Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuuntelun korjaaminen EQ:lla.
1
Timo JM
28.05.2013 12:06:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ajatuksena ei varmaan kuulosta hyvältä, mutta tekeekö kukaan sitä oikeasti? Jos tekee, niin onko suositeltavia menetelmiä?
 
Nykyisessä asunnossa on tosi tumppu soundi. En tiedä mihin yläpäät katoaa - tai miksi botnet korostuu. Kotistudion kohdalla ei kuitenkaan viitsi alkaa tekemään näkyviä akustisia ratkaisuja, koska sitten kämppä alkais näyttää enemmän studiolta kuin kodilta.
 
Oma juttu on tietysti myös ne ikääntyvät korvat :-/
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Numb
28.05.2013 12:24:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Joo, ajatuksena ei varmaan kuulosta hyvältä, mutta tekeekö kukaan sitä oikeasti?
 
Nykyisessä asunnossa on tosi tumppu soundi.

 
Äkkiseltään ajateltuna, jos tila vääristää soundia, eikä tilaa halua/voi muuttaa, niin eiköpä kai silloin voi korjata kuuntelua kompensoimaan tilan aiheuttamaa vääristymää?
 
Aika tavalla siinä saa referenssimateriaalin kanssa juosta varmaan...
 
Danko
28.05.2013 12:48:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs nää room correction -asiat?
 
http://www.ikmultimedia.com/products/arc/
http://www.krksys.com/krk-ergo.html
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Spedemix
28.05.2013 13:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kerran päässyt AB:ttamaan pienempien Genelecien (taisi olla 8040) -sarjan huoneenkorjaus DSP:tä ja kyllähän sen avulla sai pikkuisen rauhoitettua noita resonansseja. Mutta vain pikkuisen.
 
Eräs tuttuni virittää Line-Arrayeja työkseen ja hän on maininnut siitä, kuinka EQ:n avulla ei yksin pysty moodeja taltuttamaan. Jos otat resonanssia pois paljon, musa rupeaa kuulostamaan hassulta: Kaiuttimista ei juurikaan tule kyseistä resonanssia (kuulostaa siis aika notchatulta), mutta huoneessa kuitenkin resonoi moodi vähäsen (koska kaikki taajuudet siinä "moodin vieressä" kiihottaa (for lack of better word) huoneen moodia). Kaiuttimien ja huoneen välille synty pieni epäsuhta kun tila resonoi omia moodejaan, mutta kaiuttimet eivät niitä toista. Tämäpä taitaapi olla se syy miksi vastaus näihin kysymyksiin tuppaa olemaan se iänikuinen "treat your room" :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Antti1
28.05.2013 13:52:45 (muokattu 28.05.2013 13:54:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Entäs nää room correction -asiat?
 
http://www.ikmultimedia.com/products/arc/
http://www.krksys.com/krk-ergo.html

 
ARC:n joskus meinasinkin ostaa, mutta osaatko sä tai joku muu valaista vähän tota Ergoa? Sehän konffautuu interfaceksi, joka ei oo oikein jees. Mut ilmeisesti se toimii ilman tota fw-liitäntää interfacen ulostulojen jatkeena? Jos näin, niin se ratkaisisi ton ARC:n vst-ongelman musaa kuunnellessa.
 
E: No joo, eipä tarvinnut montaa sivua lukea manuaalia. Selvisi jo, eli toimii juurikin niin. Kiinni koneeseen vaan mittauksen ajaksi ja sit voi käyttää erillään.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
sami_sumea
28.05.2013 14:41:02 (muokattu 28.05.2013 14:43:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: ARC:n joskus meinasinkin ostaa, mutta osaatko sä tai joku muu valaista vähän tota Ergoa? Sehän konffautuu interfaceksi, joka ei oo oikein jees. Mut ilmeisesti se toimii ilman tota fw-liitäntää interfacen ulostulojen jatkeena? Jos näin, niin se ratkaisisi ton ARC:n vst-ongelman musaa kuunnellessa.
 
E: No joo, eipä tarvinnut montaa sivua lukea manuaalia. Selvisi jo, eli toimii juurikin niin. Kiinni koneeseen vaan mittauksen ajaksi ja sit voi käyttää erillään.

 
Jep, toimii erillään. Se mitä itte oon tota Ergoa testaillut, kuuntelu soundas mun mielestä paremmalta ilman sitä :-P
 
Pitäis saada manuaalisesti tweakattava käppyrä tohon, mun mielestä...
 
edit: nii, siis itte jos EQ:lla lähtisin korjailemaan, pistäisin melkeinpä vaan ostaen jonkun perus-halvan EQ-mötikän kuuntelun väliin. Ja silläkin kantsii tehdä vaan pieniä cutteja, ja huoneresonanssien kuopille ei voi tehdä mitään ilman akustointia.
 
...
 
http://www.soundreel.com
Antti1
28.05.2013 14:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Jep, toimii erillään. Se mitä itte oon tota Ergoa testaillut, kuuntelu soundas mun mielestä paremmalta ilman sitä :-P
 
Aika hyvältä värmeeltä vaikuttaa. :D
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
sami_sumea
28.05.2013 14:44:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Aika hyvältä värmeeltä vaikuttaa. :D
 
No ongelmana tossa on se, että se yrittää länätä kaiken liian flätiksi mun makuun. Tykkään siitä että bassossa on aavistuksen flättiä enemmän potkua, mut mää oonkin konemusamiäs.
 
...
 
http://www.soundreel.com
hape
28.05.2013 18:04:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kotistudion kohdalla ei kuitenkaan viitsi alkaa tekemään näkyviä akustisia ratkaisuja, koska sitten kämppä alkais näyttää enemmän studiolta kuin kodilta.
 
Equttamisesta tulikin jo hyviä pointteja. Mites semmonen, että jos akustointi ei käy päinsä, niin onko mahdollista siirtää kuuntelupistettä ja/tai kaiuttimien paikkoja? Sillä vois nimittäin vaikuttaa suurestikin esim. siihen että miten ja mitkä huonemoodit siihen kuuntelupisteeseen sattuu osumaan kohalle.
 
http://www.thespyro.com
Timo JM
28.05.2013 18:11:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Equttamisesta tulikin jo hyviä pointteja. Mites semmonen, että jos akustointi ei käy päinsä, niin onko mahdollista siirtää kuuntelupistettä ja/tai kaiuttimien paikkoja? Sillä vois nimittäin vaikuttaa suurestikin esim. siihen että miten ja mitkä huonemoodit siihen kuuntelupisteeseen sattuu osumaan kohalle.
 
Kokeilin kyllä, mutta ei toimi sisustuksellisesti ;-)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
anapena
29.05.2013 00:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Aika hyvältä värmeeltä vaikuttaa. :D
 
Mä oon ihan Ergo-miehiä, toimii siis mulla. Murehdinkin jo tulevia aikoja, kun se joskus kupsahtaa...:(
 
Istu ja pala!
Timo JM
29.05.2013 01:21:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Ergo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Mun läppäristä ei vaan löydy FireWireä :-/
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
mhelin
29.05.2013 15:11:55 (muokattu 29.05.2013 15:14:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Toi Ergo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Mun läppäristä ei vaan löydy FireWireä :-/
 
Musakäyttöön kannattaisi hommata sellainen läppäri jossa on ainakin ExpressCard liitäntä niin siihen saisi sitten FW:n (sovittimella) yms. kivaa (esim. RME HDSPe sovittimen + Multiface interfacen) kiinni. Lenovo T520, Fujitsu Lifebook N532 yms.
 
Timo JM
12.06.2013 23:04:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan tällaisessa mitään järkeä?
 
Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Bundle
http://www.thomann.de/fi/behringer_deq2496_ultracurve_bundle.htm
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
anapena
12.06.2013 23:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Onkohan tällaisessa mitään järkeä?
 
Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Bundle
http://www.thomann.de/fi/behringer_deq2496_ultracurve_bundle.htm

 
Yks filosofia Ergon tapaan olisi puuttua vain alapäähän. Miksei sitä tuollaisellakin tasoittele, joko automaattisesti taikka käsin. Hetki kannattaa käyttää aallonpituuksien, taajuuksien, huoneen mittojen ja kaiuttimien sijoittelun mietintään. Että mitä voisi paremmalla sijoittelulla korjata ennen vatkaimien käyttöä? Ja jos innostuisi jonkin bassotrapin tai jopa resonaattorin tekoon. Itse käytin ennen Ergoa Alesiksen 5-alueista digiEQta, jolla sai jotain aikaan mittamikillä ja ihan plugarin taajuusnäyttöä tutkimalla.
 
Istu ja pala!
Antti1
12.06.2013 23:25:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Hetki kannattaa käyttää aallonpituuksien, taajuuksien, huoneen mittojen ja kaiuttimien sijoittelun mietintään.
 
Mulla on itselläni kämpässä tää perusongelma lattian ja katon välissä esiintyvästä bassovatkauksesta. Joku 13dB boosti yläbassoilla kuulostaa tosi siistiltä ja muutenkin kaikki on melkoista vuoristorataa. Mut kaikkeen onneksi tottuu ja sitä melkein osaa aavistella miltä oikeasti kuulostaa. Ikävä kyllä omassa vuokrakämpässä ei oo oikein mitään tehtävissä tolle pahimmalle korostukselle, mutta en oo kyllä vielä ristiriitaisten kommenttien vuoksi viitsinyt ostaa mitään eq-rompettakaan.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Sotahippi
16.06.2013 11:06:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Olen kerran päässyt AB:ttamaan pienempien Genelecien (taisi olla 8040) -sarjan huoneenkorjaus DSP:tä ja kyllähän sen avulla sai pikkuisen rauhoitettua noita resonansseja. Mutta vain pikkuisen.
 
Eräs tuttuni virittää Line-Arrayeja työkseen ja hän on maininnut siitä, kuinka EQ:n avulla ei yksin pysty moodeja taltuttamaan. Jos otat resonanssia pois paljon, musa rupeaa kuulostamaan hassulta: Kaiuttimista ei juurikaan tule kyseistä resonanssia (kuulostaa siis aika notchatulta), mutta huoneessa kuitenkin resonoi moodi vähäsen (koska kaikki taajuudet siinä "moodin vieressä" kiihottaa (for lack of better word) huoneen moodia). Kaiuttimien ja huoneen välille synty pieni epäsuhta kun tila resonoi omia moodejaan, mutta kaiuttimet eivät niitä toista. Tämäpä taitaapi olla se syy miksi vastaus näihin kysymyksiin tuppaa olemaan se iänikuinen "treat your room" :)

 
Juu ja toinen pointti on se, että kun huoneessa joku taajuus korostuu moodin takia, se myös soi pitempään. Sitäkään ei equttamalla tai mitenkään sähköisesti voi korjata. Ja usein tuo aika-akselin action on juuri se, mikä kuulostaa pahimmalta ja sotkee kuulokuvan.
Yäk. :P
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «