Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 545 46 47 48 4951 52 53 54 55
Exhausted
16.04.2013 15:42:19

hegetti: Kiitos! Muuten tuo Nordi kyllä tuntuisi oivalliselta ratkaisulta. Onko sulla kokemusta tuosta nordista eli satutko tietämään mistä siitä löytyy stringi soundii vai löytyykö ollenkaa? pitäsi keikalle lähtee mutta kun tuo nordi ei ole oma soitin niin en pääse sitä tutkimaan. muuten pitäisi kulettaa toine kiippari mutta ei yhen soundin takia sitä kehtaisi tehdä sillä keikka ei ole iso.

Joo, olen omistanut sellaisen vuodesta 2009. Siihen saa ladattua aika monenlaista samplepohjaista saundia ja stringit kuuluu Nordin samplekirjastoon ja jopa vakiovalikoimaan. Eli jos laitteessa on tehdassaundit, niin stringiä pitäisi löytyä. Muuten taas varmuutta ei ole, mutta tietokoneella, internetyhteydellä ja usb-piuhalla saundeja saa ladattua Nordin saundikirjastosta.

Millaista soitinta itse suosittelisit jos kalliimpia otettaisiin huomioon?

Nord Stage, siinä on esim. monen saundin layeroinnit päällekkäin mahdollista.
ThomSai
10.05.2013 11:30:47
Kohtapuoliin alkavan bänditoiminnan myötä tarvitsisin uudenlaista soittopeliä, mikä myös liikkuisi jouhevasti mukana. Kotona minulla on casio privia digipiano, sekä midikiippari, millä olen tietokoneen kautta soitellut. Priviaa on vähän turhan raskas roudata ja midikiippari + läppäri on kans vähän säätämistä.

Enimmäkseen tarvitsisin piano- ja jousisoundeja. Oktaaveja olisi hyvä olla vähintään viisi. Budjetti olisi n.700e. Mielessä on pyörinyt Juno Di/Gi (Gi:tä on näkynyt käytettynä n.700e pintaan), sekä Yamahan MX61. Mitä suosittelisitte?
Janus
10.05.2013 18:58:30
ThomSai: Enimmäkseen tarvitsisin piano- ja jousisoundeja. Oktaaveja olisi hyvä olla vähintään viisi. Budjetti olisi n.700e. Mielessä on pyörinyt Juno Di/Gi (Gi:tä on näkynyt käytettynä n.700e pintaan), sekä Yamahan MX61. Mitä suosittelisitte?

Suosittelen Juno Gi:tä, se toimii myös USB-piuhaa pitkin äänikorttina läppärin kanssa, eli tarvittaessa soundipalettia voi laajentaa softasoundeilla. Samantapainen ominaisuus lienee myös MX61:ssa, mutta siitä ei ole omakohtaista kokemusta. Ilmeisesti Juno Gi:ssä voi layeroida enemmän soundeja (4 kpl) kuin MX:ssä (2 kpl).
Japiiz
18.05.2013 11:43:15
Meidän on tarkoitus hommata kunnon koskettimet hintaluokkaan 1500-3500 €, eli isolla haitarilla. Kuitenkin koskettimien täytyy olla erittäin laadukkaan soundiset, kestävät keikoillekin. Olen kiinnostunut Nord 88 -koskettimista ja olen parista liikkeestä käynyt pyytämässä tarjousta.

Paras tarjous on ollut 3350 €. Se sisälsi koskettimet, Nordin oman laukun, telineen, volyymi- ja sustain -pedaalit.

Kannattaako tällä hintaa jo tehdä kaupat?
Janus
18.05.2013 11:52:08
Japiiz: Kannattaako tällä hintaa jo tehdä kaupat?

Nord Stage 2? Joo, mikä ettei, jos se on laite joka kiinnostaa. Varmasti tulee kestämään aikaa (sämplelaajennettavuus), tällä hetkellä ihan parhaita 88-pianoja mitä markkinoilla on.

~1000€ halvemmalla voisi päästä tosin, jos investoisi Kurzweilin PC3K8-malliin. Osin rajoittuneempi kuin tuo Stage 2, osin monipuolisempikin: joka tapauksessa vähemmässä määrin "presettikone", eli soundien ja setuppien ruuvaamiseen pitää löytyä viitseliäisyyttä. Soitettavan musiikin genre voi vaikuttaa valintaan myös.

Jos hankinta ei ole ihan kuukauden päälle, kannattaa ehkä tsekata myös tuleva Kurzweil Artis: http://www.youtube.com/watch?v=hnqUwASI9LQ PK-seudulla Soundtools-liikkestä saanee lisätietoa saatavuudesta ja hinnasta.
Japiiz
19.05.2013 10:33:22
Pitäisi olla kyllä sellaiset koskettimet että siinä on hyvä pianosoundi, organ-soundit ja laajat syntikkasäätö -mahdollisuudet. Onkohan tuossa Kurzweil Artisin koskettimissa myös organit.
Janus
19.05.2013 11:50:21
Japiiz: Pitäisi olla kyllä sellaiset koskettimet että siinä on hyvä pianosoundi, organ-soundit ja laajat syntikkasäätö -mahdollisuudet. Onkohan tuossa Kurzweil Artisin koskettimissa myös organit.

Pitäisi olla KB3-engine, joka on Kurzweilin Hammond-mallinnusteknologia ja löytyy mm. Artisia edeltävästä PC3-sarjasta. Etsi Youtubesta hakusanoilla "PC3 / organ / hammond / KB3" jne. hakien, niin saat suurinpiirtein käsityksen minkälaisesta soundista on kyse.
NeliX4
19.05.2013 13:55:25 (muokattu 19.05.2013 13:57:26)
Moi,

Onko sellaista keyboardia jossa olis 25-49 kosketinta, jonne sais ladattua padeihin jotain rumpusoundeja&efektejä ja koskettimiin peruspianoa tms. ja EI tarvisisi kantaa mukana tietokonetta?

http://www.thomann.de/fi/m_audio_axiom_25_advanced.htm

Tällainen ajanee asian, mutta läppäri pitää olla fölis.
Janus
19.05.2013 14:15:31 (muokattu 19.05.2013 14:44:11)
NeliX4: Moi,

Onko sellaista keyboardia jossa olis 25-49 kosketinta, jonne sais ladattua padeihin jotain rumpusoundeja&efektejä ja koskettimiin peruspianoa tms. ja EI tarvisisi kantaa mukana tietokonetta?

http://www.thomann.de/fi/m_audio_axiom_25_advanced.htm

Tällainen ajanee asian, mutta läppäri pitää olla fölis.

Ei ole. Nord Wave on 49-kiippari, jossa ei ole pädejä, mutta koskettimistolle voi rakentaa vaikka minkälaisia samplesplittejä Clavian editorilla (esim. piano 3 ylimpään oktaaviin ja 1-shot rumpu/efektisämplejä alimpaan oktaaviin). Bonuksena erittäin pätevä virtuaalianalogisyna.

Halvemmalla ja kohtuu pienellä säätämisellä (roudaus/kasausmielessä, 1 midipiuha/2 virtapiuhaa/1 audioletku: ohjelmointi ottaa aikansa!) pääsee, jos ostaa tuollaisen M-Audion kontrollerin ja käytettynä edullisen, multitimbraalin räkkisämplerin, johon rakentaa soundit tarpeiden (biisien) mukaan.

Esim:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=756307

EDIT: tai jos 61 kosketinta ei ole liian iso/kolho roudattava, poista toi: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=755350 - Peruspianot löytyy, SRX-laajennuksella saa aikuisten oikeasti hyvät pianot/el.pianot/jne., vähän sen mukaan mitä tarvitsee, ja pädeihin (3x3 matriisi) saa tuotua omia sämplejä.

EDIT 2: Onko MPC-tyyppinen pädisämpleri, toisaalta, poissuljettu vaihtoehto? Kiipparillisia versioita ei tosiaan juuri ole markkinoilla, mutta jos pääasiallinen tarkoitus olisi soittaa efektejä, voisiko ajatella, että myös "melodiset" jutut voisi hoitaa luovalla sämpläämisellä/koodaamisella pädien kautta?
Janus
20.05.2013 13:36:01
NeliX4: Hmm tarvii lähteä tutustumaan tuohon KaossPad:iin. Lavalle ei toisaalta oikein mahtuis kuin yks peli.

KaossPad on ennemmin efektilaite kuin varsinainen MPC-sampleri jossa fyysiset pädit. Katsele ennemmin Akai MPC500:sta tms.

Mä jotenkin oletan että kyseessä on nyt sivusoitin jollekin kielisoittajalle tai laulajalle à la Disco Ensemble. Tollainen pädisämpleri menee hyvin pieneen tilaan, tai sitten monipuolisemman setin voisi rakentaa 2u räkkiin menevästä A5000-sämpleristä, jonka laittaa matalalle, kompatille ständille (useita vaihtiksia) ja sen räkin päälle (velcrolla) vaikka tollaisen M-Audio 25-koskettimisen kontrollerin.
NeliX4
21.05.2013 09:23:30
Joo sivusoitin keikalle kyytiin. Coveritaustat pitäis saada ja enemmän sellaista efektipuolta.
Janus
21.05.2013 10:36:10
NeliX4: Joo sivusoitin keikalle kyytiin. Coveritaustat pitäis saada ja enemmän sellaista efektipuolta.

Coveritaustat?

http://www.thomann.de/fi/roland_sp404sx.htm Toi ainakin pyörittää SD-kortilta (oisko 2 GB maksimi) ilman latausaikaa pitkiäkin sämplejä.
manaattimurskaa
23.05.2013 09:41:46
Terve!

pitkän harkinnan jälkeen olen vihdoinkin ostamassa syntikkaa. Tällä hetkellä Access virus TI:n keyboard kiihottaisi.Menenkö pahasti metsään, jos ostan tämän ensimmäiseksi koskettimeksi?

Tarkoituksena olisi saada yksi soitin jolla pystyn perehtymään äänien luomiseen ja ihan soittamisen opettelua aivan alusta asti. Jonkun verran olen tästä lukenut ja vaikuttaa äärettömän pätevältä peliltä josta riittää ominaisuuksia pitkälle. Hinta käytettynä ei ole aivan mahdoton omalle budjetille, mutta aivan maksimi minkä pystyn sijoittamaan. Keyboard versio olisi ehkä mukavampi kuin desktop, ellei sitten ne koskettimet ole jotain surullisia muoviläpysköjä ilman mitään tuntumaa.

jotenka laitteen omistajilta kokemuksia ja voi ehdottaa myös vaihtoehtoja.
NeliX4
24.05.2013 09:48:43
Kiitos Janukselle vinkeistä! Ilmottelen miten käy.
hegetti
07.06.2013 20:02:03
Kertoilkaapa hyviä kiippareita /syntikoita koti ja ehkäpä jopa keikkailuun sopivaa!!

Koskettimia pitäsi löytyä vähintään 73.

Edellytyksenä olisi mahdollisimman monipuoliset ja selkeät soundit sekä hyvä koskettimisto sekä muutenkin helppo ja kätevä käyttöinen.

Olen itse mielessäni miettinyt Rolandilta Juno stagea mutta kun sitä en itse ole päässyt kokeilemaan niin kokemusta ei ole joita kaipailisin. Äkkiseltään tuo näyttäisi hieman joskus aikaisemmin ilmestyneeltä rolandin Xp-80 jolla olen jonkin verran soittanut.

Ehotelkaapa hyviä vaihtoehtoja. Mielellään hinta alle 1000e mutta toki tuo stage menee jo yli eli ehkä sen hintaluokan vehkeetkin menisi.
googlepossu
07.06.2013 21:49:11
Auttakaas tyhmää... ostin M-Audion Axiom 61 koskettimet (vanhempaa mallia). Midillä se toimii varsin hyvin, mutta miten sitä voisi käyttää live käytössä?!? Jotain thomanin adaptereita Midi-> 2xRCA ja siitä sitten mikseriin vai...
Mikke Niinistö
Matti
08.06.2013 07:34:17
googlepossu: Auttakaas tyhmää... ostin M-Audion Axiom 61 koskettimet (vanhempaa mallia). Midillä se toimii varsin hyvin, mutta miten sitä voisi käyttää live käytössä?!? Jotain thomanin adaptereita Midi-> 2xRCA ja siitä sitten mikseriin vai...

Axiom on midi-kontrolleri, jossa ei omia äänilähteitä ole ollenkaan. Sillä siis voi ainoastaan ohjata tietokoneita, synamoduleita ja muita vastaavia laitteita. Nyt sinulla on koskettimisto, tarvitset jonkin ääntä tuottavan laitteen väliin, jotta livesoitto onnistuu.
googlepossu
08.06.2013 10:21:10
Mikähän mahtais olla semmonen laite joka olis mahdollisimman pieni ja ilman näyttöö (halpa)? : D
Mikke Niinistö
Matti
08.06.2013 10:58:29
googlepossu: Mikähän mahtais olla semmonen laite joka olis mahdollisimman pieni ja ilman näyttöö (halpa)? : D

Kerro vähän mitä tarpeita sinulla on, eli mitä musaa haluat soittaa ja minkätyyppisillä soundeilla + missä hintahaarukassa liikutaan, niin eiköhän ehdotuksia tule.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)