Aihe: Äänikortti treenikselle/kotiin: USB vai FireWire?
1 2
anapena
16.05.2013 17:31:10
Jos varman päälle pelaa, niin hommaa hybridi-pelin, jossa on molemmat. Valikoima on tietty suppea, mutta helppo:) Hinta voi olla kalliimpi, mutta entäs käytetty?
Istu ja pala!
taikakameli
16.05.2013 17:44:17
anapena: Jos varman päälle pelaa, niin hommaa hybridi-pelin, jossa on molemmat. Valikoima on tietty suppea, mutta helppo:) Hinta voi olla kalliimpi, mutta entäs käytetty?

Niitäkin totta kai kattelen koko ajan, ei tässä olla heti huomenna kauppaan marssimassa.
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
lasal
17.05.2013 14:17:53 (muokattu 17.05.2013 14:20:12)
Jasks:... Tascamit ovat vakuuttanet mut sen takia että niistä löytyy noita analogi sisääntuloja joten voi tuohon rinnalle laittaa sitten lisäkanavien tarpeessa toisen etuasteen, mutta ainakin Presonuksen purkissa on ADAT sisääntulo ...

itse Tascam US-1800:lle tuon lisäkanavat mikserin kanava- ja gruppi-inserteistä, viimeiset (no:t 15 ja 16) muutaman kympin hintaisen rca-stereo to spdif sovitinrasian kautta (tulitikkurasian kokoa). Äänittelen livenä kuuttatoista raitaa 48 kHz:llä, ilman mitään toista adat-räkkilaitetta. (btw. kiintolevytkin vain 5400 rpm)
Niq
17.05.2013 16:00:17 (muokattu 17.05.2013 16:00:35)

Mikä siinä ADATissa niin hirvittää? Behringerin ADA8000:a saa torilta reilulla satasella. Ja se sentäs on ihan kohtuutoimivaksi todettu B-tuote, vaikkei tietty tuhansien eurojen muuntimille mitään mahda. Itsellä on Yamaha 01V digimikseri tuon Phonicin ADAT-kaverina. Ne itseasiassa on aika lailla toisiaan tukevat kaverukset; Phonic toimii tarvittaessa muuntimena keikalla, jolloin saa 8 lisäkanavaa mikseriin ja päinvastoin äänittäessä 01V:n kautta saa 8 lisäkanavaa sisään. Ulostulojen reititysmahdollisuudesta puhumattakaan. :)
JPQ
18.05.2013 10:03:27

Kalmo: Käsittääkseni USB:n ja Firewiren nopeusero on käytännössä merkityksetön. USB:n puolesta puhuu se, että uusissa koneissa ei enää nykyään juuri koskaan ole FW-liitäntää.

USB rasittaa prosessoria siirrossa FW ei lisäksi USB/USB2 jakaa kaistan aina kaikkien laitteiden kesken. mutta pointtisi on se miksi minullakin USB äänikortti (Vaikka FW liitäntä onkin nyky koneessa ei vaan voi luottaa että on aina). ja USB2 nopeutena hitaampi kuin FW siis jos vaikka koko nopeus olisi yhdelle ainoalle laitteelle.
ps. siis USB2 asti näin. USB3 kait muuttaa tämän että kaista jaetaan kaikkien kesken jollen nyt väärin muista et on nopeampikin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kallekorvola
18.05.2013 11:11:49
Ennenkuin mennään lopullisesti USB3:een, ne USB:n isoimmat ongelmat on se, että USB on host-based (eli kyllä se kyykyttää konetta enemmän kuin FW, joka on peer-to-peer). Toinen on toi USB:n "yksisuuntainen tiedonsiirtoväylä", joka "ei kysy hostilta" kun esim. tarvittava datapläjäys ei saavukaan perille. FW toimii kaksisuuntaisesti.

Tossa alla jotain kopipaskoja, joita löysin googlettamalla minuutissa...:

"Speed aside, the big difference between FireWire and USB 2.0 is that USB 2.0 is host-based, meaning that devices must connect to a computer in order to communicate. FireWire is peer-to-peer, meaning that two FireWire cameras can talk to each other without going through a computer."

"USB 1.0, 1.1 and 2.0 use a "speak-when-spoken-to" protocol. Peripherals cannot communicate with the host unless the host specifically requests communication. USB 3.0 is planned to allow for device-initiated communications towards the host (see USB 3.0 below). A FireWire device can communicate with any other node at any time, subject to network conditions."

Noilla kahdella pointilla on jo aivan helvetisti merkitystä, kun audiodataa pyöritellään.

Lisäksi muistan jonkun datanörttien saitin, joissa oli mittauksissa havaittu, että USB:n siirtonopeudeksi näytetään merkitsevän se teoreettinen maksimi johon väylä pystyisi optimiolosuhteissa. FW:n kohdalla taas todellisen elämän numeroita... Tämänkin varmaan löytäisi hakemalla jostain, mut nyt on muuta hommaa.
www.5by5.fi
zak69
18.05.2013 11:48:05
Nonniin, tätähän mä just tarkotin.
En näköjään ole yksin huutelemassa "vanhentunutta ja väärää tietoa" täällä :)
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
mattim
18.05.2013 12:23:11 (muokattu 18.05.2013 13:23:44)

Täältä ihan mitattua infoa, englanniksi tosin: http://www.gearslutz.com/board/musi … tency-performance-data-base-14.html

http://www.dawbench.com/audio-int-lowlatency2.htm

RME tekee itse rautansa ja ajurinsa ja ovat näinollen melko hyviä. Heillä sekä FW, että USB toimivat hyvin. Muiden valmistajien laitteissa näyttää FW vetävän vieläkin pidemmän korren ainakin viiveiden osalta.
Mä joku päivä töitä teen, joku helvetin aamu seitsemäksi meen.
PurpleCandle
18.05.2013 13:08:16
mattim: Täältä ihan mitattua infoa, englanniksi tosin: http://www.gearslutz.com/board/musi … tency-performance-data-base-14.html

RME tekee itse rautansa ja ajurinsa ja ovat näinollen melko hyviä. Heillä sekä FW, että USB toimivat hyvin. Muiden valmistajien laitteissa näyttää FW vetävän vieläkin pidemmän korren ainakin viiveiden osalta.

Oho. Ei paska ostos ollut tuo Focusrite.
For what it freedom?
lasal
19.05.2013 04:47:12
minulla onneksi on hyvin toiminut usb-2. Osa"syyllinen" voi olla Tascamin ajurit

on tosiaan paljon vitteitä siitä että kömpelösti ohjelmoiduilla ajureilla pilataan paljon
Kallekorvola
21.05.2013 09:10:36
Niq: USBia voidaan nyt tässä sitten pähkäillä huonommaksi paperilla, koska tarvitsee sitä kuuluisaa prosessoriaikaa toimintaansa. Mutta kun nykyiset prossut on moniytimisiä tehohirmuja jo tavallisessa kotikoneessa eikä se äänidatan määrä ole kuitenkaan ratkaisevasti noussut missään välissä. Huom, nyt ei ole mitään väliä siis sillä, onko sata raitaa sekvensserissä vai viiskymmentä, se interface puskee stereoraitaa ulos normaalitilanteessa, eikä sen ulostunkeminen tarvitse mitään hirmuisia prosessoriaikoja.

Kyllä se nyky-USB on todettu huonommaksi ihan empiirisissä kokeiluissakin. Vaikka koneessa olis minkälainen hirmuprossu, niin kyllä se USB:n kuorma on jostain pois. Sillä, että interface puskee ulos x määrää raitoja (joita voi olla esim. inserttikäytössä ton masterin lisäksi vaikka kuin paljon) ei ole mitään tekemitä sen kanssa, että samoilla prossuilla pyöritetään noita 50-100 raitaa ja niiden prosessointia.

Kukin vetää millä haluaa. Mä haluan että systeemi toimii sukkelasti ja ilman ongelmia. Siksi FW. Tulevaisuudessa Thunderbolt.
www.5by5.fi
Cornflake
21.05.2013 10:31:34
FW on pelittänyt ainakin mulla loistavasti. Kahden Firepodin kanssa ja nyt adapterin kanssa Thunderboltiin, Macbook airiin. StudioLive 24.4.2:ta.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
mattim
21.05.2013 18:46:45 (muokattu 21.05.2013 18:47:09)

Niq: USBia voidaan nyt tässä sitten pähkäillä huonommaksi paperilla, koska tarvitsee sitä kuuluisaa prosessoriaikaa toimintaansa. Mutta kun nykyiset prossut on moniytimisiä tehohirmuja jo tavallisessa kotikoneessa eikä se äänidatan määrä ole kuitenkaan ratkaisevasti noussut missään välissä. Huom, nyt ei ole mitään väliä siis sillä, onko sata raitaa sekvensserissä vai viiskymmentä, se interface puskee stereoraitaa ulos normaalitilanteessa, eikä sen ulostunkeminen tarvitse mitään hirmuisia prosessoriaikoja.

Edullisten USB korttien mikrofonietuvahvistinten vahvistus ei useinkaan ole riittävä yleisempien dynaamisten mikrofonien kanssa.

Kellä toimii alle 300 euron USB kortti hyvin SM57 kanssa ? Mikä kortti kyseessä ?
Mä joku päivä töitä teen, joku helvetin aamu seitsemäksi meen.
Koo
10.02.2014 14:49:23

mattim: Edullisten USB korttien mikrofonietuvahvistinten vahvistus ei useinkaan ole riittävä yleisempien dynaamisten mikrofonien kanssa.
Kellä toimii alle 300 euron USB kortti hyvin SM57 kanssa ? Mikä kortti kyseessä ?

Mulla on Presonuksen VSL44 (USB) ja SM57 ja hyvin olen saanut sillä combolla clip-valon syttymään ja äänen tallentumaan riittävän suurella tasolla. Toki gainia joutuu aika isolle ruuvaamaan, mutta sitä varten kai se nappula siellä on. Äänen laatua en paljon pysty vertaamaan muihin interfaceihin, mutta riittävän hyvin tuolla VSL44:lla olen pärjännyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)