Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haloo Helsingin kappaleen Maailman Toisella Puolen soolon tabit?
1 2 3 4 5 6
japekitara
22.05.2013 23:00:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu olen yrittänyt korvakuulolta soittaa eikä se mun taidoilla oikein onnistu,
olisko täällä ketään ketä osaisi jelpata poikaa hädässä?
 

 
OffTopic: Täällä tarvis olla "Soinnut Tähän Biisiin" tyylinen topic kappaleiden
sooloista, en tiedä onko täällä joskus ollu ja olisko kysyntää mutta tulipahan vaan
mieleen.
 
*If You're Freak Like Me, Raise Ur Flag!* Halestorm
TMik
22.05.2013 23:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa musiikkivideossa näyttäs näkyvän osa soolosta.
 
Tuo on kyllä niin hidas että noi pitäisi löytyä sieltä otelaudalta aika nopeesti.
 
sepisti
23.05.2013 01:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko soittaa C-duuriskaalaan? Siinä on kaikki sävelet, joita soolossa tarvitset. Ensimmäinen sävel soolossa on h.
 
Jucciz
23.05.2013 02:24:09 (muokattu 23.05.2013 02:25:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää tahtoisin tietää, kuinka monta tuntia tai päivää aloittaja on oikeasti nähnyt vaivaa tuon soolon plokkaamisen yrittämiseen. On nimittäin oikein passeli soolo korvakuulolta opettelun treenaamiseen.
 
Tulee vaan väkisinkin semmoinen (toivottavasti virheellinen) kuva kaverista, joka kokeilee pari minuuttia yksin ja kun ei onnistu, lähdetään kaikkimullehetinyt-asenteella nettifoorumille ja vaaditaan, että joku näyttää kädestä pitäen. Moni miettinee, mitenhän ne 70- ja 80-luvuilla ennen internetiä ikinä oppivat soittamaan mitään soitinta tai mitään kappaletta C-kasetteja kuunnellen kun ei voinut mennä ruinaamaan netistä valmiita tabulatuureja.
 
Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tää touhu vaatii. Jos sitä ei treenaa itse, kukaan muu ei voi sulle sitä lahjoittaa. Ja mitä enemmän käyttää korviaan, sitä paremmaksi siinä myös tulee, väkisin. Siitä on korvaamaton hyöty jatkon kannalta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
73nd3r
23.05.2013 09:33:33 (muokattu 23.05.2013 09:57:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kakspiippunen juttu.
Toiselta puolen kitaransoitossa on kai monilla kysymys siitä että *osaa* jotain, ei siitä että *haluaa opetella*.
Vaikeimman kautta opettelu palkitsee, mutta myös puuduttaa, jopa lopettamiseen asti...
 
Joskus sopiva vinkki on paikallaan (tuossa yllä tuolle sepistin kirjoitukselle pistin plussan: auttaa eteenpäin mutta pistää myös duuniin).
Ja joskus joku tarttee todella ne soinnut tai sen tabin, ja saa siitä kimmokkeen edelleen jatkaa soittamista. Silloinkin juttu menee parhaiten jos ottaa alun niistä ja yrittää jatkaa ite (ja tämähän kai on se yleisin tapa).
 
Ei ennenkään ihan ypöyksin opeteltu: käytiin kirjastossa katsomassa oliks edes jotain uutta nuottiosastolla (jos sattui olemaan rahaa, jonkun vihkon saattoi ostaakin) tai kysyttiin isobroidilta tai kaverilta.
 
Paljon näissä 'ei saa tabittaa' jutuissa on kyse nuottien/tabien myyjien oikeuksista ja rahoista. Mutta maailma on muuttunut, tieto on aina vaan vapaampaa riistaa.
 
ekikoo
23.05.2013 12:17:40 (muokattu 23.05.2013 12:18:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soinnut Em | F | C | G |
 
e---------------------------------------------------------------------------------3h5-3h5-3-----8--7h8p7---8--10---12---
b----------------------------------------------------------------------1-3-5----------------
g--4---2--4--5------0h2-0h2--0-----------------------0-2-4----2--4---------------------
d-------------------------------------0h2-0h2--0----2--------------------------------
 
lol. Sormitus ja käden asento on täydellinen, nuottien kestot merkitty virheettömästi.
 
Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson
Jucciz
23.05.2013 12:23:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja näin varmistettiin, ettei yksinkertaisimpiakaan asioita tarvitse opetella itse.
 
Vielä tulee se päivä, että joku tulee kysymään täältä tabulatuureja pyllyn pyyhkimiseen, kun ei jaksa itse opetella.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
23.05.2013 13:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ja näin varmistettiin, ettei yksinkertaisimpiakaan asioita tarvitse opetella itse.
 
Nyyh. Taas meni 15e/h + alv sivu suun. Joudutko nyt lykkäämään omakotitalon ostoa?
 
BigPapa
23.05.2013 13:11:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää tahtoisin tietää, kuinka monta tuntia tai päivää aloittaja on oikeasti nähnyt vaivaa tuon soolon plokkaamisen yrittämiseen. On nimittäin oikein passeli soolo korvakuulolta opettelun treenaamiseen.
 
Tulee vaan väkisinkin semmoinen (toivottavasti virheellinen) kuva kaverista, joka kokeilee pari minuuttia yksin ja kun ei onnistu, lähdetään kaikkimullehetinyt-asenteella nettifoorumille ja vaaditaan, että joku näyttää kädestä pitäen. Moni miettinee, mitenhän ne 70- ja 80-luvuilla ennen internetiä ikinä oppivat soittamaan mitään soitinta tai mitään kappaletta C-kasetteja kuunnellen kun ei voinut mennä ruinaamaan netistä valmiita tabulatuureja.
 
Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tää touhu vaatii. Jos sitä ei treenaa itse, kukaan muu ei voi sulle sitä lahjoittaa. Ja mitä enemmän käyttää korviaan, sitä paremmaksi siinä myös tulee, väkisin. Siitä on korvaamaton hyöty jatkon kannalta.

 
Itse asiassa noi C-kasetit on mukavia ja vieläkin välillä kuuntelen C-kassuilta musiikkia. Mukavan lämminsointista ja nauha kompressio ei välttämättä ole kovin paha juttu. Niitä pyöritellen, korvilla kuunnellenhan se 70-luvulla tapahtui se ns. plokkaaminen. Kelanauhureilla sai sitten kinkkisempiä hidastettua ja nuotti nuotilta tsekattua. Myös vinyyli LP:t oli käytössä.
 
sepisti
23.05.2013 13:41:20 (muokattu 23.05.2013 13:42:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz on toisaalta ihan oikeassa. Minusta ennen täystyrmäystä pitäisi kuitenkin olla selvillä kysyjän musiikilliset valmiudet. Jos kaveri pystyy hyräilemään/viheltämään ko. soolon, silloin tabeja ei näin simppeliin sooloon tarvitse, vaan kyse on laiskuudesta. Mikäli kaveri ei osaisi edes hyräillä nuotilleen, plokkaaminen on täysin mahdoton homma. Tämä ei silti estä ketään harrastamasta soittamista kiinteävireisellä soittimella. Näissä tapauksissa soittaminen opetellaan mekaanisesti joko nuoteista tai tabeista. Allround-ammattimuusikon hommat pitää toki unohtaa, mutta kaikki eivät sellaisia edes tavoittele.
 
Jucciz
23.05.2013 13:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Nyyh. Taas meni 15e/h + alv sivu suun. Joudutko nyt lykkäämään omakotitalon ostoa?
 
En mää oo ikinä tehnyt noin halvalla - enkä tabeja muutenkaan kirjoittele maksua vastaan käytännössä ikinä, sillä asiakkainani on lähinnä keikkailevia muusikoita, ei niinkään kaltaisiasi sängynlaitakitaristeja.
 
Turha ilkkuminen sikseen muutenkin, tässä yritetään vaan ohjata nuorta soittajaa kohti kestävämpiä ja tehokkaampia menetelmiä soittamisen polulla. Tuossa iässä peli ei ole missään nimessä vielä menetetty, jos nyt otetaan oikeasti korvat käyttöön. Alku aina hankalaa, lopussa sit jotain muuta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
23.05.2013 14:12:51 (muokattu 23.05.2013 14:29:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: En mää oo ikinä tehnyt noin halvalla - enkä tabeja muutenkaan kirjoittele maksua vastaan käytännössä ikinä, sillä asiakkainani on lähinnä keikkailevia muusikoita, ei niinkään kaltaisiasi sängynlaitakitaristeja.
 
No hyvin sulla sitten menee, mikäli on varaa käännyttää maksavia "tavis" asiakkaita pois. Oletko harkinnut uraa kodinkoneliikkeen myyjänä?
 
Kävikö mielessä, että sängynlaitakitaristit käyvät (usein) oikeissa töissä, joten heillä sitä rahaa on kuin roskaa?
 
Eikö keikkailevilla asiakasmuusikoillasi sitten korvat itsellään pelaa, jos sinulta pitää nuotteja pyytää?
 
Sammo
23.05.2013 14:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: En mää oo ikinä tehnyt noin halvalla - enkä tabeja muutenkaan kirjoittele maksua vastaan käytännössä ikinä, sillä asiakkainani on lähinnä keikkailevia muusikoita, ei niinkään kaltaisiasi sängynlaitakitaristeja.
 
Eli keikkalevalle muusikolle, joka suostuu maksamaan 35/h+alv (julkaisuluvat yms. hoidat itse), tulee sama alentuva "käytä korvia, jonne" kuin täällä kysyvälle sängynlaitakitaristille? Vai onko kysymys sittenkin jostain muusta?
 
Mulle ainakin oli jo 80-luvulla aivan älyttömästi hyötyä kitaralehtien transkriptioista (joissa oli tabit mukana), soittotuntimateriaaleista, edistyneempien soittajien kädestä pitäen malliksi näyttämisestä, opetusvideiden oheisvihkoista ynnä muusta -- aivan varmasti edistyin silloin nopeammin kuin pelkästään omilla korvilla. Ja omasta mielestä mulla on nykyään ihan ookoo korva plokkailuun.
 
Ja kaikille tuo juttujen plokkaaminen ei vain ole niin helppoa. Ja silti nuokin kaverit voi saada soittamisesta aivan älyttömästi iloa. Ja tältä viikolta on jo kokemusta että tällaisen kaverin kanssa voi olla kiva soittaa.
 
"Just swimming in the sea of rubato"
ekikoo
23.05.2013 15:43:14 (muokattu 23.05.2013 16:57:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei munsta oo kauhiaa jos kolmetoistavuotiaalle kitaristinalulle kerrotaan (huonosti x--D) miten joku häntä kiinnostava juttu soitetaan. Aika älytöntä odottaa että soittoharrastuksen alkumetreillä on jo instrumentti niin tuttu että ne äänet löytyy. Löytyyhän ne jos käyttää tarpeeksi tunteja, mikäs sen kehittävämpää mutta kyllä se on omiaan aiheuttamaan myös kunnon turhautumista ja soittoinnon laantumista.
 
Ketjun aloittajalla on vielä hyvän mäihän sattuessa aikaa kehittää korvaa jotain 60-70 vuotta?
 
Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson
Jucciz
23.05.2013 18:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No hyvin sulla sitten menee, mikäli on varaa käännyttää maksavia "tavis" asiakkaita pois. Oletko harkinnut uraa kodinkoneliikkeen myyjänä?
 
Kävikö mielessä, että sängynlaitakitaristit käyvät (usein) oikeissa töissä, joten heillä sitä rahaa on kuin roskaa?

 
Ei juju ole siinä, että ketään käännyttäisin pois. Yksityiskohtaisen tabin kirjoitteluun menee vaan helposti aikaa kolmen-neljän komppilapun verran. Ei kukaan halua maksaa niistä sellaista hintaa, joten ei niitä oo mitään järkeä tehdä. Mää oon ensisijaisesti nuotinkirjoittaja, joten jos tabit pitäisikin tehdä, teen ensin nuotit ja tabit vasta niiden pohjalta, koska ajattelen kappaleita musiikkina enkä lottoriveinä vailla sävellajia, rytmejä yms.
 
Eikö keikkailevilla asiakasmuusikoillasi sitten korvat itsellään pelaa, jos sinulta pitää nuotteja pyytää?
 
No höhlä. Ei komppilappujen tilaamiseen syynä läheskään aina ole se, etteikö tilaaja itse osaisi niitä tehdä. Muutamat muusikot ainakin ovat niin kiireisiä/mukavuudenhaluisia, että he käyttävät aikansa mieluummin johonkin muuhun (esim. keikkailuun, perheen kanssa olemiseen tai kenties johonkin muuhun työhön) ja teettävät nuotit jollakulla, jolta se käy nopeasti. Joskus aikakin on rahaa. En mää ainakaan epäile, etteikö osa keikkamuusikoista osaisi itsekin tehdä hyviä lappuja, mutta ymmärrän kyllä, että monilla on parempaakin tekemistä ja siksi teettävät muilla.
 
Kiitos jälleen arvailusta. Metsäänhän se meni tälläkin kertaa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
23.05.2013 18:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Eli keikkalevalle muusikolle, joka suostuu maksamaan 35/h+alv (julkaisuluvat yms. hoidat itse), tulee sama alentuva "käytä korvia, jonne" kuin täällä kysyvälle sängynlaitakitaristille? Vai onko kysymys sittenkin jostain muusta?
 
Mulle ainakin oli jo 80-luvulla aivan älyttömästi hyötyä kitaralehtien transkriptioista (joissa oli tabit mukana), soittotuntimateriaaleista, edistyneempien soittajien kädestä pitäen malliksi näyttämisestä, opetusvideiden oheisvihkoista ynnä muusta -- aivan varmasti edistyin silloin nopeammin kuin pelkästään omilla korvilla. Ja omasta mielestä mulla on nykyään ihan ookoo korva plokkailuun.
 
Ja kaikille tuo juttujen plokkaaminen ei vain ole niin helppoa. Ja silti nuokin kaverit voi saada soittamisesta aivan älyttömästi iloa. Ja tältä viikolta on jo kokemusta että tällaisen kaverin kanssa voi olla kiva soittaa.

 
Kuten edellisestä vastauksesta osannet päätellä, syy nuottien tilaamiseen ei läheskään aina ole se, etteikö tilaaja itsekin osaisi niitä tehdä. Ihmiset eivät välttämättä halua käyttää aikaansa siihen, jos joku muukin ne voi tehdä. Kyse on siitä, minkä arvoisena omaa vapaa-aikaansa pitää. Sitä paitsi, moni mun kirjoittamista lapuista on tullut sellaiseen keikkakäyttöön, jossa on kyseessä sekalaisista soittajista koostuva kokoonpano, jonka pitää vetää joku kappale keikalla kenties ensimmäistä kertaa eläessään. Silloin tarvitaan hyvät nuotit - ei siinä tilanteessa ole kyse siitä, etteivätkö soittajat osaisi kenties biisiä plokata.
 
Tyypillinen skenaario esim. tanssi- tai iskelmämusiikin kentällä voi olla:
1) bändille x tulee lyhyellä varoitusajalla keikka, jolle osa vakisoittajista ei pääse, tarvitaan tuuraajia
2) löydetään nuotinlukutaitoiset tuuraajat, jotka voivat hypätä lauteille ilman ainoitakaan treenejä
3) bändillä on hyvät nuotit ohjelmistostaan
4) keikka onnistuu ja kappaleet kuulostavat siltä miltä pitääkin
 
Kustannusluvat jätän tilaajan vastuulle. Oletan, että ne ovat jo kunnossa kun toimeksiannon saan. Hoidan itse myyräntyön, eli pallukoiden tökkimisen viivastolle oikeisiin paikkoihin.
 
Ei tabulatuureista pelkästään haittaa ole, jos ne eivät jää ainoaksi tavaksi oppia musiikkia ja omaa soitintaan. Kannattaa kuitenkin käyttää korvia mahdollisimman paljon alusta asti, ettei vaan totu siihen, että lukee aina mieluummin lottoriviä kuin käyttää korviaan. Varsinkin näin nettiaikoina on tullut vastaan sen verran uskomatonta tavaraa tabulatuurimuodossa, että niiden seurauksena pelkään syntyvän valtavat määrät aivan päin mäntyä soittavia kitaristeja - sellaisia, joilla pahimmillaan edes oma korva ei sano, että eihän tää tabulatuuri oo tehty sinne päinkään oikein.
 
Viralliset tabulatuurijulkaisut ovat yleensä kohtuullisen hyviä, mutta netissä on aivan järjettömästi todella surkeaa materiaalia, jota en suosittele kenellekään. Vääriä ääniä, käsittämättömiä sormituksia, rytmitykset aivan mitä sattuu... yhh.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
japekitara
23.05.2013 20:50:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kiitos vastauksista. Ymmärrän myös Juccizn kommentit ja hänen kantansa.
Mun olis varmaan tarvinnut kirjottaa vähän tarkemmin mun ongelmasta.
 
Siis minä olen itseoppinut kitaristi enkä ikinä oikein oo tajunnut
mitään skaaloista jne. joten yksittäisten nuottien (joita sooloissa usein käytetään)
löytäminen kitarasta on vielä hakusessa.
 
Mä siis löysin soolosta 4 oikeaa nuottia korvakuulolta jostakin 8-14 nauhan väliltä
mutta soolon kokonaan oppimiseen menisi enemmän aikaa kun nyt on tarjolla.
(huom. en tiedä skaaloista muuta kuin sen perus skaalan jonka 3 vuotta sitten opin
käymilläni viiden tunnin aikana)
 
Uskon että olisin onnistunut soittamaan soolon korvakuulolta ajan myötä
(Vaikka se olisi ollut vaikeaa vääriä skaaloja käyttäen)
mutta aikaa on 1 viikko ennen koulun esitystä joka ei mun taidolla riitä:
 
1: Soolon nuottien löytämiseen
2: Soolon sujuvasti oppimiseen
 
Ja jos joku ihmettelee miks se esitys on niin tärkeä niin syy on se että ens vuonna ei tule yhtäkään kasiluokan muusikinryhmää joka on syvältä sillä
koko tämän vuoden olen odottanut että pääsisin soittamaan ihmisten kanssa
jotka eivät käyttäisi koko tuntia opettajalle v*ttuiluun ja olisivat kiinostuneita itse musiikista.
 
Mutta, Kiitos vastauksista, arvostan tätä todella.
 
-Jape
 
(älkää välittäkö mahdollisista kirjoitusvirheistä ja mun kirjoituksen sekavuudesta)
 
*If You're Freak Like Me, Raise Ur Flag!* Halestorm
kekkuliheikki
23.05.2013 22:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukkiksen kanssa taysin samaa mielta. Montakohan kasettia sita on tullut kelattua puhki. Parasta treenia. Oppii intervallit ja sointukulut. Se on hieno fiilis kun voi kirjoittaa kuuntelemansa kappaleen suoraan paperille tarttumatta kitaraan.
 
Tonski
23.05.2013 23:19:56 (muokattu 23.05.2013 23:21:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Turha ilkkuminen sikseen muutenkin, tässä yritetään vaan ohjata nuorta soittajaa kohti kestävämpiä ja tehokkaampia menetelmiä soittamisen polulla. Tuossa iässä peli ei ole missään nimessä vielä menetetty, jos nyt otetaan oikeasti korvat käyttöön. Alku aina hankalaa, lopussa sit jotain muuta.
 
Jos noi eka ja toinen viesti on sun käsityksesi ohjaamisesta, niin en kyllä koskaan ottas noin pedagosisesti epäpätevältä opettajalta kitaratunteja, jos heti ekana leimataan apua kysyvä kaveri alentavasti kaikkimullehetinyt-tyypiksi tietämättä taustoja. Koskaan.
 
Jucciz
24.05.2013 01:00:31 (muokattu 24.05.2013 01:02:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Jos noi eka ja toinen viesti on sun käsityksesi ohjaamisesta, niin en kyllä koskaan ottas noin pedagosisesti epäpätevältä opettajalta kitaratunteja, jos heti ekana leimataan apua kysyvä kaveri alentavasti kaikkimullehetinyt-tyypiksi tietämättä taustoja. Koskaan.
 
Jos osaisit lukemisen lisäksi ymmärtää lukemasi, tajuaisit, ettei kukaan ole leimannut ketään. Toisaalta, suht pitkään kirjoituksiasi seuranneena ymmärrän kyllä hyvin, ettei luetun ymmärtäminen taida olla vahvimpia puoliasi.
 
"Tulee vaan väkisinkin semmoinen (toivottavasti virheellinen) kuva kaverista, joka kokeilee pari minuuttia yksin ja kun ei onnistu, lähdetään kaikkimullehetinyt-asenteella nettifoorumille..."
 
Tuossahan nimenomaan puhuttiin vaan mielikuvasta ja vielä toivottiin, että se on virheellinen - kaukana leimaamisesta. Jos tämän lisäksi korvien käyttöön kannustaminen on sun mielestä huonoa pedagogiikkaa musiikkialalla, kannattaa ehkä suunnata omat voimavarat jatkossakin jollekin muualle.
 
P.S. Huvittavintahan tässä on se, että viestiketjun aloittaja ei edes ole suuttunut mulle, toisin kuin parit tänä foorumin vakiosivustahuutelijat (vinkki: molemmat alkavat T:llä). Aloittajalle toivotankin tsemppiä soitoharrastuksen pariin. Kiperässä tilanteessa voi täsmätabulatuurit tulla tarpeeseen - eikä siinä mitään - mutta jos hommaa meinaa jatkaa eteenpäin tosissaan, pidemmän päälle kannattaa pyrkiä kehittämään omaa musikaalisuuttaan, musiikillista ymmärrystään, ymmärrystä omasta soittimestaan sekä omaa korvaansa mahdollisimman paljon. Siihen haluan kannustaa jokaista.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «