Aihe: Evil Dead remake
1 2 3 4 5
Niklodeus
15.05.2013 22:38:20

http://redlettermedia.com/half-in-the-bag-evil-dead/

Hyvä arvostelu leffasta! Suosittelen katsomaan muitakin videoita näiltä jäbiltä helvetin hauskoja.
Härmä
tomaattiorava
17.05.2013 15:08:16
No oli kyllä hyvä, odotukset oli vaarallisen korkeella mutta en pettynyt. Pakko suositella!
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
mpekkanen
20.05.2013 14:58:43
Joo tämä mun juttu ei liity tähän elokuvaan mitenkään...

Kävin katsomassa tämän uuden Teksasin Moottorisahamurhaaja 3d version muutama kuukausi sitten.

Siitä jäi jotenkin sellainen fiilis,että nämä uudelleen tehdyt ja loputtomat jatko-osat eivät ole minua varten. Tämäkin leffa kun tuli katsottua jo 80-luvun puolella.

Tietääkö joku elokuvan joka olisi uudelleen tehtynä parempi? Siinä tapauksessa voi joku olla parempi ettei sitä alkuperäistä ole nähnyt ,ainakaan ensimmäisenä.
bedlam
20.05.2013 15:15:21 (muokattu 20.05.2013 15:16:42)

mpekkanen: Tietääkö joku elokuvan joka olisi uudelleen tehtynä parempi?

Näistä olen kuullut joskus ainakin tuollaista mielipidettä:

The Thing (Carpenter)
Scarface (De Palma)
The Man Who Knew too Much (Hitchcock)
Oceans Eleven (Soderbergh)
The Fly (Cronenberg)
The Departed (Scorsese)
3:10 to Yuma (Mangold)

Itse en kaikkiin näihin yhdy tosin. Minusta vaikkapa The Hills Have Eyeskin oli parempi remakena, mutta se on varmaan väärä mielipide.
http://www.petrilampela.net
mpekkanen
20.05.2013 15:25:46
bedlam: Näistä olen kuullut joskus ainakin tuollaista mielipidettä:

The Thing (Carpenter)
Scarface (De Palma)
The Man Who Knew too Much (Hitchcock)
Oceans Eleven (Soderbergh)
The Fly (Cronenberg)
The Departed (Scorsese)
3:10 to Yuma (Mangold)

Kyllähän näitä on. Voisin lisätä listaan vaikka Nikitan ja Cape Fear,mutta näitähän on vaikka kuinka.
Oletko nähnyt nämä originaalit ensin,näistä joita laitoit esimerkiksi?

Kyllä näissä uudelleen filmatisoinneissakin on yleensä silloin onnistittu kun se eka versio on mustavalkoinen tai muuten aika mennyt sen ohitse. Kuitenkin elokuva joka on vasta 30 vuotta vanha niin se on vielä melko tuore.

Toki nämä ovat minun mielipiteitäni. Cape Fear on mielestäni parempi,siis tämä uusinta versio. Tosin Cape Fearinkin kohdalla täytyy myöntää,että näin sen uudemman ensin(silloin kuin se tuli elokuviin) ja vasta sitten paljon myöhemmin sen originaalin mustavalkoisen.
Informaatiokameli
20.05.2013 15:40:55

mpekkanen: Tietääkö joku elokuvan joka olisi uudelleen tehtynä parempi?

Avatar oli parempi ku Pocahontas.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
mpekkanen
20.05.2013 15:48:18
Informaatiokameli: Avatar oli parempi ku Pocahontas.

En ole nähnyt kumpaakaan. Eikä kauheasti kyllä kiinnostakkaan.

Minun mielestä jonkun Evil Deadin tekeminen uudestaan on vähän sama asia kuin tehtäisiin se ihan ensimmäinen Tähtien Sota (episodi 4) uudestaan.
Nykyajan tekniikalla saataisiin varmasti parempi elokuva,mutta itselle siitä ei voisi tulla mitenkään originaalia parempaa. Nostalgia juttu tai jotain...
Rotuvaari
20.05.2013 15:51:57 (muokattu 20.05.2013 15:54:16)
mpekkanen: Tietääkö joku elokuvan joka olisi uudelleen tehtynä parempi? Siinä tapauksessa voi joku olla parempi ettei sitä alkuperäistä ole nähnyt ,ainakaan ensimmäisenä.

Gus Van Santin näkemys Hitchcockin Psykosta on mielestäni terävämpi ja syvempi kuin alkuperäinen. Muistan nähneeni tämän 1998 vuonna ensi-iltansa saaneen "väripsykon" televisiosta lapsena ja pelottihan se. Vaikka Van Santin Psyko seuraa kamerakulmia myöten tarkasti alkuperäistä, on elokuvan pohjavire uhkaavampi. Ehkä se johtuu väreistä. Suklaakastikkeen valuessa mustavalkoversiossa viemäriin ei voi kuin nauraa, kun uudemmassa väriversiossa veren väri saa ihon kananlihalle.

Ja kyllä uudemman näyttelijätkin osaavat hommansa. Anthony Perkinsin tulkinta mielisairaasta jäi aika vaisuksi, lähinnä mies pökkelöi roolinsa vailla merkkejä hulluudesta. Vince Vaughn sen sijaan pääsee hyvinkin syvälle Norman Batesin rooliin, oikeastaan pelottavan syvälle. Mies kikattelee ja elehtii kuten hullu tekee, luoden autenttisuutta Perkinsin "en oikein osaa näytellä"-suorituksen sijasta. Silmistä näkee, että Vince on kuvauksissa enemmän Norman Bates kuin Vince Vaughn. Anne Heche on täydellinen valinta Marionin rooliin, siitä ei liene erimielisyyksiä. Leighin tulkinta on ihan ok, hieman ylinäytelty, kun Heche pitää langat omissa käsissään luoden haavoittunutta tunnelmaa. Ainoa heikko lenkki elokuvassa on William H. Macy. Arbogastin rooliin olisi suonut karsimaattisen näyttelijän. Toivoin salaa Vince Vaughnin esittävän tämänkin roolin, jolloin taitava metodistinäyttelijä olisi saanut elokuvaan kolmoisroolin, eli "silinterihattutempun", kuten Hollywoodissa sanotaan.

Gus Van Santin Psyko on moderni mestariteos, vaikka monet sitä päivitykseksi haukkuvatkin. Jos Hitchcock ei olis tehnyt Psykoa kolmekymmentäkahdeksan vuotta aiemmin, olis Gus Van Sant sen taatusti tehnyt.
Syödessään tätä vaatimattomaksi muuttunutta ateriaansa hän katseli korppia puun oksalla ja oli kuulevinaan, kuinka lintu röyhtäisi.
Bluesmies
21.05.2013 00:20:50
Veksu: Gus Van Santin näkemys Hitchcockin Psykosta on mielestäni terävämpi ja syvempi kuin alkuperäinen. Muistan nähneeni tämän 1998 vuonna ensi-iltansa saaneen "väripsykon" televisiosta lapsena ja pelottihan se. Vaikka Van Santin Psyko seuraa kamerakulmia myöten tarkasti alkuperäistä, on elokuvan pohjavire uhkaavampi. Ehkä se johtuu väreistä. Suklaakastikkeen valuessa mustavalkoversiossa viemäriin ei voi kuin nauraa, kun uudemmassa väriversiossa veren väri saa ihon kananlihalle.

Ja kyllä uudemman näyttelijätkin osaavat hommansa. Anthony Perkinsin tulkinta mielisairaasta jäi aika vaisuksi, lähinnä mies pökkelöi roolinsa vailla merkkejä hulluudesta. Vince Vaughn sen sijaan pääsee hyvinkin syvälle Norman Batesin rooliin, oikeastaan pelottavan syvälle. Mies kikattelee ja elehtii kuten hullu tekee, luoden autenttisuutta Perkinsin "en oikein osaa näytellä"-suorituksen sijasta. Silmistä näkee, että Vince on kuvauksissa enemmän Norman Bates kuin Vince Vaughn. Anne Heche on täydellinen valinta Marionin rooliin, siitä ei liene erimielisyyksiä. Leighin tulkinta on ihan ok, hieman ylinäytelty, kun Heche pitää langat omissa käsissään luoden haavoittunutta tunnelmaa. Ainoa heikko lenkki elokuvassa on William H. Macy. Arbogastin rooliin olisi suonut karsimaattisen näyttelijän. Toivoin salaa Vince Vaughnin esittävän tämänkin roolin, jolloin taitava metodistinäyttelijä olisi saanut elokuvaan kolmoisroolin, eli "silinterihattutempun", kuten Hollywoodissa sanotaan.

Gus Van Santin Psyko on moderni mestariteos, vaikka monet sitä päivitykseksi haukkuvatkin. Jos Hitchcock ei olis tehnyt Psykoa kolmekymmentäkahdeksan vuotta aiemmin, olis Gus Van Sant sen taatusti tehnyt.

Hoho, tämähän oli sarkasmia, eikö vain?
Kapane
21.05.2013 08:51:56

Bluesmies: Hoho, tämähän oli sarkasmia, eikö vain?

Toivottavasti. Remake on kyllä niin kalkkuna, kuin voi kalkkuna olla.

Lisäksi se on aiheuttanut huomattavat määrät vihaa elokuvayhteisössä. Eräs brittiläinen tutkija, jonka nimen olen jo unohtanut haukkui tämän vuoden School of Soundissa tätä uusinta versiota antaumuksella toista tuntia. Edellesen illan humalatilani vuoksi en ollut aivan skarpeimmillani ja muutenkin näiden kahden version vertailu oli meikäläiselle kiinnostuksen asteella: "juu, onhan se paskempi, koska sitä viiniä saadaan?".

Kädet tutisten mieleen onnistuin painamaan kuitenkin muutamia asioita. Kannattaa painaa mieleen se kohtaus, jossa Pirkko nappaa sängyllä olevan setelinipun kuoressa vai miten se nyt meni. Kannattaa katsoa näitä kohtauksia eri versioista vaikka peräkkäin ja huomaa, että vanhemman version hitauden estetiikka on kadonnut kyllä aivan täysin. Naispäähenkilön näyttely on myös verrattavissa siihen, että vanhassa versiossa oikeasti napataan jotakin tärkeää, mutta uudessa versiossa se tuntuu siltä, kuin joku nappaisi hammasharjan.
http://vimeo.com/46875594#at=0
Rotuvaari
21.05.2013 10:27:33
Bluesmies: Hoho, tämähän oli sarkasmia, eikö vain?

Oli. Toivon metodistinäyttelijä Vince Vaughnin paljastavan sen. Montaa hyvää remakea en ole nähnyt, helvetisti huonoja. Kymmenen vuoden takainen Solaris oli jo lähellä onnistua, Psyko ysikasi ei lähelläkään. Miksi tehdä likimain täydellisestä elokuvasta uusi versio? Siis noin taiteelliselta näkökannalta, jota elokuvien luulisi jollain tapaa edustavan. Päivitetään klassikot väreillä ja värittömillä näyttelijöillä (Psyko), paskoilla tietokone-efekteillä (King Kong, Apinoiden planeetta) vain koska se on varma nakki tehdä rahaa elokuvastudion tulojen takaamiseksi.

Maksaisivat enemmän niille näkymättömille tyypeille, käsikirjoittajille, eivätkä korvaisi hyvää tarinaa atomipommilla. Olin helvetin pettynyt ettei edes Jackson saati Burton saanut eloa vanhaan aiheeseen - en odottanut King Kongilta tahi Apinoiden planeetalta juuri mitään, mutta petyin silti. Hirmumyrskyt valtameren takana kasvavat vuosi vuodelta ja aiheuttavat enemmän ja enemmän tuhoa. CGI-efektien kanssa kävi sama jo 90-luvun puolivälissä. Ja kun aina täytyy parjata tuota tietokonemallintamista, täytyy Psyko ysikasin hyväksi todeta, että siinä ei taidettu moista harrastaa.
Syödessään tätä vaatimattomaksi muuttunutta ateriaansa hän katseli korppia puun oksalla ja oli kuulevinaan, kuinka lintu röyhtäisi.
reaper666
21.05.2013 11:07:15
ihan periaatteessakin alkuperäisen kannattajana täytyy sanoa, että monet remaket on tosi hyviä esim -92 dracula.

itseasiassa dawn of the dead oli remake melkeen parempi.
night of the living deadin ohella se kakkososa oli jotenkin tylsähkö. annoin mahiksen uudelleen filmatisoinnille ja mielestäni oli sopivan brutaali.
bedlam
21.05.2013 11:14:25 (muokattu 21.05.2013 11:14:50)

reaper666:itseasiassa dawn of the dead oli remake melkeen parempi.

Dawn 1978 5/5, Dawn 2004 3/5 korkeintaan. Itse pidän Night of the Living Dead -remakea huomattavasti parempana kuin tuota Dawnin vastaavaa.
reaper666
21.05.2013 11:28:18
bedlam: Dawn 1978 5/5, Dawn 2004 3/5 korkeintaan. Itse pidän Night of the Living Dead -remakea huomattavasti parempana kuin tuota Dawnin vastaavaa.

joo tosiaan vuosien jälkeen ku noi kattois niin vois mielipide olla eri. night of the living deadii ennoo uskaltanut katsoo ku orkkis niiin hyvä.
bedlam
21.05.2013 11:35:39 (muokattu 21.05.2013 11:37:13)

reaper666: joo tosiaan vuosien jälkeen ku noi kattois niin vois mielipide olla eri. night of the living deadii ennoo uskaltanut katsoo ku orkkis niiin hyvä.

Dawnin remakesta puuttui täysin se Romeron alkuperäisten zombieleffojen satiirinen pohjavire. Dawnissahan se kohdistui tietenkin amerikkalaiseen kulutushysteriaan. Tosin ehkä ihan hyväkin ajatus, että samalta pohjalta tehtiin ihan puhdas kauhuleffa, eikä lähdetty samoille linjoille muuten kuin tapahtumapaikan suhteen.
-Lassi-
21.05.2013 12:47:47
bedlam: Dawnin remakesta puuttui täysin se Romeron alkuperäisten zombieleffojen satiirinen pohjavire. Dawnissahan se kohdistui tietenkin amerikkalaiseen kulutushysteriaan. Tosin ehkä ihan hyväkin ajatus, että samalta pohjalta tehtiin ihan puhdas kauhuleffa, eikä lähdetty samoille linjoille muuten kuin tapahtumapaikan suhteen.

Jep, vänkä huumori puuttui täysin mutta siitä huolimatta mikään täysin kelvoton leffa tämä uusinta ei suinkaan ollut. Vähän ehkä jopa harmi että tämä oli remake, sillä yhtäläisyydet alkuperäiseen leffaan olivat aika vähissä tapahtumapaikkaa lukuunottamatta. Ja vaikka se ostoskeskuksessa tapahtuukin niin leffa olisi voinut olla ihan toisen niminen ja muuten vaan nostaa hattua romeron klassikolle vähän samalla tyylillä kuin esimerkiksi Cabin in the Woods tekee Evil Deadille ja monille muille alan leffoille.
Taustalta kuului vaimeaa hurinaa ja välillä piippauksia äidin painellessa nappuloita umpimähkään. Tuli hyvä fiilis itsellenikin. Elämä jatkuu. -Veksu
Meadow
21.05.2013 14:13:20 (muokattu 21.05.2013 14:15:32)
bedlam: Dawnin remakesta puuttui täysin se Romeron alkuperäisten zombieleffojen satiirinen pohjavire. Dawnissahan se kohdistui tietenkin amerikkalaiseen kulutushysteriaan. Tosin ehkä ihan hyväkin ajatus, että samalta pohjalta tehtiin ihan puhdas kauhuleffa, eikä lähdetty samoille linjoille muuten kuin tapahtumapaikan suhteen.

Mun mielestä alkuperäisen yhteiskuntakritiikki oli tökeröä ja läpinäkyvää, aiheuttaa lähinnä sellaisen hehheh joo tajusin-reaktion. Sen takia se on elokuvana aina vähän tylsistyttänyt minua. Zombileffoissa olen enemmän kiinnostunut siitä, miten tavalliset ihmiset toimisivat tuollaisessa tilanteessa ja remake käsitteli sitä aihetta mielestäni loistavasti.
bedlam
21.05.2013 14:19:28 (muokattu 21.05.2013 14:22:04)

Meadow: Mun mielestä alkuperäisen yhteiskuntakritiikki oli tökeröä ja läpinäkyvää, aiheuttaa lähinnä sellaisen hehheh joo tajusin-reaktion. Sen takia se on elokuvana aina vähän tylsistyttänyt minua. Zombileffoissa olen enemmän kiinnostunut siitä, miten tavalliset ihmiset toimisivat tuollaisessa tilanteessa ja remake käsitteli sitä aihetta mielestäni loistavasti.

Joo, ei se mitenkään hienovaraista vihjailua ollut :D Mutta mun mielestä se alkuperäinen toimii ihan tuon saman asian takia remakea paremmin, eli miten ihmiset toimisivat tuossa tilanteessa. Alkuperäisessä ne porukan teot tuntuvat minusta luontevammille kuin uusinnassa, jossa esim. se tyttö hyökkää yksin raivoavan zombilauman keskelle pelastamaan jotain avainnippua yms. Se alkuperäisen kohtaus, jossa tyypit koettavat elellä normaalia elämää kauppakeskuksessa -> tennispallon tipahtaminen katolta ja kameran paluu vallitsevaan tilanteeseen = parhautta. Ja ne Goblinin musat vielä.
tomaattiorava
21.05.2013 15:05:46
Menkää nyt katsoon otsakkeen elokuva tai perustakaa oma romeroketjunne!
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)