Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 573 74 75 76 7782 83 84 85 86
ReBeat
26.04.2013 21:18:19

miikavilleverneri: Kielet menee normaalisti reikään mutta sitten ne pitää kiristää ruuvilla aloilleen ja sitten vasta virittää. En nyt saa kirveelläkään tätä onnistumaan.

Mitä tarkalleen ottaen et saa siinä onnistumaan?
miikavilleverneri
26.04.2013 21:41:25
ReBeat: Mitä tarkalleen ottaen et saa siinä onnistumaan?

Taisi olla väärä haöytys koska nyt onnistuu. Aluksi en saanut sitä ruuvia kiristymään millään ilveellä. Ilmoitan jos tulee ongelmia. Kiitos kuitenkin! :)
bussoli
28.04.2013 01:41:20
Ongelmani on seuraavanlainen: Palacasterin (telecaster) ylä-e särisee vapaana soitettaessa tai oikeastaan sointi muistuttaa sitarin ääntä. Kieli soi muualta soitettuna puhtaasti. Ääni kuuluu mielestäni selvästi tallasta ja eroaa selkeästi särinästä joka johtuu kielen nauhoihin osumisesta, ääni toistui myös kieli ylös säädettynä. Talla on top-loader tyylinen jossa jokaisella kielellä on oma tallapala. Missä vika?
ReBeat
28.04.2013 05:07:08

bussoli: Ongelmani on seuraavanlainen: Palacasterin (telecaster) ylä-e särisee vapaana soitettaessa tai oikeastaan sointi muistuttaa sitarin ääntä. Kieli soi muualta soitettuna puhtaasti.

Tuolla perusteella epäilisin ensimmäisenä kyllä viallista uraa satulassa. Mulla on yhdessä kaulassa juurikin sama efekti.
bussoli
28.04.2013 21:12:12
Vaihdoin satulan sekä lisäsin kielenohjaimen ja ongelma katosi. Syy oli jälleen kerran satulassa... Kaula oli dr parts kaula jossa alkuperäinen satula. Kiitos vastauksesta.
Vincent Vega
02.05.2013 12:49:59
Moi kaikille!

8 vuotta käytössä ollut Fender Stratocaster tarvitsisi ensimmäistä kertaa kaularaudan säätöä. Tähän vaan ei käy normi 6-kulma- eikä holkkiavain, vaan joku muu. Enpä ole moiseen aiemmin törmännyt. Google-haullakaan en löytänyt vastaavaa. Kuvan laitoin "omiin kuviin". Osaisiko joku auttaa, millä tätä saataisiin säädettyä?

Kiitoksia etukäteen!
jhlamm
02.05.2013 15:24:33
En stratoa itse omista, mutta idea kuitenkin. Ootko varma ettei ole kuusiokoloavain? Voipi näyttää tasan pyöreältä tuo reikä, mutta sisään vaan sopivan kokoinen avain niin kyllä vastakappale siellä on... ehkä... :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
korvaoo
02.05.2013 21:59:55
Vincent Vega: Moi kaikille!

8 vuotta käytössä ollut Fender Stratocaster tarvitsisi ensimmäistä kertaa kaularaudan säätöä. Tähän vaan ei käy normi 6-kulma- eikä holkkiavain, vaan joku muu. Enpä ole moiseen aiemmin törmännyt. Google-haullakaan en löytänyt vastaavaa. Kuvan laitoin "omiin kuviin". Osaisiko joku auttaa, millä tätä saataisiin säädettyä?

Kiitoksia etukäteen!

näyttää joo kuuskulmalta silti, jollei niin toinen vaihtoehto vois olla torx
kaikki paitsi on turhaa.
Vincent Vega
02.05.2013 23:31:29 (muokattu 02.05.2013 23:31:48)
Joo torksi se onkin. Enpä ole kuullut että moista päätä käytetään strattareissa.

Kiitti
J-PPP
02.05.2013 23:57:29
Vincent Vega: Joo torksi se onkin. Enpä ole kuullut että moista päätä käytetään strattareissa.

Kiitti

Ei oo kyllä torxia tullut ikinä vastaan. Olisko kuitenkin kuusiokulma, muotoiltu vaan tolle Fenderin omalle avaimelle sopivaksi.

http://www.thomann.de/gb/fender_hex_allen_wrench.htm
Vincent Vega
03.05.2013 12:28:57
J-PPP: Ei oo kyllä torxia tullut ikinä vastaan. Olisko kuitenkin kuusiokulma, muotoiltu vaan tolle Fenderin omalle avaimelle sopivaksi.

http://www.thomann.de/gb/fender_hex_allen_wrench.htm

Jep, voihan se olla, että on oikeasti tuo avain. Toi pyöreä pää voisi sopia samalla lailla kun torx.
B.B
13.05.2013 00:55:33
Säädin mun toisen kitaran halvan Squier normi straton intonaatiota ja kielten korkeutta hieman uuden kielisetin jälkeen, joka oli samanlainen kuin nykyinen. Päätin samalla kiristää virityskoneiston ruuvit aika kireelle kun olivat liian löysällä ja nyt on pientä ongelmaa vireen pysymisessä E ja G-kielessä. Talla on tiukasti kiinni rungossa. Virityskoneisto on mun mielestä nyt just hyvässä tiukassa kondiksessa mutta 2 kieltä vittuilee. Täytyykö virityskoneiston ruuvien olla hieman löysällä vai mikäköhän tossa nyt kusi? Kielet laittanu kiinni tappeihin samalla tavalla ikuisuuden ongelmitta.
jhlamm
13.05.2013 10:50:28
Perusasioista eli onko noita kieliä venytelty vaihdon yhteydessä? Vaikka on niin silti voi hetki mennä ennen kuin pitävät vireen hyvin. Voi myös olla semmonen sunnuntaisetti tuo. Toisinaan hyviltäkin valmistajilta eksyy "väsyneitä" kieliä sinne ja ne menettää vireensä koko ajan. Jos kyseessä on G-kieli niin ittellä se ainakin menee vireestä tuon tuosta ellei ole punottu versio.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
latuska90
17.05.2013 18:44:59 (muokattu 17.05.2013 18:46:06)

jhlamm: Perusasioista eli onko noita kieliä venytelty vaihdon yhteydessä? Vaikka on niin silti voi hetki mennä ennen kuin pitävät vireen hyvin. Voi myös olla semmonen sunnuntaisetti tuo. Toisinaan hyviltäkin valmistajilta eksyy "väsyneitä" kieliä sinne ja ne menettää vireensä koko ajan. Jos kyseessä on G-kieli niin ittellä se ainakin menee vireestä tuon tuosta ellei ole punottu versio.

Itse olen vaihtanut kaikkiin kitaroihini lukolliset virittimet, että ylimääräistä kiertoa viritystapin ympärille ei tule. About ½-1 1/4 kierrosta normivireeseen keskimäärin.

Näin ollen kielten venyttelyä ei tarvitse tehdä, kun ne venyvät itsestään aika nopeasti jo vireessä ollessaan ja jämähtävät pituudessaan paikolleen lähes pysyvästi, sekä pitää vireen yllä kovemmissakin bendeissä.

Normaaleissa viritystapeissa tuota venyttelyä kannattaa tehdä kielten vaihdon yhteydessä. Silti olen huomannut, että pidemmäkin käytön jälkeen kielet edelleen venyvät ja virettä saa säätää suht useasti.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
ReBeat
17.05.2013 20:22:25

latuska90: Näin ollen kielten venyttelyä ei tarvitse tehdä, kun ne venyvät itsestään aika nopeasti jo vireessä ollessaan

Sanoisin että ei toimi noin.

Ei se kielen määrä viritintapin ympärillä vaikuta kielen venymiseen. Tai siis siinä "löysien poistossa/poistumisessa" viritintapeista ei ole kyse ollenkaan kielen venymisestä. Venyminen tapahtuu kaikkialla muualla kuin tappien ympärillä.
sepisti
18.05.2013 13:54:14
latuska90: Itse olen vaihtanut kaikkiin kitaroihini lukolliset virittimet, että ylimääräistä kiertoa viritystapin ympärille ei tule. About -1 1/4 kierrosta normivireeseen keskimäärin.

Näin ollen kielten venyttelyä ei tarvitse tehdä, kun ne venyvät itsestään aika nopeasti jo vireessä ollessaan ja jämähtävät pituudessaan paikolleen lähes pysyvästi, sekä pitää vireen yllä kovemmissakin bendeissä.

Normaaleissa viritystapeissa tuota venyttelyä kannattaa tehdä kielten vaihdon yhteydessä. Silti olen huomannut, että pidemmäkin käytön jälkeen kielet edelleen venyvät ja virettä saa säätää suht useasti.

Joo, ei näin. Satula on avainasemassa, kun puhutaan vireen pysymisestä. Eilen vaihdoin viimeksi kielet ja neljä kunnon "luulotpois" -venytystä per kieli, jonka jälkeen vire pysyy. Toki jos venytykset ovat reilun kokosävelaskeleen luokkaa, niitä saa varmasti tehdä päivä tolkulla :)
73nd3r
21.05.2013 20:20:26
Pistä kuitenkin se paksumpi eli 011-setti. D-vireessä ysisetti jää niin löysälle että kielet alkaa helposti särisemään.

Ja pyydä joku kokenut kaveri mukaan kieltenvaihtoon ja kitaran säätöön sen yhteydessä.
yannara
21.05.2013 22:27:27

73nd3r: Pistä kuitenkin se paksumpi eli 011-setti. D-vireessä ysisetti jää niin löysälle että kielet alkaa helposti särisemään.

Ja pyydä joku kokenut kaveri mukaan kieltenvaihtoon ja kitaran säätöön sen yhteydessä.

OK kiitti. Jos mä oon jo floikallisen skeban saanut jo vimpan päälle vireeseen, niin eiköhän tää peruskeppi mene jo heittämällä, lähinnä noiden kielien ero kiinnosti.
yannara
23.05.2013 22:21:34

Vielä kun ymmärtäsi, mikä on itselleni sopiva vire. Itseäni kiinnostaa noi alla olevat vireet, ja oikeastaan kysymys kuuluu, että onko se normaalia että kitaraa vaihdetaan jatkuvasti virestä toiseen tarpeen mukaan? Kuluuko tai venyykö siinä kielet nopeammpin? Soittelen pääosin heviriffejä, mutta välillä mahtuu akustiikkaakin mukaan, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Alla lainattuja Wikipediasta ja muualla...

Drop D (DADGbe)
Double Drop D (DADGbd)

Es-As-Des-Ges-B-Es (D-G-C-F-A-D). Kyseisessä virityksessä kaikki kielet on viritetty puoli sävelaskelta normaalivirettä alemmaksi. Tätä kutsutaan joskus myös "jenkkiviritykseksi". Kyseistä viritystä ovat käyttäneet monet hard rock- ja heavy metal -yhtyeet, esimerkiksi Van Halen, Nirvana, Guns N' Roses, Megadeth, Sonata Arctica, KISS sekä monet muut.

D-G-C-F-A-D. Kaikki kielet on viritetty kokosävelaskeleen normaalivirettä alemmaksi. Tämä viritys on suosittu raskaimmissa äärimetallimusiikin lajeissa, kuten death metallissa.

C-G-C-F-A-D. Kuin edellinen, mutta matalin kieli on pudotettu vielä yhden koko sävelaskeleen alemmas. Saa aikaan vielä matalamman ja tuhdimman soundin kuin yllä oleva viritys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)