Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä neuvoksi jos sattuu sormeen oudosti?
1
jere_1299
18.05.2013 00:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kun oon soitellu viime aikoina hyvin paljon, niin vasemman käden (otelautakäden) keskisormeen on alkanu sattua. Ei siis sormenpäähän, vaan vähän niinkun kynnen vaalean kohdan alle. Kielten venyttäminen saa sen lähinnä aikaan. Olen siis 14v. ja soittanu 6 vuotta. Eli pitääköhän sitten vaan pitää pieni tauko soittamisesta? Tai onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Oli varmaan tyhmiä kysymyksiä.. :)
 
Antti1
18.05.2013 00:39:43 (muokattu 18.05.2013 00:42:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä on puitu täällä ennenkin ja itse olen kärsinyt tuosta. Oletko tarkkaillut milloin tuo tapahtuu? Jos et, niin seuraapa kuviota kynsien leikkaamisen ja kipeytymisen ilmenemisen välillä. Saattaa olla, että leikkaat kyntesi liian lyhkäisiksi ja samana päivänä soittaessasi aiheutat sinne leikkaamisesta heikentyneen kynnen juureen pieniä vaurioita.
 
E: Ensiapuna jotain tärkeää keikkaa tms. varten voi käyttää puhdasta syanoakrylaattia, eli pikaliimaa. Se on jenkkien viidakkosotiin aikoinaan kehittämä soluliima ja siten sopii aika hyvin ihmiskudoksen liimailuun ilman suurempia sivuvaikutuksia. Ongelmana vaan on se, ettei toi patentti kestä kovin montaa biisiä, kun syanoakrylaatti kuivuu liian kovaksi. Pidä vaan huoli siitä, ettet liimaile kynsien alusien lisäksi mitään muuta mihinkään - älä kaiva nenää, rapsuta silmää, hiero muniasi tai tee yhtään mitään muutakaan. Kuivumista voit nopeuttaa hönkäilemällä liimaan, kosteus nopeuttaa reaktiota.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Gary Enfield
18.05.2013 00:46:32 (muokattu 18.05.2013 00:49:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jere_1299: Tässä kun oon soitellu viime aikoina hyvin paljon, niin vasemman käden (otelautakäden) keskisormeen on alkanu sattua. Ei siis sormenpäähän, vaan vähän niinkun kynnen vaalean kohdan alle. Kielten venyttäminen saa sen lähinnä aikaan. Olen siis 14v. ja soittanu 6 vuotta. Eli pitääköhän sitten vaan pitää pieni tauko soittamisesta? Tai onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Oli varmaan tyhmiä kysymyksiä.. :)
 
Jos on kova palo soittaa niin sitten jotain sellaista joka ei rasita kynttä. Levon pitäisi ratkaista tuon tyyppiset ongelmat. Vältä venytyksiä muutama viikko ja arvioi tilanne sitten uudestaan.
 
E: äläkä tosiaan liioittele sen kynnen lyhyyden kanssa.
 
Det är otroligt så mycket skit folk pratar - Janne Bergquist
rize88-
18.05.2013 01:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten paksut kielet sulla on..? Vireeseen nähden kovin paksu kielisetti saattaa aiheuttaa myös tuota (yksilöllistä toki)
 
Dundee
18.05.2013 11:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taukoa vaan siitä venyttämisestä, pääsee niihin oikeisiin ääniin muillakin keinoin, mikä ei välttämättä ole lainkaan huonoa harjoitusta. Voithan sä koittaa venytellä nyt niin kauan kun se keskari on kipiä niin muilla sormilla. Itte bendaan tosi usein pikkurillillä ja muut sormet jeesaa työntämään, annat vaan vähemmän sitä työntövastuuta sille kipeälle keskarille.
 
Mä leikkaan kynteni yleensä tosi lyhyiksi, mutta mitään vastaavaankuuloista kipua en ole bendaillessa saanut aikaan. Ainoastaan sillon kun ihan alussa sitä rupesin harjoittelemaan.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
jere_1299
18.05.2013 13:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo hyviä vinkkejä, pitää painaa mieleen.
 
JaaGeRMaisTeR
05.06.2013 13:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetken helpotuksen antaa myös kylmävesi ja kosteusvoide... vähän se helpottaa kun iho pehmenee :)
 
V
cr4b
14.06.2013 08:47:15 (muokattu 14.06.2013 08:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo se tulee liian lyhyistä kynsistä. Ärsyttävää mutta ei vaarallista. IMO ei tarvitse pitää taukoa, jos ei se nyt ihan törkeesti satu niin kyllä se paranee soitosta huolimatta.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «