Aihe: Pedaalit ja niiden käyttötarkoitus
1 2 3 4 5
crystalmusic
30.05.2013 18:47:52
Rämppy: Kylläpä ollaan herkkähipiäisiä, jos tämän kirjoituksen ottaa vittuiluna. Eihän tässä kuitenkaan ketään henkilökohtaisesti loukattu. Pieni kärjistäminen kuuluu nettikirjoitteluun, sillai saadaan keskustelua heräämään. Ja onhan kirjoituksen taustalla aito näkemys pedaalien käyttötarkoituksesta tai sen tarpeettomuudesta. Mielipide sekin.

No tässähän on kyse siitä, että samat henkilöt myrkyttävät jokaisen aloitettavan ketjun omilla "totuuksillaan" niin ettei keskustelua ketjun varsinaisesta aiheesta pääse syntymään.
J.Hollström
30.05.2013 18:53:53
crystalmusic: No tässähän on kyse siitä, että samat henkilöt myrkyttävät jokaisen aloitettavan ketjun omilla "totuuksillaan" niin ettei keskustelua ketjun varsinaisesta aiheesta pääse syntymään.

No voi winttu, onko niin että ne jotka ei diggaa speduista ei saa osallistua enää bassopalstan keskusteluihin?

Ja yleensä näihin ketjuihin ilmestyy näitä puskistahuutelijoita joilla ei ole mitään muuta annettavaa kuin inistä siitä miten joillakin on vääriä mielipiteitä, ilman että tuo mitään muuta lisäarvoa koko hommaan.
Mä vaan
30.05.2013 19:35:01
J.Hollström: No voi winttu, onko niin että ne jotka ei diggaa speduista ei saa osallistua enää bassopalstan keskusteluihin?

Ja yleensä näihin ketjuihin ilmestyy näitä puskistahuutelijoita joilla ei ole mitään muuta annettavaa kuin inistä siitä miten joillakin on vääriä mielipiteitä, ilman että tuo mitään muuta lisäarvoa koko hommaan.

Saavat osallistua bassopalstan keskusteluhin, ja siellä myös spedukeskusteluihin, mutta voi tuoda hiukan softimmin sitä mielipidettään esille: Esimerkkejä:

KYLLÄ NÄIN: ''Hei mä en tykkää speduista, kun mun mielestä vaffarin oma saundi vaan on paras.''

EI VITTU NÄIN: ''Mun mielestä efektit pilaa saundin ja niitä käyttävät on urpoja ja paskoja soittajia jotka soittaa vaan kun tulee uusia speduja ja saa niillä pidettyä ''innon'' yllä.''
Vakava efektiriippuvainen ja pahemman luokan kamarunkkari.
Isotalo
30.05.2013 20:09:02
Mitä jos itsekukin oman makunsa mukaan laittaisi välillä jäitä joko hattuun tai housuihin.
JussiKoo
30.05.2013 20:12:04
Jos lukee ja ymmärtää ketjun otsikon ja ekan viestin ja ei ole niihin mitään annettavaa, niin mun mielestä noi trollit voisi laittaa vaikka dadaan. Tämäkin ketju kuoli (valitettavasti) aika nopeasti.

Mun spedulaudan sisältö on jäänyt hyvin vähälle käytölle. Jostain syystä nykytilanteessa ei ole niille tarvetta. Vuosi sitten tuli käytettyä paljonkin. Soitettava musa vaikuttaa paljon.

Tähän piti laittaa analyysi käyttökelpoisimmista, mutta enhän mä edes muista niiden tarkkoja malleja, joten siltä osin tulisi harmillisen vajaata infoa. Pitää palata uudestaan asiaan.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Juutas
30.05.2013 20:14:30
Kappas, avauksestani on tullut aika rehevä keskustelu... ;) Erityisen hauskaa on miten "millä vehkeillä ongitte" on johtanut "keilaus on kivempaa" keskusteluun. :D

Jokainen saa toki sinnitellä sellaisella setupilla kuin itse haluaa, mutta mua kiinnostikin miten m-nettiläiset basistit hyödyntävät niitä olemassaolevia pedaalejaan (ne joilla niitä on) - ei se ketkä eivät käytä ja miksi. Mutta vapaassa maassa ja foorumilla ei sitäkään keskustelua ole syytä kieltää. Omassa filosofiassa näen efektit "mausteina" ja mulle periaate on sama kuin kokkauksessa. Toiset tykkää tehdä karjalanpaistia koko ikänsä pelkällä suolalla ja pippurilla, musta on kivempi hakea vähän eksotiikkaa mukaan... Ei toki karjalanpaistiin (suola ja pippuri riittää), mutta kun maailmassa on muitakin ruokia.

Kun kerran ruvetaan keskustelemana efektien tarpeellisuudesta, niin pitäisi varmaan määritellä ensin että mitä musaa soitetaan ja mikä on basson rooli bändissä. Itse olen viime vuodet vetänyt triossa jossa en kitaristina ajoittain soita ihan kauhean paljon vaan keskityn laulamiseen - tällöin on hauskaa kun basisti ottaa välillä myös "komppikitaran" hoitaakseen ja pistää mukaan hieman säröä tuomaan massaa tai jossain lyyrisemmässä kohdassa täyttää tilaa choruksella jne. jne. Mitä enemmän soittimia, niin sitä parempi että basisti pysyy ruodussaan. :D

Mitä tulee siihen "efektit pilaa pohjasoundin" juttuun, niin aika mutuilua sekin. Korvat reagoi yleensä voimakkaimpaan ääneen ja silloin se pohjasoundi ei välttämättä erotu samalla tavalla vaikka se ei olisi itseasiassa muuttunut miksikään - efekti vain peittää niin paljon ettei oma korva erota sitä "jumalaista perussoundia". Aika monta idioottivarmaa ehdotusta täällä jo on saatukin eli splittaa signaalitien sopivasti useampaan vahvistimeen/kaappiin tai käyttää sopivia pedaaleja joista osa signaalista säilyy kuivana kaiken aikaa jne. Jos soundi siitä huolimatta "kärsii", niin "vika" on todennäköisesti korvissa tai kuulijassa - mikä on tietenkin subjektiivinen kokemus ja yhtä lailla oikeutettu. Pääasia että kuulostaa hyvältä.

Mutta kiitoksia tähän astisista ajatuksia herättävistä kommenteista - monta kitaristille uutta pedaalia/mallia on mainittu ja paljon uutta on opittu. ;)
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
AlaE
30.05.2013 20:48:03
Juutas: ---
Kun kerran ruvetaan keskustelemana efektien tarpeellisuudesta, niin pitäisi varmaan määritellä ensin että mitä musaa soitetaan ja mikä on basson rooli bändissä. Itse olen viime vuodet vetänyt triossa jossa en kitaristina ajoittain soita ihan kauhean paljon vaan keskityn laulamiseen - tällöin on hauskaa kun basisti ottaa välillä myös "komppikitaran" hoitaakseen ja pistää mukaan hieman säröä tuomaan massaa tai jossain lyyrisemmässä kohdassa täyttää tilaa choruksella jne. jne. Mitä enemmän soittimia, niin sitä parempi että basisti pysyy ruodussaan. :D

----

Lainaamastani pätkästä tuli mieleeni Nurmio ja Korkein oikeus, jossa Tommi Viksten hoiti baritonikitaralla sekä alataajuudet että muunkin, perinteisemmän kitaran roolin.

Tää meni OT, mikä ei ole ihme. En ymmärrä bassospeduista mitään ja tietämys basson soittamisestakin on olematon. Antakee anteeks.
Salvo honore
Tympee Huttunen
31.05.2013 09:22:59
Itselläni käytössä joskus TC Electronicin Vintage Distortion. Hyvä pedaali, jolla voi miksata säröä joukkoon menettämättä niitä tärkeitä alataajuuksia.

Mikäs olisi SE kompurapedaali bassolle? Koitin huvikseen diy-orange squeezeria, mutta se söi alapäät.
kojones
31.05.2013 09:35:51
Lastinen: Itselläni käytössä joskus TC Electronicin Vintage Distortion. Hyvä pedaali, jolla voi miksata säröä joukkoon menettämättä niitä tärkeitä alataajuuksia.

Mikäs olisi SE kompurapedaali bassolle? Koitin huvikseen diy-orange squeezeria, mutta se söi alapäät.

Multicomp on ainakin aivan kelpo.
Juhan
31.05.2013 09:43:42
kojones: Multicomp on ainakin aivan kelpo.

Joo, on se ihan perus, mutta syö sekin jonkun verran alapäätä. Ja toisaalta selkeyttää yläpäätä.

Itse käytän todella miedolla asetuksella, sekä sisäiset mikropotikat säädettynä lähes minimiin = treshold isolla.
Johannes_t
31.05.2013 09:46:28

Juhan: Joo, on se ihan perus, mutta syö sekin jonkun verran alapäätä. Ja toisaalta selkeyttää yläpäätä.

Itse käytän todella miedolla asetuksella, sekä sisäiset mikropotikat säädettynä lähes minimiin = treshold isolla.

Homma on helppo hoitaa EQ:lla, koska ei tuo mitään syö, vaan päinvastoin korostaa.
kojones
31.05.2013 09:47:26
Juhan: Joo, on se ihan perus, mutta syö sekin jonkun verran alapäätä. Ja toisaalta selkeyttää yläpäätä.

Mulla oli Multicomp aina päällä tosi miedolla puristuksella ihan sen takia, että se tahtoi tehdä soundista jotenkin napakamman, varmaan sitten just tuosta sopivasti viritetystä ylipäästösuotimesta johtuen.
Vessajono
31.05.2013 17:46:02
Lastinen: Mikäs olisi SE kompurapedaali bassolle? Koitin huvikseen diy-orange squeezeria, mutta se söi alapäät.

MXR:n Bass Compressor on herättänyt täällä päässä kovasti kiinnostusta viime aikoina. Vihdoinkin kompuraspedu, jossa on attack, ratio ja release eikä pelkästään joku yksi "comp"-potikka.

Tällä hetkellä mulla tosin on käytössä Trace Elliotin SMX Dual Band. Hyvä laite sekin, tosi mieto ja huomaamaton. Oppikirjaesimerkki hyvästä kompurasta juuri sillä tavalla että sen olemassaoloa ei huomaa jos se on päällä, mutta jos se ei ole päällä niin sen huomaa välittömästi.
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
Mä vaan
31.05.2013 20:18:22
Lastinen: Itselläni käytössä joskus TC Electronicin Vintage Distortion. Hyvä pedaali, jolla voi miksata säröä joukkoon menettämättä niitä tärkeitä alataajuuksia.

Itse käytän Markbass compressorea ja hyväksi olen havainnut.
Vakava efektiriippuvainen ja pahemman luokan kamarunkkari.
J.Hollström
31.05.2013 21:45:45
Vessajono:

Tällä hetkellä mulla tosin on käytössä Trace Elliotin SMX Dual Band. Hyvä laite sekin, tosi mieto ja huomaamaton. Oppikirjaesimerkki hyvästä kompurasta juuri sillä tavalla että sen olemassaoloa ei huomaa jos se on päällä, mutta jos se ei ole päällä niin sen huomaa välittömästi.

Mulla on tuolla aikaisemmin ko. purkista ääninäyte.
Tympee Huttunen
01.06.2013 07:14:28 (muokattu 01.06.2013 07:14:50)
Menin toria selaamaan kompura mielessä ja ostin kitaran:/

Mutta joo, kiitokset vinkeistä. Multicomppia, Markbassia tai MXR:ää täytyy päästä testaamaan.
Thefish
01.06.2013 09:35:32
Muljuttimien syövyttämällä signaalilla ei välttämättä ole mitään tekemistä perusbassosoundin kanssa mutta helvetin hauskaa niillä leikkiminen on. Toisekseen, pakkoko sen pikkuauton on läpi biisin oltava päällä, voihan sitä muljauttaa a- b-, tai kertsin jollain kivalla munuaisella ja pitää muu osa kipaleesta ns. "puhtaana".

Kolmannekseen, lauteilla on hyvä olla olemassa laaja arsenaali elektronisia apuvälineitä, joiden niskoille voi tarpeen tullessa sysätä syyn kun soitteleepi itse päin persettä.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
J.Hollström
01.06.2013 10:11:28
Thefish: Kolmannekseen, lauteilla on hyvä olla olemassa laaja arsenaali elektronisia apuvälineitä, joiden niskoille voi tarpeen tullessa sysätä syyn kun soitteleepi itse päin persettä.

Ja jos ei muuta niin niiden kanssa on kiva pyllistellä, jos signaali pätkii.

http://www.youtube.com/watch?v=vAevCBzsORY
Thefish
01.06.2013 10:15:12
J.Hollström: Ja jos ei muuta niin niiden kanssa on kiva pyllistellä, jos signaali pätkii.

http://www.youtube.com/watch?v=vAevCBzsORY

Oikein. Juuri tätä tarkoitin.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)