Aihe: Ooppera tarkoitettu kaikille
1 2 3 4 5 6 7 8
sormunen
01.05.2004 13:43:21 (muokattu 02.05.2004 18:03:33)
Kivi: kysyit vertailua Helsingin ja Göteborgin välillä.

Niistä vierailijoiden palkoista en oikein uskalla sanoa mitään varmaa, kun ei ole lähdettä käsillä ja ne ovat yleensä salaisia. Mun lähteeni ovat taas muut teatteri-ihmiset, eikä niitä nimiä viitsi ruveta paljastamaan, koska keskustelut ovat keskusteluita. Siksi kirjoitin "käsittääkseni", jotta näkisi, että kyse ei ole faktasta.

Voin kyllä yrittää kaivaa vielä julkisista asiakirjoista, kunhan kerkiän.

Mutta nää on kumminkin faktaa:
- Göteborgin ja Helsingin oopperat ovat toiminnallisesti ja tiloiltaan saman suuruisia.
- nettisivujen mukaan lippujen perushinnat pyörivät samoissa
- vuonna 2003 Göteborg sai valtionapua about 10 % vähemmän kuin Helsinki. Helsingissä vierailijoiden palkat ovat muutamassa vuodessa kolmin-nelinkertaistuneet.
- tällöin yhteiskunta Suomessa subventoi oopperalippua 155 eellä. Nyt 2004 subventio (ilman "yllättäviä" kuluja) nousee yli 200 een
- joka vuosi törmätään uutisiin, että eläkemaksut on hoitamatta ja "tuporatkaisuun ei osattu varautua" ja pitäisi saada lisää
- oopperan johdossa on semmosta jengiä kuin Jouko K. Leskinen, Mika Ihamuotila, Eva-Riitta Siitonen, Matti Ahde, Martti Ahtisaari, Eva Biaudet, Pekka Sauri... Että oliskohan aika iisi lobata? Ja voiskohan nää ja näitten kaverit jo keskenänsä sopia ja esimerkiksi eduskunnalle asia on enää ilmoitusasia? On kysytty, mikä on eliitti. Okei, yksi yhteiskuntaeliitin piirre on sopia "jossain muualla".

Ja vielä kerran: ooppera on sinänsä ihan jees. Sen asema on vain kohtuuton.

PS. EDIT. Täytyy tietty myös ottaa huomioon, että Ruotsissa on ihmisten palkkataso parempi ja tasaisempi (mediaanissa) kuin Suomessa. Eli Göteborgissa saman verran, vähemmällä rahalla ja käytännössä halvemmilla lipuilla. Tää lippuvertailu on kyllä vähän tuntumaa vain, koska pitäisi ottaa huomioon myös kaikki tarjoukset, mutta näppituntumalla.

Luulis sen jotain kertovan? Ja jos jonkun mielestä 10 % on vähän, niin se olisi siis 5 miljoonaa eetä eli vanhassa rahassa 30 miljoonaa markkaa. Saman verran kuin v. 95-96 Rocktoimistojen liittoon kuuluneiden ohjelmatoimistojen bändien yhteispotti. Ungefär.
Fortune
01.05.2004 14:45:49
Mä en myöskään pidä demokratiana sitä sun markkinoimaasi tapaa, missä äänestetään ja sitten pidetään turpa kiinni. Yhteiskunnalliselle eliitillehän moinen kyllä toimii, koska silloin voidaan vapaasti huseerata.

Samaa mieltä, eli jos minä äänestän ehdokkaan sisään eduskuntaan, niin siitä se homma vasta alkaa.

Eli sitten astuu peliin se kansanedustajan/päättäjän vastuu omasta työstään, meteliä saa ja täytyy pitää, jotta kansan ääni kuuluisi ja vaikuttaisi.

Mielestäni olen oikeutettu arvostelemaan kaikkien päättäjien toimia, vaikken kaikkia ole äänestänytkään sinne. Jos eduskuntatyö olisi sitä, että kaikin keinoin pyritään sinne pääsemään ja sitten tehdään ihan oman arviointikyvyn mukaan ja vastoin äänestäjien intressejä, niin hanuristahan sellainen on.

Eikun hetkinen, niinhän se muuten taitaa pääosin ollakin, voi minua tyhmää.

Eli ei kai tässä auta kuin äänestää ja pitää meteliä epäkohdista.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Teijo K.
01.05.2004 15:19:05

Toisaalta -80-luvun monet tutut gootahtavat uuden aallon tyypit diggailivat ja diggailevat juuri Wagnerista. Mutta olisko ylipäätänsä italialaiset oopperat? Silloin oltaisiin ainakin homman alkulähteillä.

Juu, ja mikään ei niin huonosti iske minulle kuin goottirock, kasarihevi ja tukkametalli. Enämpi Beethoven, vanhempi jatsi ja -70 progressiivinen rock. :-)

Täytyy käydä oopperan sivuilla penkomassa tarjontaa. Voin vaikka kertoa sitten siitä reissusta kun se on tehty. :-) Sivuaa tätä keskustelua sitten vähän edes.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Jami
01.05.2004 19:02:07

Mahtavaa keskustelua! Oikein sormet syyhyää päästä näin kaikien työläisten päivänä lisäämään löylyä ankarana vellovaan keskusteluun.

Mutta käskijä se on kapitalistiriistäjäherrallakin. hähähähäh. Vaimo sanoo jotta "kones kiinni ja kattomahan jääkiekkua mun kans." Niin että palatahan asiahan.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Mika Antero
01.05.2004 20:35:15
Minä en oikein noista vapuista ja muista uhoa täynnä olevista työväenjuhlista perusta, koska oma ajatusmaailmani on ihan umpimaalaisliittolaisesta perinteestä lähtöisin ja jonkin sortin isäntärenkikapitalisti olen itsekin… Eivät ns. yleisinhimilliset aatteet saa/voi olla pelkästään vasemmistolaisten yksinoikeus.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Iso D
02.05.2004 10:42:18
"Eniten teatterissa(teatterissa, baletissa, oopperassa jne.) käyvät naiset, vastaajat, joiden bruttotulot ovat yli 200 000mk vuodessa, johtavassa asemassa olevat, toimihenkilöt ja korkeasti koulutetut." (teatteriliiton tutkimus suomalaisten teatterissa käynnistä)
Fortune
02.05.2004 12:14:03
Eivät ns. yleisinhimilliset aatteet saa/voi olla pelkästään vasemmistolaisten yksinoikeus.

Tätä mieltä minäkin olen.

Oma katsantokantani on äärimmäisen epämääräinen, inhimillisyys on minulle tärkeää, mutta toisaalta ymmärrän, mitä toimiva yhteiskunta vaatii.

Mutta nykytilanne on jo karannut epäinhimillisyydessään käsistä, joten voin ihan huoletta leimautua vasemmistolaiseksi :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Shaft
02.05.2004 21:56:39
Kukaan ei ole vieläkään vastannut alkuperäiseen kysymykseen siitä, miksi juuri ooppera on oikeutettu järjettömään suureen prosentuaaliseen osaan valtion rahavaroista ja miten se muka vaikuttaa mitenkään positiivisesti Suomi-kuvaan?

Eikö juuri näistä kysymyksiä ole tässä keskusteltu? Tuskin kaikkia miellyttävää vastausta voidaan löytääkään.

Minä en tajua, miksi ihmistä syytetään valtion varoilla eläväksi vasemmistolaiseksi, jos hän kritisoi tapaa, jolla verovaroja käytetään?

Ei kai ketään ole täällä pelkästään tuolla perusteella vasemmistolaiseksi syytettykään.

Ja kyllä se on nähty, miten yritykset kantaa sen sosiaalisen vastuunsa. Irtisanomisia, kartelleja, tuotannon siirtämisiä halvan työvoiman maihin, kultaisia kädenpuristuksia ja ikuista valitusta siitä, että Suomen verotus on liian korkea. Työntekijöiden asemasta ja palkkatasosta nyt puhumattakaan...

Valitettavasti kansantaloutemme ei toimi tyhjiössä vaan suomalaisten yritysten on toimittava kansainvälisen kilpailun ehdoilla. Esimerkiksi irtisanomiset ovat sosiaalisesti ongelmallisia, mutta ei kukaan niihin veemäisyyttään ryhdy. Ei se vaurauskaan synny tyhjästä. Firman pitää kannattaa, jotta palkkoja voitaisiin nostaa. Jos taas yritysverotus on liian kireää, ei uusia työpaikkoja synny.
_tuomas_
05.05.2004 23:17:16
Yrittäjät, uskaltajat, omia oikeuksiaan hengeen ja vereen puolustavat, luovat sekopäät, mahdollisuuksiin tarttujat sekä likaista työtä kaihtamattomat ovat oikeudenmukaisen maailman selkäranka. Muistakaa vittu se. Näin on ollut 1800-luvulla, on nyt ja on tulevaisuudessa. Suomessa on valitettavasti vain paljon sellaisia, jotka eivät tajua tätä. Niiden mielestä liito-oravat ovat tärkeämpiä. Niiden mielestä kaiken saa tässä maailmassa ilmaiseksi. Niiden mielestä on hullua ottaa elämää niin täysillä, kun sitä voi vaan fiilistelläkin. Niiden mielestä kaikki vääryys ja muiden aiheuttama vitutus unohtuu tuosta vain, kun vain paiskataan kättä ja hymyillään. Niiden mielestä aikaa on loputtomasti. Niille demokratia on vain väline.
Jami
05.05.2004 23:32:46 (muokattu 05.05.2004 23:37:16)

Luin Tuomaksen tekstin viis kertaa. Joka kerta äärettömästi nauttien. Kiitos Tuomas totuuden sanoista. Häpeän kun en itse noin kirjoittanut.

Kirjoituksesi antoi mulle enemmän uskoa elämään kuin yksikään tämän "luovia ihmisiä" sisällään pitävän foorumin kirjoittaja koskaan on antanut.

Tuu Tuomas miittiin. Olutta on.

hähähähääähähähä.

Edit: lisään vielä että kyllä Shaftin kommentti myös loi uskoa että vastuunkantajia löytyy. Jopa Mnetin kirjoittajistakin.
Jani The Rock
05.05.2004 23:40:00

omia oikeuksiaan hengeen ja vereen puolustavat

Ja saatana, kyllä mä ainakin puolustan oikeuksiani halailla puita ja syöttää liito-oravia. Ne joille raha ja bisnes on elämän ykkösasioita laskeskelkoon taseitaan kaikessa rauhassa vaikka koko yön, mutta minä poika menen petiin. Toivottavasti näen koko yön unia maailmasta, jossa ei ole kapitalistis-imperialistista sortoa ja jossa brändit eivät ohjaile ihmisten kohtaloita.

Porvari nukkukoon huonosti.
Don`t mess with the countryboys
sormunen
06.05.2004 00:08:54 (muokattu 06.05.2004 00:09:59)
Yrittäjät, uskaltajat, omia oikeuksiaan hengeen ja vereen puolustavat...

Niinko esimerkiksi että jos jonkun yrittäjän mielestä vaikkapa vammaisten koulunkäynti häiritsee hänen bisneksiänsä?

Tää oli Tuomakselta patologisen tarkka kuvaus siitä vastuuttomuudesta, millä maailma ajetaan nurin.

Niille demokratia on vain väline.

Demokratiahan ON väline ja tavoiteltava sellainen.
Jami
06.05.2004 00:20:01 (muokattu 06.05.2004 00:53:58)

Ja saatana, kyllä mä ainakin puolustan oikeuksiani halailla puita ja syöttää liito-oravia.

Hienoja harrastuksia. Ei siinä mitään. Kukaan yrittäjä ei niitä sulta pois ota. Kuka ne maksaa, onkin sitten eri juttu.

Ne joille raha ja bisnes on elämän ykkösasioita laskeskelkoon taseitaan kaikessa rauhassa vaikka koko yön, mutta minä poika menen petiin.

Ja sitten taas puunhalailuun levänneenä. Miksi tuo pitäis yrittäjien maksaa? Sen joka läpi yön mietti keinoja saada yrityksensä kannattamaan. Että vois työllään perheensä elättää. Epäonnistuminen kun on todellinen elinkautinen.

Toivottavasti näen koko yön unia maailmasta, jossa ei ole kapitalistis-imperialistista sortoa ja jossa brändit eivät ohjaile ihmisten kohtaloita

Haluat siis unia Kuuban todellisuudesta. Jos brändejä haluat pois niin älä osta niitä tunnetuimpia ja halutuimpia tuotteita mitä meille kaupataan. Jokunen kaverisikin voi sua kannattaa. Kunnes pitää ostaa farkut.

Porvari nukkukoon huonosti.

Tuon voit kyllä ottaa pois. Ei sullekkaan kukaan tätä maailmaa ylläpitävistä yrittäjäjistä toivo huonoa yöunta. Heille on äärettömän tärkeää hyvin yönsä nukuva, terve työntekijä. Haluatko heille pahaa? Heidän työpanoksellaan tässä maassa kuitenkin työllistetään satoja tuhansia ihmisiä.
Jami
06.05.2004 00:52:30

Niinko esimerkiksi että jos jonkun yrittäjän mielestä vaikkapa vammaisten koulunkäynti häiritsee hänen bisneksiänsä?

Aika äärilaitaa. Kyllä yrittäjät yleensä on myös vammaisten koulutuksen takana. En toki tiedä teidän tukkosuomenyrittäjien ajatuksia. Meidän maakunnan ajatuksia voi lukea tuolta. http://www.alaharma.fi/

Tää oli Tuomakselta patologisen tarkka kuvaus siitä vastuuttomuudesta, millä maailma ajetaan nurin.

Yrittäjän vastuu on ainut joka tätä maailmaa ylläpitää. (neuvostoliitto ja berliininmuuri kaatui jo) En puhu suuryrityksistä. Puhun pienestä ammatinharjoittajasta joka omalla panoksellaan työllistää muutaman ihmisenkin. Heille on yhteiskunnankin mielestä tilausta. Muutama kymmenentuhatta lisää kuulemma tarvittais Suomeenkin lisää. Kukaan vain ei halua heille luoda olosuhteita. Sormunenkin hyökkää aika väkevästi.

Demokratiahan ON väline ja tavoiteltava sellainen.

Tuli mieleen femakot. Hehän eivät tyydy siihen että miehelläkin on oikeuksia. Demokratia vallitsee sitten kun naisilla on kaikki valta.

Sormunen on peto lukemaan toisen tekstiä tulkiten sen omaa ahdasmielisyyttään vahvistamaan. Aika säälittävää. Mutta sormusen tyyliin asian ilmaisten: minähän en alennu tuota surkeaa nihilistä arvostelemaan. Pois sellainen minusta. Vaikka hän siihen ala-arvoisesti koko ajan itse syyllistyy.
_tuomas_
06.05.2004 01:30:26 (muokattu 06.05.2004 01:33:23)
Mulle demokratia on ihanne samoin kuin ihan yleisesti ihmisten tasa-arvoisuus. Mä en demokratiasta luopuisi missään tapauksessa - en edes silloin jos sellainen olisi mulle todella "edullista". Demokratia on helvetin upea juttu! Mä tunnustan kyvyttömyyteni ymmärtää ihmisiä, joille demokratia on pelkkä väline, joka heitetään romakoppaan heti, kun omat osakkeet kääntyvät laskuun. Saksalaisethan tekivät näin vuonna 1933. Tämä on vapaa maailma, jossa myös ääliöt saavat sanoa sanottavansa - ei siinä mitään pahaa ole. Demokratian ystävien on vain pystyttävä osoittamaan vastustajilleen, kuinka väärässä he ovat. Melkein kaikki äärivasemmistolaisetkin suomalaiset ymmärsivät demokratian ylivertaisuuden viimeistään Summassa 1944. Monet heistä kuolivat tämän maan vapauden takia. Miettikää sitä vittu! Jotkut eivät lähteneet silloinkaan rintamalle, mutta heille ei käynyt Suomessa kuinkaan. Melkein kaikki toki joutuivat vankilaan tms. lievää sen ajan standardeilla mitattuna, MUTTA ketään ei joutunut minnekään keskitysleirille tms. Elikkä kandee muistaa, etteivät meidän papat ja vaarit telonneet itseään noissa karkeloissa ihan turhaan...
Jani The Rock
06.05.2004 09:03:16 (muokattu 06.05.2004 09:38:56)

Vittu, tää juttuhan menee aina vaan paremmaksi! Nyt saatiin jo talvisodan henki ja Raatteen tiekin sotketuksi tähän mukaan. Minkähän sorttinen ässä sieltä hihasta seuraavaksi löytyy... Jaa, nyt mä tiedän! Uskonto. "Jumalakin diggaa yrittäjiä, vaikka vasemmistoääliöt, pakanat sun muut ateistikommarit koittaakin pistää kapuloita meidän rattaisiin"! Eissaatana, ei voi kun nauraa tota argumentointia. Jos tän maailman tulevaisuus on tosiaan sellasten tyyppien käsissä, jota kuulostavat pahaenteisesti kokoomusnuoren ja alabamalaisen konservatiivipampun ristisiitokselta, niin tukkahan tässä nousee pystyyn silkasta kauhusta. Hähähä...

Toi demokratiajuttu taas oli niin paksua tuubaa, että sitä mä en jaksa kommentoida ollenkaan. Mun nähdäkseni kun nämä suuryritykset nimenomaan ylläpitävät kaikkein tehokkaimmin kaikenmaailman epätasa-arvoa esimerkiksi kolmannen maailman maissa. Vaikka jotkut sinisilmäiset raukkaparat, joita nimitetään kansalaisoikeusaktivisteiksi ja muiksi hipeiksi, yrittävätkin pistää hanttiin. Mutta hyvin ne on saatu hiljaiseksi, jos ei muuten niin sitten ampumalla nappi otsaan. Se on sitä kestävää kehitystä se.

Hehhehheh. Joo, lisää valtaa vaan yrityksille, niin maailma pelastuu.

Ja Jami, mulla ei ole todellakaan yhtään mitään pienyrittäjiä vastaan. Suurin osa niistä on kovaa porukkaa, jotka painavat rankkaa duunia. Juuri sen takia mä käytänkin mielelläni heidän palvelujaan. Kun mä haluan esim. grilliruokaa, mä menen mieluummin Taukokioskille tohon 54:sen varteen ja ostan sieltä ranskalaiset ja kerroshampurilaisen kuin menen McDonaldsiin ja tilaan Big Mac -aterian. Mutta sitten kun mä yllytän jotain muuta tekemään samoin, mä muutunkin vastuuntuntoisesta kuluttajasta tyhmäksi hipiksi, joka ei tajua että yksi ihminen ei voi vaikuttaa. Mistähän vitusta se johtuu?

Ja sitten se, että yrittäjät on tämän maailman selkäranka. Voi olla, mutta se selkärangan ydin on kyllä ne työntekijät jotka menee niihin heidän yrityksiinsä töihin. Puhumattakaan niistä ihmisistä, jotka ostavat heidän valmistamiaan tuotteita tai tuottamiaan palveluja. Asiakkaalla (myös meillä puunhalaajasivarihippipitkätukilla) on sentään mahdollisuus valita kenen palveluja käytämme, mutta yrittäjä ei oikein voi ruveta valikoimaan asiakkaitaan. Muuten saattaa alkaa saldot mennä miinukselle.
Jani The Rock
06.05.2004 12:20:43

Raahaa luusi lopullisesti johonkin sellaiseen maahan, jos tämä systeemi ei miellytä.

Tulihan se sieltä! Se vihoviimeinen kommentti, joka kertoo siitä että älyllinen kapasiteetti ja järkevät argumentit loppuivat siihen paikkaan. Seuraavaksi tulee varmaan, että "meidän isi on ainakin näääiiin paljon isompi kuin teidän isi"! Hähhähhäh.

Saman luiskaotsaisen hengen mukaisesti vastaan, että kun olet tollanen demokratian airut ja tinkimättömän oikeudenmukaisuuden esitaistelija, niin lähde vapaaehtoiseksi sotimaan amerikkalaisten joukkoihin Irakiin. Siellä on tolle palavalle retoriikalle ja järjen loisteelle käyttöä. Ties vaikka tekisivät susta propagandavastaavan. Hohoho... "sama kaiku on askelten", saatana. Mä näen jo silmissäni ne lehtijutut joita tosta saisi aikaan. "Toisella puolella sotaa vastustavat ihmiskilvet, nuo säälittävät hipinrehjakkeet. Toisella puolella, ohjuspatteristojen takana, hyvinvoivat porvarinuoret jotka ovat lähteneet joukolla takomaan länsimaisen demokratian alkeita ählämien kaaliin". Että menolippu Bagdadiin vaan! Siellä sitä sun demokratiaas toteutetaan ihan käytännössä. Sankarillinen amerikkalaissotilas siellä näyttää muhamettilaisille oikein kidutuksen voimalla, miten tässä maailmassa yhteiskuntajärjestystä luodaan.
Risto Mustalisä
06.05.2004 12:24:12
Et ole varmaan koskaan ajatellut sitä, että jokaista suomalaista lehmää subventoidaan kahdella eurolla päivässä samaan aikaan, kun melkoinen litania ihmisiä elää saharan etelänpuoleisissa maisissa alle eurolla? Etkä todennäköisesti ole ehtinyt pohtimaan, miten valtavasti elämänlaatu paranisi näissä kolmannen maailman maissa, jos länsimaat eivät varjelisi omaa maatalous- ja teollisuustuotantoaan tukipaketeilla ja tulleilla?

Kannattaisi sinun myös ottaa huomioon ,että maatalouden subventointi on myös turvallisuuskysymys:Kriisiaikoina voi omaa elintarviketuotantoa tulla ikävä jos se on aiemmin alas ajettu.Oopperaa emme välttämättä tarvitse kriisiaikoina.

Etkä ole myöskään pohtinut, miten toivotonta näissä kolmannen maailman maissa olisi kuroa etumatkaa meihin kiinni, jos länsimaiset yritykset eivät ulkoistaisi tuotantoaan sinne ja houkuttelisi sikäläistä työvoimaa itselleen suhteellisen kilpailukykyisellä palkalla?

Ei välttämättä aivan näinkään. Eräs saksalainen yrittäjä tokaisi taannoin televisiossa ,että kilpajuoksu havemman työvoiman perässä loppuu etelänavalle:pingviineille ei tarvitse maksaa palkkaa..

Sosialismia ja rauhaa sen sijaan? käy kuule elämäsi aikana edes kerran kirjastossa ja hae käsiisi joku opus kahden viime vuosisadan historiasta. Ihan vain siksi että saisit kuule tietoa siitä, millaista voittokulkua suunnitelmatalouden kannattajien historia on ollut.

Kannattaa myös lukea millaiset olosuhteet ovat edeltäneet vaikkapa sosialistista vallankumousta mainitsemissasi maissa kuten Kuubassa.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Mika Antero
06.05.2004 12:47:31
Risto Mustalisä:
Kannattaisi sinun myös ottaa huomioon ,että maatalouden subventointi on myös turvallisuuskysymys:Kriisiaikoina voi omaa elintarviketuotantoa tulla ikävä jos se on aiemmin alas ajettu.

Inhoan kommentteja "komppaan edellistä" tai "täysin samaa mieltä" tai "nyt tuli plussaa" ynnä muuta, mutta nyt on kyllä pakko mainita, että painoin Mustalisälle plussaa.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)