Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 5214 215 216 217 218447 448 449 450 451
markkuliini
19.05.2013 12:27:47

Tsekkasin tuolta Casiopeialta pikaotannalla pari keikkaa. Kuulosti aika samanlaisilta kaikki biisit ja toteutus.
Onko bändillä kaikki biisit tuollaista pirtsakkaa fuusiofunkia jota menee samantyylisellä backbeatilla, vai sattuiko mulle jotain erikoiskeikkoja?
En löytänyt tällä otannalla musasta oikein mitään soitannollista jännitettä, enkä vahvoja teemoja ja soundivalintojen ollessa mitä ovat, niin menee mulla aika vahvasti hissi/taustamusiikin puolelle. Oli soitettu kyllä ihan "oikein" mutta ei hirveästi ollut hikeä/pöhinää/groovea/asennetta.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Speedy
19.05.2013 12:47:11 (muokattu 19.05.2013 12:50:44)

Joo ei kysymisessä mitään pahaa olekkaan.. Eikä varmaan siinäkään että muiden mielipiteet vaikuttaa siihen mikä on hyvää ja mikä ei.. Tosin niinhän se menee aina, mitä kaverit kuuntelee sitä itse perässä, jos kaveri tekee jörrin housuun, niin minäkin.. Minun mielestä toisten mielipiteillä ei kuitenkaan saisi olla liian suuri vaikutus omaan mielipiteeseen, tokihan se aina vaikuttaa vähintään alitajuisesti..

Mun mielestä Jimbo taas on enemmän fiilissoittaja.. jos esim. vertaa tässä videossa tuohon toiseen kaveriin (josta pidän enemmän) tuntuu että sillä on enemmän likkipohjaisisa juttuja, Jimbo taas menee enemmän fiiliksen mukaan. Itse olen samanlainen, siksi en juuri tykkää sooloja soitellakkaan, koska usein ei fiilistä ole..=) Jos taas fiiliksen ja lickit saa hyvin yhdistettyä (vaatii ilmeisesti hyvän päivän) niin silloin on paras lopputulos.. Mutta jos ei Phillips/Harrison batlea oteta huomioon niin paras battle mitä heti tulee mieleen:

https://www.youtube.com/watch?v=JLZLDgOWukQ

E: Onko bändillä kaikki biisit tuollaista pirtsakkaa fuusiofunkia

Tässä lienee se ikuisuus kysymys, miksi tästä tykkäänkin.. Kuuntelen mielummin musiikkia, en biisejä.. Siksi en varmaan koskaan kuuntele eilisiä euroviisubiisejä uudestaan, siellä oli varmasti hyviä biisejä, mutta musiikillisesti niissä ei ollu juuri mitään annettavaa..=I
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
statistiÖ
19.05.2013 13:47:56

Aasia meets afrikka (-amerikka?):

Speedy: Jimboa, ja muita... kenen tahansa analysointia https://www.youtube.com/watch?v=CVrcjN2PTi8
Jaa fuusiota, koin japanilaiseksi rokiksi. Eka kuusi minuuttia hyvää baarirokrok, toinen kuusi minuuttia erinomaista viihteellistä fiilistelyrokkia. Yllättävää ettei ole täydellistä, kun on nuilta kulmilta maailmaa. Vai onko se täydellisyyttä, kun ei ole! Rumpusaundit tässä mun mieleen juuri noin. Erityishuomio, kuinka fiilis kaikkien soitossa muuttuu, myös rummuissa, kun kappale vaihtuu. Ensin sitä ei ole tai se on rock-feel ja toisessa sitä on, kiva-fiilis. Klinikat on mun mielestä ensisijaisesti tekniikkatilaisuuksia, ei fiilistilaisuuksia, jollei se ole aiheena.

markkuliini: livenä duetointia. Questlove ja D'Angelo. http://www.youtube.com/watch?v=xfBxzUH2sbk
Ovat varmasti myös teknisesti huippuosaavia, mutta tässä mennään fiilis edellä. Antarktiskin sulaa näiden kaverien kanssa. Saundit ok.
I RLRR LRLR RLRR LRLR I Jos ei soi hiljaa, soi kovaa II
DrmBug
19.05.2013 14:25:17 (muokattu 19.05.2013 14:28:29)
Repeskö kukaan muu noille pianistin moshauksille? :D Tipahdin tuolilta.
arse
19.05.2013 14:53:04 (muokattu 19.05.2013 14:53:23)

Speedy: Kuuntelen mielummin musiikkia, en biisejä.. Siksi en varmaan koskaan kuuntele eilisiä euroviisubiisejä uudestaan, siellä oli varmasti hyviä biisejä, mutta musiikillisesti niissä ei ollu juuri mitään annettavaa..=I

Tähän asti sua on kertomasi mukaan kiinnostanut biisejä enemmän soitto, saundit, tuotanto ym. muotoseikat, mikä on vielä jollain tasolla ymmärrettävää, mutta MUSA vs. BIISIT on jo sen verran erikoinen vastakkainasettelu, että se vaatii sulta vähän avaamista.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
ostany
19.05.2013 15:18:39
Joutuin kaikki netin ääreltä reenaamaan, niin ku olis jo:

https://www.youtube.com/watch?v=8pQ0PKqLrPM
jazzmies
19.05.2013 15:38:34
arse: MUSA vs. BIISIT on jo sen verran erikoinen vastakkainasettelu, että se vaatii sulta vähän avaamista.

Itse kutsun tällaista "vaiheessa olemiseksi" tai "ei näe metsää puilta" -tilanteeksi.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
zak69
19.05.2013 15:41:39
jazzmies: Itse kutsun tällaista "vaiheessa olemiseksi" tai "ei näe metsää puilta" -tilanteeksi.

Onko tää sama kuin paljon kuultu "soita sitä biisiä äläkä vaan niitä rumpuja"-juttu?
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Speedy
19.05.2013 15:51:14

arse: Tähän asti sua on kertomasi mukaan kiinnostanut biisejä enemmän soitto, saundit, tuotanto ym. muotoseikat, mikä on vielä jollain tasolla ymmärrettävää, mutta MUSA vs. BIISIT on jo sen verran erikoinen vastakkainasettelu, että se vaatii sulta vähän avaamista.

No sinähän sen jo sanoit.. Olen omasta mielestäni aiemminkin ilmaissut asian näin.. Silloin se liittyi musiikin, tai biisien hyvyyteen.. Huonokin biisi voi olla hyvin tehty, siinä voi olla sellaisia musiikillisia elementtejä (esim. sovitus, saundit, tuotanto, soittaja) jonka vuoksi sitä on kiva kuunnella.. Hyvässäkin biisissä voi olla huonoja tai epämieluisia musiikillisia elementtejä (esim. sovitus, saundit, tuotanto, soittaja) jonka vuoksi sitä ei ole kiva kuunnella.. Samankin biisin voi tehdä hyvin tai huonosti.. BIISI ei muutu, MUSIIKKI muuttuu, comprendo?

Esimerkkinä:

https://www.youtube.com/watch?v=wkvB2kGHthM vs. https://www.youtube.com/watch?v=X8c51j8cps0

Tavan keikalla kävijälle ja CDn ostajalle on varmasti ihan sama onko bändinä suomen huiput vai yksi huippu ohjelmoija. Itse tuskin olisin kiinnostunut yhtään jälkimmäisestä vaihtoehdosta. Sen kummemmin ottamatta kantaa onko itse biisi hyvä, mutta musa on mun mielestä ok.. Lisäksi yhdellä naikkareiden levyllä, en muista millä, oli mielestäni mielenkiintoisia rytmilooppeja akustisten rumpujen ohella - mielenkiintoista oli kuunnella ja tutkia miten tommosessa rock/pop-ympäristössä niitä oli toteutettu.. Varmasti löytyy monia muitakin, isommalla ja pienemmällä rahalla toteutettuja, mutta oli kuitenkin suomalaista.. Ja ehdottomasti yksi parhaita suomalaisia bändejä.. =)
Speedy
19.05.2013 15:53:24

jazzmies: Itse kutsun tällaista "vaiheessa olemiseksi" tai "ei näe metsää puilta" -tilanteeksi.

Mitäs seuraavassa vaiheessa metsästä sitten löytyy? Että tiedän olla kulkematta ohi?

zak69: Onko tää sama kuin paljon kuultu "soita sitä biisiä äläkä vaan niitä rumpuja"-juttu?

Onko se eri kun "soita musaa äläkä rumpuja" -juttu?
zak69
19.05.2013 15:57:33

Onko se eri kun "soita musaa äläkä rumpuja" -juttu?

No ei taida olla......sori :( Vetäydyn sohvalle odottamaan pronssiottelua.......
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Speedy
19.05.2013 15:58:41

zak69: No ei taida olla......sori :( Vetäydyn sohvalle odottamaan pronssiottelua.......

Paitsi jos rumpali soittaa eri biisiä kuin muut orkesterin jäsenet..=)
jazzmies
19.05.2013 17:02:17
Speedy: Mitäs seuraavassa vaiheessa metsästä sitten löytyy? Että tiedän olla kulkematta ohi?

Metsä on se itseisarvo, auvo, paratiisi, taivas.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Speedy
19.05.2013 17:03:36

jazzmies: Metsä on se itseisarvo, auvo, paratiisi, taivas.

Eli musiikki?
Epämuusikko
19.05.2013 17:07:36
Speedy: Mutta jos ei Phillips/Harrison batlea oteta huomioon

Sellaista en pystyisi ikinä ottamaan huomioon.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Anonymous-jazz
19.05.2013 17:12:30

jazzmies: Svengiä ei ole, tietoa musiikinlajien eri implisiittisistä tyylipiirteistä ei ole, muototajua ei ole, kontrasteja ei ole eikä kykyä rakentaa pidätyksiä ja purkauksia.

Mutta toi on tota Japsimeininkiä, että ei Japanilaisia tai ylipäänsä Aasialaista konserttiyleisöä kiinnosta svengi. Vaan pelkästään tuo tekninen suorittaminen.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
jazzmies
19.05.2013 17:17:35
Speedy: Eli musiikki?

Ei vaan tunnereaktio tai parhaimmillaan katarsis.
jazzmies
19.05.2013 17:19:29
Anonymous-jazz: Mutta toi on tota Japsimeininkiä, että ei Japanilaisia tai ylipäänsä Aasialaista konserttiyleisöä kiinnosta svengi. Vaan pelkästään tuo tekninen suorittaminen.

Ei kannata yksinkertaistaa. Japanilaiset ovat diganneet svengimusiikista jo vuosikymmeniä, sillä japanilaiset levy-yhtiöt kannattelivat svengitraditiota mesenaatin tavoin 1970-80-luvuilla länsimaisten levy-yhtiöiden panostaessa fuusioon ja smooth jazziin.
Speedy
19.05.2013 17:41:45 (muokattu 19.05.2013 17:42:43)

jazzmies: Ei vaan tunnereaktio tai parhaimmillaan katarsis.

Nyt en (taaskaan) pysy ihan sinun perässä.. Mikä siis oli pointtisi? Jos tunnereuaktio tai katarsis tulee tulee hyvästä musiikista niin mikä oli se puu metsän edessä? Sekö ettei se välttämättä ole hyvä biisi? Aika ahdasmielistä ja kapeakatseista jos tunnereaktion ja katarsiksen saa vain hyvästä biisistä - mutta niinhän se taisi kohdallasi ollakkin..

Tiedän kyllä mihin tämä johtaa, tai siis eihän tämä mihinkään johda, mutta yritän vielä kerran saada ajatuksesta(si) kiinni. Onko nuotti biisi vai musiikkia? Jos ei ole musiikkia, voiko olla biisi, tai voiko olla musiikka jos ei ole biisiä? Minusta on eri asia tehdä biisejä ja musiikkia. Jos joku säveltää biisin, tuo sen soittajalle, vasta soittaja tekee siitä musiikkia. Ilman soittajaa (tai "soittajaa", voihan se olla tietokonekin joka tekee siitä musiikkia) se on vaan nuotti, paperi.. Soittaja, tuottaja, sovittaja tai kuulija tekee siitä vasta musiikkia, hyvää tai huonoa. Musiikkia voi olla myös ilman nuottia, ilman biisiä, ilman tunnereaktiota tai katarsista, ilman Jazzmiestä tai analysointia, ilman soittajaa, tuottajaa tai sovittajaa, ilman kuulijaa, ilman soitinta, ilman lokerointia.. BIISI on vain joku tietty teos, yleensä sävelletty tai muuten tiettyyn muotoon sovittu esitettävä musiikkikappale, lokerointi väline niinkuin musiikkityylitkin..=I

Mutta ei se mitään, nautin ja saan tunnereaktioita yhdessä katarsiksen kanssa nimen omaan musiikista, en biiseistä... kolme pistettä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)