tappien kohdalta, aivan sama onko mitä lakkaa mutta varsinkin Gibsonien lakka ei kestä oikein muuta kuin korkkia. Itse päällystin suojakumit nuista halpisroikottimista (bespeco F15) kirkkaalla PVC-letkulla. Eipä tuhri/mustaa enään soittimia.
 
...ja Persnikkanen hoitaa.
Decadetroll
01.06.2013 14:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitrohan ei tosiaan kestä joitain solumuoveja, vaan ne alkavat reagoida toisiinsa ajan saatossa, ei hyvä.
 
Itse olen soittimiani roikutellut ihan sp-elektroniikasta ostamillani seinätelineillä, ovat kaikki kiinni betoniseinässä, jossa tietty proput ja jotain 4cm seinän sisälle menevät ruuvit. Hyvin on pysynyt.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
PekkaM
01.06.2013 16:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

20-luvun kivitalossa asun joten seinät on ties mitä kananpaskaa mutta yleisimmin tiiltä. Pitää miettiä noita materiaaleja, kitarat on kuitenkin Ibanezeja joten luultavasti mitään nitroselluloosalakkaa ei niistä löydy.
 
PekkaM
25.06.2013 22:05:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin, siinä roikkuvat nätisti Bespecon seinäkoukuissa jotka eivät Levytukussa liikoja maksaneet: http://koti.mbnet.fi/~pekm/kitarat/IMG_9411.jpg
 
Tämä malli kiinnittyy neljällä ruuvilla ja kun noita kokeilin niin tunne oli, että noissa voisi mies vetää leukoja.
 
Volle
26.06.2013 15:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tavalliseen Gyprociin kiinnittämistä miettisin pari kertaa, mutta EK-gyprociin voi kiinnittää, jos kiinnittää oikein.
 
Mistäs rokkarinplanttu näkee päällepäin onko kämpän seinään lätkitty EK-Gyprocia, tavallista Gyprocia vai jonkun kenties jonkun muun valmistajan kipsilevyä?
 
JoKo
26.06.2013 15:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen paikan mihin ne ripustaa roikkumaan olisi hyvä olla mahdollisimman varjossa. Mulla on parikin kitaraa joiden väri on haalistunut aikojen saatossa auringonvalosta johtuen.
 
Laulava Kylätohtori
26.06.2013 15:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Mistäs rokkarinplanttu näkee päällepäin onko kämpän seinään lätkitty EK-Gyprocia, tavallista Gyprocia vai jonkun kenties jonkun muun valmistajan kipsilevyä?
 
Hyvä kysymys. Tosin rokkarinplantulla on kuitenkin ainakin yksi kännipäissään tehty reikä seinässä, joten siitähän se on hyvä tarkistaa...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Mr. Speed
26.06.2013 15:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Sen paikan mihin ne ripustaa roikkumaan olisi hyvä olla mahdollisimman varjossa. Mulla on parikin kitaraa joiden väri on haalistunut aikojen saatossa auringonvalosta johtuen.
 
Valkoisen kitaran kellastuminenhan on vain todella komean näköistä!
 
http://www.sieni.us/?id=38
Arkka
26.06.2013 17:33:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Sen paikan mihin ne ripustaa roikkumaan olisi hyvä olla mahdollisimman varjossa. Mulla on parikin kitaraa joiden väri on haalistunut aikojen saatossa auringonvalosta johtuen.
 
Muutenkaan ei kannata ikkunan lähelle laittaa kun on suuremmat lämpötilavaihtelut (tuuletus, patterit jne.)
 
kärsä
26.06.2013 23:23:56 (muokattu 26.06.2013 23:26:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on ollut noissa hang em' high -telineissä tuossa itserakennetussa seinässä vuosia. Ei oo tullut vahinkoa. Omassa kuvassa. Eli tuossa on kaulalle ja rungolle omansa. Muistaakseni ebaysta. Kitaroiden takana pehmennystyynyt liimattuna. Eli jotain liimamattoa niissä kohti jossa runko ottaa telineeseen. Tarkistin, sellaiset mustat huonekalujen jalkojen pienet tyynyt.
 
call_of_c
26.06.2013 23:46:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon käyttänyt kipsilevyn kanssa Alligaattoreita. Siis sellainen siivekäs proppu, jolle ensin tehdään reikä levyyn, painetaan proppu läpi, avataan vastapuolelle jääneet siivekkeet sellaisella muovitökkelillä (tässä muuten hajoo sormet), ja ruuvataan halutun kokoinen ruuvi itse proppuun. Yhtää kitaraa en oo uskaltanut vielä näillä tosin seinälle laittaa, pari kirjahyllyä vaan...
 
lapset leikkivät nukeilla, aikuiset leikkivät ihmisillä
sustain65
27.06.2013 06:49:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

call_of_c: Itse oon käyttänyt kipsilevyn kanssa Alligaattoreita. Siis sellainen siivekäs proppu, jolle ensin tehdään reikä levyyn, painetaan proppu läpi, avataan vastapuolelle jääneet siivekkeet sellaisella muovitökkelillä (tässä muuten hajoo sormet), ja ruuvataan halutun kokoinen ruuvi itse proppuun. Yhtää kitaraa en oo uskaltanut vielä näillä tosin seinälle laittaa, pari kirjahyllyä vaan...
 
Minulla on Fender-seinäteline kiinni levyseinässä juuri tuollaisilla. Hyvin pysyy, mutta kitaraa ei tietty kannata hirveällä vauhdilla rynkäistä telineeseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «