Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ikääntyvät korvat.
1
Timo JM
28.05.2013 12:11:02 (muokattu 28.05.2013 12:12:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä teette, kun kuulo heikkenee iän myötä? Ei ole kiva miksata, kun kaikki kuulostaa siltä kuin olis pipo päässä. (Haitsut ja pellit katoaa.) Kuinka ikääntyvät äänialan ammattilaiset pärjää työelämässä? Alkaako duunit olla tehty viidenkympin jälkeen?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Timo JM
28.05.2013 12:54:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein omasta kuulosta suuntaa antavan nettitestin:
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151512668592557&l=8e0709e8ee
 
Tuossa kuvassa ei ole oleellista lukemat (mitkä riippuu kuulokkeiden volumesta) vaan itse käppyrä. Eli laatikot ilmaisevat sen kohdan missä vielä just ja just kuulee piippauksen. Keskellä on vielä siedettävän tasaista, mutta 4 kHz ylöspäin on melkoinen kato. Ilmankos nykyään tuntuu, kuin olis pumpulit korvissa. Prkl!!! :-/
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Pauli Lappalainen
28.05.2013 13:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Mitä teette, kun kuulo heikkenee iän myötä? Ei ole kiva miksata, kun kaikki kuulostaa siltä kuin olis pipo päässä. (Haitsut ja pellit katoaa.) Kuinka ikääntyvät äänialan ammattilaiset pärjää työelämässä? Alkaako duunit olla tehty viidenkympin jälkeen?
 
Kuullottaako kaikki musa samalta, vai vaan omat miksaukset?
 
Pää ja korvat toimivat kuitenkin melkoisena prosessorina ja korjaavat kuultua materiaalia muistuttamaan aivoissa olevaa muistijälkeä äänistä.
 
Jos kuulo huononee, niin ei kait siinä muu auta kuin kuunnella mahdollisimman paljon kaikenlaista musiikkia ja opettaa pääkopalle millaiselta sen musiikin pitäisi kuulostaa. Tietysti jos korvat on ihan loppu, niin sitten ei kait auta mikään.
 
Kalmo
28.05.2013 15:06:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aina sanonut, että sijoittakaa kuulolaitefirmoihin. Nykyaika tuottaa enemmän kuulovammaisia kuin 1800 -luvun teollisuus.
 
Ikääntyminen ei ole se suurin syy. Jostain luin, että n. 25 % kutsuntaikäisistä miehistä on jo jonkinasteisesti vajaakuuloisia.
 
Ei noihin kuulovikoihin äänitystyössä ole kai muuta ratkaisua, kuin referenssimateriaalilla opettaa pää kuulemaan oikeita asioita. Jos equttaa äänen normaaliksi, niin sitten lopputuloskin on sellainen, että kuulijalla pitää olla samanlainen kuulon alenema :o/
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Werihukka
28.05.2013 16:53:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Tein omasta kuulosta suuntaa antavan nettitestin:
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151512668592557&l=8e0709e8ee
 
Tuossa kuvassa ei ole oleellista lukemat (mitkä riippuu kuulokkeiden volumesta) vaan itse käppyrä. Eli laatikot ilmaisevat sen kohdan missä vielä just ja just kuulee piippauksen. Keskellä on vielä siedettävän tasaista, mutta 4 kHz ylöspäin on melkoinen kato. Ilmankos nykyään tuntuu, kuin olis pumpulit korvissa. Prkl!!! :-/

 
Monissa luureissa (varsinkin halvoissa) on ylämiddlessä melkosia dippejä vasteessa, jotka voi vaikuttaa tuohon testiin. Ihmisen kuulo on luonnostaan ton tekemäs testin näkönen. Tosin 4khz pitäs kuulla vielä tasasesti, mutta sen jälkeen ihmiskorvan taajuusvaste laskee melkeen 20 desibeliä per oktaavi. Se on jo melkonen alipäästösuodin, mutta ihan täysin normaali korvan ominaisuus. Ton testin perusteella en osais vielä tehdä johtopäätöksiä.
 
Suosittelen käymään neuvolassa putsauttamassa korvat, jos meinaa olla tumpun kuuloista kaikki. Luulisin, että sillä on isompi merkitys. Oon kanssa käyny useita kertoja.
 
Tosta vielä tommonen: http://cdn.head-fi.org/e/e4/e4cddd12_Perceived_Human_Hearing.png
 
Timo JM
28.05.2013 17:16:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on HD 600 luurit. Olen kyllä huomannut, että koko ympäröivä maailma on viime vuosina muuttunut tumpummaksi. Referenssit on aina ollut ihan must, mutta jos jotain ei kuule kunnolla niin ei vaan kuule :-/
 
Pari vuotta sitten olin muksujen kanssa mökillä. Pojat valitti, että mikä tää kauhea vinku on. Itse en kuullut mitään. Sitten ne huomasi, että se tuli jostain töpselissä kiinni olevasta lämpöpatterin jutskasta. Laitoin korvan kiinni siihen rasiaan, enkä kuullut mitään. Myöhemmin tein ton testin ja huomasin, että 12 kHz ylöspäin oli autuaan hiljaista.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
tepeh
28.05.2013 20:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Mulla on HD 600 luurit. Olen kyllä huomannut, että koko ympäröivä maailma on viime vuosina muuttunut tumpummaksi. Referenssit on aina ollut ihan must, mutta jos jotain ei kuule kunnolla niin ei vaan kuule :-/
 
Pari vuotta sitten olin muksujen kanssa mökillä. Pojat valitti, että mikä tää kauhea vinku on. Itse en kuullut mitään. Sitten ne huomasi, että se tuli jostain töpselissä kiinni olevasta lämpöpatterin jutskasta. Laitoin korvan kiinni siihen rasiaan, enkä kuullut mitään. Myöhemmin tein ton testin ja huomasin, että 12 kHz ylöspäin oli autuaan hiljaista.

 
Kannattaa ensialkuun kokeilla kunnollista korvien putsausta. Se ei tietenkään tuo mennyttä kuuloa takaisin, mutta saattaa auttaa hieman.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
LaKe
28.05.2013 22:44:51 (muokattu 28.05.2013 22:50:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkään vähättelemättä Timon ongelmaa ja ahdistusta, mutta: Olen kans käynyt n. kerran vuodessa putsauttamassa korvia, mutta viime kerralla korvien ollessa tukossa ei vaikkua ollutkaan vaan niskajumi oli niin paha, että kuulo meni "tukkoon". Muutama kerta hierojalla ja taas kuuli niin kristallinkirkkaasti, kuin tällä kuulolla vain voi. Moni muukin asia kroonisesta päänsärystä alkaen helpotti.
 
Love the feel.
ploughman
28.05.2013 22:55:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaKe: Mitenkään vähättelemättä Timon ongelmaa ja ahdistusta, mutta: Olen kans käynyt n. kerran vuodessa putsauttamassa korvia, mutta viime kerralla korvien ollessa tukossa ei vaikkua ollutkaan vaan niskajumi oli niin paha, että kuulo meni "tukkoon". Muutama kerta hierojalla ja taas kuuli niin kristallinkirkkaasti, kuin tällä kuulolla vain voi. Moni muukin asia kroonisesta päänsärystä alkaen helpotti.
 
Haa!
 
Saattaa muuten olla mulla ihan sama. On nimittäin välillä juuri sillä hiirikäden puolellä välillä sellainen niska/selkäjumi että ai että. Ihmettelen välillä kun huippuluureilla miksailee sitä, että jos ottaa minkä tahansa monokanavan ja kääntelee sitä täysin oikealle ja sitten täysin vasemmalle, niin huomaa sen että tuolla hiirikäden (oikean) puolellä kuulee eri tavalla botnen ja volyymin tästä kyseisestä lähteestä...erityisesti silloin kun niska on junttarassa.
 
Voiko se oikeasti olla näin yksinkertainen selitys...
 
Timo JM
14.06.2013 10:29:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ihmettä?! Kuka otti pumpulit korvista? Kuuntelin eilen illalla musiikkia luureilla ja hämmästyin, kun se kuulosti siltä miltä pitääkin. Sama juttu vielä nyt aamulla. Vanha kunnon tinnituskin kuulostaa yhtä kimeältä kuin ennenkin.
 
Aivan henkimaailman juttuja. Mistä tää johtuu? Siis ei kai eilen saatu kortisonipiikki pari vuotta vaivanneeseen olkapäähän voi palauttaa - hmm, yhtä pitkään tumppuna ollutta kuuloa - ennalleen? Häh?!
 
Nyt kukaan ei saa liikkua, ettei tää tila vaan muutu!
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Numb
14.06.2013 10:33:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Siis ei kai eilen saatu kortisonipiikki pari vuotta vaivanneeseen olkapäähän voi palauttaa - hmm, yhtä pitkään tumppuna ollutta kuuloa - ennalleen? Häh?!
 
Niska- hartiavaivat ainakin voivat vaikuttaa myös kuuloon ja tasapainoelimeen.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
anapena
14.06.2013 11:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla oli olkavarressa pitkään ikäviä tuntemuksia. Asiantunteva kaveri sitä hetken tutki, ja hoksasi että oikeastaan lapojen välissä on yksi nikama vähän pois paikoiltaan. Ruts. Palikka paikoilleen ja heti helpotti! Mutta sikäli offtopik, että ei vaikuttanu kuuloon...parempi mieli kuitenkin:)
 
Istu ja pala!
samantien
14.06.2013 11:58:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samoja vaivoja täälläkin. Oikean korvan diskantit vaimenee muutaman kerran vuodessa, jolloin yleensä myös tinnitus kuuluu entistä kovempaa. Ongelmana on niskan ja hartian lihakset, jotka tuntuvat menevän jumiin esim. pitkiä editointiprojekteja tehdessä, kun joutuu istumaan samassa asennossa pitkiä aikoja.
 
Kannattaa ottaa asia esille hierojalla/fysioterapeutilla käydessä ja kysyä ohjeet oikeaoppiseen lihasten venyttelyyn. Väärät venytysliikkeet voi pahentaa vaivaa.
 
Pitäisi muistaa pitää säännöllisiä parin minuutin taukoja. Varsinkin tietokonehommissa työpisteen ergonomiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
Niq
14.06.2013 13:07:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaks viikkoa kestänyt flunssa päällä ja hartiat vähän jumissa. Kaikki kuulostaa tumpulta, oikein pännii kuunnella musaa. Ennenkin on ollut moisia vaivoja kun on ollut kipeänä pidempään. Tässähän pahinta on se, jos ei sitä itse tiedosta, vaan vetelee sitten miksaten ihan normimeiningillä. Viikon päästä terveenä lopputuloksia kuunnellessa korviin sattuu kun yläkeskialue ja diskanttiosasto on ihan liian lujalla.
 
Timo JM
14.06.2013 16:32:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Tässähän pahinta on se, jos ei sitä itse tiedosta, vaan vetelee sitten miksaten ihan normimeiningillä. Viikon päästä terveenä lopputuloksia kuunnellessa korviin sattuu kun yläkeskialue ja diskanttiosasto on ihan liian lujalla.
 
Kyllä mä ainakin huomaan muutoksen helposti. Varsinkin omat miksaukset, jotka on painuneet syvälle muistilokeroihin, toimii hyvänä referenssinä. Niistä kuulee selvästi, jos ei kuulosta siltä miltä pitäis. Olinkin aivan äimänä kun huomasin, että nyt kuulostaa taas samalta kuin muutama vuosi sitten miksatessa.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Groovi
14.06.2013 18:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hyvä indikaattori on aika. Jos itse huomaa yhtäkkiä muutoksen kuulossaan, se johtuu hyvin todennäköisesti aivan muusta kuin iästä tai muusta pysyvästä kuulon muutoksesta. Ikäkuuloon taas korvat adaptoituvat automaattisesti, koska se tapahtuu todella pitkällä aikavälillä.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
rintapek
15.06.2013 09:11:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Mitä ihmettä?! Kuka otti pumpulit korvista? Kuuntelin eilen illalla musiikkia luureilla ja hämmästyin, kun se kuulosti siltä miltä pitääkin. Sama juttu vielä nyt aamulla. Vanha kunnon tinnituskin kuulostaa yhtä kimeältä kuin ennenkin.
 
Aivan henkimaailman juttuja. Mistä tää johtuu? Siis ei kai eilen saatu kortisonipiikki pari vuotta vaivanneeseen olkapäähän voi palauttaa - hmm, yhtä pitkään tumppuna ollutta kuuloa - ennalleen? Häh?!
 
Nyt kukaan ei saa liikkua, ettei tää tila vaan muutu!

 
Tää on tuttu juttu.
 
Kun menet niskajumilääkäriin, niin paranee kuulo. Kun menet psykiatrille, niin paranee ummetus. Lääkärit on taitavia, mutta osumatarkkuudessa heillä on parantamisen varaa. Mutta eipä nuo käynnit silti hukkaan mene. ;-)
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «