Aihe: Tokai Silver Star
1
Dr. Muff
05.05.2004 19:35:37
Moro.

Mulla olis pari n00bie-kyssäriä. Kiva jos joku auttais.

Gasittelen itselleni tässä uutta stratoa. Ebayssä menee jatkuvasti Tokain Silver Star stratikoita kohtuullisen huokeasti. '50 ja 60'-lukujen kitaroista tehdyt kopiot ovat sitten oleellisesti kalliimpia, siis halutumpia. Kyse on siis 80-luvun alun Tokaista.

Niin että onko noi Tokain '70-luvun specseilla olevat stratikat oleellisesti huonompia? Kun CBS-ajan fenkut oli paikka paikoin huonoja niin kopioiko Tokai tarkkaan myös sen huonouden? :=)

Itse en ole koskaan omistanut kitaraa missä olisi esim. micro-tilt. Tuleeko sen kanssa toimeen?
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
p130
06.05.2004 11:24:12

Niin että onko noi Tokain '70-luvun specseilla olevat stratikat oleellisesti huonompia? Kun CBS-ajan fenkut oli paikka paikoin huonoja niin kopioiko Tokai tarkkaan myös sen huonouden? :=)

Itse en ole koskaan omistanut kitaraa missä olisi esim. micro-tilt. Tuleeko sen kanssa toimeen?

Enpä ole koskaan Silver Staria päässyt testaamaan, mutta missään ei ainakaan ole koskaan näkynyt minkäänlaista mainintaa että ne "vintagekopioita" huonompia olisivat. Ainakin ne pari "7okai"-logoista mitä olen testannut olivat loistavia...

Kyllähän micro-tiltin kanssa voi elää, kunhan ei välitä siitä! Ei siitä oikeastikaan haittaa ole, mutta turha se kyllä on...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Dr. Muff
06.05.2004 12:34:50
Kiitosta p130&Foxille tähän astisista infoista.

Varmaan joskus olen jostain lukenut mutta en muista. Miksi 70-luvun stratot oli pääsääntöisesti huonoja? Painavia ja huonosti soivia.

Oliko syynä valitut materiaalit vai enemmänkin materiaalien laatu? Noissa silver stareissa näyttäis olevan Ash(sen)-body. Millainen soitinpuu se on jos ei ole jätepala? Mitä puuta 70-luvulla stratoissa käytettiin?
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
fox
06.05.2004 13:45:29

Oliko syynä valitut materiaalit vai enemmänkin materiaalien laatu? Noissa silver stareissa näyttäis olevan Ash(sen)-body. Millainen soitinpuu se on jos ei ole jätepala? Mitä puuta 70-luvulla stratoissa käytettiin?

Mun fendä-tietämys ei ole järin pilviähipovaa, mutta vähän tuon suuntaista olen antanut itseni ymmärtää. Joku Anniversary-Strato oli kuulemma maalattu jollain kovin tukkivalla maalilla joka söi soundia... Kaipa ne puut silloinkin oli joko Northern (Hard) Ashia joka saattaa olla huisin painavaa, ja sitten leppää.
Tuo Sen-woodhan on jaappanin saarnea, eikö? Eiköpä se vallan kelpoa soitinpuuta ole, ja yleensä nuo vanhemmat rungot on paljon parempaa puuainesta valikoimattomanakin, kuin uudemmat "teemme 2000 keppiä päivässä" puut.
p130
06.05.2004 13:58:51

Eivät ne kaikki 70-luvun Fenderit todellakaan huonoja ole, mutta varsinkin loppupuolella seassa on kyllä niin käsittämättömän luokatonta tavaraa että itkettää... Tuollaista Foxinkin mainitsemaa 25th Anniversaryä olen katsellut. Sellainen kun löytyisi HYVÄ niin kaikki muut stratot saisivat lähteä, on se niin hieno ulkonäöltään minun silmissäni. Mutta kun joka ikinen niistä viidestä joita olen kädessäni pitänyt on ollut joko huono tai helvetin huono. Järjettömän raskaita eikä soinnista tietoakaan.

Eivät kai nuo 70-luvun Tokaitkaan aivan kaikki loistavia ole, mutta kokeilemieni perusteella keskiverto 70-luvun lopun - 80-luvun alun Tokai kylla hakkaa saman aikakauden keskivertofenderin 6-0.
Dr. Muff
11.05.2004 00:35:20
Lisää nOObie kysymyksiä.

Mulla olis nyt katottuna maailman toisella puolella vuodelta 1984 oleva 60-luvun reissue. Malli myyjän mukaan ST-65, tollaista mallia en kataloogeista läytänyt että voisikohan olla ennemminkin ST-60?

Vähän kulumia ekoissa nauhoissa mutta muuten oikein siistin näköinen. Hintaa 400$+80$(postit). Eli Suomeen tuotuna noin 500euroa. Onko se vähän vai paljon? Noita pyörii niin vähän että mulla ei kauhean hyvää kuvaa noiden hinnoista ole.

Anyone?
Who's that wanker?
p130
11.05.2004 09:55:44

Tuo "1984" on Tokain fender-kopioissa sellainen vuosimalli, että minulla ainakin nousee aina hyvin suuret epäilykset kun kasinelosia kaupataan. Nimittäin jenkkimalleissa se on viimeinen vuosimalli fender-mallisella lavalla, mutta siinä on jo tämä nykyäänkin käytössä oleva logo. Euroopan, japanin ja muun maailman malleissa lapa vaihtui "uuteen" vasta vuoden 2000 paikkeilla ja silloin tällöin näkee edelleenkin uusia fender-lapaisia tokain kitaroita.

Tokairegistryä http://www.tokairegistry.com/ äkkiä vilkaisemalla voi saada käsityksen, että kaikki nykylogoiset stratot joissa on fender-mallinen lapa ovat vuodelta 1984. Tuollaisia "kasinelosia" on aina silloin tällöin myynnissä, pari kertaa olen kasinelosena myytävää 90-luvun alun Tokai stratoa käynyt katsomassakin, asiallisesti huomautin molemmille. Toinen meinasi tosissaan hiiltyä...

Dollareina kun mainitsit hinnan, niin taitaa olla jenkeistä peräisin? Silloin pitäisi olla homman kunnossa, uusi logo ja vanha lapa varmistavat vuosimallin. Hyviähän nuo ovat, ei siitä mihinkään pääse. Ei tuo 500€ loppupeleissä paljon ole, järkihinta. Sen voisin itsekin maksaa vanhasta Tokai stratosta. Mutta ainahan se on riski ostaa testaamatta etukäteen. Joku kauppasi vastikään torilla vanhempia 7okai ja '84 Tokai -logoisia stratoja torilla seitsemällä sadalla. Noissa oli kyllä jo ylihintaa... Laskitko muuten tullit hintaan?

Malli voisi olla todennäköisemmin ST-60, mutta en minä pidä 65:ttäkään mahdottomuutena. Tai 62:ta. Sekavaa on Tokain mallinumeropolitiikka ajoittain.

Osta pois jos siltä tuntuu! Pikkuriski siinä on. Mutta kyllä ne melkoisen tasalaatuisia ovat, keskivertoyksilö on jo "hyvä".
Dr. Muff
11.05.2004 10:31:15
Tuo "1984" on Tokain fender-kopioissa sellainen vuosimalli, että minulla ainakin nousee aina hyvin suuret epäilykset kun kasinelosia kaupataan. Nimittäin jenkkimalleissa se on viimeinen vuosimalli fender-mallisella lavalla, mutta siinä on jo tämä nykyäänkin käytössä oleva logo. Euroopan, japanin ja muun maailman malleissa lapa vaihtui "uuteen" vasta vuoden 2000 paikkeilla ja silloin tällöin näkee edelleenkin uusia fender-lapaisia tokain kitaroita.

Hyvä pointti. Mistä tosta nyt varmaksi pystyy valmistusvuoden sanomaan? Sarjanumero on L+5numeroa, mutta eihän se kerron kun mistä mallista se on kopio?

Tämmönen:
http://www.jeffsguitars.net/dakota1.html

(Dollareina kun mainitsit hinnan, niin taitaa olla jenkeistä peräisin? Silloin pitäisi olla homman kunnossa, uusi logo ja vanha lapa varmistavat vuosimallin. Hyviähän nuo ovat, ei siitä mihinkään pääse. Ei tuo 500€ loppupeleissä paljon ole, järkihinta. Sen voisin itsekin maksaa vanhasta Tokai stratosta. Mutta ainahan se on riski ostaa testaamatta etukäteen. Joku kauppasi vastikään torilla vanhempia 7okai ja '84 Tokai -logoisia stratoja torilla seitsemällä sadalla. Noissa oli kyllä jo ylihintaa... Laskitko muuten tullit hintaan?

Jenkeistä juu. Paljonhan noita liikkuu Japanista poispäin juuri jenkkilän suuntaan ettei sekään tae taida olla. Riski on, mutta noita Suomessa pyörii niin vähän ja hinnat on melke korkealla. Huomasin sen torilla mutta pidin ylihintaisena. Ton hinnan mä arvioisin, otin tullin huomioon ja mahdolliset huonommat kurssit kun käyttää esim paypal:ia.
Who's that wanker?
p130
11.05.2004 17:42:18

Hyvä pointti. Mistä tosta nyt varmaksi pystyy valmistusvuoden sanomaan? Sarjanumero on L+5numeroa, mutta eihän se kerron kun mistä mallista se on kopio?

Hankala noita valmistusvuosia on sanoa, varsinkaan kuvien perusteella. Kyllä tuo kuitenkin äkkiseltään iäkkäältä vaikuttaa. Esimerkiksi virittimet näyttäisivät ihan "oikeilta" klusoneilta.

Oikeastaan minulla voisi olla 80-luvun lopun/90-luvun alun Tokai strato josta voisin ehkä luopuakin... Laitappa pikaviestiä jos kiinnostaa!
Dr. Muff
11.05.2004 17:56:03
Hankala noita valmistusvuosia on sanoa, varsinkaan kuvien perusteella. Kyllä tuo kuitenkin äkkiseltään iäkkäältä vaikuttaa. Esimerkiksi virittimet näyttäisivät ihan "oikeilta" klusoneilta.

No kuvista varsinkin, ja vähän muutenkin. Pistin myyjälle viestiä että mistä hän päätteli kitaran iän yms.

Oikeastaan minulla voisi olla 80-luvun lopun/90-luvun alun Tokai strato josta voisin ehkä luopuakin... Laitappa pikaviestiä jos kiinnostaa!

Sinulle on pikaviestiä!
Who's that wanker?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)