Aihe: Silver Jubilee 2553 vs. JCM 800 2205 (vs. joku muu ...)
1 2
Jabe
13.11.2002 18:35:43

Marshall -nuppia mieleni mun tekevi. Ensisijaisesti äänityshommiin - valtaosa keikoista hoituu pienellä Mesa-combolla. Olen kiinnostunut rokkavasta ja laulavasta, paksusta särösoundista, jossa on gainia ja sustainia, mutta ei liikaa "pientä pörinäsäröä". Soitan stratoa ja Ibanez RG -kitaroita. Siihen kitaran ja putkinupin väliin tulee varmaan jotain overdrivea ja/tai boostia. Nyt on valikoimassa TS9 Tubescreamer ja MXR micro amp. Kaappina minulla on nyt Marshallin 2*12" skobe Celestionin 75 elementeillä.

Alustavan tsekkailun, netissä ja kaupoissa pörräämisen jälkeen on noussut esiin ainakin kaksi kiinnnostavaa nuppia: Silver Jubilee -sarjan 2553 ja JCM800 2205. Näitä on ollut käytettynä alle 500 euron hintaluokassa. Molempia olen testannut, mutta lyhyesti, eri aikaan eri paikassa ja eri kitaroilla. En oikein saanut kunnon tuntumaa, vaikka molemmat vaikuttivat lupaavilta. Yksi probleemi tässä on se, että en ole päässyt soittamaan tarpeeksi lujaa kuullakseni sitä hyvää, yliohjatun putkinupin soundia.

Onko jollain kokemuksia näistä nupeista? Kommentteja? Hyviä ja huonoja puolia? Miten käyttäytyvät eri säröpedaalien kanssa?

Entäs muuta vaihtoehdot? Modernit DSL ja TSL -nupit jäänevät pois, kun niitä ei saa kun uutena, ja hinta on yli tuhat euroa. Vanhemmat non-master-volume nupit (JMP etc.)kyllä tuntuvat kiehtovilta, mutta niissä ei ole reverbiä eikä efektilenkkiä. Minä haluasin siihen liidisoundiini reverbiä, enkä ole ikinä saanut sitä toimimaan ennen etuastetta. Eli nupissa pitäisi olla oma jousikaiku, tai ainakin efektilenkki, johon saan HolyGrailin tms. Vai kuinka? Pitäisikö kuitenkin jatkaa hyvän pleksi-Marsun metsästystä, ja hakea reverbiin jotain ratkaisua ...?

Vähän liikaa kysmyksiä, mutta olisin kovasti kiitollinen omakohtaisista Marshall -kokemuksista, neuvoista ja vinkeistä. Sähköpostiin saa myös pistää tarjouksia Marshall -putkinupeista. (Ja miksei muistakin merkeistä.)

Dänks,
Jabe
Jarsson
13.11.2002 18:44:10
mutta niissä ei ole reverbiä eikä efektilenkkiä.

Näin niinkuin asiaa sivuten, olen miettinyt että onko yleensäkkään mahdollista (lue: kannattavaa lompakon kannalta) teettää efektilenkkiä noihin vanhoihin malleihin?
prtzah
13.11.2002 19:07:33
...kiinnnostavaa nuppia: Silver Jubilee -sarjan 2553...

Guns & Roses nimisen laulu- ja soitinyhtyeen kitaristi Slash tilutteli ainakin kyseisellä mallilla hirviöluokan levymyynnit, ja oli varsin rankaksi arvostettu jätkä.

Fuusiommalta puolelta Guitar Playerin Hall of Fameenkin päätynyt Steve Morse (bändit: Dixie Dregs ja sittemmin Deep Purple) käyttää kahta vahvistinta; juuri tuota silver jubileeta, ja toisena Ampegia (tarkempaa tyyppiä en muista).
http://www.thehighwaystar.com/
http://www.gnronline.com/

Itselläni oli 2x12 comboversio silver jubileesta aikoinaan, ja tykkäsin kyllä, vaikka vaihdoinkin sen lopulta Mesa Boogien Mark III stäkkiin.
Samuel P.
13.11.2002 22:01:12

Itellä on 2555 Silver Jubilee, ja kyllä siitä armoitettu rokkisoundi lähtee. Ei kuitenkaan mitään ultrametallia, mutta sitä soundia et kai haekaan. Etupurkkina olen käyttänyt Fulltonen Fulldrive II:sta marsun ja Les Paulin välissä, ja kyllä örisee ja puhisee. Yksinään marsussa ei ole kovin pitkää soundia, ainakaan ite en saa aikaiseksi, mutta etusen avulla alkaa marsu laulamaan komeasti. Ilman etupurkkia sointi on vain räyhäkkä.

Miinuksena voisi mainita jousikaiun puuttumisen, mutta efektilenkki kyllä löytyy. En ole lenkkiä koskaan itse käyttänyt, joten no comments siitä.

JCM 800 sarjasta mulla on jotain kokemuksia siitä yksikanavaisesta mallista. Molemmissa marsuissa on muskelia, en tiedä kummassa on enemmän, mutta Jubilee on ehkä aavistuksen monipuolisempi. Ja molempia täytyy luukuttaa aivan sikana, jotta soundi kunnolla irtoaa. Onneksi omalla kohdalla Koch LB 120 tuo apua asiaan, mutta ei silti puhuta mistään kerrostalovolasta.
Chemo
14.11.2002 08:52:04

Onko jollain kokemuksia näistä nupeista? Kommentteja? Hyviä ja huonoja puolia? Miten käyttäytyvät eri säröpedaalien kanssa?

Mulla on itselläni 2553-Jubilee, ja saman sarjan ylä- ja alakaapit. Käyttökokemusta stäkin kanssa on kertynyt n. 14 vuotta, se on ollut mulla uudesta asti.

Pääteputket olen muutaman kerran vaihtanut, ja kerran putken hajoamisen yhteydessä tapahtui jotain muuta outoa, jonka seurauksena jouduin vaihtamaan yhden vastuksen. Tuon remontin kustannukset nousivat neljään markkaan :-) Semmoinen täsmennys, että tuossa vahvistimessa on kyllä efektilenkki. Reverbiä ei tosiaan löydy, se on hyvä laittaa juuri sinne efektilenkkiin.

Kyllä mä tuota olen ulkoisten säröjen kanssa käyttänyt, nykyään mulla on DODin hupaisa FX76 Punkifier; tosin minua kiinnostaisi hankkia jokunen muukin särö vaihtoehdoiksi. Mun mielestä 2553 sopii tuohon käyttöön oikein mainiosti, mutta soundikysymyksethän ovat kovin riippuvaisia siitä, mitä haluaa tehdä. Kokeilemalla vaan...

Yhteenvetona, että mun mielestäni kyseessä on todella hyvä vahvistin - en luopuisi omastani. Joko olen aidosti tyytyväinen, tai harvinaisen itsepäinen.
Yammu
14.11.2002 09:18:59
(Eli nupissa pitäisi olla oma jousikaiku, tai ainakin efektilenkki, johon saan HolyGrailin tms. Vai kuinka?)

Eikös kannattaisi miettiä comboa jossa on nuo kaikki valmiina? Sitten vaan lisäkaappia perään jos ei saundi oo tarpeeks "paksua".
Kalm
14.11.2002 09:38:41
Miinuksena voisi mainita jousikaiun puuttumisen, mutta efektilenkki kyllä löytyy. En ole lenkkiä koskaan itse käyttänyt, joten no comments siitä..

Kokeileppa fulldriveä suoraan Jubileen efektilenkin returniin, saatat jopa yllättyä soundimuutoksesta?
Bluesdriverin kanssa ainakin irtoaa miltei fendämäisiä sointeja (hieman kaapista riippuen).

Suurempia voimakkuuksia joutuu toki hakemaan pienellä EQ:n lisäboostilla, kun tuo BD:n outputti ei niin päätä huimaa.
kivi
14.11.2002 10:26:04

Terve
Säähän oot Jabe aivan samalla asialla kuin meikäläinenkin :) Pitäis vaan ensin saada tuo Peaveyn Head myytyä ja sitten katselemaan sitä Jubileeta tai 2-kanavaista JCM800:sta

Hm. Sekä HS:ää että Jabea livenä kuulleena sanoisin, että kummankin valinta olis ilman muuta tuo Jubilee eikä missään nimessä JCM - mutta kannattaako, HS, tuota peevonkaan nuppia myydä? Eikö olis parempi ajaa rinnan sitä ja sitten vaikka jubileeta - jos ja kun kerran on täydellinen, vahva ja laulava soundi hakusessa, se tulee helpommin kahdesta kuin yhdestä vahvistimesta.

Sitäpaitsi, marshallit on halpoja. Niitä näkyy käytettynä koko ajan. Peaveystä ei saa vaihdossa millään sen todellista arvoa - siis, sehän on hyvä peli.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ossi
14.11.2002 10:30:17

Terve
Säähän oot Jabe aivan samalla asialla kuin meikäläinenkin :)

Voe helevettiläenen! Tasapäistykää ny sitten kaikki. Kohta tulee varmaan oikein EU-direktiivi: Marshalli joka kotiin ;>
Baila Mi Hermana
J-PPP
14.11.2002 10:36:36
Marshall -nuppia mieleni mun tekevi. Ensisijaisesti äänityshommiin - valtaosa keikoista hoituu pienellä Mesa-combolla.
Vanhemmat non-master-volume nupit (JMP etc.)kyllä tuntuvat kiehtovilta, mutta niissä ei ole reverbiä eikä efektilenkkiä. Minä haluasin siihen liidisoundiini reverbiä, enkä ole ikinä saanut sitä toimimaan ennen etuastetta.

Terve Jabe. Mutta mutta... jos toi on tulossa sulle tosiaan pääosin äänitystä varten, niin kaiut saa pöydästäkin, ja parhaalta ne kuulostaakin (mielestäni..) niin.

Efektiloopin voi rakentaa käsittääkseni suht helposti, riippuen varmasti vahvistimen kytkennästä. Ainakin omaan nuppiini myyjä oli myydessään valmis sellaisen rakentamaan muutamalla sadalla markalla. Kyseessä oli toisin point-to-point kone, en tiedä sitten miten piirilevy-ihmeiden kanssa.

Kokeilin Holy Grailia kaverilla, ja kyllähän se juuri niin vakuuttava verme oli kuin on kehuttukin. Mutta ylimääräinen purkki jalkoihin kaiun takia... ei kiitos. Mutta voisi silti olla vaihtoehto sulle, laittaa sitten vaikka vahvistimen päälle vakiona istumaan, ei sitä kokoajan tarvitse pois polkea.
kivi
14.11.2002 11:00:45

Voe helevettiläenen! Tasapäistykää ny sitten kaikki. Kohta tulee varmaan oikein EU-direktiivi: Marshalli joka kotiin ;>

Ja susta tulee yhden miehen rintama: Marshallittoman Keravan Sudet ry.

Pitääkö se JMP nyt sitten joskus tuoda sinne kylään, että saa todistettua mikä siinä nyt sitten muka on niin hyvää:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ossi
14.11.2002 11:08:36

Pitääkö se JMP nyt sitten joskus tuoda sinne kylään, että saa todistettua mikä siinä nyt sitten muka on niin hyvää:-)

Terrrvetuloa! Vaikka yöx.
Baila Mi Hermana
Jusstus
14.11.2002 11:20:14
Oon mieeki katellu vähän tota Jubilee-sarjaa sillä silmällä. Erityisesti se tehonpuolitus on mannaa. 25w on jo aika inhimillisissä rajoissa.

Jatkokysymyksenä vielä heittäisin sellasen, että mikä se suurin mahous noissa 900:ssa on? Spekseiltäänhän ne olis ainakin mun käyttöön suht oivia. Pari kanavaa, kaiut sun muut ja se tehonpuolituskin joistain malleista löytyy... Sitä High Gain Dual Reverbiä mä oon vähän testaillukin, mutten ihan bändivolyymeillä. Ei se hirveen pahalle vaikuttanut. Vähän vaan.
kivi
14.11.2002 11:32:20
mikä se suurin mahous noissa 900:ssa on? Spekseiltäänhän ne olis ainakin mun käyttöön suht oivia. Pari kanavaa, kaiut sun muut ja se tehonpuolituskin joistain malleista löytyy

No, jos hakee hyvää rokkisoundia, sillai ramones-ac/dc -osastolta, niin JCM800 on se ehdoton valinta. JCM900 on sitten tuosta hiukan heviin ja metalliin päin. Mutta ainakin mun kokemuksen mukaan tuossa aletaan sitten törmätä ongelmiin - nimittäin: vaikka nuo on siinä omassa särösoundissaan parhaita mahdollisia, ei puhtaat ole paljon mistään kotoisin. Ja jos puhtaat säätää kuntoon, tulee säröistä liian ohuita. Eli anglosaksit sanoo että "one trick pony" mikä mun mielestä kuvastaa aina hyvin.

Toisaalta, tuo soundi on varmaan sinulle varsin tuttu ihan levyltä kuin levyltä. Se on hyvä soundi, ja sen kanssa voi kyllä pärjätä loppuelämänsä. Mutta tvangia ei soittoon JCM:llä saa, se on selvä.

Jubilee puolestaan on vähän luonteettomampi peli. Siinä on paljon parempi puhdas - ihan JMP:n tasoa - ja kiitettävän hyvä särö, varsinkin jos jaksaa valita sopivinta putkiyhdistelmää. Valinnanvaraa on enemmän, se ei oo sitä middleboostia kaikki. Tietysti tässä tulee se, että jos vahvistin on hyvä monessa jutussa, se ei voikaan olla paras missään. Jack of all trades is master of nothing, sanoo angli tähän.

Noin olen kokenut.
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
14.11.2002 11:37:15
Kaiuista vielä: en kaipais marshallin kanssa kaikua. Se ei jotenkin sovi siihen soundiin.

Paras yhdistelmä olis ajaa kaiku johonkin toiseen vahvistimeen, ja kaikupolkimen bypassista pitää marsua koko ajan kuivana.

Smackin Manchurialla oli aikoinaan hyvin toimiva soolokaiutussysteemi. Ennen marshallin tuplastäkkiä oli splitteri, josta lähti kuiva signaali suoraan FOH:n, jossa se kaiutettiin stereoksi ja avattiin tarpeen mukaan saliin. Lavalta tuli koko ajan vain se täysillä paahtava kuiva marsu.
(Handsome Dick Manitoba)
Jabe
14.11.2002 12:30:47

Kiitos kaikille kommenteista ja pohdinnoista tähän mennessä. Kirjoittakaa lisääkin, sikäli kun ajatuksia aiheesta tulee. Minulle tuli heti lisäkymyksiä mieleen, mutta en ehdi nyt kunnolla jäsentää ... palaan tähän threadiin vielä tänään. Nyt täytyy mennä töihin (kiusallista, eikö totta :-) )
Jabe
14.11.2002 15:50:14

Jees, nyt tuli tauko duuneihin, ja aikaa lukea kaikki kommentit vielä toistamiseen.

Ihan ekana Ossille: kyllähän minä voisin olla kiinostunut vaikka Orangestakin. Kerro, jos näet käytettyjä myynnissä kohtuuhintaan ;-) Ja Mesa-combohan mulla tosiaan jo onkin. Enkä ole siitä luopumassa. Kyllä minä sitä diggailen edelleen.

Mutta semmoista oikein hyvää särösoundia en ole vielä saanut kovalevylle tarttumaan. Mesalla tai PODilla pääsen aika lähelle, mutta kuitenkaan soundi ei ole ihan se, mitä mielessäni kuvittelen. Haluaisin ison soundin jossa on voimaa, dynamiikka, luonnetta, gainia ja sustainia. Ja vähemmän tylsää, valmiiksi compressoitunutta etuastepörinää. (Tiedän, että soittajallakin on aika paljon tekemistä noiden asioiden kanssa ... mutta ehkäpä voisin nyt yli 20v soitettuani astua askeleen kohti kypsempää ja parempaa soundia :-))

Tuosta kaikuasiasta: tosiaan, voi olla että kannattaisi äänittää ihan kuivana, ja efektoida miksatessa. Delayn ja muiden efektien osalta olen aika pitkälle juuri näin menetellytkin. Mutta reverbin olen yleensä ottanut styrkkarista ja printannut saman tien. Toisaalta, keikkakäyttöön kaiuton ja efektilenkitön styge ei varmaan kelpaisi minulle. Tunnun tarvitsevan aina vähän reverbiä. Olen siihen varmaan koukussa. Onkohan olemassa Anonymous Reverboholics -järjestöä ...?

Noista otsikon kahdesta stygestä tuo Silver Jubillee vaikuttaisi ehkä sitten sopivammalta minulle. Mutta kyllä JMP -sarjaakin voisi ehkä vielä harkita. Mutta niitä ei taida liikkua kovin paljon, ja hinnat lienee kovempia?
Samuel P.
14.11.2002 23:18:58

Kokeileppa fulldriveä suoraan Jubileen efektilenkin returniin, saatat jopa yllättyä soundimuutoksesta?
Bluesdriverin kanssa ainakin irtoaa miltei fendämäisiä sointeja (hieman kaapista riippuen).

Suurempia voimakkuuksia joutuu toki hakemaan pienellä EQ:n lisäboostilla, kun tuo BD:n outputti ei niin päätä huimaa.

Pitääpä kokeilla heti huomenna, nyt tänään en enää viitti. Naapurit vois tykätä kyttyrää. Ajatus on kovasti mielenkiintoinen, sillä Fendermäisiä Bluus-sävyjä aina joskus kaipailee, kun tekis mieli fiilistellä. Kiitti vinkistä!
Kalm
15.11.2002 09:47:07
Pitääpä kokeilla heti huomenna, nyt tänään en enää viitti. Naapurit vois tykätä kyttyrää. Ajatus on kovasti mielenkiintoinen, sillä Fendermäisiä Bluus-sävyjä aina joskus kaipailee, kun tekis mieli fiilistellä. Kiitti vinkistä!

Eipä mitään. Ilmoittele sitten mihin suuntaan soundit taittuivat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)