Aihe: Fuzz
1 2 3 4 525 26 27 28 2996 97 98 99 100
Ziggy Bubba
10.05.2013 18:31:39

janskuukkeli: Onneksi on useita säröjä joita kokeilla, tuota twiniä kun ei saa rosolle ihan ympäristöystävällisesti. Futsihan tulisi laittaa ensimmäiseksi efektiketjussa mutta mites viritin? Onko korgin Pitchblackistä tai Boss TU 2:sta haittaa sen edessä?

Ei mulla ainakaan ole fuzzit ekana ketjussa, mut makuasioita nämä. True bypass -spedut ei pitäs vaikuttaa musta mitään, eikös ne jotkut bufferit lähinnä pistä fussit sekasin? Itelläkin on muuten tällä hetkellä buffer päällä modulaatiolaitteessa ennen Neo Fuzzia... Pitääpä testata tekikö toi jotain eroa.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Gabe
10.05.2013 18:38:15
Ziggy Bubba: Ei mulla ainakaan ole fuzzit ekana ketjussa, mut makuasioita nämä.

Mikäs tuo purkkien oikeaoppinen järjestys muuten ylipäätään olikaan? Itse olen lykkinyt niitä vähän sellaiseen järjestykseen missä kuulostavat (mielestäni) parhaimmalta..
Ziggy Bubba
10.05.2013 18:46:08

Gabe: Mikäs tuo purkkien oikeaoppinen järjestys muuten ylipäätään olikaan? Itse olen lykkinyt niitä vähän sellaiseen järjestykseen missä kuulostavat (mielestäni) parhaimmalta..

Eipä semmosta olekaan, siis oikeeta järjestystä. Toiset tykkää vaikka vibeistä ennen säröjä toiset jälkeen.

Ite laitan virittimen mahdollisimman alkuun, kuten myös mahdolliset oktaaviefektit. Wah tulee myös lykittyä ennen säröjä. Delayt ja reverbit sitten mahdollisimman loppupäähän, mielellään lenkkiin. Muilla voi olla erilaiset mieltymykset.
janskuukkeli
10.05.2013 18:46:56
Gabe: Mikäs tuo purkkien oikeaoppinen järjestys muuten ylipäätään olikaan? Itse olen lykkinyt niitä vähän sellaiseen järjestykseen missä kuulostavat (mielestäni) parhaimmalta..

Oma korvahan sen kertoo parhaiten. Olen tässä elämäni ensimmäistä Fuzz pedaalia hankkimassa enkä vielä ole siis testannut. Kuullut ja lukenut vain että Fuzz mielellään ekaksi ja kai virittimen bufferi voi jotain epätoivottavaa Fuzz soundiin tehdä, vai....?
Ziggy Bubba
10.05.2013 18:53:47

janskuukkeli: Oma korvahan sen kertoo parhaiten. Olen tässä elämäni ensimmäistä Fuzz pedaalia hankkimassa enkä vielä ole siis testannut. Kuullut ja lukenut vain että Fuzz mielellään ekaksi ja kai virittimen bufferi voi jotain epätoivottavaa Fuzz soundiin tehdä, vai....?

Pitchblackissä ei ole bufferia, Bossissa on. Toiset kaipaa bufferia tohon kohtaan ja toiset ei. Musta TBP-pedaalit on vähän turhankin yleisiä, sillä jos on pelkästään noita monta peräkkäin alkaa signaali heikentyä (en muista oikeeta termiä, olikohan kapasitanssi).
Laulava Kylätohtori
10.05.2013 18:57:11
Ziggy Bubba: Toiset kaipaa bufferia tohon kohtaan ja toiset ei. Musta TBP-pedaalit on vähän turhankin yleisiä, sillä jos on pelkästään noita monta peräkkäin alkaa signaali heikentyä (en muista oikeeta termiä, olikohan kapasitanssi).

Itse taas pidän siitä, että kaikki on TBP ja ilman bufferia... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
10.05.2013 18:58:51
Ziggy Bubba: Eipä semmosta olekaan, siis oikeeta järjestystä.

janskuukkeli: Oma korvahan sen kertoo parhaiten.

Näin minäkin tuon järkeilin...
Ziggy Bubba
10.05.2013 19:00:12 (muokattu 10.05.2013 19:01:58)

Laulava Kylätohtori: Itse taas pidän siitä, että kaikki on TBP ja ilman bufferia... ;)

Ihan oikeesti? Ei ne hyvät bufferit musta pahaa tee soundille, ainakaan samaan tapaan kuin monen TBP-purkin lenkittäminen, musta. Joissain speduissa (vaikka Whammy 4) on suorastaan kehnot bufferit, syövät suorastaan soundia ne.

Toki jos on vaan pari purkkia ja kohtuumittaiset piuhat niin eipä pelkissä TBP:issä taida mitään ongelmaa olla.

E: Niin juu, jotkut tosiaan tykkäävät siitä yläpään leikkautumisesta. Että vähän on tässäkään asiassa yhtä totuutta :)
Laulava Kylätohtori
10.05.2013 19:06:50
Ziggy Bubba: Ihan oikeesti? Ei ne hyvät bufferit musta pahaa tee soundille, ainakaan samaan tapaan kuin monen TBP-purkin lenkittäminen, musta. Joissain speduissa (vaikka Whammy 4) on suorastaan kehnot bufferit, syövät suorastaan soundia ne.

Toki jos on vaan pari purkkia ja kohtuumittaiset piuhat niin eipä pelkissä TBP:issä taida mitään ongelmaa olla.

Joskus Bossien ja perus -crybabyn kanssa soundi taisi olla pedaalien ja bufferien kanssa selkeämpi kuin pelkkä piuha. Tosin silloin vahvistin oli soundiltaan tumma.

Myöhemmin kokeilin Bassman '59 ja muutaman TBP pedaalin kanssa TU-3:n ja Mad Professorin buffereita. Mielestäni soundi kyllä jollain tavalla parani, mutta ehkä se suurin ongelma oli treblen lisäys. Vehjakset kun muutenkin ovat kovin kirkkaat, niin pieni yläpään katoaminen ei välttämättä ole huono juttu. Ja kuten arvelit, pedaaleja ei ollut/ole paljon ja johdot ovat melko lyhyitä...
Gabe
10.05.2013 19:08:42
Ziggy Bubba: E: Niin juu, jotkut tosiaan tykkäävät siitä yläpään leikkautumisesta. Että vähän on tässäkään asiassa yhtä totuutta :)

Ajattelin juuri tarttua tähän. :)

Kuinkahan monta TBP purkkia peräkkäin alkaa vaikuttaa soundiin? Itse en vielä neljän kohdalla huomaa mitään..
Ziggy Bubba
10.05.2013 19:12:29 (muokattu 10.05.2013 19:14:50)

Gabe: Ajattelin juuri tarttua tähän. :)

Kuinkahan monta TBP purkkia peräkkäin alkaa vaikuttaa soundiin? Itse en vielä neljän kohdalla huomaa mitään..

Itellän on tainnut olla männä aikoina noin 5 purkkia ennen vahvaria, TBP:tä olivat kaikki (ja 5m piuha kitarasta). Ero noiden läpi versus suoraan vahvariin oli erittäin selvä. Se purkkien tummentama soundi ei nyt suorastaan huono ollut, mutta vähän semmosta tumppua siinä oli omaan makuun.

Tällä hetkellä mulla on tuo Strymon Mobius heti virittimen ja wahin jälkeen. Siitä voi valita TBP:n tai bufferin - käytän bufferilla. On se vaan kirkkaampi.

E: Efektilenkissä on vielä toinen Strymon (Timeline) ja Hall Of Fame -reverb. Taitaa olla tostakin Straimonista buffer päällä. Muistaakseni tolla ei kyllä niin paljon ollut vaikutusta.
rrroope
13.05.2013 10:04:45 (muokattu 13.05.2013 10:04:54)
janskuukkeli: Oma korvahan sen kertoo parhaiten. Olen tässä elämäni ensimmäistä Fuzz pedaalia hankkimassa enkä vielä ole siis testannut. Kuullut ja lukenut vain että Fuzz mielellään ekaksi ja kai virittimen bufferi voi jotain epätoivottavaa Fuzz soundiin tehdä, vai....?

bufferia eteensä vaatii lähinnä Fuzz facet ja sen johdannaiset. tuop laite on suunniteltu aikanaan hassusti silleen, että se vaatii kitaran impedanssin sisääntuloon kuormaksi. muut futsit kuten big muffit sun muut toimii ihan hyvin missä vaan.
Laiskiainen
14.05.2013 02:19:16
FreshPots: Tosiaan overdrive fuzzin jälkeen on avain onnellisuuteen. Mulla on toiminut kaiken maailman OCD:t, Lovepedalit ja Nobelsin säröt fuzzien jälkeen mahtavasti. Etsi vain korviasi miellyttävä särö ja sitten lisäilet fuzzia päälle.

Oxfuzz Hybrid -> Skreddy Lunar Module :)
Toimii myös futsi futsiin näköjään!
- The late bird catches a nap -
Laulava Kylätohtori
27.05.2013 11:20:27 (muokattu 27.05.2013 12:52:36)
Kertokaapas Fuzz-hullut, että mitä eroa on Fulltonen '69, '70 ja Soulbenderillä? Trankut, kytkentä vai molemmat? Torilla olisi jotain vanhempaa Fulltonen handwired-sarjaa, '70 ja soulbender, onko noilla muuta eroa uusiin versioihin kuin valtava mojo-kerroin? Erottaisiko sokkotestissä uuden ja vanhan?

Referenssinä siis Hendrixin Band of Gypsys aikainen live-soundi, ei mitään alkuaikojen pörinää...

e. Eli onko Soulbender siis sama kuin Tonebender?

e2. onks täällä Mnetissä enää muita kuin minä? Älkää, hyvä ihmiset, pilatko kaunista kesäpäivää ulkona olemalla... Anyway, entäs tämä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=761364

Nämä ovat jo menneet, mutta jos tulisi lisää. Mistä tämä lie kopio? Oliko joku Lunar Module tms. olemassa? Kokemuksia?

Ostaisin kaikki ja kokeilisin, mutta kun torilla ei saa enää mitään myytyä, niin ei viitsi itselle ostaa monella sadalla turhia fuzzeja...
Jungleman
27.05.2013 13:22:46
Laulava Kylätohtori: Kertokaapas Fuzz-hullut, että mitä eroa on Fulltonen '69, '70 ja Soulbenderillä? Trankut, kytkentä vai molemmat? Torilla olisi jotain vanhempaa Fulltonen handwired-sarjaa, '70 ja soulbender, onko noilla muuta eroa uusiin versioihin kuin valtava mojo-kerroin? Erottaisiko sokkotestissä uuden ja vanhan?

Trankut ja (osittain) kytkentä. '69 on germanium-fuzzface, '70 on piifuzzface, Soul-Bender on Tonebender. Uusia en ole kokeillut, alkuperäiset ovat loistavia - ja yksilöiden välllä on eroja... '69 on ollut ainoa pysyvä pedaali laudassa n. vuodesta -99 (98? 00?) lähtien, '70 on tullut ja mennyt, nyt taitaa olla kolmas menossa, Soul-Bender päätynee kohtapuoliin lautaan pysyvästi kiinni, muutaman vuoden harkinta-ajan jälkeen.

Referenssinä siis Hendrixin Band of Gypsys aikainen live-soundi, ei mitään alkuaikojen pörinää...

EOS. En käytä...

Ostaisin kaikki ja kokeilisin, mutta kun torilla ei saa enää mitään myytyä, niin ei viitsi itselle ostaa monella sadalla turhia fuzzeja...

Osta Fulltonet. Etenkin Soul-Benderistä pyydetään hurjempiakin hintoja - ostaisin heti jollen jo omistaisi.
Liikaa säätöä.
thaav
27.05.2013 13:36:08
Lienee makuasia, mutta käyttääkös jengi fuzzeja vahvarin cleanin vai särökanavien päälle ja onko kummallekkaan ratkaisulle mitään muita perusteluita kuin nuo makuseikat?

Itse olen cleanin päälle yleensä fuzzini laittanut mutta viimeaikoina testaillut kevyen pohjasärön päälle ja olen havaitsevinani tuossa kiinnostavia säätömahdollisuuksia. Tosin ainakin big muffista joutuu jättämään tonen nollille kun tuntuu muuten, että muffin ja vahvarin tonet "kilpailevat" keskenään ennemminkin kuin sekoittuvat nätisti, aiheuttaen ei-toivottuja sihinöitä soundiin.

Muffin lisäksi testissä ollut woolly mammoth -klooni, joka varsinkin tuntuu toimivan hyvin kun vahvarista vähän tiukentaa soundia.
Terho ei pitänyt jazzista, joten jumala tappoi hänet. - jäsen Räkkipeli
Laulava Kylätohtori
27.05.2013 13:44:45
thaav: Lienee makuasia, mutta käyttääkös jengi fuzzeja vahvarin cleanin vai särökanavien päälle ja onko kummallekkaan ratkaisulle mitään muita perusteluita kuin nuo makuseikat?

Vahvarin särön päälle, koska soundi...

Nyt kyllä kuumottaa nuo Fulltonet. Ostaisi molemmat pois, mitähän saisi alennusta... Just kun sai od-puolen kuntoon, niin sitten iskee fuzz-kuume oikein kunnolla...

Ostakaapas nyt nuo Antiquityt pois, niin pääsen kaupoille...
Gabe
27.05.2013 16:19:58
Laulava Kylätohtori: Kertokaapas Fuzz-hullut, että mitä eroa on Fulltonen '69, '70 ja Soulbenderillä? Trankut, kytkentä vai molemmat? Torilla olisi jotain vanhempaa Fulltonen handwired-sarjaa, '70 ja soulbender, onko noilla muuta eroa uusiin versioihin kuin valtava mojo-kerroin? Erottaisiko sokkotestissä uuden ja vanhan?

En ole noita vanhoja kokeillut mutta ainakin nuo uudet kuulostaa hyvältä, luulisi niiden vanhempienkin kuulostavan? Tuollainen vanhempi HW versio voisi olla kiva ostos torilta, liikaa ostokohtteita taas vaihteeksi.

thaav: Lienee makuasia, mutta käyttääkös jengi fuzzeja vahvarin cleanin vai särökanavien päälle ja onko kummallekkaan ratkaisulle mitään muita perusteluita kuin nuo makuseikat?

Itse tykkään lyödä sen pikkuisen pohjasärön päälle. Eikö se oma mielipide ole se kaikkein vahvin perustelu? :)
Laulava Kylätohtori
28.05.2013 14:28:12
Gabe: En ole noita vanhoja kokeillut mutta ainakin nuo uudet kuulostaa hyvältä, luulisi niiden vanhempienkin kuulostavan? Tuollainen vanhempi HW versio voisi olla kiva ostos torilta, liikaa ostokohtteita taas vaihteeksi.

Youtuben vertailuklipin perusteella aika iso ero on uudella ja vanhalla Soul-Benderillä vanhan eduksi. Tai siis makuasiahan se on, mutta itse pidin uutta enemmän sirisevänä ja raakana. Vanhempi oli smoothimpi ja ehkä vähemmän gainikas. Toki tällaisten vertailujen arvo on lähellä nollaa, mutta kuitenkin...

Siksipä poistin torilta synttäreitteni kunniaksi Fulltonen '70 ja Soul-Benderin. Saapa nähdä, millaisia ovat. Od-pedaleja ei tähän väliin enää jaksa vertailla, joten siirrytään fuzzeihin... Eipä taida nekään heti loppua kesken...

Ps. myyn nuo sitten sinulle, jos en itse niistä pidä... ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)