Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Naksunaa, poksunaa.
1
Wrille
25.05.2013 12:26:26 (muokattu 30.05.2013 13:42:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Ostin jokunen aika sitten Focusriten scarlett 2i2 USB audiointerfacen ja käytän sitä Mixcraft 6:n kanssa. Ongelmaksi koitui aluksi naksunaa ja poksunaa eri äänitystilanteissa (myös kuunnellessa äänityksiä, vaikka naksuna ei raidalla asti ollutkaan). No sain suurimman osan naksunoista pois lukemalla ohjeita ja vinkkejä netistä. Olen mm. optimoinut tietokonettani näiden ohjeiden avulla http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=1228.
 
Varsinainen ongelma ja syy miksi tänne kirjoitan on se, että jäljelle on jäänyt vielä hieman naksunaa tilanteessa, jossa alan äänittää ja tilanteessa, jossa katkaisen äänityksen. Eli kun äänitys alkaa, kuuluu naksahdus ja kun katkaisen äänityksen, kuuluu naksahdus. Ongelma ei olisi paha, jos se ei tulisi raidalle asti, mutta kun se tulee.
 
Tietokoneeni on mielestäni tarpeeksi hyvä tähän hommaan ja käytän uusimpia scarlett 2i2 ASIO ajureita.
 
Toivottavasti joku osaisi auttaa, nimittäin hermohan tässä menee. Kiitos :)
 
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Ongelma ratkesi. Laite oli rikki. Kiitos auttajille.
 
zekeode
25.05.2013 12:30:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku taustasofta luultavasti aiheuttaa (virustorjunta, emolevyn mukana tulevat "energiansäästö" yms, softat)
 
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
 
Tuolla kannattaa lähteä metsästämään.
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
multipaavo
25.05.2013 12:31:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa siltä, ettei kellot synkkaa keskenään oikein. Toinen kone kone siis masteriksi ja toinen slaveksi ja varmistaa, että slave "kuuntelee" kellon oikeasta rööristä. Itse koneita kun en tunne niin en osaa antaa tarkempaa ohjetta.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
Wrille
25.05.2013 12:42:57 (muokattu 25.05.2013 12:46:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Joku taustasofta luultavasti aiheuttaa (virustorjunta, emolevyn mukana tulevat "energiansäästö" yms, softat)
 
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
 
Tuolla kannattaa lähteä metsästämään.

 
Noita mä olen juuri yrittänyt sulkea pois, eli esim w-lanin, virustorjunnan ja palomuurin laittanut pois päältä äänitysten ajaksi. Myös virranhallinta asetuksiin olen laittanut parhaan suoritustehon. Ei ole auttanut.
 
Edit: ja vielä piti sanoa, että mulla on windows 8 64bit, joka ei ilmeisesti tuon latency checkin kanssa toimi normaalisti.
 
Wrille
25.05.2013 12:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Vaikuttaa siltä, ettei kellot synkkaa keskenään oikein. Toinen kone kone siis masteriksi ja toinen slaveksi ja varmistaa, että slave "kuuntelee" kellon oikeasta rööristä. Itse koneita kun en tunne niin en osaa antaa tarkempaa ohjetta.
 
-Paavo

 
En tainnut ymmärtää sanaakaan :D Osaisiko joku neuvoa paremmin?
 
multipaavo
25.05.2013 12:46:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Word_clock
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
Antti1
25.05.2013 12:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Word_clock
 
-Paavo

 
Miten toi synkka liittyy tähän tapaukseen? Nyt on käytössä yksi ainoa interface, eikä mitään siihen liitettyä vempainta, joka pitäisi synkata samaan kelloon.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
multipaavo
25.05.2013 13:45:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ah, oletusvirhe allekirjoittaneelta. En tienny, että Mixcraft onkin softa, luulin laitteeksi ;-)
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
Johann Onn
25.05.2013 17:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wrille: Noita mä olen juuri yrittänyt sulkea pois...
 
...myös muita sähkölaitteita, kuten esim. jääkaappia myöden?.
 
zekeode
26.05.2013 09:46:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wrille: Noita mä olen juuri yrittänyt sulkea pois, eli esim w-lanin, virustorjunnan ja palomuurin laittanut pois päältä äänitysten ajaksi. Myös virranhallinta asetuksiin olen laittanut parhaan suoritustehon. Ei ole auttanut.
 
Lähinnä nuo oikeasta alakulmasta (notification area) löytyvät softat. Sieltä syylliset löytyy monesti.
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
Wrille
26.05.2013 10:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Lähinnä nuo oikeasta alakulmasta (notification area) löytyvät softat. Sieltä syylliset löytyy monesti.
 
Sielläkään ei ole mitään ylimääräistä.
 
varakeef
26.05.2013 11:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin äänitettävät tiedostot menevät, missä pyörii äänitysohjelma? (Eri levyillä, asiallisten väylien perässä, riittävän vikkelästi pyörivät levyt jne.?)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Wrille
26.05.2013 12:10:51 (muokattu 26.05.2013 12:12:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Mihin äänitettävät tiedostot menevät, missä pyörii äänitysohjelma? (Eri levyillä, asiallisten väylien perässä, riittävän vikkelästi pyörivät levyt jne.?)
 
Ohjelma on polulla: C: Program Files (x86) Acoustica Mixcraft 6
 
Tallennukset polulla: C: Users Ville Documents Mixcraft Projects Mixcraft Project 1
 
zak69
26.05.2013 12:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wrille: Ohjelma on polulla: C: Program Files (x86) Acoustica Mixcraft 6
 
Tallennukset polulla: C: Users Ville Documents Mixcraft Projects Mixcraft Project 1

 
Ei hyvä. Laita nauhoitussofta käyttislevylle, tallennukset omalle levylle tai osioon ja mahdolliset plugarit myös omalleen.
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Antti1
26.05.2013 12:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Ei hyvä. Laita nauhoitussofta käyttislevylle, tallennukset omalle levylle tai osioon ja mahdolliset plugarit myös omalleen.
 
Eipä tuosta osioinnista oo oikein toimintanopeuden kannalta yhtään mitään apua, koska mekaaninen kovo joutuu jokatapauksessa sahaamaan edestakas sitä levyä. Erillinen kovo ja/tai paljon keskusmuistia auttaa ongelmiin paremmin. Miksi plugarit pitäisi olla omalla levyllään?
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
zak69
26.05.2013 12:45:33 (muokattu 26.05.2013 12:51:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eipä tuosta osioinnista oo oikein toimintanopeuden kannalta yhtään mitään apua, koska mekaaninen kovo joutuu jokatapauksessa sahaamaan edestakas sitä levyä. Erillinen kovo ja/tai paljon keskusmuistia auttaa ongelmiin paremmin. Miksi plugarit pitäisi olla omalla levyllään?
 
Ei nyt oikein auennut pointtisi....siis ei ole hyötyä jos nauhoitussofta omalla levyllä, sama tallennuksille ja vielä plugareillekin?
Kyllä minusta vaan on, esim. joku wavesin plugaripaketti on aika iso möhkäle pitää käyttislevyllä ja eihän niitä kaikkia käytetä kerralla kuitenkaan.
Avaa ja nostelee sinne projektiin vaan ne mitä tarvii.
 
edit: juu siis samaahan me periaatteessa tarkoitettiin, otin silmän käteen :)
edit2: tai jos nyt aatellaan että jollain on se yksi terainen limppu, niin kyllähän se osioida kannattaa ehdottomasti......nopeammin se käynnistyy ja toimii kun kahlattavana ei ole kuin vaikka se 100gt sen 1000 sijaan......
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
HateHalon
27.05.2013 13:04:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Ah, oletusvirhe allekirjoittaneelta. En tienny, että Mixcraft onkin softa, luulin laitteeksi ;-)
 
-Paavo

 
Ei pitäis olettaa koskaan mitään ennalta. Monta kertaa saattaa vetästä lepikkoon. ;-D
 
www.halondesign.com
multipaavo
27.05.2013 15:05:11 (muokattu 27.05.2013 15:05:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Ei pitäis olettaa koskaan mitään ennalta. Monta kertaa saattaa vetästä lepikkoon. ;-D
 
uljaastimetsään.fi
 
:D
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
Pauli Lappalainen
27.05.2013 16:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: uljaastimetsään.fi
 
:D

 
Onneksi siellä on tilaa yhtä paljon kuin nuotin vieressä.
 
Antks ot.
 
Wrille
30.05.2013 13:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma ratkesi. Laite oli rikki. Kiitos auttajille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «