Aihe: Heikkeneekö kitaroissa käytetyn puun laatu vuosi vuodelta? | |
---|
|
Tällaiseen teoriaan olen täällä m.netissä törmännyt pariin otteeseen ja mutu-tuntuma (nimenomaan se) on samalla kannalla. Eli tuntuu että yhä enemmän keskiluokan (500-1000e) kitaroissa on yhä huonompaa puuta vuosi vuodelta. Esim. Ibanezin kauloissa olen törmännyt vaahteraan, josta puutuu se napakuus jos sitä koputtelee, ja se tuntuu sen sijaan samanlaiselta kumipuulta mitä halvoissa huonekaluissa joskus käytetään. Oma fiilis on se, että yhä enemmän tuntuis olevan tuollaista puuta, joka on pehmeämpää ja kumimaisempaa fiilikseltään. Aivan kuin jostain sademetsästä hakattua ilman kunnon kuivatusta -fiilis. Olenko törmännyt huonoihin yksilöihin ja siis täysin väärässä, jolloin puun laatu on yhtä hyvää kuin 80 -ja 90-luvuilla? 20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä |
|
No oma näppituntumani ei tuota väittämää varsinaisesti tue, mutta näppituntumani on niin kapea ja subjektiivinen ja otanta vähäinen ettei siitä voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Täällä muusikoiden netissähän tuo väittämä putkahtelee tuon tuostakin esille. Ehkä noissa kaikkein suosituimmissa kitaramerkeissä ja malleissa tuotantovoluumit on kasvaneet niin suuriksi, että se alkaa paikoitellen näköyä laadun heilahteluina. Tiedä häntä? kyllä hyviäkin soittimia on ihan älyttämän paljon tarjolla. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
Ei varmaan laatu heikkene, mutta se kuivattaminen voi jäädä puolitiehen. |
|
hallu: No oma näppituntumani ei tuota väittämää varsinaisesti tue, mutta näppituntumani on niin kapea ja subjektiivinen ja otanta vähäinen ettei siitä voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Täällä muusikoiden netissähän tuo väittämä putkahtelee tuon tuostakin esille. Ehkä noissa kaikkein suosituimmissa kitaramerkeissä ja malleissa tuotantovoluumit on kasvaneet niin suuriksi, että se alkaa paikoitellen näköyä laadun heilahteluina. Tiedä häntä? kyllä hyviäkin soittimia on ihan älyttämän paljon tarjolla. Lähen tähän selitykseen mukaan. Kysyntä kasvanut ja materiiaalia kuluu nopempaa tahtia. Itehän vaihdoin melkeen kaikki 2010 jälkeen tehdyt kitarat tuonne ysäri kepukoihin. Eikä ole harmittanu yhtään. Hyvin pelaa ja kivasti soi :) V |
Gabe 25.05.2013 00:23:11 | |
|
Minusta taas tuntuu että nykyään saa laadukkaampia keskihintaisia kitaroita kuin koskaan aiemmin. :) Kun taas hintaluokassa 1000-1400e vaikuttaa olevan aiempaa suurempia heittoja laadussa, tämä siis minun omaa mutuiluani joka perustuu omaan rajalliseen näppituntumaan. Ja vaahtera, leppä ja saarni tuntuvat olevan kaikkein tasaisinta laadultaan kun taas esimerkiksi mahongissa huomaa selvästi enemmän eroja laadussa ja painossa. Ibanez ei merkkinä niin kiinnosta, joten en siitä osaa sanoa mitään, mutta ainakin Fenderillä ja Tokailla on ollut oikein laadukasta vaahteraa kauloissa. Onko kukaan muuten pistänyt merkille, tapahtuuko isommilla firmoilla enemmän heilahtelua laadussa kuin pienemmillä? |
|
Gabe: ainakin Fenderillä ja Tokailla on ollut oikein laadukasta vaahteraa kauloissa. Oman SG:n pohjalta: Niin taitaa olla Gibson:illakin. No, siinä kyllä on kaikki vaahteraa, otelautaa myöden, että parempi ollakkin laadukasta puuta... |
nakedzen 25.05.2013 06:26:34 (muokattu 25.05.2013 06:29:04) | |
|
Tuosta ehkä vähän taustaa siihen mistä ja miten ne puut niihin kitaroihin tulee: http://www.youtube.com/watch?v=anCGvfsBoFY Koskee eebenpuuta mutta saattaa avata vähän silmiä muutenkin että miksi se laatu heittelee. :) |
|
Kyllähän sitä laadukasta matskua on edelleen tarjolla. Mutta kysynnän ja tarjonnan paisuessa kitaraostoksilla saa toki olla entistä tarkempi varsinkin budjettikitaroiden (ja -valmistajien) kanssa. Jotkut tehtaat saattavat joskus tyrkätä linjastolle ei-niin-hyvää puuta kun ei sillä hetkellä parempaakaan ole volyymitasolla tarjolla. Paksu kerros maalia ja lakkaa vaan päälle, eihän se asiakas mitään huomaa... Ja on sitä ennenmuinoinkin osattu pashasta materiaalista kepukoita vääntää, ei se tämän vuosituhannen puolen etuoikeus ole. Roytek, anyone? En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin |
käsi 25.05.2013 07:16:20 | |
|
nakedzen: Tuosta ehkä vähän taustaa siihen mistä ja miten ne puut niihin kitaroihin tulee: http://www.youtube.com/watch?v=anCGvfsBoFY Koskee eebenpuuta mutta saattaa avata vähän silmiä muutenkin että miksi se laatu heittelee. :) Olipas karua kuultavaa |
|
nakedzen: Tuosta ehkä vähän taustaa siihen mistä ja miten ne puut niihin kitaroihin tulee: http://www.youtube.com/watch?v=anCGvfsBoFY Koskee eebenpuuta mutta saattaa avata vähän silmiä muutenkin että miksi se laatu heittelee. :) http://muusikoiden.net/keskustelu/p … .php?c=15&t=216253&o=220p11307638 Aiheeseen liittyen; tuossa on loistava Juha Ruokankaan kirjoitus, jossa avataan eebenpuuhun liittyviä ongelmia. "Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough |
|
Epäilemättä puun laatu heikkenee. Tuotantokustannusten kurissa pitämisen takia pitää käyttää halvempaa puuta. Se on sitten toinen juttu, missä määrin moinen heikentää kitaran laatua. Höttöinen puu voi joskus soundata paremmaltakin. |
Gabe 25.05.2013 12:47:38 | |
|
zapateados: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … .php?c=15&t=216253&o=220p11307638 Aiheeseen liittyen; tuossa on loistava Juha Ruokankaan kirjoitus, jossa avataan eebenpuuhun liittyviä ongelmia. Laadukkaan eebenin saamisen vaikeus on ihan ymmärrettävää, mutta jotenkin vaikea uskoa että sama koskisi vaikka jotain leppää? |
|
Sellainen satunnainen ajatus tuli mieleen, että eikö noita harvinaisempia puita voisi kasvattaa? |
Antti1 25.05.2013 13:11:10 (muokattu 25.05.2013 13:11:51) | |
|
Krice: Sellainen satunnainen ajatus tuli mieleen, että eikö noita harvinaisempia puita voisi kasvattaa? Voi, mutta soitinkäyttöön ei usein oikein käy ns. tehokasvatetut puut, vaan niihin kaivataan vähän tiiviimpää matskua. Se taas ottaa oikein perkeleesti aikaa, ellei haluta aivan pienistä soiroista tehdä. Nyt kun istutat eebenin, niin siitä saa kivan otelaudan ehkä sun eläkkeellä ollessa. E: Tosin eihän toi silti estä niitä istuttamasta. Ei vaan oo taloudellisesti kannattavaa odotella 50 vuotta materiaalin kasvamista, joten firmat käyttää ensin muut keinot. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji |
Corto 25.05.2013 13:25:27 (muokattu 25.05.2013 13:26:12) | |
|
Tästä on varmasti jossain päin m.nettiä aiemmn höpistykin, mutta mikä tekee esim. ebenpuusta erityisen? Onko se joku Graalin maljan vastine puulajikkeissa, joka otelautana soi jumalaisen hienosti, niin hienosti että siinä jää vaahterat ja ruusupuut kakkoseksi? En vinoile, haluan tietää miksi soitinrakentajat eivät voi vain todeta että okei, hyvälaatuinen eben kohta lopussa, hylätään se ja katotaan jotain muuta (kuten varmasti monet valmistajat yrittävätkin etsiä). Eikö sille ole vielä olemassa mitään korvaavia puulajikkeita? Mites muuten kotoiset lajikkeemme kuusi, koivu ja mänty soveltuvat soitinmatskuksi? Varmasti tätäkin on täällä joskus pähkäilty, mutta sopii nyt tähän aiheeseen. En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin |
|
Corto: Tästä on varmasti jossain päin m.nettiä aiemmn höpistykin, mutta mikä tekee esim. ebenpuusta erityisen? Perinteet ja ulkonäkö. Ei se mikään ultimaattinen olekaan, mutta huono se on eebeniä haluavalle tarjota vaikka omenapuusta nakerrettua otelautaa tilalle. ;) Mites muuten kotoiset lajikkeemme kuusi, koivu ja mänty soveltuvat soitinmatskuksi? Mänty on todettu telessä toimivaksi matskuksi, kai se siis toimii muissakin. Koivu on ollut monissa kotimaisissa soittimissa runkopuuna, kaulassa se on vähän ongelmallista elämisen kanssa. Sitäkin voi kompensoida laminoidulla rakenteella. Kuusi nyt on perinteinen materiaali akustisissa soittimissa, eli... "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji |
Hynkel 25.05.2013 13:48:12 (muokattu 25.05.2013 13:53:46) | |
|
Kotimainen leppä on ymmärtääkseni oikeinkin mainiota, ja ainakin Ruokangas käyttää koivua otelaudoissa. Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. |
|
Corto: Tästä on varmasti jossain päin m.nettiä aiemmn höpistykin, mutta mikä tekee esim. ebenpuusta erityisen? Onko se joku Graalin maljan vastine puulajikkeissa, joka otelautana soi jumalaisen hienosti, niin hienosti että siinä jää vaahterat ja ruusupuut kakkoseksi? En vinoile, haluan tietää miksi soitinrakentajat eivät voi vain todeta että okei, hyvälaatuinen eben kohta lopussa, hylätään se ja katotaan jotain muuta (kuten varmasti monet valmistajat yrittävätkin etsiä). Eikö sille ole vielä olemassa mitään korvaavia puulajikkeita? Mites muuten kotoiset lajikkeemme kuusi, koivu ja mänty soveltuvat soitinmatskuksi? Varmasti tätäkin on täällä joskus pähkäilty, mutta sopii nyt tähän aiheeseen. Semmoinen käsitys on tullut että eebenpuu on kovin/kulutusta kestävin puu otelautaan, voittaa kovuudeltaan esim. ruusupuun ja vaahteran. Ja se on vietävän painava ja tiheä puu (jos se nyt on oikea sana), jolla lienee sitten tekemistä soinnin kanssa. Ulkonäkö ja tyyli merkitsevät myös paljon, eeben on mustuudessaan mahtavan hyvän näköinen vain kiiltäväksi hiottuna, ilman mitään lakkaa täi värjäämistä. |
|
Antti1: Ei vaan oo taloudellisesti kannattavaa odotella 50 vuotta materiaalin kasvamista, joten firmat käyttää ensin muut keinot. Vielä hölmömpää on vain odotella tumput suorina, että puulajit häviää maailmasta. Esimerkiksi yritysten elinkaaressa luulisi olevan kaupallisesti kannattavaa kasvattaa puita. Tosin ongelmana olisi varmasti puiden salakaato. |
|
Krice: Vielä hölmömpää on vain odotella tumput suorina, että puulajit häviää maailmasta. Esimerkiksi yritysten elinkaaressa luulisi olevan kaupallisesti kannattavaa kasvattaa puita. Tosin ongelmana olisi varmasti puiden salakaato. Mä vähän luulen, että nyt istutettavien ja luonnollisesti täysimittaiseksi kasvavien puiden hyödyntämisajankohdan paikkeilla ei enää ihan älyttömästi tehdä esimerkiksi sähkökitaroita puusta sellaisenaan. Materiaaliteknologia on kuitenkin nyt edennyt komposiittimateriaalien yms. kohdalla aika paljon ihan lähivuosina. Ei varmaan mene kamalan kauan, että noita aletaan näkemään enempikin kepakoissa puutullien yms. säännöstelyn kiristyessä ja materiaalien ehtyessä. Komposiiteilla saadaan tasalaatuisempia soittimia, minimoitua ilmaston vaikutusta ja valmistuskustannuksia ennenpitkää huomattavasti alemmas. Soittajien perinnetietoisuus ja alkuinvestointi uuteen laitekantaan tossa varmaan ne suurimmat rajoitteet ovat. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|