Aihe: Liika itsekriittisyys biisintekovaiheessa
1 2 3
Huevos
26.02.2004 12:09:28

Ainakin itsella tietokoneen mukaanotto ideoiden tallentamiseen kasvatti tuottavuutta eksponentiaalisesti, kun pääsi eroon siitä itsekseen kitaraa rämpyttämisestä. Vajaan vuoden aikana on kertynyt keskeneräisiä ja valmiita biisejä tuntikaupalla. Tottakai joukossa on juuri pätkiä mitä ei ikinä tule sen enempää hyödyntämään, mutta on niitä todella hyviäkin kertynyt paljon. Parasta onkin vain vetää kaikki talteen sen suurempaa murehtimatta ja myöhemmin karsia ne turhat osiot tai kokonaisuudet.

hassua. mulla toi on toistepäin. hommasin eka hirveellä innolla tietokoneen ja mitä enemmän sitä käytän, sitä enemmän haluan tehdä biisit pelkästään kitaralla. tietokoneessa on se paskapuoli, että se ei reagoi reaaliajassa ja se hidastaa ideoita. mä haluan spontaanisti pyöritellä riffejä ja heitellä niitä mihin sattuu, enkä halua tietokonetta hidastamaan itteeni. se on vain välikäsi, joka auttaa muistiinpanemisessa, muttei juurikaan sävellysprosessissa.
vexu
26.02.2004 17:20:29

hassua. mulla toi on toistepäin...

Itsellä menee homma lähinnä niin, että kun saa idean niin eka vaan klikkiraita johon vetää homman ylös. Sit jo samantien lisäilee muita kitararaitoja ja kohta onkin jo peruskompit tehtynä taustalle. Pian sitä soittelee lisää päälle ja muita osioita kehittyy sekä koskettimia ja muita tulee heiteltyä ja sitten onkin jälleen uusia kappale valmis kuhan vielä jaksaa hieman sanoituksia miettiä ja vetää alustavat laulut. Tarvittaessa voi vielä osioiden paikkoja vaihdella suhteellisen yksinkertaisesti jos siltä tuntuu.

Välissä oli monen monta vuotta joiden aikana ei juurikaan riittänyt inspiraatiota tehdä kappaleita tai itsekseen vain riffejä veivata (kun siis ei ole bändiä pystyssä).
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
SandOfTime
26.02.2004 18:12:11

Mulla sama homma että hyvät riffittelyt kuulosta hetken päästä ihan paskalta. Silloin tapahtuu pelastus, tyttöystävä tulee sanomaan että: "Keksitkö tuon ite, kuulosti tosi hyvältä, soita sitä vielä."

Sama fiilis joskus. Itsestä tuntuu joskus, että biisistä tulee jotenkin liian yksinkertainen tai jotain, mutta sitten yleensä just tyttöystävä tai muu bändi sanoo, että "Hei toihan kuulosti siistiltä". Kannattaa siis joskus kuunnella muitakin...
NO! Those are my tortillos!
Huevos
28.02.2004 13:24:35

mä en jaksa välittää sanotuksista yhtään mitään. kunhan kuulostaa hyvälle.
Nazareth
29.02.2004 11:32:52
mulla siinä käy aina sillee että intron ku saa tehtyä ni sitte useimmiten jätän homman sikseen ku keksimäni riffit sm. kuulostaa syvältä.sitte miä yleensä jätän koko homman sikseen ja joskus jatkan kappaleen tekemistä loppuun asti
"Yks kalja ja yks lapin kulta."
Huevos
09.03.2004 12:54:21

siinä luovassa vaiheessa ei sais pingottaa yhtään. ei mitään "onks tää ny hyvä?" vaan kokeilee eri juttuja ja sit jälkeenpäin kuuntelee vähän et onko tässä mitään järkee.
Sertzo S
09.03.2004 14:21:58
Jos on keksinyt hyvän melodian, ei aina välttämättä kovin kippuraista, mielestäni sitä on jalostettava hyvällä soinnutuksella, tyylilajista riippuen lopulliseen sovitukseen asti. Kyllä se siitä.
hanipai
16.03.2004 16:11:19
Minulla on kauhea ongelma. En saa koskaan valmista biisiä aikaiseksi. Mielestäni hyviä riffejä irtoaa silloin tällöin; riffi kuulostaa hetken hyvältä ja sitten se kuulostaa korvassani täydeltä paskalta. En tiedä muitten mielipiteitä biisitekeläistäni, sillä kenellekkään en ole niitä esitellyt. Joskus tulee heiluttua kitaran kanssa tuntitolkulla mutta tuntuu, että en saa aikaan mitään kunnollista. Päässäni on kyllä mielestäni hyviäkin biisi-ideoita mutta sinne ne taitavat tällä menolla jäädä.
Olen myös mielestäni kangistunut jossain määrin kaavoihin, täytyy kai laajentaa musiikin kuuntelua. Viime aikoina olen kuunnellut lähes pelkästään heviä. Taidan pitää nyt viikon mittaisin klassisen musiikin kauden.

Muilla samanlaisia kokemuksia? Miten vähentää itsekriittisyyttä?

Et kai ole lukenut päiväkirjaani :)
Ostan Yamaha RBX-170/270 basson. SD:n ja Dimarzion mikit kiinnostavat myös. Suht rankka tallamikki ja pehmeä kaulamikki.
AoA
25.03.2004 19:25:20
Muilla samanlaisia kokemuksia? Miten vähentää itsekriittisyyttä?

Juu, monesti keksii jotain mutta siitä ei saa ikinä aikaan mitään biisiä. Mutta bändin kanssa kun soittaa niin saattaa jokin onnistuakin...
-Anssi
PlasmaDemon
26.03.2004 09:41:02
Mulla sama homma että hyvät riffittelyt kuulosta hetken päästä ihan paskalta. Silloin tapahtuu pelastus, tyttöystävä tulee sanomaan että: "Keksitkö tuon ite, kuulosti tosi hyvältä, soita sitä vielä."
Silloin tuntuu erittäin hyvältä.

Mulla sama juttu. Joskus kehuu veli ja joskus kaverit.Ja omasta mielestähän riffi on täyttä paskaa. Aina se niin menee et alkus kuulostaa hyvältä ja sitten täydeltä paskalta jota ei voi muille edes esittää. Tätä aluniloa kestää
n. 15 min - 1 päivä., muttakun joskus onnistuu kunnolla niin riffi voi tuntu vaikka monta vuotta hyvältä. Ja samahan se on sanotuksissa. Aina aluksi hyvä sitten paska. Ei voi mitään, mutta näin se menee.

Sitten on vielä sellainen ongelma, että kun bändin kanssa tekee jonkun biisin sanat + musiikki niin tulee hyvä biisi. Siis sillai et eka sanat päälle riffit, fiilit ja melodia.
Mutta sit ku alkaa tekeen toista biisiä niin eväät on jo syöty, ku aina miettii et niitä ideoita on niin helevetisti ja sit laittaaki ne kaikki HYVÄT JA PARHAIMMAT ideat samaan biisiin. Se on juuri tämä minun ongelmani

Kun varustaa yhden biisin liian hyvillä ideoilla ei enää muihin biiseihin löydy ideoita, ei sitten kirveelläkään.
"rock-kikjeppi!": huusi ryssä, kun voodoo-kitaran kaatopaikalta löysi.
Mouhi
26.03.2004 09:46:49

Biisien tekeminen on työtä siinä missä lautojen kantaminen raksalla. Se vaatii aikaa ja vaivaa.
Ideointivaiheessa kannattaa tosiaan se kriittisyys unohtaa. Kaikki vaan muistiin ja sitten miettimään että miten menisi rakenne ja muut instrumentit.
Olen myös tullut siihen tulokseen, että biisejä tehdessä (ja etenkin jos ei ole kovaa rutiinia säveltämisessä), tehtyjen biisien määrä on lähes yhtä tärkeää kuin niiden laatu. Siinä oppii hallitsemaan kokonaisuuksia ja tyylillisiä seikkoja. Täytyy muistaa, että kaikista biiseistä ei saa tehtyä hittejä, eikä pidäkään.
It's not the speed that kills you.
Huevos
26.03.2004 11:24:50

tehtyjen biisien määrä on lähes yhtä tärkeää kuin niiden laatu.

mitä ihme mongoloidi- filosofiaa tämä on?
Notefix
26.03.2004 14:11:52

Biisien tekeminen on työtä siinä missä lautojen kantaminen raksalla. Se vaatii aikaa ja vaivaa.

tehtyjen biisien määrä on lähes yhtä tärkeää kuin niiden laatu.

Mä olen juuri samaa mieltä! Siitä ei tule mitään jos vain odottaa jotain ylimaallista inspiraatiota. Rukkaset käteen ja töihin, niin saa jotain aikaiseksikin. Illalla voi sanoa, että tulipahan tehtyä biisi...ei ehkä aina paras mutta parempi kuin ei mitään...ja lopulta tulee se erinomainen biisikin.
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
anguished
28.03.2004 01:12:28
Mä olen juuri samaa mieltä! Siitä ei tule mitään jos vain odottaa jotain ylimaallista inspiraatiota. Rukkaset käteen ja töihin, niin saa jotain aikaiseksikin. Illalla voi sanoa, että tulipahan tehtyä biisi...ei ehkä aina paras mutta parempi kuin ei mitään...ja lopulta tulee se erinomainen biisikin.

Niin, ja monesti juuri sen jälkeen kun on ruvennut tekemään jotain (muussakin kuin musiikin teossa...), iskee se inspiraatio. Että voi se niinkin mennä.
ba-Rokki
Eddie
29.03.2004 13:34:09

Niin, ja monesti juuri sen jälkeen kun on ruvennut tekemään jotain (muussakin kuin musiikin teossa...), iskee se inspiraatio. Että voi se niinkin mennä.

Voipi olla näinkin.

Taisi olla joku Virgin Steelen kitaristi tai vastaava (miehen sävellystaidoista en osaa sanoa mitään, kun Virgin Steelea en ole kuullut), joka sanoi että ne parhaat riffit ja melodiat syntyy tuntien hikoilun ja kokeilun tuloksena. Eli siis kitara tai oma soitin, mikä sitten lieneekin käteen, ja kokeilemaan erehdyksien ja turhautumisten kautta, mikä kuulostaa hyvältä. Tämä tapa voisikin toimia, pitänee kokeilla.
"If you like metal, you´re my friend."
Huevos
29.03.2004 13:37:20

ymmärsin mouhin kommentin väärin. oon hyvin pitkälti samaa mieltä.
_tuomas_
02.04.2004 19:40:34 (muokattu 02.04.2004 19:40:55)
Kun ryhtyy vaan biisin tekoon eikä turhia murehdi, niin hyvin menee.
AdTe
25.04.2004 19:50:30
Oon kans tajuttoman itsekriittinen...eikä siihen auta ainakaan se,et kuulee muilta pelkkää,et "toihan on ihan jees" tms.
Rakentavaa kritiikkiä täs tarvittais!!
Tulee vaan sellanen olo,et muut ei vaan halua pahottaa mieltä...
Kuinka siinä ny sit kehityt???
Huevos
05.05.2004 16:21:02

Oon kans tajuttoman itsekriittinen...eikä siihen auta ainakaan se,et kuulee muilta pelkkää,et "toihan on ihan jees" tms.
Rakentavaa kritiikkiä täs tarvittais!!
Tulee vaan sellanen olo,et muut ei vaan halua pahottaa mieltä...
Kuinka siinä ny sit kehityt???

hei äijjä. tärkeintä on se että se kuulostaa SUN mielestä hyvälle. älä kuuntele muita. sitäpaitsi...kaikkihan sitä paskaa tekee. vitun väliä. ei see tee kenestäkään huonoa ihmistä tai jotain.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)