Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kallis kitara suoraan nauhojen hiontaan kaupasta?
1 2 3
Midrange
19.05.2013 17:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten moni tekee tuota että vie kalliin kitaran suoraan nauhojen hiontaan kaupasta?
 
Itse olin aiemmin siinä uskossa että kun 1500 euron yli mennään hinnassa niin nuotit soivat puhtaasti joka nauhalta (eli nauhatyö olisi hyvin tehty). Kokeilin kuitenkin Fender YJM stratoa, jota olen harkinnut pitkään ja eihän siinä soinut joka nauha kunnolla. Parissa kohtaa sammui nuotti hyvin äkkiä, ja vielä nopeammin jos bendasi samasta kohdasta. Kaula oli muuten suora.
 
Oletanko mä ihan liikaa kitaroilta nykypäivänä eli pitäiskö kitara ajatella kaupassa ennemminkin melkein valmiina tuotteena, jonka sitten teknikko laittaa kuntoon nauhojen hiontaa myöten jos sille on tarvista?
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Ziggy Bubba
19.05.2013 17:31:52 (muokattu 19.05.2013 17:34:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se nauhojen hionta vaikuttaa nuotin sointiin? Nyt en ihan seuraa.
 
Tumpusti soivilta puilta tuo kuulostaa munsta.
 
E: jos tietyt nuotit soi huonommin on kyseessä ns. deadspot. Rungon resonointi tappaa värähtelyt tietyiltä taajuuksilta.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
oksatboys
19.05.2013 17:33:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Miten se nauhojen hionta vaikuttaa nuotin sointiin? Nyt en ihan seuraa.
 
Tumpusti soivilta puilta tuo kuulostaa munsta.

 
Meinasikohan aloittaja, että kieli osuis ylempiin nauhoihin ja siksi sointi sammuisi.
Jos ne kielet oli vain liian matalalla jommasta kummasta päästä ja siksi pärisivät.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
LaMotta
19.05.2013 17:34:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kitaran hintaluokka ole välttämättä mikään tae siitä, että otelauta olisi absoluuttisen suora. On noita joutunut itsekin nauhoja fiksailemaan kalliimmistakin kepeistä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Ziggy Bubba
19.05.2013 17:38:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Meinasikohan aloittaja, että kieli osuis ylempiin nauhoihin ja siksi sointi sammuisi.
Jos ne kielet oli vain liian matalalla jommasta kummasta päästä ja siksi pärisivät.

 
Että rämisee niin paljon, että nuotin sointi sammuu? Aikamoista kolinaa saa jo olla tossa kohtaa. Mut niin, ehkä ei vaan ole sattunut omalle kohdalle.
 
Kielen sointia voisi Stratossa tappaa myös liian korkealla olevat mikit/magneetit, jotka imevät kielistä sointia.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Jucciz
19.05.2013 17:45:46 (muokattu 19.05.2013 17:49:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen mää ymmärrän, että vaikka jossain täysin eri ilmaston maassa tehty kitara onkin lähtömaassa todella viimeisen päälle säädöissä, se voi täällä kylmässä ja kuivassa pohjolassa tarvita hyvinkin säätöä ennenkö on hyvässä soittokunnossa. Tää ei sinänsä ole valmistajan vika, vaan sen, että tietyt orgaaniset materiaalit vaan sopeutuu eri tavalla lämpö- ja kosteusoloihin ja sitä sitten joutuu kompensoimaan säädöillä. Vaan siitähän sähkökitara on verraton instrumentti, että jos se on alun perin tehty laadukkaasti, siitä taitava soitinhuoltaja saa soivan pelin, eli säätövaraa on jopa Suomen ilmastossa toimimiseen asti.
 
Jos puolestaan nauhat ovat huonossa kunnossa heti, se on eri juttu. Mietin vaan, onko nauhojen hiomisen tarve aina oikea diagnoosi, vai tarvitsisiko vaan esim. kaularauta oikeanlaista säätöä. Vaikea sanoa, ja yksittäistapauksiahan nää aina on. Se, että kieli rämisee nauhoja vasten ja/tai sammuu venytyksissä, ei välttämättä läheskään aina oo nauhojen vika, vaan sen, että kaularauta ei oo oikeanlaisessa säädössä. Joskus taas toisaalta pieni fallaway-tyyppinen hionta voi tulla tarpeeseen. Nauhojen kanssa homma on monesti hirmu pienestä kiinni: hyvin pienikin sipaisu voi tehdä ihmeitä sävelten sointiin ja siihen, tarraako kieli nauhoihin kiinni.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oksatboys
19.05.2013 17:47:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Että rämisee niin paljon, että nuotin sointi sammuu? Aikamoista kolinaa saa jo olla tossa kohtaa. Mut niin, ehkä ei vaan ole sattunut omalle kohdalle.

 
On näitäkin nähty. Kun kielet laskee tarpeeksi alas niin ei ne soi.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Ziggy Bubba
19.05.2013 18:02:41 (muokattu 19.05.2013 18:04:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina höntti saa muuten olla, jos meinaa tolla rahalla ns. viallisen tuotteen ostaa. Ja viedä sitten kiltisti omakustanteiseen korjaukseen.
 
Noista kannattanee vinkata liikkeen sedälle, vaikkei kitaraa ostaisikaan.
 
E: onneksi ei muuten ollut kyseessä G-kitara, tästäkin olisi saatu aikas satavarmasti pitkä taisto.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Osteri
19.05.2013 20:25:03 (muokattu 19.05.2013 20:27:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Aina höntti saa muuten olla, jos meinaa tolla rahalla ns. viallisen tuotteen ostaa. Ja viedä sitten kiltisti omakustanteiseen korjaukseen.
 
Tämä on aivan totta. Kyllä myyjäliikkeelläkin pitää olla joku taso siinä että isolla rahalla myy valmiiksi laadukkaan soittimen. € 1500,- hintainen kitara on oltava virheetön ja täysin soittokelpoinen heti. Lopputuotteen laatu mitataan viimeistään asiakkaan kädessä eikä tuotantolinjan päässä.
 
Miksi? Koska samanlaisia, täydessä soittotikissä olevia saa kivijalkaliikeestä Suomessa jo hyvin € 500 - 1000,-hintaluokassakin.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
lavaamo
19.05.2013 21:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Aina höntti saa muuten olla, jos meinaa tolla rahalla ns. viallisen tuotteen ostaa. Ja viedä sitten kiltisti omakustanteiseen korjaukseen.
 
Noista kannattanee vinkata liikkeen sedälle, vaikkei kitaraa ostaisikaan.
 
E: onneksi ei muuten ollut kyseessä G-kitara, tästäkin olisi saatu aikas satavarmasti pitkä taisto.

 
Jos Tokailla olis ynkkämalli, olisi se varmasti parempi!
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Gabe
19.05.2013 22:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä hyväksyisi tuollaista tuon hintaluokan kitarassa, johtui asia sitten mistä hyvänsä. 500e kitarankin oletan olevan ainakin normaalilla säätämisellä suoraan soitettavissa. Asiakkaan ei pitäisi joutua viemään uutta kitaraa suoraan korjaajalle.
antnis
19.05.2013 23:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa minun 500e G&L:ssäni olivat kyllä nauhat suoraan tehtaalta sen näköiset ja tuntuiset, että hiontaan vein saman tien. Mutta en minä sitä sen enempää miettinyt, aattelin vain että semmoista sen on kun muuten tuntui hyvältä soittaa. Volumepotikkakin siinä rahisi mut sekin korjautui siinä samalla kun vaihdoin kaikki sähköt.
 
naavanka_
20.05.2013 05:45:18 (muokattu 20.05.2013 05:45:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Tämä on aivan totta. Kyllä myyjäliikkeelläkin pitää olla joku taso siinä että isolla rahalla myy valmiiksi laadukkaan soittimen. € 1500,- hintainen kitara on oltava virheetön ja täysin soittokelpoinen heti. Lopputuotteen laatu mitataan viimeistään asiakkaan kädessä eikä tuotantolinjan päässä.
 
Miksi? Koska samanlaisia, täydessä soittotikissä olevia saa kivijalkaliikeestä Suomessa jo hyvin € 500 - 1000,-hintaluokassakin.

 
Yleensä soitinliikkeet eivät vaivaudu juurikaan säätelemään kitaroita.
Hyvänä esimerkkinä kaksi paikallista liiketta jotka nostavat kitaran suoraan paketista hyllyyn, yleensä vain virittävät kitaran ensin.
Kyllä siinä gasit häviää kun testaa toistatonnia maksavaa lespaa tai stratoa jossa on kielet yli sentin korkeudella.
 
Hynkel
20.05.2013 07:51:50 (muokattu 20.05.2013 07:54:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DLX:ssä yli 3000€ CS strato, kaula aivan kiero ja kaksi kieltä tumppuna jo ekoilla nauhoilla... "joo hei me voidaan kyllä säätää tämä". Tottakai, mutta ihmettelenpä vain miten tuon hintaluokan vehkeitä pidetään aivan miten sattuu esillä.
 
Eikä myyjä tietenkään vaivautunut edes katsomaan kitaraa kun otti alas seinältä, tyrkkäsi vain kouraan. Itse siinä sitten yritin GAS-testiä tehdä, mutta kyllä kuoli into nopeasti. Kitarapajalla tätä ei tapahdu koskaan. Tilaa nyt sitten verkkokaupasta jotain...
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
mpekkanen
20.05.2013 08:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin että kitara pitäisi olla aina siinä kunnossa,että sillä voi soittaa kun sen ostaa liikkeestä.
Joskus voi olla niin ,että soittimen maahantuoja ei viitsi jostain syystä soitinta trimmata ihan iskukuntoon vaan lähettävät sen suoraan sitä myyvälle liikkeelle. Tällöin voi monesti käydä niin ettei niitä säätöjä ole tehty ja ne jää muutenkin tekemättä. Kun jälleenmyyjä ei joko osaa tai ei viitsi niitä tehdä. Mikä on tietysti huonoa palvelua.
Näin sen asian ei pitäisi kuitenkaan olla ja hyvät soitinliikkeet yleensä säätävät soittimen ihan samaan hintaan.
 
Kitarapaja on hyvä esimerkki liikkeestä josta saa kitaran sellaisessa kunnossa,ettei sitä tarvitse erikseen viedä minnekkään säädettäväksi.
 
Sitten on taas eriasia jos puhutaan jostain satasen maksavista kitaroista niin voi olla ettei niitä ihan hyviin säätöihin pysty kukaan laittamaan,mutta kyllä nekin pitäisi liikkeessä olla niin hyvässä tikissä kuin vain on mahdollista.
 
hallu
20.05.2013 09:16:46 (muokattu 20.05.2013 09:20:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai kitarat olisi hyvä laittaa tehtaan suositussäätöihin liikkeessä.... tai edes joihinkin säätöihin. Onhan siinä liikkeellä kuitenkin se ongelma, että yhden gas kuolee kun kielet on liian korkealla ja toisen gas kuolee kun kielet rämisee nauhoja vasten ja kolmannelle joku kolmas juttu on ihan ehdoton.
 
Toisaalta eikö ole ihan hyvä, että se gas kuolee, niin pystyy arvioimaan sitä kitaraa hiukan viileämmin. tarpeeseenhan sitä kuitenkin ostetaan....vai? Mitä mieltä muuten olette; kuinka paljon ihan oikeasti kitaroiden säätämättömyydestä liikkeessä on haittaa? siis tottahan se olisi mukava, että soittimet olisi hyvässä tämminkissä, mutta kuinka paljon se vaikeuttaa kitaran arvioimista ihan objektiivisesti? itse olen joskus akustisissa tai puoliakustisissa kitaroissa törmännyt siihne, että kitarat on laitettu joskus hyvän tämminkiin mutta kun ei ole kunnolla hoidettu kosteutusta niin puut ovat eläneet ja lopulta kielet makaa nauhoja vasten (ei sekään kyllä houkuttele ostamaan).
 
Itse en liikkeessä kitaraa kokeillessani ihan kamalan paljoa pysty päätelmiä tekemään sen hyvyydestä. Kaularaudasta ei pysty liikkeessä tekemään mitään päätelmiä (sen tietää sitten kotona kun yrittää ensimmäistä kertaa säätää). Tarkistan että kaula ei ole propellilla, sitten tarkistan, että kielet soivat jokaiselta nauhaväliltä puhtaasti (mulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa, vaikka jonkinlainen summittainen käsitys a:n sijainnista onkin). Kitaran suhteellisen vireyden voi huomata, mutta ilman viritysmittaria tai äänirautaa todellisen vireen joutuu vain arvailemaan. Intonaation voi huomata ja jos intonaatio on kohdallaan, niin katson että tallapalat eivät ole ääriasennossaan. Siinä se sitten onkin, sitten se on vain että herran haltuun. Ehkä semmoisen pystyy huomaamaan, että jos jokin säätö on tarkoituksella viety johon omituiseen asentoon (voi kieliä siitä, että jotkain vikaa on yritetty peitellä säädöillä), mutta liikkeessä semmoinen on kyllä harvinaista ja minun kokemuksen mukaan liikkeet ei yritä kusettaa asiakkaitaan.
 
Melkeinpä tykkään tehdä säädöt itse ja siksi en yleensä vaadi liikettä säätämään kitaraa. Kun uuden kitaran laittaa itse tämminkiin niin samalla siitä saa olennaista tietoa ja löytää mahdolliset ongelmat tuotevastuuajan puitteissa. Itseasiassa minua ei kamalasti haittaa liikkeessä kitaraa kokeillessani, vaikka se ei olisikaan säädöissä (minun gas ei valitettavasti ole niin helposti tapettavissa). Se haittaa jos tulee tunne ettei kitarassa ole kaikki kohdallaan (kokemukseni mukaan erittäin harvinaista) ja silloin tulee myyjää tentattua ja sen on parasta osata vastata jos haluaa mulle sen kitaran myydä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
mpekkanen
20.05.2013 09:32:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on näiden säätöjen kanssa siinä mielessä asiat hyvin ,etten kyllä tarvitse juuri uusia soittimia. Se ei nyt kuitenkaan ollut se juttu,vaan se että soittelen yleensä 11 setillä(tai paksuimmalla joissain slidevireissä) ja aika harvoin on kitarat sellaisilla kielityksillä. Ne on lähes järestään 09 tai ehkä jossain jopa 10 settiä ,mutta harvoin on paksumpaa jos puhutaan sähkökitaroista. Ei tule mitään kauheata ostokuumetta kun kaikki tuntuu kumilangalta kokeiltaessa. Tosin ne säädöt voi tehdä kotonakin :)
 
komero
20.05.2013 10:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: --
Kitarapaja on hyvä esimerkki liikkeestä josta saa kitaran sellaisessa kunnossa,ettei sitä tarvitse erikseen viedä minnekkään säädettäväksi.
 
Sitten on taas eriasia jos puhutaan jostain satasen maksavista kitaroista niin voi olla ettei niitä ihan hyviin säätöihin pysty kukaan laittamaan,mutta kyllä nekin pitäisi liikkeessä olla niin hyvässä tikissä kuin vain on mahdollista.

 
Kitarapaja on Oulussa se paikka, jonne kannattaa mennä kokeilemaan kitaroita - kaikki kitarat, halvoista helevetin kalliisiin, on tiptop-säädöissä ja hyvillä kielillä varustettuna. Ja kun ostat sen jo valmiiksi hyvin säädetyn kitaran, niin vuoden ajan saat säädöt ilmaiseksi (tai siis olet jo maksanut ne kitaran hinnassa, joka ei ole sen suurempi kuin muissakaan liikkeissä). Mun mielestä ihan mieletön "takuu" tuo säädöt kuuluu hintaan -juttu.
 
Rämppy
20.05.2013 10:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pientä nauhojen viimeistelyplaanausta on toisinaan tarvittu uutena vähän kalliimpiinkin kitaroihin merkistä riippumatta. Tämä riippuu tietysti myös ostajan toleranssista. Toisia ei pienet särinät haittaa...
Satulat vaativat useimmiten enemmän tai vähemmän viimeistelyä kalliimmissakin kitaroissa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Rämppy
20.05.2013 10:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Ja kun ostat sen jo valmiiksi hyvin säädetyn kitaran, niin vuoden ajan saat säädöt ilmaiseksi (tai siis olet jo maksanut ne kitaran hinnassa, joka ei ole sen suurempi kuin muissakaan liikkeissä). Mun mielestä ihan mieletön "takuu" tuo säädöt kuuluu hintaan -juttu.
 
Tämä on asia, jota arvostan Kitarapajassa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «